2021-03-15, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Eventuellt.
Men knappast troligt att bli kastad i fängelse för att ha raderat information som utredande myndigheter inte ens vet karaktären av, än mindre om den skulle ha kunnat visat sig vara av värde för utredningen.
Så: Nej, det håller inte.

OffT: Det finns visserligen några länders poliskårer jag inte skulle vilja hamna i onåd hos och två av dem ligger i Europa. Det ena landet är Serbien, det andra är Belarus.

OnT: Kontot Fröken_Sverige hävdade att "de flesta" länderna skulle kastat JG i fängelse om han i dessa skulle ha raderat info medan han var under förhör.
Frk SE har inte lämnat exempel på ett enda land.

Du skriver om 'mened' som ett möjligt brott.
Fast 'mened' förutsätter att du "placerats" under ed. Av det följer att du måste tala sanning, men innebär ju inte att du skulle vara förhindrad att radera info.

Hade jag haft bevis på att JG brutit mot lagen hade det naturligtvis lämnats in till polisen. Vad beträffande raderingen så är det ju något polis och åklagare vet om. Finns en inskickad motion angående att göra det straffbart att försvåra en utredning. Har dock inte hört att det är någon lag som skulle ha trätt i kraft. Det kanske vore på sin plats.

Med tanke på JGs mycket märkliga besök i Tingsrätten så skulle det inte förvåna mig om han farit med någon osanning på SDs inrådan. Heller inte om han åker dit för skyddande utav brottsling om SD börjar snacka.
Citera
2021-03-15, 23:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
/.../
Det som kan konstateras är att hennes mobil är borta. Den har högst troligt rört sig bort via cykelbron till området runt Mikaels församling. Sen kanske vidare upp till slingan vid Vivallaskogen och gärningsmannen har högst troligt då kanske hojat(?) den ”bakvägen” hemåt igen. I skogen tillfälligt kunnat lägga mobil och tillhygge under sten/mossa/stam/vadsomhelst och sen hem. Mörkt var det så behövdes inte bekymras så mycket kring fläckar på kläder.
Innan han tog tillbaka de tre cykelturerna, berättade han att en av turerna där växlarna brukade testas gick mot cykelbron - check.
23:38 avaktiveras platsdata. Sen borde mgm ha rört sig mot det område du säger, dels för att han själv tar upp att han har befunnit sig där under kvällen och dels för att han kan cykla osedd genom skogspartier. Också den snabbaste vägen för dumpning av mobil och ett under vägen eventuellt klädbyte plus avsköljning med medhavd vattenflaska. Dubbla lager plagg där övre dras av och stoppas i påse, vore enklast och minimerat en bortavaro maximalt. Cyklade han runt och bakvägen hemåt enligt din tänkta hemfärd, så slipper han även här riskera att stöta på vittnen. När mobilen kontaktar masten kl 00:07 har mgm anlänt till villan 10-15 min tidigare.

Ett ex på en mängd möjliga händelseförlopp.
Citat:
Oavsett hur detaljerna såg ut så kunde han röra sig väldigt snabbt i området om han cyklade.
Definitivt. Van cyklist med sportcykel som gärna klockar start-mål.
Citat:
Och det känns som han borde ha gjort det, om inte villospår, med tanke på det här växelmeckandet och testcyklandet och att han blir så upprörd över att ha blivit ”vilseledd” av PS och JR när han kommer på hur graverande det är att han placerar sig 80 meter från brottsplatsen i ett indiciemål.
Allt pekar på att han talar sanning om cykelfärderna, en av dem eller samtliga. Stämmer också väl in i ett tidsspann som inbegriper tidpunkt då mobilen lämnar området, färdväg och hemkomst med första avsända sms till LW.
Citera
2021-03-15, 23:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Fattar ingenting.

Är det kanske SD som meddelat SOA från stugan med nåt besked medans HD är inne på förhör?

Då har hon ju tekniskt sett fått besked av SOA att LW är hittad.

Och skyddar SD på nåt sätt genom att prata om att hon fått reda på det i polisförhöret med sitt sjätte sinne?

Varför säger då SD att det är HD som han fått reda på det via om det är han som meddelat SOA.

