2021-05-05, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Jag beklagar också att de här inloggningarna inte utreddes noggrannare. Det blev plötsligt en nerv i tråden när du kom in och senare också bidrog utredningen. Man hade hoppats på en rafflande insats och resultat. Hade gärna också velat ha en kommentar ang ditt material men det var väl för mkt att hantera, brist på tid och rätt resurs/folk. De kanske känner att det de har bör räcka. Din insats står ju dock kvar och man får hoppas ifall han blir friad, att de förmår ta tag i den biten isf.

Jag förstår att de hoppades mycket på DNA och alla indicier men har man ett par datorer så fräser man igenom dem lite noggrannare. Först när det är gjort så kan man konstatera läget. Så pass mycket koll har jag att jag vet att det inte är gjort. Min vän som hjälpte till med att redigera la mer tid på det än vad utredarna la på vissa viktiga grejer där om man ska raljera lite.

Jag uopdaterade mina kunskaper i hur man kan manipulera händelseloggar eller se tecken på att det är gjort och den kunskapen finns nog inte i Örebro där så för att lägga fram datorhändelserna på rätt sätt så hade det tagit tid att sno ihop de protokollen ja här innan rätten började.

Senr det inte helt rättssäkert att åklagarna lägger fram det som att en inloggning skett 05:23 då det i princip inte är bevisat av dem så det är bara att lägga till handlingarna och hoppas på resten av bevisen ska hålla på nåt sätt.
Citera
2021-05-05, 08:16
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, känslan jag får är att man lägger upp bevisningen på ett smart sätt idag, så att sammanhanget blir tydligare att det är osannolikt att det är någon annan än SD.

Kopplingen mellan bevisen/indicierna och vem som är skyldig alltså är tydligare framlagd (min känsla).

Det är förstås svårt att veta när man bara har rapporteringen att utgå från.

Allt har talat för att SD är mördaren, hela tiden -från dag ett! Förutom de tekniska bevisen har SD eget agerande/ickeagerande (okaraktäristisk passivitet till LW:s frånvaro, prat om kommande tråkiga rubriker bara timmarna efter försvinnandet, ändrar sin berättelse x flera i polisförhör etc), JG:s initiala samtal till polisen (om synpunkter på paret D:s avspärrning/ avsaknad av avspärrning av bostäder tillsammans med frågan om de hittat LW:s kropp än), HD:s och hennes familjs storstädning av SD:s bostad (med bla grundlig golvbrunnsstädning) etc tillsammans klartgjort SD:s skuld bortom rimligt tvivel.
Citera
2021-05-05, 08:20
Medlem
Lova33s avatar
Hoppas verkligen att SD får förklaringsbörda, helt sjukt om rätten ogillar åtalet efter allt som lagts fram och som bara pekar åt ett enda håll: SD.
Citera
2021-05-05, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag väljer att se det från den ljusa sidan, det inger hopp och att ett stort intresse finns att få SD fälld.

Skulle det av någon anledning inte bli fällande dom nu fortsätter nog utredningen i det dolda (kanske med Din hjälp). Kommer det isf fram mer bevis så kan väl fallet öppnas igen?

Ja vi får se det positivt att de som ”jagat” SD nu i flera år är där för att se de sista turerna i detta.

Javisst kan de hitta nåt märkligt i nån dator men bättre såklart om någon som vet något börjar snacka.
På samma tema så är det väldigt märkligt med de människor som fortsätter umgås med SD under trevliga former. Spontant känns det som de inte läst FUP men det är väl coolt att umgås med en sån FTF-king om man har lite svag personlighet så att sägandes. Lika barn leka bäst.

Tillägg:

Mord i Vivalla inatt så får se hur många utredare på plats idag.
Senast redigerad av Avel 2021-05-05 kl. 08:30.
Citera
2021-05-05, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja vi får se det positivt att de som ”jagat” SD nu i flera år är där för att se de sista turerna i detta.

Javisst kan de hitta nåt märkligt i nån dator men bättre såklart om någon som vet något börjar snacka.
På samma tema så är det väldigt märkligt med de människor som fortsätter umgås med SD under trevliga former. Spontant känns det som de inte läst FUP men det är väl coolt att umgås med en sån FTF-king om man har lite svag personlighet så att sägandes. Lika barn leka bäst.

Oavsett hur det går nu så är jag övertygad om att polisen har en stark vilja att få honom fälld, inte minst för att gottgöra misstagen som skedde i början av utredningen. Som professorn sa... hade de hittat LW inom 24 timmar hade SD varit klar som GM, "suttit som en keps på huvudet".

Blir SD friad nu kommer han att få leva med en blåslampa i baken... leva i ovisshet när (inte om) de kommer och låser in honom (igen).

Såg Ditt tillägg ang mord i Vivalla i natt.

