2021-05-27, 11:45
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krussiluskan
Hej!
Vet någon om det finns fall där MGM har varit på fri fot tills samma dag som en fällande dom ges i hovrätten?

Ja 3 stycken blev friad för mord i TR och dömd till 18 års fängelse i HR, endast en av dom tre dök upp till HR dom andra två flydde och är per dags dato inte gripen.

(FB) En skadad (nu avliden) efter skottlossning i Sundsvall (2019-12-12)
Citera
2021-05-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Klockrent!🤣 Jävla Karenfasoner, gissar att det pirrar ordentligt i pelikanhakan när hon ser en öppning i tråden och skyndar sig in med sina pekpinnar!

Angående SD:s dom, klart som fan att SD måste ta emot domen (oavsett utfall) i något slags formellt sammanhang, öga mot öga med domare.
Nej, han kommer inte sitta öga mot öga med nån domare. Rätten kommer överhuvudtaget inte samlas. Advokaten meddelar domen till SD.
Citera
2021-05-27, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Fast du undviker att svara på det jag skrev, så jag tar det en gång till:
"Om inte mördare kan bevisas vara mördare, så skall de frias.
Det hoppas jag att du inte har några problem med."

Har du problem med de tingens ordning, Pablo?

Det finns länder som har strängare regler, mindre rättigheter till misstänkta och mera befogenheter till åklagare än vad vi har i Sverige men som vi ändå skulle kalla rättvisa samhällen. Det är naturligtvis en balansgång. Man vill inte fälla oskyldiga men det är ju lika illa om man kan slå ihjäl en älskad trebarnsmamma, som man dessutom hotat och förföljt under flera års tid, utan påföljd. Vad skulle det säga om vårat samhälle tycker du?
Citera
2021-05-27, 11:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, han kommer inte sitta öga mot öga med nån domare. Rätten kommer överhuvudtaget inte samlas. Advokaten meddelar domen till SD.

De får väl använda Zooom. Det är ju inte heller nobelpriset som ska delas ut. Jag tror de har koll.
Citera
2021-05-27, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är det inte lite olyckligt att uttala sig till Hovrätten (?) att man är kapabel att mörda så att det ser ut som en olycka och det aldrig skulle upptäckas? ;-)

Jag ser flera skäl bara där att inte släppa ut honom igen. Annars lever väl mängder med rättstjänare farligt sen. Och många andra.

Var det förresten GötaHovrätt som fick ärendet till sig? Eller hamnade det ngnannanstans?

He he vilken klantskalle att utrycka sig så. Men på ett sätt är det ju bra, det är sannerligen till hans nackdel! Jag vill inte döma vare sig LW eller HD eller i detta triangel drama., och SD borde väl fatta att det slulle leda till bråk. Så utomordentligt fånigt att prata om sina två "fruar"... Detta ledde till Starka känslor hos de inblandade, LW, HD, och vänner m.flera.

Svartsjuka är en livshotande sjukdom, och avundsjuka är också ett allvari! Det väckte Vrede hos många och spred sig i flera led, som ringar på vattnet. Det negativa sprider sig fortare än det som är positivt, det sprider sig mer långsamt..

Jag är (nästan) övertygad om att SD hade "viss" planering i huvudet att mörda Lena. Han hade förmodligen haft sådana tankar ett tag. Frågan var bara när/var och hur? Och sen kom ju den dagen när det slog slint i hans sjuka skalle... Jag kan inte se någon annan gärningsman med motiv? Åklagarna har kommit fram till att det är uteslutet med någon annan gärningsperson. Ja, då får vi se hur det det går för SD imorgon, bara vänta och se. Var det kl 11.00 domen meddelas?
Citera
2021-05-27, 11:56
Medlem
Citat:
Om åklagaren inte, enl rätten som tolkar lagen, lyckas bevisa att SD är mördaren så ska han frikännas. Nej, det har jag inga problem med. Det gör dock inte SD till en oskyldig man. Lena är fortfarande mördad och Stefan D är fortfarande mördare.
Det finns tecken i skyn som indikerar att HR inte kommar att landa i den uppfattningen imorgon.
Är man inte dömd som mördare skall man inte heller utpekas som mördare.