Vem meddelade isf SD att hon var hittad? Eller drog han nån slutsats efter att det kom ut i media?

Men det passar inte i i tidsramen va?
SD tror jag inte det går via, krasst sett så stöder ju JS hans ord (bekräftat det är LW).
Delvis även att HD eventuellt fått veta det av nån snut då HD de facto ringer till JS i direkt anslutning efter förhör och innan hon åkt hem.
SD nämner ju förhör men han säger inte att hon fått veta att det är under förhör om man tittar mer noga.

JS har bra koll på detaljer i förhör, det märks även på viber att han är lyhörd på vad hon skriver in i minsta detalj. Även outtalat kan han avläsa. Antar det beror på spänd situation, han vill ha henne och hon har VM i fladdrigt beteende pga SD.
För honom är det ett ämne som inte är trivialt, han mår ju dåligt av infon som bekräftar att LW är död.

JS:
" Hanna var då vid polisstationen, innan hon skulle åka hem från förhöret."

"Hon hade fått veta det precis efter sitt förhör. Hanna sa, "dom har hittat Lena död".

HD:
(..) det var liksom in .. lite in och ut på förhöret, att det ringde .. eller meddelande kom på telefonen och sådär. Och sen att vi .. när vi åkte ut såg jag att det ar avspärrat på den platsen."

Om nu detta är traktens heta tema och hon minst sagt är berörd så vore det helt weird att hon inte säger nåt till sin far.
Han i sin tur ser inga avspärrningar att reagera på. Han nämner typ en polisbuss som han knappt höjer ett ögonbryn för.

Samtidigt kan man då undra hur hon vet att det är LW.

Sen fortsätter hon pladdra a la gaslighting om media och annat ovidkommande som rakt inte berör de heta sekunderna då de passerar BP på en motorväg. Bland annat;

"så kom det ju en notis om att man hade påträffat en, en död kvinna. Eeh"

Samt att hon då blånekar att hon sagt det är LW.
Nu råkar ju bara två pers säga att just hon har sagt att det är just LW.

"Jag har inte bekräftat nått, för jag har inte vetat."

"FL 2: Mmm. Men du menar att du har inte sagt att man har hittat Lena?
HD: Nej. Alltså jag kan ju inte veta att det var hon."

... Och man kan ju rent krasst undra varför hon är så stirrig i denna fråga.
Hon blir ju helt kocko.
Senast redigerad av develi 2021-03-16 kl. 00:06.
Citera
2021-03-15, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
A 160:
"I ett undersökt område (del av område a) erhölls indikation på blodförekomst. Analysen visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten talar extremt starkt för att huvuddelen av DNA:t kommer från D*vidsson (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
Den mindre delen av DNA:t utvärderades enligt laboratoriets standardmetodik för LCN DNA-analys for ytterst små mängder"

Tolkar utlåtandet som att den mindre delen DNA kan röra sig om annat än blod, ex hudceller? Vad som är klarlagt är i alla fall att den större mängden tillhör SD.

"DNA, varvid följande framkom:
Resultaten talar starkt för att den mindre delen av DNA:t kommer från W*sström (Grad+3), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
I ett undersökt område (b) erhölls indikation på blodförekomst. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t kommer från D*vidsson (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting".

Det finns bilder på när blod rinner ner i plösen på en sko. Han gillar att fota skador och framförallt blod.

- Är det verkligen trovärdigt att dessa skor har använts på BP med tanke på hur det såg ut där? Om ett par skoskydd hade dragits ovanpå, så ja. Enklast packa ner ett par extraskor, om minsta lilla planering funnits.
Blodmängden i den ena skon är alldeles för sparsam och begränsad för att ha befunnit sig på BP, med eller utan tvätt?

Kvarteret hade loppis dagen innan och han kan då ha utrustat sig med både klädesplagg och skor. Byttes blodbestänkta skor mot blå gympaskor samma kväll, kan en liten droppe ha fastnat i plösen.
Går att hitta flertalet tänkbara förklaringar till den pyttemängd DNA som LW bidrog till.

