2018-05-14, 14:44
  #1
Medlem
Jag har sen ca. 10 år tillbaka en hjärnskada som bla. ger mig kraftig ångest och ytterst lite lyckokänslor (24/7). Har genom åren testat massor med medicin som för det mesta bara gjort mig sämre eller noll effekt, undantaget är benso som jag nu genomlidit ett rent helvete för att bli av med, och mår 4 månader senare bara sämre o sämre Börjat få sjuka hallisar på flera timmar när jag åker till lala-land, och bens har iprincip slutat funka och jag är trött på att va så avstängd.
Jag har tidigare använt Sub i perioder upp till ett halvår för att få ner toleransen på bens, har då märkt att jag har mått betydligt bättre, har också haft minimala utsättningsproblem när tabbarna tagit slut, har inte 'knarkat' på dom, bara tagit så jag kan stå ut med livet.

Snubblade på nån studie där Sub användes
effektivt mot ångerst/Depp, och den har ju i gämförelse mot psykofarmaka mm. minimala biverkningar.

Så min fråga är om någon här använder/får det utskrivet mot ånger/Depp utan att ha en historia av opi-missbruk, och om det funkar i längden?

Ursäkta om tråden ligger fel, men tror det finns mer erfarenhet här än på psykofarmakaforat.

MVH. Mycket tacksam för konstruktiva svar! (är så trasig nu så självmord ligger inte långt borta)
(Hjärnskadan har jag fått av malariamedicinen Lariam, skadan kallas Quinism och är helt främmande för svenska vården, finns dessutom ingen känd bot mot det i dagsläget)
Citera
2018-05-14, 15:10
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Att självmedicinera med opiater brukar vara rätt marigt. Till skillnad från många andra droger så sitter man helt plötsligt fast utan man riktigt fattade hur det gick till. Dock är det ju långtifrån alla som torskar så hårt. Så om du vet med dig att du inte kommer att torska dit och om det ger dig livskvalitet så kör bara kör.
Citera
2018-05-14, 16:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Att självmedicinera med opiater brukar vara rätt marigt. Till skillnad från många andra droger så sitter man helt plötsligt fast utan man riktigt fattade hur det gick till. Dock är det ju långtifrån alla som torskar så hårt. Så om du vet med dig att du inte kommer att torska dit och om det ger dig livskvalitet så kör bara kör.
Tack! Jo jag vet att det riskabelt, men vilken annan psycoparmaca är inte det om dom måste tas för resten av livet.

LSD är sn annan substans som jag använde en gång i microdoser under några veckor, Det tog Helt bort min tillfälliga men kraftiga stammning som jag även fick efter hjärnskadan.
Citera
2018-05-14, 16:25
  #4
Medlem
Ska kanske nämna att under minst 90% av dessa 10 år har jag köpt benso svart, resterande på recept.

Har utom av misstag hållet mig till medicinska doser.
Citera
2018-05-14, 19:04
  #5
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Jag har sen ca. 10 år tillbaka en hjärnskada som bla. ger mig kraftig ångest och ytterst lite lyckokänslor (24/7). Har genom åren testat massor med medicin som för det mesta bara gjort mig sämre eller noll effekt, undantaget är benso som jag nu genomlidit ett rent helvete för att bli av med, och mår 4 månader senare bara sämre o sämre Börjat få sjuka hallisar på flera timmar när jag åker till lala-land, och bens har iprincip slutat funka och jag är trött på att va så avstängd.
Jag har tidigare använt Sub i perioder upp till ett halvår för att få ner toleransen på bens, har då märkt att jag har mått betydligt bättre, har också haft minimala utsättningsproblem när tabbarna tagit slut, har inte 'knarkat' på dom, bara tagit så jag kan stå ut med livet.

Snubblade på nån studie där Sub användes
effektivt mot ångerst/Depp, och den har ju i gämförelse mot psykofarmaka mm. minimala biverkningar.

Så min fråga är om någon här använder/får det utskrivet mot ånger/Depp utan att ha en historia av opi-missbruk, och om det funkar i längden?

Ursäkta om tråden ligger fel, men tror det finns mer erfarenhet här än på psykofarmakaforat.

MVH. Mycket tacksam för konstruktiva svar! (är så trasig nu så självmord ligger inte långt borta)
(Hjärnskadan har jag fått av malariamedicinen Lariam, skadan kallas Quinism och är helt främmande för svenska vården, finns dessutom ingen känd bot mot det i dagsläget)

Börja inte med opiater om du redan haft ett helvete med benso. Det är ännu svårare att kontrollera.

Skulle råda dig att kolla upp tillskott som används vid hjärnskada: Acetyl-L-carnitine, Alfa liponsyra, citicoline, Sam-e, Omega 3. Se även till att motionera regelbundet.

