2021-03-16, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lite mobiler etc. Orkar inte tänka nu, trötter, men lägger i spoiler.

HD:

Om inte KH fick kontaktuppgifter JS så fick nog samordnaren SOA dem.
Citera
2021-03-16, 08:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Aktbilaga 167 förhör SD samt diverse, från sidan 7 och framåt

2018-06-13 skrivs ett PM av Ann*a Mori*n gällande att hon för några dagar sedan fått sms av Ulf angående tillgång till Lenas mejlkonto, om it-teknikerna behöver tillgång till Lenas appar, så är det möjligt att återskapa det.

Citat:
Jag har gett Ulf beskedet att kontrollera den juridiska aspekten i förfarandet vilket han är införstådd med.

Ett år senare

I ett PM 2019-06-13 skrivet av samma kvinna,

En dialog har ägt rum med Ulf gällande frågan om dataintrång varvid åklagaren förklarade att så länge det finns ett samtycke till inloggning, och där han hanterar ett konto där han har administratörsegenskap, så kan det inte bli frågan om något uppsåtligt brott.

2019-06-06, ordnades ett möte där Ulf, där han i närvaro av it-forensikerna, j eriksson och m rosendal, samt utredare a morin och j sjögren, bereddes en möjlighet att på en dator tillhörande polisen, logga in i sitt konto och ändra lösenord till Lenas mailkonto.
Stort tack!
Det var precis detta jag letade efter.

Det här blir konstigare och konstigare.
Om jag hade information att ge polisen i ett mordfall så skulle jag inte förvänta mig att det är jag som ska ta reda på om det är lagligt eller inte att ge polisen denna information. Det borde polisen kunna tala om för mig direkt.

Det är nog något litet fel i något av de sista två datumen ovan. De bör vara daterade i den tidsordning de visas ovan.

Varför reagerade inte åklagaren redan när detta första PM skrevs och varför tog det polisen ett år innan inloggningen gjordes?

Var Ann*a Mori*n också en av familjen Davidssons vänner?

Alla fel som begås i den här utredningen gör att en blir obehagligt konspiratorisk varje gång ny information dyker upp. Tur att det snart är dags för rättegång så att det här får ett slut.
Citera
2021-03-16, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det finns många alternativ hur "avslöjandet" kom fram till HD direkt efter förhöret (via SOA).

Ytterligare ett är att någon ur "Lundbymaffian" skickat ett sms/ringt BA (som förmodligen befann sig i sommarstugan... ev tillsammans med SD).

Ja var var hon? Åkte lite fram och tillbaka där med barnen antar jag.

Att de hämtade mobil hos ”mormor och morfar” menas BA då eller hennes mor?
Citera
2021-03-16, 08:39
Medlem
Citat:
Fast JG, HD, SOA och SD, samt några till har ljugit sig blå, det är straffbart att ljuga under Ed. HD behövde inte vittna under ed, de var väl gifta fortfarande. SOA kanskebehövde vittna under ed, men alla kan göra misstag.
JG däremot måste svurit vittneseden och ska således kunna straffas dör det.
SD, hävdar att han trodde han var tvungen att säga sanningen, vilket han försökte göra så bra som han kunde. Han pluggade FUPen tom under pauserna. Svarade ibland att det kan jag inte minnas att jag läste, jag läste att, enligt fupen så kan sen varit så, jag försöker att svara så bra som jag kan, men jag antar blabla...
Visst är det straffbart att ljuga under ed och jag är en förespråkare av extremt hårda straff för brottet mened/ljuga under sanningsförsäkran!
Det tas alldeles för lätt på detta "oskick" (läs: kriminella beteende) som i sin förlängning kan leda till ett eroderande av samhällskontraktet och en uppluckring av rättssäkerheten. Förstår btw inte varför inte justitieministern lägger en propostion med krav på högre straff för mened. Inget parti lär rösta emot.

OnT: Fast om de av dig uppräknade personerna verkligen ljugit under ed, då förstår jag inte varför åkl Åsa Hiding väljer att bortse från det.
Har du nån teori varför åkl Åsa Hiding tycks främja orätt?
Citera
2021-03-16, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja var var hon? Åkte lite fram och tillbaka där med barnen antar jag.

Att de hämtade mobil hos ”mormor och morfar” menas BA då eller hennes mor?

