2018-08-19, 20:30
Medlem
fitz-humes avatar
Lustigt att vissa personer på fullt allvar tror att Trump kan få Nobelpriset. Kommer aldrig att ske och detta av många goda skäl.
Citera
2018-09-19, 16:23
Medlem
stone_sleepers avatar
https://www.npr.org/2018/09/19/64941...ll-visit-seoul

Nordkorea avrustar, Sydkoreas president besökte Pyonyang, nu vill Kim besöka Seoul, de beslutade att dra tillbaka strykor från gränsen, snart börjar tågen åter rulla mellan Syd och Nord...

Citat:
Moon said that the two sides agreed that the Koreas should become a "land of peace without nuclear weapons and nuclear threats." Kim called the agreement "a leap forward" toward peace between the two historically bitter rivals.

Bra jobbat av God emperor Donald. Nu är det bara att ordna fred mellan Israel/Palestina och då förtjänar han inte bara ett Nobelpris, utan ett dussin. Typ som Zlatan och Guldbollen.
Senast redigerad av stone_sleeper 2018-09-19 kl. 16:58.
Citera
2018-09-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper

Nordkorea avrustar, Sydkoreas president besökte Pyonyang, nu vill Kim besöka Seoul, de beslutade att dra tillbaka strykor från gränsen, snart börjar tågen åter rulla mellan Syd och Nord...

Bra jobbat av God emperor Donald. Nu är det bara att ordna fred mellan Israel/Palestina och då förtjänar han inte bara ett Nobelpris, utan ett dussin.

Tyvärr, det kommer inte att hända.
Det skulle ju äventyra den norska nobelkommitténs trovärdighet samt skada nobellprisets magi överlag och dessutom orsak stora negativa reaktioner ute världen.

Fredspriset bygger ju på att ena inte splittra, att verka för avspänning, inte skapa konflikter.
Trump uppfyller ju inte ett enda av kraven så den norska kungafamiljen slipper utan tvivel nesan av att sitta bredvid Trump.
Citera
2018-09-19, 17:10
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tyvärr, det kommer inte att hända.
Det skulle ju äventyra den norska nobelkommitténs trovärdighet samt skada nobellprisets magi överlag och dessutom orsak stora negativa reaktioner ute världen.

Fredspriset bygger ju på att ena inte splittra, att verka för avspänning, inte skapa konflikter.
Trump uppfyller ju inte ett enda av kraven så den norska kungafamiljen slipper utan tvivel nesan av att sitta bredvid Trump.
Kan inte vara bra för psyket att vara så fylld av Trumphat att man enbart kan ta till lögner. Räcker gemensam OS satsning som enande eller är det att splittra. Vad säger du som lever i 1984?
Citera
2018-09-19, 17:42
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper

Bra jobbat av God emperor Donald. Nu är det bara att ordna fred mellan Israel/Palestina och då förtjänar han inte bara ett Nobelpris, utan ett dussin. Typ som Zlatan och Guldbollen.
Fantastiskt. Dessa tre ledare borde självklart få Nobelpriset. Ingen annan insats kommer ens i närheten.
Nobelkommitténs anseende som opartisk organisation hänger redan på en skör tråd.
Citera
2018-09-19, 18:56
Medlem
Pre 1914s avatar
Han behöver som sagt lösa Palestinafrågan, men också iranfrågan som ligger i vägen för allt annat. Finns ingen lösning i sikte för någondera av de problemen.
Citera
2018-09-19, 18:58
Medlem
Nä, inte än i alla fall. Tveksam om han lyckas med sina fredstrevare men vi får se.
Citera
2018-09-19, 23:13
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Han behöver som sagt lösa Palestinafrågan, men också iranfrågan som ligger i vägen för allt annat. Finns ingen lösning i sikte för någondera av de problemen.
Så han måste lösa varenda oroshärd i hela världen? Hur kunde Obama få sitt när alla dessa plus Nordkorea existerade under hans tid?

Självklart delat fredspris för Donald och Koreas ledare om det nu fortsätter gå åt rätt håll.
Senast redigerad av Readyfreddie 2018-09-19 kl. 23:17.
Citera
2018-09-20, 06:59
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Så han måste lösa varenda oroshärd i hela världen? Hur kunde Obama få sitt när alla dessa plus Nordkorea existerade under hans tid?

Självklart delat fredspris för Donald och Koreas ledare om det nu fortsätter gå åt rätt håll.
Nej, Trump spänner bågen hårdare än så, sätter hårdare än hårt mot flera länder i Mellanöstern som mycket väl kan leda till stora krig. Jag förstår hur han tänker och han kommer sannolikt att lyckas där också. Men krig kan komma först.
När han lyckas i Mellanöstern ska han ha fredspriset x 10. Hade han nöjt sig med koreafrågan och lämnat Mellanösternproblematiken åt framtiden hade han i kanske kunnat få fredspriset i sedvanlig ordning, om det inte varit för misstaget med att ge Obama det..
Citera
2018-09-20, 07:49
Medlem
Klart han inte skall få det - åtminstone inte ännu. Hittills har Trumps utrikespolitik inte gett några som helst resultat. Dessa kan förvisso komma. Om han genom sitt initiativ faktiskt lyckas få igång en process där Nord- och Sydkorea närmar sig varandra med verklig avspänning på den Koreanska halvön som följd så ja.
Fredspriset skall överlag inte delas ut för en pågående process med osäker utgång.
Case: Obama.
Citera
2018-09-20, 07:56
Medlem
Absolut, han bör få flera stycken då han är mer blodtörstig och hotar fler länder än tidigare pristagare!

Själv undrar jag vad jag lärde mig på svensklektionerna, fredspris trodde jag gick till fredliga individer men i verkligheten går det till de mest krigshetsande. Borde det inte kallas Krigspriset eller Störste bully på Globenpriset?

Jäpp Obama Lama var en västandfläkt jämfört med Trump ge Trump priset varje vecka för att visa Nobels uppskattning.
Citera
2018-09-20, 08:40
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Absolut, han bör få flera stycken då han är mer blodtörstig och hotar fler länder än tidigare pristagare!

Själv undrar jag vad jag lärde mig på svensklektionerna, fredspris trodde jag gick till fredliga individer men i verkligheten går det till de mest krigshetsande. Borde det inte kallas Krigspriset eller Störste bully på Globenpriset?

Jäpp Obama Lama var en västandfläkt jämfört med Trump ge Trump priset varje vecka för att visa Nobels uppskattning.

Fredspriset är väl nu ett av de pris som flitigt diskuteras om den inte borde ersättas med något annat, exempelvis ersätta fredspriset med ett utvecklingspris eller något annat som åtminstone är mätbart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in