2021-05-29, 00:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Då försöker jag göra detta ännu tydligare.

Här har ni koordinater till vart kroppen var.

59,1136219, 15,5576089

Alltså Stefans kropp.

Jag lyckas inte riktigt få till koordinaterna, men som det ser ut på eniro, är det inte riktigt skogsområde?

https://kartor.eniro.se/?c=59.113626,15.558325&z=17&g=59.113612,15.557606& q=%22folketorp%20436%20odens%20backen%22;geo
Citera
2021-05-29, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Inte riktigt jämförbart men ändå nått liknande juridiskt. Frågan är var SD avliden före eller efter domen avkunnades. https://www.dagensjuridik.se/nyheter/avliden-man-domdes-av-hovratten-hd-avvisar-domen/
Mycket intressant. Jag citerar:

Den 42-årige mannen avled efter tingsrättens friande dom i ett trafikbrottmål, men innan hovrätten avgjorde målet.
I det läget skulle målet i hovrätten ha avskrivits, skriver Högsta domstolen och upphäver nu hovrättsdomen och fastställer tingsrättens dom.
Citera
2021-05-29, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han har varit en mördare hela tiden - men det har du inte begripit. Det begrep inte Smokey, Gloria, Snoris eller nån annan av ditt anhang. Och polisen hade inte nån övervakning eftersom domstolen inte förvarnat åklagaren om domen. Hela den här soppan är Hovrättens fel. Domarna, tre juridiska domare, brydde sig inte om att ringa åklagaren och be henne beordra polisen att plocka in Stefan Davidsson INNAN domen meddelades. Det är ren skandal.
Där har du faktiskt fel!
Som jag nyss skrev till kontot Wireless11, så är det principen om att en person som inte är dömd skall inte utpekas som brottslig som har varit min ledstjärna.
Jag har aldrig skrivit att SD skulle vara oskyldig. Jag har däremot avstått från att utpeka honom som mördare. Det har andra fått göra.

Edit: Jag håller helt med dig i att det här har Göta HR inte hanterat väl.
Senast redigerad av Carinah78 2021-05-29 kl. 00:08.
Citera
2021-05-29, 00:06
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Vad menas ens med att de skickade domen, är det på riktigt? På vilket sätt? Postnord? Vilket skämt.
Pinsamt rättssamhälle. Fyfan.
Hoppas att NA kan kabla ut Stefan Davidssons sista tal.

Det skickas såklart digitalt.
Citera
2021-05-29, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Tänkte precis svara något liknande.

Är för övrigt besviken övet att karlfan (nog) tog sig själv av daga.
,,.

Ja, äntligen seger/upprättelse ... sedan tar SD över scenen

Fadd smak tog över.
Citera
2021-05-29, 00:07
Medlem
Är det någon som vet vem som är anhållen? Har försökt skumma tråden utan att få klarhet
Citera
2021-05-29, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är klienten som överklagar. Via sin advokat. Vem skall överklaga Hovrättens dom tänker du? Hanna? Barnen? Eller advokaterna? Klienten är död, av egen hand eller annans. Klienten kan inte överklaga. Han kan heller inte avtjäna sitt straff.

För min del anser jag att om tre veckor har domen vunnit laga kraft vare sig mördaren lever eller är död. Men tydligen funkar inte juridiken så. Vi får se vad som kommer vad gäller information från media.

Från rättegångsbalken...

Har den misstänkte avlidit, äge hans efterlevande make, bröstarvinge, fader, moder eller syskon föra talan mot dom, såvitt genom denna fastställts, att den misstänkte förövat gärningen.
Citera
2021-05-29, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Han misstänks eftersom SD avled vid hans stuga. Som jag fattat.
Om SD påträffades i anslutning till svärföräldrarna stuga. Vad gjorde han där? Hur agerade de vid rättegången? Kan SD haft planerar på att skada dem i samband med att domen kommit och att det handlar om självförsvar.

Långsökt att någon ville hjälpa SD med självmord. Känns inte som att det är värt att bli straffad för att utdela hämnd på någon som ändå är dömd till 18 års fängelse. Skulle man hämnas har man ju haft två år på sig och man borde inte vänta till 5 minuter efter domen fallit.

Känns som att SD frivilligt åkt till stugan där han avlider vilket tyder på att han inte varit hotad av en eventuell mördare.
Citera
2021-05-29, 00:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Enligt sena Rapport är han anhållen - inte häktad alltså.

Oj, ja.
Jag vet.
Ahållen!
Slarv av mig.

Poängen var iaf att det var förhöret som ledde till anhållandet.

Har själv inte hunnit följa media, hänger med så gott jag kan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Det skickas såklart digitalt.
Ja, jag var ironisk.
Jag tror jag får lägga undan detta neverending story ett tag.
Vore fint med bildbevis på spektaklet, men men.
Undrar om hans sista ord var
-Hepp!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klans
Är det någon som vet vem som är anhållen? Har försökt skumma tråden utan att få klarhet

"Alla" är väl ganska övertygade om att det är f.d. svärfar SOA, men det har inte framkommit i media så ännu så länge är det väl mest gissningar. Vi vet inte mer än att det är en "han" och att polisen inte vill avslöja ålder eller hur relationen såg ut till SD.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag tror du blandar ihop begreppen. Från Åklagarmyndighetens hemsida...

Huvudregeln är att domar som har vunnit laga kraft gäller. Resning, som är ett extraordinärt rättsmedel, innebär att en dom som vunnit laga kraft kan prövas på nytt. För att kunna bevilja resning krävs att nya omständigheter eller bevis har tillkommit efter dom.
När åklagaren eller den som har dömts i ett brottmål inte längre får överklaga domen till en högre domstolsinstans kallas det att domen har vunnit laga kraft. En lagakraftvunnen dom kan normalt inte ändras. Det hänger samman med att medborgarna ska kunna lita på att domar gäller.

När en dom vunnit laga kraft medför det också ett definitivt slut på förundersökningen om den brottslighet som domen gäller. Efter detta får polis och åklagare normalt inte vidta några nya utredningsåtgärder om samma sak.

Nja som jag förstått det så har SDs dom i juridisk bemärkelse inte vunnit laga kraft = inte giltig.
Det betyder att det måste gått tre veckor (Förvaltningsrätt/TR) eller 4 veckor (HR) utan att den åtalades försvarsteam överklagat. Naturligtvis måste den åtalade delv fått del av domen och dels kunna överklaga dvs vara vid liv.

Om en åtalad person avlider under rättsprocessens gång avbryts hela processen mot denne omedelbart. FU läggs ner.
I det här fallet pågår fortfarande rättsprocessen. Någon lagakraft vunnen dom finns inte ännu.
Då avbryts allt i och med SD frånfälle idag. Någon mer utredning eller rättsprocess kommer nu inte mer ske. Någon dom kommer aldrig vinna lag kraft.

SD avlider därmed utan att någon laga kraft vunnen dom mot honom finns. Inte bara verkställigheten av domen omöjliggörs utan även själva i kraft trädande av domen.
För att det skulle kunnat ske måste SD varit vid liv och tidsprocessen på fyra veckor kunna löpa på.
Nu avbryts allt och HR-domen kommer aldrig bli giltig.

SD är en i TR frikänd man ~ men rimligen en mördare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in