Och jag undrar fortfarande var en styck plastback storlek 40x40x80 innehållandes ett armeringsjärn och ett par gummistövlar (troligen med metallförstärkning i tån eftersom de användes på byggarbetsplatser) finns. Sa inte SD något om att han trodde LW var ihjälsparkad? Om jag minns rätt vidare så var det dödliga våldet mot huvudet, men hon hade även skador på kroppen.
Senast redigerad av piastrone 2021-03-16 kl. 00:19.
Citera
2021-03-16, 00:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fetat: Nickar och samtycker.

Hon säger att hon hade koll på dem. Hon kollar digital media. Därför tror jag hon även hade koll på allt hans flörtande på dykbloggen men såg genom fingrarna och faktiskt led.
Tittar man i andra änden så visste hon nog om att LW och SD träffades fortfarande.
Ja, hon vill ogärna konfrontera och veta alltför mycket - blundar hellre än möter en jobbig sanning.
Hennes chef MT vittnar om att HD i januari -18 fått reda på att SD fortfarande träffade LW. Besvikelsen var förstås stor.
Citat:
Det är ju hur enkelt som helst att kolla upp och när hon väl la manken till 2017 så avslöjade hon dem snabbt.
Sen gör hon nån psykologisk saltomortal och strutsar samt bygger yttre försvarsmurar för sanningen är inte rolig.
HD i ett litet nötskal - ja.
Citat:
Även om SD är ett uppenbart kontrollfreak så kan jag inte se ett viljelöst, kuvat offer. Hon verkar mer veta hur hon ska navigera och skapar en miljö som är optimal. Hon anpassar växelvis i snabbt tempo (viker ner, dominerar och gullar plötsligt där det inte passar öht. Läs fjäskar).
För övrigt slipad i vissa lägen (vinstvinning, list, strateg). Det kokar ner i nåt sekteriskt över det hela (symbiotiskt, pakt).
Instämmer i din analys; klarsynt beskrivning.
Jag kan inte se någon som helst naturlig kommunikation dem emellan. De befinner sig långt ifrån varandra, både mentalt och känslomässigt. Och den värme som präglar hennes och JS:s samtal, existerar överhuvudtaget inte emellan de s k "siameserna". Låter mera som ett väl inövat rollspel. Utan känsla.
Citat:
Det rimmar även med deras extremt skeva diskussioner om död som lösning bak i tiden, men mer för att det tycks kvarstå något sjukt.
Normalt hade varit att fullt ta avstånd, hon är alldeles för loj i en allvarlig fråga som de facto inkluderar barn. Absolut ingen med koll på depressioner skulle uppfatta det som konstigt dvs hennes kognitiva förvrängning av verkligheten.
Det påvisar snarare hur sjuk hon de facto var och inte kunde rå för de farliga och destruktiva tankarna.
Att han p g a sin speciella personlighet bär med sig den här "nödlösningen" på problem som han misslyckas med att lösa, är egentligen inte chockerande i sig. Han är den han är.
Frågan är varifrån hennes likartade sätt att resonera kommer ifrån. - Har hon med tiden blivit så starkt präglad av sin man att hon fortsätter att ha döden som en fullt tänkbar utgång även sedan hon har tillfrisknat? - Nej, anar att hon har med sig något i bagaget som bidrar till att hon samvetslöst kan omfamna tankar och önskningar om död åt andra med.
Citat:
Hom tycker dock inte det är värst problematiskt (då hon är bortom depressioner och ev psykoser) och fortsätter trivalisera i skev altruistisk anda (han tog hand om mig. Han ville eliminera mitt lidande) och där är det ett tecken på att nåt inte är som det ska IMO.
Ett resonemang som visar på att hon fortfarande bär på osunda tankegångar och framförallt ett skadat känsloliv. Hon klarar inte ens av att våga se vad hennes man önskade mest av allt då det begav sig; bli av med henne för gott och planera en framtid med rivalen.
Citera
2021-03-16, 00:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Fattar ingenting.

Är det kanske SD som meddelat SOA från stugan med nåt besked medans HD är inne på förhör?

Då har hon ju tekniskt sett fått besked av SOA att LW är hittad.

Och skyddar SD på nåt sätt genom att prata om att hon fått reda på det i polisförhöret med sitt sjätte sinne?

