Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-09-28, 16:11
  #49
Avstängd
KringExs avatar
Jag tycker att Buprenorfin fungerar bra mot depression. Mot ångest, njaa.... kanske i början när man tar det, men den ångestdämpande effekten tycker jag försvinner ganska snabbt
Citera
2018-09-29, 09:58
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Missbrukade sub innan jag trillade dit på jonket. Där och då tyckte jag nog att det hjälpte mig mot min ångest.
Spola fram 7-8 år av heroinmissbruk.
Nu har jag gått i programmet i ganska exakt ett år och är det något jag saknar är det att det inte hjälper ett dugg mot min ångest.
Metadon däremot ska hjälpa bättre mot detta men det finns också betydligt fler nackdelar med metadon i form av bieffekter etc.

Utifrån min erfarenhet hjälpte sub när jag missbrukade det, och då endast en kortare period i början av missbruket medan nu när jag går på det i kontrollerad form har det väldigt lite till noll verkan mot min ångest men det finns säkert andra som upplever det annorlunda.
Slutade funka för mig också, så la ner och började med bens igen.
Citera
2018-09-30, 19:48
  #51
Medlem
Jag har sub- är iof med i laro och jag måste säga att jag tycker nog fan att det har hjälpt mig med mitt mående. Nu vet jag inte ifall att det är på grund av att jag inte måste jaga knark hela tiden, har pengar över, någonstans att bo osv. Eller klart att det beror på det med, men jag tror endå att subben har hjälpt då jag även innan jag började med droger var en väldigt nedstämd person.
Nu orkar jag att göra grejer, jag promenerar, har återupptagit mitt målande, som tidigare bara kunde upptas när man hade 1 gram tjack i arslet.
Så tror fan att det ligger något i det.
Men var försiktig, något jag inte ser fram emot är at:n... om jag nu någonsin skulle sätta mig i den sitsen att jag behövde tända av.
Citera
2018-10-08, 09:32
  #52
Medlem
Ja Subutex gör så jag aldrig deppar längre. Får ökad livsglädje av den
Citera
2018-10-08, 14:56
  #53
Medlem
Tyckte inte subutex gjorde något mot min ånger depp om man nu inte räknar med hur jag mådde under rusets gång. Efteråt så var allt lika dåligt som vanligt.
Citera
2018-10-08, 21:00
  #54
Avstängd
kan du länka till den studien?

Opiater ger ju ett lyckorus i stunden, men sen när du ska sluta med skiten så kommer allt skit tillbaka. det är som att sopa skit under mattan (ta opieater) och sen ta bort mattan och se allt skit (kliva av opiater)
Citera
2019-04-09, 05:27
  #55
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingahz
Nej, får det inte utskrivet. Har dock självmedicinerat med det nu i ca 6 år efter att ha gått igenom Sertralin och massa andra SSRI preparat. Hade som du ett benso missbruk i mitt Förflutna, påbörjade suben i början bara varannan dag extremt små doser, 8mg räckte i en månad. Efter ca 4 år låg jag på 16-20mg i månaden nu har det dock gått upp ännu mer på grund av saker som hänt i mitt liv som förstört mig endel och givetvis var min första reaktion att knarka mer. Så jag ligger på 8mg i veckan nu, ska försöka få ner den sakta men säkert dock.

Hursomhaver, de är extremt effektivt mot ångest och depression, utan subutex skulle jag inte kunna leva ett vanligt liv med arbete och sociala band. Man måste bara kunna hålla dosen vilket jag tror är extremt svårt för många.

Mycket intressant det här, och din dosering är typ identisk med den de kör med i den här studien:

https://pdfs.semanticscholar.org/bd6...c6600e2d74.pdf

Använder du det fortfarande? Förstår jag det rätt att du delar upp en 8mg-tablett i mycket små delar, eller har du fått tag på lågdostabletter (t ex 0.2mg)? Hur ofta tar/tog du dem per dag när du låg på en stabil nivå (16-20mg/mån)? Tacksam för info!
Citera
2019-04-21, 18:49
  #56
Medlem
Ja, varför inte? Antagonism av KOR-receptorn (en opioidreceptor, där buprenorfin agerar just antagonist) är potentiellt antidepressiv. Det finns till och med läkemedel som testas (eller har testats, nu) för sin anatgonism av just k-opioid-receptorn (men man såg givetvis till att den inte var en MOR1-agonist. Aja-baja om patienterna skulle få lida av hemsk eufiro på köpet.

Ju lägre doser du kan använda och få effekt, deesto bätte, antagligen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Tycker du inte ska ta opiatvägen för att hantera ett redan dåligt humör. Det är det sämsta beroendet man kan ha och jävligt svårt att hantera. Finns mycket bättre alternativ där du slipper sälja din själ.
Det finns värre beroenden. Betydlgt värre skulle jag säga, om man tari beaktande hjälpen som kan erhållas id opioid/miss/bruk.

Det finns inte alltid bättre alternativ, men oftast, helt klart.

Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Missbrukade sub innan jag trillade dit på jonket. Där och då tyckte jag nog att det hjälpte mig mot min ångest.
Spola fram 7-8 år av heroinmissbruk.
Nu har jag gått i programmet i ganska exakt ett år och är det något jag saknar är det att det inte hjälper ett dugg mot min ångest.
Metadon däremot ska hjälpa bättre mot detta men det finns också betydligt fler nackdelar med
metadon i form av bieffekter etc.

Utifrån min erfarenhet hjälpte sub när jag missbrukade det, och då endast en kortare period i början av missbruket medan nu när jag går på det i kontrollerad form har det väldigt lite till noll verkan mot min ångest men det finns säkert andra som upplever det annorlunda.
Hade du hållit dig till runt 1-2 mg intravenöst hade du kunna fortsätta det. Men dum som man är (jag också) så ökar man ju dosen och buprenorfinet slutar ha effekter förutom förstoppning och blockerar dessutom sin metabolit som är en full agonist.

Nackdelarna med Metadon är samma som de du får av subutex när du börjar med det, förutom att metadon binder vid fler opiatreceptorer och därför också har fler negativa som positiva effekter.

Citat:
Ursprungligen postat av suzol
Tyckte inte subutex gjorde något mot min ånger depp om man nu inte räknar med hur jag mådde under rusets gång. Efteråt så var allt lika dåligt som vanligt.
Och det samma gäller ju antidepressiva, medicin mot diabetes HIV, o s v. Är dessa antidepressiva dåliga, vilket även gäller de oanvändbara medicinerna mot diabetes och HIV, eller?
Citera
2019-04-23, 10:36
  #57
Medlem
8-8008s avatar
Tycker att TS skall kika på Baclofen (https://en.wikipedia.org/wiki/Baclofen), en mycket intressant och laglig substans med väldigt intressanta egenskaper. Testa 30-60 mg och se hur effekten blir. Finns att köpa inrikes för en ganska billig peng.

Flashback-tråd om substansen ( (FB) Baclofen).

Lider med dig, lycka till.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback