2021-02-25, 18:36
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det skulle säkert fungera även här men hur ska det kunna göras på laglig väg? Om offret inte vill? I de fall jag känner till så har sektoffret kidnappats på uppdrag av familjen. Först och främst måste all kontakt brytas med sekten. Det hade aldrig gått i det här fallet utan tvångsomhändertagande av LW. Och det hade varit nödvändigt att se till att hon inte kunde använda dator och mobil för att kontakta SD. Hur gör man det utan att kränka den personliga identiteten?

Menar du att det är lagligt om det sker på uppdrag av familjen?
Citera
2021-02-25, 18:38
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Menar du att det är lagligt om det sker på uppdrag av familjen?

Nej. Det är just det jag menar att det inte är. Och jag undrar hur det ska kunna göras på laglig väg.
Citera
2021-02-25, 18:39
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag tror hon är för inblandad för att kunna "lämna" och börja om, under skydd.

Då får hon väl göra en deal med ÅK.
Citera
2021-02-25, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Apropå Asperger och autism spektrum som det numera benämns är det en inte ovanlig fördom att de allihopa inte skulle ha ett stort kontaktnät. Det är sant så till vida att det gäller de flesta, men sedan finns en grupp som är mycket utåtriktad och kontaktsökande. Känner en kille av det slaget privat.

Inom denna grupp, den "sociala" eller de socialt utåtriktade, som jag väljer benämna den brukar det funka ungefär såhär. De samlar på människor och kontakter av alla de slag, så länge den kretsen står ut med dem. Killen jag känner brukar ha en ungdomsgård hemma hos sig av människor av varierande slag som kommer och går. Hans dröm är att bo i kollektiv, för han hatar och vara själv fast han är 50+ idag.

Det som är typiskt i hans fall är att han är helt distanslöst. En gång för många år sedan när jag var på ICA tillsammans med honom, kände han igen en polare han inte mött på några år. Då vrålar han rakt ut över hela affären:" Hej, din fule, tjocke idiot. Long time no seen." Han bryr sig noll. Jag skäms ihjäl. Han kunde kalla kvinnor feta rakt i Fejjan, som den mest naturliga sak. Listan kan göras lång.

Detta är ofrånkomligt för han saknar känsla för hur man beter sig, att det finns sociala koder. Precis så är fallet med SD. Hans arbetskamrater beskriver honom som weird, något saknas. Udda, plumpa försök att stöta på kvinnor. Malplacerade sexskämt. Det ska kramas med både kända och okända främlingar.

Hade genom mitt arbete kontakt med pappan till en högfungerande autistisk son, som var utåtriktad men helt distanslöst. Pappan informerade mig om att sonen hade en ovana att gå fram till kända såväl som okända kvinnor och klämma dem på brösten. Varför visste han dock inte. Den killen omgav sig också gärna med kompisar, däremot behövde han mycket hjälp med att tolka sociala signaler och han hamnade ofta i blåsväder kring det sociala samspelet.

SD är också värdelös på socialt samspel. Det är han väg, eller ingen väg. Han går igång på alla cylindrar om hans trångsynthet ifrågasätts. Blir det annorlunda än han önskar så skriker han i telefonen: Jag hatar dig Lena Wesström...och kastar på luren. Trotsig och omogen. Oproportionerlig och överdriven, utan att han ser eller uppfattar detta själv. Men omgivningen gör det, t.o.m. hans egen dotter.
Tycker att omgivningen beskriver honom samstämmigt, gällande hans "onormala" sätt. Han har inte någon distans, vet inte hur andra känner eller uppfattar hans skämt, sarkasm, jargong. Han ses som opålitlig, fuskar, hal, lömsk, sexistisk, obehaglig. Han kramas lite för länge, men fattar inte själv att han hör det.
Citera
2021-02-25, 18:43
Avslutad
Citat:
Då får hon väl göra en deal med ÅK.
Funkar väl inte i Sverige
Citera
2021-02-25, 18:46
Medlem
Citat:
Vad är det för diagnoser HD har?
Gjordes en p7 på henne?
SD, gjordes den en stor rpu på honom?

Ingen p7a på HD, hon satt ju bara en vecka o blev ju sen avskriven.
Ingen rpu på SD, sådan görs ju bara om övertygande bevisning föreligger. Och så var ju inte fallet, enl TR.
Citera
2021-02-25, 18:48
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Nej. Det är just det jag menar att det inte är. Och jag undrar hur det ska kunna göras på laglig väg.