Men jag har sedan länge förstått att du inte är så där särskilt nogräknad, utan du anser det vara din rätt att utpeka i princip vem du vill som brottslig?
Bara din "utredning" ger dig tillräckligt stöd för din uppfattning om en person, så anser du dig ha rätten att peka ut en person som t ex här på Flashback.
Sätter du upp anonyma lappar på ICA också?
Citera
2021-05-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Det finns länder som har strängare regler, mindre rättigheter till misstänkta och mera befogenheter till åklagare än vad vi har i Sverige men som vi ändå skulle kalla rättvisa samhällen. Det är naturligtvis en balansgång. Man vill inte fälla oskyldiga men det är ju lika illa om man kan slå ihjäl en älskad trebarnsmamma, som man dessutom hotat och förföljt under flera års tid, utan påföljd. Vad skulle det säga om vårat samhälle tycker du?
Om jag vore trebarnsmamma och under flera år utsatts för hot och förföljelse från en person, så hade jag gjort precis ALLT för att slippa ifrån en sån situation!
Om den personen till råga på allt hade hotat döda mitt yngsta barn, då hade jag inte bjudit den personen att komma över till mig och äta av min nybakade kladdkaka.
Jag hade avbrutit all kontakt med en sådan person.

Vad hade du gjort, Strof?
Senast redigerad av Carinah78 2021-05-27 kl. 12:06.
Citera
2021-05-27, 12:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det normala är ju att en åklagare yrkar på att en misstänkt ska häktas igen när förhandlingarna i hovrätten är avslutad, då kan så vitt jag har förstått det domstolen besluta om att plocka in den misstänkte när/om det finns majoritet bland ledamöterna för fällande. Den här gången yrkade inte åklagaren på häktning frågan är om ens hon tror på fällande dom.

Åklagaren får väl inte åtala om hon inte tror på fällande dom?

Sd har varit i frihet länge nu, det sedan en friande dom i TR. HR- förhandlingen har varit lång och det är mycket att gå igenom.

Det är åratal som gått från det att brottet skett, SD har vrit i frihet stora delar av tiden och det enda som skulle kunna var en risk är väl att SD flyr landet?

Om åklagaren hade begärt häktning och det skulle bli en friande dom, hur blir läget då?

Och som Alhem sa i NA:

"– Den första instansen ansåg inte att bevisningen höll i skuldfrågan. Jag har därför förståelse för att åklagarna har respekt för att hovrätten behöver pröva bevisen ordentligt, säger Sven-Erik Alhem, tidigare överåklagare."

"– Det är klart att den som har anknytning till utlandet, och som förstår risken med att domen kan ändras, kan ha ett intresse av att fly undan. Men den som är svensk medborgare och etablerade i landet har inget att vinna på det. Det skulle bara innebär att de håller sig undan under mycket osäkra omständigheter."

https://www.na.se/artikel/experten-om-att-misstankte-hjarstamordaren-inte-haktades-efter-rattegangen-det-ar-forstaeligt
Citera
2021-05-27, 12:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det var som sjutton!

Var sker detta?

Behöver de ens träffas "in person"?
Citera
2021-05-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Om jag vore trebarnsmamma och under flera år utsatts för hot och förföljelse från en person, så hade jag gjort precis ALLT för att slippa ifrån en sån situation!
Om den personen till råga på allt hade hotat döda mitt yngsta barn, då hade jag inte bjudit den personen att komma över till mig och äta av min nybakade kladdkaka.
Jag hade avbrutit all kontakt med en sådan person.

Vad hade du gjort, Strof?

Du lever i det förflutna. Nu har det redan inträffat. Inga råd kan få LW tillbaka i livet. Men hennes familj och efterlevande kan få lite tröst med att man slipper en GM som går fri och flinar. För inte tycker väl du att man har rätt brutalt och besinningslöst slå ihjäl en annan människa? Tummetott eller ej.

Ska du springa och gömma dig nu som vanligt?
Citera
2021-05-27, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det var som sjutton!

Var sker detta?

Behöver de ens träffas "in person"?
Nä. Per telefon. Åtminstone om det blir friande. Vet inte hur de gör om det blir livstidsstraff.
Citera
2021-05-27, 12:20
Medlem
Även om huvudämnet idag är och bör vara morgondagens dom så slänger jag in en liten parentes att TM nu bytt mejladress för sitt privata Facebookkonto från hans polismejl till nån mejl med lite mer dansant och privat anknytning (Sedan tidigare låg även ett Gmailkonto inlagt ihop med polismejlkontot). Så min tidigare tanke där om att det var lite olämpligt med polismejlen i det sammanhanget kanske stämde eller så var danskontot kanske mer relevant nu bara helt plötsligt.

Sedan tidigare har han "privatiserat" sitt flöde betydligt efter det uppdagades att SD efter mordet lajkat TM:s inlägg kopplade till blodbildsanalys samt våld i nära relationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in