2018-07-19, 09:39
Medlem
Trump ändrar fokus och påstår nu istället att Montenegro kan starta ett tredje världskrig
Källa: https://youtu.be/MB8etvUSag0
Citera
2018-07-19, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ja, dom har skämt ut sig många ggr med detta pris, så en gång till verkar inte direkt klokt.
Priset måste slutas ge för spekulation för framtida fred i nått land/region.
Utan mer ges som andra Nobelpris(dvs man väntar ett bra tag och går över vad som är vad och om detta är tillräckligt för ett Nobelpris), så slipper vi priser som Obama och Aung San Suu Kyi.

För ingen som påstår Obama skulle haft Nobelpris, och jag sa wtf när han fick priset.
Men ändå försöker Trumpnissar med två fel ska bli ett rätt och ge Trump ett fredspris(men för vad, Obama hade ju i alla fall gjort ett försök före, och detta kallar jag inte försök som skett(inte än i alla fall)).

Men om det ska fortsätta vara spekulativt pris, så sure lägg ned det.
För det är meningslöst då.
Men Trump kommer dock aldrig ens vara påtänkt innan han lyckas med nått.

Trump har gjort stora insatser för fred på Koreahalvön. Han har även avstyrt ett nytt kallt krig med Ryssland. Det räcker självklart för ett Nobelpris.

Jämför med vad Obama, Jimmy Carter och Al Gore gjorde.
Citera
2018-07-19, 09:52
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Trump har gjort stora insatser för fred på Koreahalvön. Han har även avstyrt ett nytt kallt krig med Ryssland. Det räcker självklart för ett Nobelpris.

Nordkorea förstärker sina kärnvapenanläggningar och Trump kryper för Putin och har fått hela sin säkerhetstjänst emot sig för att inte tala om att republikanska partiet spottar på honom...
Citera
2018-07-19, 10:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Obama fick, du vet han som avrättade folk på löpande band.
Trump är verkligen en fredsduva i jämförelse.

Men jag håller med dig om att fredspriset borde läggas ner.

Lite historia för er med dåligt minne (gäller hela USA forumet):
https://www.thebureauinvestigates.co...ikes-than-bush
"Obama’s covert drone war in numbers: ten times more strikes than Bush"

Det KAN ju iofs hänga samman med att UAV's är en relativt ny företeelse och att när Bush tillträdde hade beväpnade drönare/UAVs använts exakt noll (0) gånger i strid.

Trump har dessutom lättat på exportreglerna för drönare och idag tränas fler drönarpiloter än "vanliga" piloter i USAF, så användningen av UAVs lär knappast minska.

Oavsett det så är ju knappast Obamas fredspris skäl för att ge ett fredspris till Trump.. Det luktar illa dold avundsjuka när argumentet för att ge Trump et fredspris är att Obama fick det.
Med det sagt tycker jag Trump borde ha fått Nobelpriset OM han hade uppnått det som var avsikten med mötet med Nordkorea - dvs ett avtal om och insikt/övervakning av tidsbestämd avveckling av deras kärnvapenprogram. Det vi fick var ju världens största ingenting..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2018-07-19 kl. 10:31.
Citera
2018-07-19, 11:58
Medlem
Citat:
Nu gör han ett nytt utspel - återigen riktat mot Nato, och framför allt mot det nya medlemslandet Montenegro.

– Det är ett väldigt aggressivt folk. De kanske blir aggressiva, och grattis, vi har tredje världskriget, säger Trump till Fox News.
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/don...gressivt-folk/

Om Trump stämmer i bäcken redan nu så kanske han kvalificerar sig till ännu ett fredspris.
Citera
2018-07-19, 14:58
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Obama fick, du vet han som avrättade folk på löpande band.
Trump är verkligen en fredsduva i jämförelse.

Men jag håller med dig om att fredspriset borde läggas ner.