Är rätt övertygad om att det är SOA/BA som kallas mormor och morfar så fort det pratas om dessa i familjen. Barnen var där ofta så det blev nog mer naturligt för HD/SD att benämna det så sinsemellan.
Citera
2021-03-16, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Pratar vi förbi varandra?
Jag börjar känna mig tjatig.

Som jag minns det så står det i något förhör med UW att polisen inte ville ha extra SIM-kort.
Det förhöret gjordes mycket lång tid efter mordet.
Eller minns jag fel?
När åklagaren såg det förhöret borde hon naturligtvis ha reagerat.
Kan det ha varit hennes reaktion som gjorde att SIM-kortet slutligen efterfrågades eller missade hon det?

Uttalandet från polisen till UW att de inte ville ha SIM-kortet för att det var risk för dataintrång gjordes av en polis tidigt i utredningen och finns inte nedskrivet från det tillfället.
Istället är det UW som påpekar detta lång tid efter att uttalandet gjordes.
Alltså kunde inte åklagaren känna till detta tidigt i utredningen.

Förklara gärna om det är jag som minns fel.

I annat fall så undrar jag fortfarande om det var någon av poliskompisarna som inte ville ha ett extra SIM-kort.

Har för mig att det dröjde rätt länge innan han beställde ett nytt simkort. När han väl gjort det så tog han med det till polisen på eget initiativ(?) och han minns inte riktigt om han hade satt det i en egen gammal mobil eller om det sattes i en ”polismobil”.
Det finns ett kort förhör med honom i ljudfilerna som behandlar detta tror jag.

Jag kan inte poängtera tillräckligt många gånger hur viktigt för utredningen det hade varit att öppna LW:s Telegram med ett nytt simkort. Man tankar ner appen i en mobil och väljer vid inloggning att koden ska skickas per sms och inte till ”interfacet”. Man knapprar in koden och man kommer då åt meddelanden i chattar från Telegrams moln.
Om SD haft begränsade möjligheter att radera i hennes mobil så hade de haft deras chattar serverade på ett silverfat där. Om nu inte hon själv raderat. Men varför skulle hon göra det?
Citera
2021-03-16, 08:47
Medlem
Citat:
HD är avförd från utredningen därför att det inte verkar finnas vare sig bevis eller starka indicier på att hon skulle vara skyldig.
Vi ska ändå komma ihåg att det inte heller finns någonting som talar för att hon är oskyldig.
Så länge SD inte talar ut och tar på sig allt ansvar så får HD leva med att misstankarna mot henne kan finnas kvar, oavsett om SD fälls eller inte.

Det tillfället då hon bryter ihop ”mest” i förhör är när hon för frågan om SD varit i/vid hennes bostad den natten. Det är ett väldigt intressant avsnitt i hennes förhör.
Hon menar att hon inte kan berätta för det skulle vara dåligt flr henne eller hur hon uttrycker.

Där är de nog närmast något som hon varit ”inblandad” i. Varför annars en sån stark reaktion?
Citera
2021-03-16, 08:56
Medlem
Citat:
HD är avförd från utredningen därför att det inte verkar finnas vare sig bevis eller starka indicier på att hon skulle vara skyldig.
Vi ska ändå komma ihåg att det inte heller finns någonting som talar för att hon är oskyldig.
Så länge SD inte talar ut och tar på sig allt ansvar så får HD leva med att misstankarna mot henne kan finnas kvar, oavsett om SD fälls eller inte.
Jag måste ha missat massor under mina "semestrar".
Har HD ett alibi för tiden för mordet eller ej?
För om hon inte har det kan hon väl inte avföras från de misstänktas skara?

Men om jag inte missuppfattat vad jag läste under tiden jag låg på den symboliska playan, så sade åkl Åsa Hiding att HD var "avförd från utredningen".
Hur ligger det egentligen till?
Citera
2021-03-16, 08:59
Medlem
Citat:
Aktbilaga 167 förhör SD samt diverse, från sidan 7 och framåt

2018-06-13 skrivs ett PM av Ann*a Mori*n gällande att hon för några dagar sedan fått sms av Ulf angående tillgång till Lenas mejlkonto, om it-teknikerna behöver tillgång till Lenas appar, så är det möjligt att återskapa det.

Citat:
Jag har gett Ulf beskedet att kontrollera den juridiska aspekten i förfarandet vilket han är införstådd med.