Varför säger då SD att det är HD som han fått reda på det via om det är han som meddelat SOA.

Vem meddelade isf SD att hon var hittad? Eller drog han nån slutsats efter att det kom ut i media?

Men det passar inte i i tidsramen va?
Om man då gör en rockad och vänder på aktörerna.
Det är trots allt HD som är i händelsernas centrum och om nu HD vet mer än hon ger sken av och skyddar SD (ev även sig själv om hon är mer ingrötad):

HD är på tårna, extremt spänd (SD skriver till varenda en om hur svårt hon har det) och noterar ökad aktivitet på stationen. Överhör ev nåt på väg ut.
Drar en slutsats, går ut och ringer JS.
Hon söker snabbt kontakt med JS så fort det är nåt speciellt.

Han verkar inte ha nån koll hur hon ska kunna nås så vad fan ringer hon med för mobil?
Jag vill se telefonlista med inkommande samtal till JS.
Om hon har ringt kan väl SD/HD har två burner m kontantkort.

De åker sen förbi BP, varav hon VET att LW ligger där men säger inget till sin far.

Är resan normal rutt eller hittar hon på nåt för att få kolla BP?

Kommer till SD och berättar. Eller har ringt om de nu har två burner m kontantkort.

SD pladdrar att de hittat LW till JO. Som besserwisser vill han leverera breaking News, typ orkar inte hålla käften, och bakar in HD för han kan ju inte ha tagit det fritt ur luften.

Således "bekräftat" via HD men drar en vals att det är sagt av polis i samband med att hon varit på förhör.
Senast redigerad av develi 2021-03-16 kl. 00:40.
Citera
2021-03-16, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Eventuellt.
Men knappast troligt att bli kastad i fängelse för att ha raderat information som utredande myndigheter inte ens vet karaktären av, än mindre om den skulle ha kunnat visat sig vara av värde för utredningen.
Så: Nej, det håller inte.

OffT: Det finns visserligen några länders poliskårer jag inte skulle vilja hamna i onåd hos och två av dem ligger i Europa. Det ena landet är Serbien, det andra är Belarus.

OnT: Kontot Fröken_Sverige hävdade att "de flesta" länderna skulle kastat JG i fängelse om han i dessa skulle ha raderat info medan han var under förhör.
Frk SE har inte lämnat exempel på ett enda land.

Du skriver om 'mened' som ett möjligt brott.
Fast 'mened' förutsätter att du "placerats" under ed. Av det följer att du måste tala sanning, men innebär ju inte att du skulle vara förhindrad att radera info.
Fast JG, HD, SOA och SD, samt några till har ljugit sig blå, det är straffbart att ljuga under Ed. HD behövde inte vittna under ed, de var väl gifta fortfarande. SOA kanskebehövde vittna under ed, men alla kan göra misstag.
JG däremot måste svurit vittneseden och ska således kunna straffas dör det.
SD, hävdar att han trodde han var tvungen att säga sanningen, vilket han försökte göra så bra som han kunde. Han pluggade FUPen tom under pauserna. Svarade ibland att det kan jag inte minnas att jag läste, jag läste att, enligt fupen så kan sen varit så, jag försöker att svara så bra som jag kan, men jag antar blabla...
Citera
2021-03-16, 00:46
Medlem
Citat:
Om man då gör en rockad och vänder på aktörerna.
Det är trots allt HD som är i händelsernas centrum och om nu HD vet mer än hon ger sken av och skyddar SD (ev även sig själv om hon är mer ingrötad):

HD är på tårna, extremt spänd (SD skriver till varenda en om hur svårt hon har det) och noterar ökad aktivitet på stationen. Överhör ev nåt på väg ut.
Drar en slutsats, går ut och ringer JS.
Hon söker snabbt kontakt med JS så fort det är nåt speciellt.

Han verkar inte ha nån koll hur hon ska kunna nås så vad fan ringer hon med för mobil?
Jag vill se telefonlista med inkommande samtal till JS.
Om hon har ringt kan väl SD/HD har två burner m kontantkort.

De åker sen förbi BP, varav hon VET att LW ligger där men säger inget till sin far.

Är resan normal rutt eller hittar hon på nåt för att få kolla BP?