Lite historia för er med dåligt minne (gäller hela USA forumet):
https://www.thebureauinvestigates.co...ikes-than-bush
"Obama’s covert drone war in numbers: ten times more strikes than Bush"
Givetvis förtjänar trump fredspriset böttre än obama, men fredspriset skulle släpas i smutsen av ett sånt beslut, så det går bara inte.
Citera
2018-07-19, 17:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

Nja, Trump har varit på besök hos Kim och typ sagt hur duktig han har skött landet.
Återkom när Kim uppfyller lite saker.
Även har jag uppfattat att Kim bara använder Trump för få uppmärksamhet.
Men återkom gärna om det visar sig vara tvärtom, jag har aldrig varit rädd och visa jag har fel om det är så.

Skoj du tar upp Al Gore, för mig veterligen arbetar han hårt för miljön fortfarande.
Carter har också arbetat hårt med det han fick priset för.
Och Obama har jag aldrig ens förstått, och alltid tyckt är extremt märkligt utnämnande.

Dock Ryssland är bara deras egna vänner, när ska ni greppa detta är bara söndra och dela av Putin.
Och Ryssland kan få en Amerikansk president bajsa på sitt eget land och i stället hylla diktatorer och fascister.
Jag gissar på ni inte ser Trump som USA president, för sälja ut sig till andra är Amerika hur är det MAGA?
Jag börjar ana att MAGA för Trump är en fetare plånbok för sig själv.
Vi såg ju på muren som blev nedprioriterad till fördel för ge sin plånbok och en permanent skattesänkning.
Citera
2018-07-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anno1891
Hur han hanterat situation med nordkorea är fantastiskt bra, även om han är totalt tokig annars så bör han ha max respekt för det.

obama fick samma pris fast han va i krig princip hela sin tid som president.

så vad sägs?
VERKLIGEN INTE!
Det räcker inte att klappa med ena handen (nord Korea) och indirekt dräpa med den andra (ambassad flytten i Jerusalem) och förvänta sig ett fredspris. Det vore ett hån emot de av de tidigare pristagarna som faktiskt dedikerat stora delar av sitt liv på att göra världen till en bättre plats.
Citera
2018-07-19, 20:31
Medlem
Om han uppnår resultat, vilket vi inte har sett ännu med Nordkorea, skulle han kunna förtjäna det. Hittills gör han det inte.

Jämförelsen med Obama haltar litet. Han fick priset av en enda anledning, nämligen att han inte var George W Bush som den norska nobelkommittén ville ge en sista känga. Han förtjänade givetvis inte priset och var medveten om det själv. Tyvärr hade han inte tillräcklig ryggrad för att vägra ta emot det.
Citera
2018-08-18, 22:41
Medlem
Otanjas avatar
Nej det förtjänar han väl verkligen inte. Han är väl egentligen bara en marionett numera med formell funktion om ens det och politiken sköts av andra. Iaf vad vi vet nu.
Citera
2018-08-19, 18:24
Medlem
RobbanUCs avatar
Nobelkommittén kan numera ses som en aktiv del av den nya världsordningen NWO, och som delar ut fredspris till det imperialistiska USA.
Självklart så gör NATO-landet Norge precis som husse i Washington befaller, dvs ger fredspris till de som inte förtjänat det.
Citera
2018-08-19, 19:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Nobelkommittén kan numera ses som en aktiv del av den nya världsordningen NWO, och som delar ut fredspris till det imperialistiska USA.
Självklart så gör NATO-landet Norge precis som husse i Washington befaller, dvs ger fredspris till de som inte förtjänat det.
Det har dom gjort många ggr, Obama inkluderad.

Fredspriset är för spekulativt, det finns ingen fakta som leder till vinnare av nobelsfredspris.
Ta de andra priserna så väntar man oftast mycket länge innan man ger priset i deras ämne.
Och vänder och vrider på det(som jag förstått), tills man är nöjd nog för ge Nobelpriset.

Men i Trumps fall är det svårt och spekulera fram ett pris, det är för labilt och för mycket aggression mot alla som inte håller med honom.
Det skulle väl vara om Nordkorea säger vi avsaltar kärnvapenprogrammet och ger möjligheter till kontroller.
Då kan vi i alla fall börja nämna Nobel, annars inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in