Det är mycket som måste ändras i vårt rättsystem för det är allt annat än rättssäkert i dagens läge.

Men tror mer på att ändra i lagar, regler och skapa åtgärder som riktar sig mot den som utgör hot och som begår brott, dvs förövaren.
I detta specifika fall borde SD sitta minst häktad, allra helst i fängelse på livstid. Detta går uppenbarligen genomföra så varför gör de med makt ingenting åt det? Varför riskerar dessa människor HD:s och döttrarnas liv?
Citera
2021-02-25, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ingen p7a på HD, hon satt ju bara en vecka o blev ju sen avskriven.
Ingen rpu på SD, sådan görs ju bara om övertygande bevisning föreligger. Och så var ju inte fallet, enl TR.
Sen fick hon skadestånd för förlorad inkomst... hon som var sjukskriven och inte klarade av livet...
Citera
2021-02-25, 18:52
Medlem
Citat:
Enligt dig ska väl ingen annan än GM klandras?

Det är inte vad jag skriver. Läs igen, det är inte många rader.
Citera
2021-02-25, 18:57
Medlem
Citat:
Håller med om efterklokheten. Tänk om det för en gångs skull kunde ändras på lagar och regler innan någon behöver sätta livet till. En misstänkt mördare borde självklart vara häktad fram tills slutgiltig dom i samtliga insatser. Förstår inte alls hur lagstiftare tänkt här.

Det klagas redan (med rätta ibland) på alldeles för långa häktningstider i Sverige jämfört med andra länder. OM han skulle gå fri även i HR skulle han kunna kräva ett stort skadestånd, dessutom. Man kan inte låsa in folk för att de KANSKE kommer dömas i nästa instans.
SD är oskyldig tills motsatsen har bevisats.

Advokater förklarar gång på gång i media (och i programmet Efterlyst)att det inte är sanningen som är det viktigaste i en rättegång. Det är att åklagaren kan BEVISA att personen är skyldig.
Det är ofta de VET att en person är skyldig, men tvingas släppa denna för att de inte hade bevis eller indicier nog att fälla. Måste vara väldigt frustrerande.
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-25 kl. 19:16.
Citera
2021-02-25, 19:08
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Det är mycket som måste ändras i vårt rättsystem för det är allt annat än rättssäkert i dagens läge.

Men tror mer på att ändra i lagar, regler och skapa åtgärder som riktar sig mot den som utgör hot och som begår brott, dvs förövaren.
I detta specifika fall borde SD sitta minst häktad, allra helst i fängelse på livstid. Detta går uppenbarligen genomföra så varför gör de med makt ingenting åt det? Varför riskerar dessa människor HD:s och döttrarnas liv?

Det låter bra. Vilka åtgärder skulle ha kunnat hindra Ulf Ekman och Åsa Waldau från att förstöra livet för så många?
Hur skulle man ha kunnat hindra SD från att hjärntvätta och utnyttja LW? (Jag tror inte på att hon var hjärntvättad men om hon hade varit det?)
Citera
2021-02-25, 19:08
Medlem
Citat:
Tycker att omgivningen beskriver honom samstämmigt, gällande hans "onormala" sätt. Han har inte någon distans, vet inte hur andra känner eller uppfattar hans skämt, sarkasm, jargong. Han ses som opålitlig, fuskar, hal, lömsk, sexistisk, obehaglig. Han kramas lite för länge, men fattar inte själv att han hör det.

Så äre. En udda fågel. Men jag har inga problem med att han också ger mig psykopatvibbar angående hans parasitiska och utsugande beteende. Lena blir så dränerad på kraft och ork att hon blir utbränd. J.F, Lenas bästis beskriver det som att hon slutade orka med vardagens bestyr och att lyckas ta sig ur morgonrocken, innan ungarna kom hem från skolan. Manipulationerna var många. Lena förstod, men det bar inte hela vägen. Stannar man i misären så lång period, blir det nog bara ännu svårare att ta sig loss ju längre tiden lider.

Det bär inte bort för Hanna heller, vad det verkar. Skulle hon mot all förmodan träffa någon ny, kanske SD riktar in sig på att ta ihjäl Hannas nya intresse, i något lurigt bakhåll? Fast han är nog för feg, man mot man. Riktar hellre in sig på försvarslösa kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in