Kommer till SD och berättar. Eller har ringt om de nu har två burner m kontantkort.

SD pladdrar att de hittat LW till JO. Som besserwisser vill han leverera breaking News, typ orkar inte hålla käften, och bakar in HD för han kan ju inte ha tagit det fritt ur luften.

Således "bekräftat" via HD men drar en vals att det är sagt av polis i samband med att hon varit på förhör.
Precis som viskleken, ingen vet tillslut vem som sagt vad, förutom den som först talade
Citera
2021-03-16, 00:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Precis som viskleken, ingen vet tillslut vem som sagt vad, förutom den som först talade
Ja, och då brukar det se ut som det svammel som HD leverersr i förhör. Ett enda virrvarr.
En del halvsanningar (ser ökad aktivitet under förhör) samt mixat med avspärrningar (satt de redan uppe då de passerade? Hittat kropp kl 14.49) och bullshit ända bort om notiser i media som är helt irrelevant för tidsspegeln.
Senast redigerad av develi 2021-03-16 kl. 00:55.
Citera
2021-03-16, 00:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Fast JG, HD, SOA och SD, samt några till har ljugit sig blå, det är straffbart att ljuga under Ed. HD behövde inte vittna under ed, de var väl gifta fortfarande. SOA kanskebehövde vittna under ed, men alla kan göra misstag.
JG däremot måste svurit vittneseden och ska således kunna straffas dör det.
SD, hävdar att han trodde han var tvungen att säga sanningen, vilket han försökte göra så bra som han kunde. Han pluggade FUPen tom under pauserna. Svarade ibland att det kan jag inte minnas att jag läste, jag läste att, enligt fupen så kan sen varit så, jag försöker att svara så bra som jag kan, men jag antar blabla...
Är prövotiden kvar i TR?

Erinrar mig snacket (med JS) om att vara kvar för att slippa vittna.
Citat:
Utgångspunkten i svensk rätt är att det föreligger en absolut vittnesplikt. Det innebär att man i princip har en absolut skyldighet att vittna inför domstol. I 36 kap. 3 § rättegångsbalken finns dock vissa undantag från denna vittnesplikt. Ett undantag görs för personer som är närstående till part i rättegången."

"Att undantag görs för närstående till part innebär alltså att du fritt kan välja om du vill vittna i domstol eller inte. Om du väljer att vittna mot din [närstående, min ändring av text] kommer du att få avlägga ed och du kommer att höras under straffansvar. De undantag från att höras under ed som gäller för närstående tillämpas nämligen endast i brottmål. Du hittar själv de aktuella bestämmelserna i 36 kap. 13 § 3 stycket rättegångsbalken, se här.

Kom ihåg att det är viktigt att du meddelar domstolen om du inte kan eller vill vittna."
https://www.lawline.se/answers/11585
Senast redigerad av develi 2021-03-16 kl. 01:08.
Citera
2021-03-16, 01:01
Medlem
Citat:
Ja, och då brukar det se ut som det svammel som HD leverersr i förhör. Ett enda virrvarr.
En del halvsanningar (ser ökad aktivitet under förhör) samt mixat med avspärrningar (satt de redan uppe då de passerade?) och bullshit ända bort om notiser i media som är helt irrelevant för tidsspegeln.
Ganska ofattbart att polisen inte redan kunnat reda ut vem som kontaktat vem, i vilken följd.
Även burnermobiler, om de smusslat med såna, lämnar spår, samtalslistor, SDs nyinhandlade telefonkort, som en klok polisman fotade av, trots att någon inte sett bevisvärde i det, det inhandlades väl när HD va på förhör? Fast han påstår att han varit i stugan likt lilla huset på prärien, trots att det finns all teknik där.
Nej, slarv och oförmåga att se elefanten i rummet, det är polisens motto, bort med de obekväma som vågar säga ifrån.

Peter Springare, kom tillbaka!
Citera
2021-03-16, 01:12
Medlem
Citat:
Är prövotiden kvar i TR?

Erinrar mig snacket (med JS) om att vara kvar för att slippa vittna.
Nej, du har rätt. De måste varit skilda. Så då kan hon också åka rakt i fängelse, utan att passera Gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in