Här är en länk: https://www.optimallivingdynamics.com/blog/a-powerful-protocol-proven-to-help-reverse-brain-damage
Citera
2018-05-14, 20:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Börja inte med opiater om du redan haft ett helvete med benso. Det är ännu svårare att kontrollera.

Skulle råda dig att kolla upp tillskott som används vid hjärnskada: Acetyl-L-carnitine, Alfa liponsyra, citicoline, Sam-e, Omega 3. Se även till att motionera regelbundet.

Här är en länk: https://www.optimallivingdynamics.com/blog/a-powerful-protocol-proven-to-help-reverse-brain-damage
Tack för svar. Har använt nämnda tillskott o säkert 100 fler. Använder idag Achwaganda, Kratom, Magnesium, CBD, div. Nootropics. mm. Är inte rädd för ett beroende idag. Bens va en gudagåva i flera år (hade inte levt utan) men nu har jag pga utmattningssyndrom mm. inte fått effekt längre. Testat LSD, Ketamin, Svamp mm för att må bättre, men inget har hjälpt.

Funkar Sub antidepp långsiktigt så siter jag helt i ev. beroenderisk.

Mvh
Citera
2018-05-14, 21:55
  #7
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Tack för svar. Har använt nämnda tillskott o säkert 100 fler. Använder idag Achwaganda, Kratom, Magnesium, CBD, div. Nootropics. mm. Är inte rädd för ett beroende idag. Bens va en gudagåva i flera år (hade inte levt utan) men nu har jag pga utmattningssyndrom mm. inte fått effekt längre. Testat LSD, Ketamin, Svamp mm för att må bättre, men inget har hjälpt.

Funkar Sub antidepp långsiktigt så siter jag helt i ev. beroenderisk.

Mvh

OK, låter som du har provat en hel del av det som finns att tillgå.

Om opiater är det enda som återstår för att få ett drägligt liv så har du väl inte så mycket till val antar jag.

Edit: Läste på nu om detta preparat och det verkar vara ett helvete.
__________________
Senast redigerad av letspanic 2018-05-14 kl. 22:11.
Citera
2018-05-15, 21:19
  #8
Medlem
Beroendemottagningen var inte lika entusiastiska angående mina nya insikter/förhoppningar. inta så oväntat.
Citera
2018-05-15, 23:18
  #9
Medlem
Flusons avatar
Jag tänkte först föreslå benso tills jag läste klart hela meningen. Jo, visst kan man självmedicinera på buprenorfin men kostar pengar om man inte har schyssta kranar. Att bota ångest och depressioner med opiater och andra opioider låter jäkligt illa. Men jag skulle hellre ha föreslagit att få tag i en opium-vallmo kran som säljer poppy pods som du sen kan göra te på. Kapslarna (eller huvudena) innehåller Morfin och Kodein och ger ett välbehagligt rus som håller i sig länge. Om du nu ska välja opiat-stigen så skulle jag rekommendera opium vallmo pods. Helt klart.

Buprenorfin är riktigt soft och ibland tar även jag det bara för att bli normal liksom. Men tvekar på att dagligt bruk utav Sub inte kommer sluta bra. Om du vet hur det känns att tända av från månaders missbruk av buprenorfin så vill du inte röra rävgiftet igen ens. Men sen kommer man på hur nice det egentligeen är så är man där igen Haha, klassiskt.

Men OPIUM VALLMO HUVEN!! Det skulle nog passa dig perfekt
Citera
2018-05-16, 01:16
  #10
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Opiater/opioider är jävligt bra mot ångest. Brukar ta oxycontin eller om jag fått tag i subutex så brukar det fungera bra. Men har man missbruksproblem, så bör man hålla sig borta från dem då det kan leda till att man fastnar i missbruk och då mår man bara ännu sämre.
Citera
2018-05-17, 23:44
  #11
Medlem
Farmakologis avatar
Ok det finns ett kort svar och ett långt svar.
Jag ska ge en lite kontroversiell åsikt gällande det här med sub och varför endel har det utrskrivet.

Börjar med det korta svaret - nej man ska inte kunna få NÅGON opioid utskriven i sverige för "ångest".
Ok men som många med oss vet så har socialstyrelsen slappnat av på regelverkat för inskrivning i dessa subutex program vilket har fört med sig att personer som har SUBUTEX missbruk kan nu söka in och få SUBUTEX utskrivet.

JAG skulle nästan säga att det är i takhöjd med att skriva ut det som "lyckopiller".
Citera
2018-05-18, 05:51
  #12
Medlem
Tack för svar. Har inte bestämt mig än hur jag ska göra. Sub får jag tag i billigt, och har som sagt använt i upp till 6 månader tidigare i lågdos för att klara av den extrema stress jag haft pga, flytt, flera nya krävande arbeten mm. Hade inga problem att sluta, men började iofs på lågdos bens igen.

Alternativ 2 är läkarens förslag att börja med Seroquel, som också är beroendeframkallande och har massvis med möjliga biverkningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in