Utredarna (om de är inblandade i Vivalla) får väl jobba övertid idag för att kunna lyssna på vad försvaret har att komma med.
Försvararna har nog också haft en tuff natt med div samtal/mail/sms från SD.
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-05-05 kl. 08:46.
Citera
2021-05-05, 08:42
Medlem
Eftersom SD inte har inkommit med sin platsdata/google maps, som skulle kunna bevisa hans oskuld, utan istället, inför att åklagaren la fram ny bevisning med domkraftskaftet, sitter och knåpar ihop fler printscreens av absolut ingenting. Det han lämnat in som "bevis" är inget bevis.
Citera
2021-05-05, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Hoppas verkligen att SD får förklaringsbörda, helt sjukt om rätten ogillar åtalet efter allt som lagts fram och som bara pekar åt ett enda håll: SD.

Vad innebär "förklaringsbörda"? Är det något som åkl kan begära som gör att det fortsätter nu... på reservdagen i morgon?
Citera
2021-05-05, 08:59
Medlem
Jag är mentalt redo på att han kan bli friad.
Kan till och med köpa en sådan dom, rent juridiskt.

Men det förtar inte att han enligt mig är skyldig, och det förtar inte att hankommer få sima motströms i resten av sitt liv.

De personer som väljer umgås med mördarparet gör ett aktivt val och det kommer bita dem i svansen. karma is a bitch.
Citera
2021-05-05, 08:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Vet att Rättsläkaren påtalade att förruttnelseprocessen gjorde att vävnader sönderfallit varför man inte klart kunde avgöra.

Håller med dig 100% med SDs starka känsloyttringar imellanåt. Som jag skrev tidigare tror jag att hans självhävdelse övergår hans impulskontroll när sanningen närmar sig.

Tycker även det framgår på hela hans kroppsspråk i HR när åkl tar upp hans lögner i förhören:

- ”Åklagaren tar upp saker som 46-åringen ska ha ljugit om. 46-åringen skriver samtidigt på sin dator och skakar på huvudet

Har även flertalet gånger tänkt på detta när vissa personer häri tråden ”skrivit av sig”.

Ingen nämnd, ingen glömd.

PS. Sen ska man inte glömma att rättsläkaren drar slutsats av att SDs skada på benet motsvarar ett sådant skaft.

Jag har funderat lite på det du skrev igår.
Det ligger någonting i det tror jag.

Kanske samma sak när han "måste" skratta. Det är just ofta när han tycker att någon säger något som han t ex vet mer om. Som geocachingen.

Och samma behov av att hävda sig, att han tappar kontrollen över sig själv om det är även åt andra hållet, att någon har rätt.

Han klarar helt enkelt inte att ha fel, eller att vara i underläge. Då tar impulsen över att ta över föreställningen (självhävdelsebehovet).
Citera
2021-05-05, 09:05
Medlem
F3ttans avatar
När beräknas dom komma?
Citera
2021-05-05, 09:17
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag förstår att de hoppades mycket på DNA och alla indicier men har man ett par datorer så fräser man igenom dem lite noggrannare. Först när det är gjort så kan man konstatera läget. Så pass mycket koll har jag att jag vet att det inte är gjort. Min vän som hjälpte till med att redigera la mer tid på det än vad utredarna la på vissa viktiga grejer där om man ska raljera lite.

Jag uopdaterade mina kunskaper i hur man kan manipulera händelseloggar eller se tecken på att det är gjort och den kunskapen finns nog inte i Örebro där så för att lägga fram datorhändelserna på rätt sätt så hade det tagit tid att sno ihop de protokollen ja här innan rätten började.

Senr det inte helt rättssäkert att åklagarna lägger fram det som att en inloggning skett 05:23 då det i princip inte är bevisat av dem så det är bara att lägga till handlingarna och hoppas på resten av bevisen ska hålla på nåt sätt.

Nja, jag tycker det som skrivs nedan tyder tyder på att man gjort en gedigen undersökning av åtminstone SD:s dator och de specifika händelserna 20.29 0ch 23.34 "... vi vet att datorn lever ett eget liv".

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
NAs direktrapportering idag fm. Del 2

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-na-pa-plats-dag-17-rapport-fran-domstolen

/ .. /

Nu fortsätter åkl TJ med alibit, att SD saknar alibi för tiden av mordet.

"Åklagaren tar upp de aktiviteter som skett i 46-åringens dator vid tidpunkten för mordet.
Vi vet att datorn lever ett eget liv och att den gör olika saker automatiskt i systemet. Han har därmed heller inget digitalt alibi, säger hon.
"

/ .. /

Citera
2021-05-05, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
När beräknas dom komma?
De kommer meddela när domen kommer efter förhandlingens slut idag.
Det blir om ett par veckor som domen kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in