Ett år senare

I ett PM 2019-06-13 skrivet av samma kvinna,

En dialog har ägt rum med Ulf gällande frågan om dataintrång varvid åklagaren förklarade att så länge det finns ett samtycke till inloggning, och där han hanterar ett konto där han har administratörsegenskap, så kan det inte bli frågan om något uppsåtligt brott.

2019-06-06, ordnades ett möte där Ulf, där han i närvaro av it-forensikerna, j eriksson och m rosendal, samt utredare a morin och j sjögren, bereddes en möjlighet att på en dator tillhörande polisen, logga in i sitt konto och ändra lösenord till Lenas mailkonto.

Ja här är ju frågan hur snart åklagaren visste att UW erbjudit sig?

De pratar om mejlkonto men tillgång till Google ger ju så mycket mer. Som tidslinjen t.ex.

Jag försöker dessutom förstå varlfr de inte återskapat henns mobil med säkerhetskopia från Google Drive ihop med appar från Google Play Store.
Det är viss skillnad på det och att ha en ”image” av mobilen. Att den är ”tömd” alltså.

Hur det än är så skulle detta inte ha gjorts ett år efter mordet. Åklagaren och tekniska avdelningen skulle ha varit vakna här.
Citera
2021-03-16, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ja, jag är inte säker...

Tänker lite på vad som framkom nyligt i tråden där JS skickar sms till HD den 18:e, något i stil med,
"skönt att ni är med trevligt folk, sång (var fick han det ifrån), mat och framförallt barnen".

Ang sång... JS verkar vara väldigt seriös, vad hade han fått sång ifrån? Hade HD skrivit något sådant? Hem och fira att LW konstaterats död?

Födelsedagssång? Ingen av de vuxna dock.
Annars felskrivning ”säng”?

Klagosång ligger väl annars närmast till hands.
Citera
2021-03-16, 09:21
Medlem
Citat:
Det låter inte som om han satt utanför stationen, snarare väntade han någon annanstans på meddelande om att hämta henne. Det låter också som om det var han som först fick veta att LW var hittad.
Spekulationen blir då att han fått info från poliskompis och han och HD kommer överens om att de ska låtsas att HD fått informationen på polisstationen.

Har polisen verkligen kollat digitala spår i hans mobil?

Hon kan ha ringt JS med pappans mobil när de ses utanför polisstationen.
Men om vi förutsätter att pappan väntade någon annanstans så undrar jag med vilken mobil hon ringde honom?
Kan hon ha fått använda sin beslagtagna mobil för att under polisbevakning i slutet av förhöret ringa sin pappa när det var dags att bli hämtad?

I samband med att pappan dök upp så har hon nog lånat hans mobil. När de sammanstrålar har han kanske ”nyheten” då. Som HD får till att hon ”uppfattat” under förhör.

Polisen lånar ut telefon kan jag tänka. De sätter ju ingen angörig på pottan om mobil eller liknande har beslagtagits.

De borde ha kartlagt telefontrafiken här. Har de inte hittat nåt så gick samtalet till JS via nån app men det borde han kanske minnas då det är en avvikelse?
Citera
2021-03-16, 09:41
Medlem
Citat:
Stort tack!
Det var precis detta jag letade efter.

Det här blir konstigare och konstigare.
Om jag hade information att ge polisen i ett mordfall så skulle jag inte förvänta mig att det är jag som ska ta reda på om det är lagligt eller inte att ge polisen denna information. Det borde polisen kunna tala om för mig direkt.

Det är nog något litet fel i något av de sista två datumen ovan. De bör vara daterade i den tidsordning de visas ovan.

Varför reagerade inte åklagaren redan när detta första PM skrevs och varför tog det polisen ett år innan inloggningen gjordes?

Var Ann*a Mori*n också en av familjen Davidssons vänner?

Alla fel som begås i den här utredningen gör att en blir obehagligt konspiratorisk varje gång ny information dyker upp. Tur att det snart är dags för rättegång så att det här får ett slut.

AM har varit involverad i kaninhoppning om jag förstått allt rätt här. Jag vet t o m var kaninen var uppfödd nånstans. Mkt onödig info har man samlat på sig här...

Åldersmässigt så ligger det lite snett där vad gäller engagemanget men ja vem vet i den här röran?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in