Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-13, 23:33
  #1
Medlem
https://www.channelnewsasia.com/news...olved-10124114


https://www.bangkokpost.com/news/loc...ery-15-minutes


detta är något många svenskar och andra turister inte vet om thailand, jag ser så många svenskar och europer jämnföra thailand och sverige /europa, dem säger att dem tröttnat/flytt till thailand på grund av våldet,våldtäkterna,morden,skottlossningarna, men endå vet dem inte att thailand är bra mycket värre en sverige.... och så många nekar detta som händer i thailand på grund av att dem aldrig sett något sånt hända, dem ser sällan sånt i nyheterna i thailand. vad tycker ni?
Citera
2018-05-14, 01:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonburi11
https://www.channelnewsasia.com/news...olved-10124114


https://www.bangkokpost.com/news/loc...ery-15-minutes


detta är något många svenskar och andra turister inte vet om thailand, jag ser så många svenskar och europer jämnföra thailand och sverige /europa, dem säger att dem tröttnat/flytt till thailand på grund av våldet,våldtäkterna,morden,skottlossningarna, men endå vet dem inte att thailand är bra mycket värre en sverige.... och så många nekar detta som händer i thailand på grund av att dem aldrig sett något sånt hända, dem ser sällan sånt i nyheterna i thailand. vad tycker ni?

Jag har aldrig varit i Thailand och kommer förmodligen aldrig att åka dit, inte ett dugg förvånad.
Citera
2018-05-14, 01:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonburi11
https://www.channelnewsasia.com/news...olved-10124114

https://www.bangkokpost.com/news/loc...ery-15-minutes

detta är något många svenskar och andra turister inte vet om thailand, jag ser så många svenskar och europer jämnföra thailand och sverige /europa, dem säger att dem tröttnat/flytt till thailand på grund av våldet,våldtäkterna,morden,skottlossningarna, men endå vet dem inte att thailand är bra mycket värre en sverige.... och så många nekar detta som händer i thailand på grund av att dem aldrig sett något sånt hända, dem ser sällan sånt i nyheterna i thailand. vad tycker ni?

Är detta ett försök till relativisering tro ? Att jämföra våldsstatistik så ?
Ja, fast det är som i andra länder, du kan inte språket så bra, därför läser du knappast thailändska tidningar om de överhuvudtaget skriver om dessa händelser. Det är ju så att säga polisiära händelser och enkla mord skrivs det ibland inte om alls i vissa länder.

Men största risken som du tar som turist varthän i Världen du än reser är nästan alltid trafiken. På bara en säsong (år 2012) så dog 144 svenskar i Thailand, varav mindre än dussinet tror jag var pga sjukdom, en del av drunkning, resten var mest trafikolyckor.

Illegala skjutvapen finns i Thailand pga att Thailands gränser är svårbevakade, det är alltså lätt att smuggla skjutvapen, de flesta påstås vara kinesiska. Det finns också inhemsk tillverkning av illegala vapen.

Jag har vänner som nu har bott många år på både Filippinerna och Thailand men det är inget våld alls där de bor.

Värsta länderna vad gäller våld med skjutvapen och mord är bland annat tex SydAfrika, El Salvador och Venezuela. Förutom då krigförande länder då förstås...
Citera
2018-05-14, 02:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonburi11
https://www.channelnewsasia.com/news...olved-10124114


https://www.bangkokpost.com/news/loc...ery-15-minutes


detta är något många svenskar och andra turister inte vet om thailand, jag ser så många svenskar och europer jämnföra thailand och sverige /europa, dem säger att dem tröttnat/flytt till thailand på grund av våldet,våldtäkterna,morden,skottlossningarna, men endå vet dem inte att thailand är bra mycket värre en sverige.... och så många nekar detta som händer i thailand på grund av att dem aldrig sett något sånt hända, dem ser sällan sånt i nyheterna i thailand. vad tycker ni?

Några inblickar här bara men nu jämförs hela landet och inte städer och turist orter. Vilket kan göra det lite skevt. Visst det är ju lite vilda västern på landsbygden finns riktigt hitmans och grejer men som det sägs i artikeln Most of the homicides in Thailand are put down to criminal elements, gang activity or conflicts related to a loss of face or personal grievances. There is not the spate of mass shootings that occur so often in the US. Eller Sverige kan tillagas.

Jag skulle vilja se hur polis militären skulle svara i bkk om man började bränna bilar och kasta fotanglar på Rama x utrustad med automatvapen t.ex

Det blir ju lite äpplen och päron här men med terrorhoten och militärjuntan så har dom jäkligt bra koll på läget medans hemma i Svea fumlar ledningen med kramar och straffrabatt.
Citera
2018-05-14, 23:30
  #5
Medlem
XX-Ambars avatar
De flesta oroligheterna är väl i de södra delarna där det finns en muslimsk minoritet som vill skapa ett nytt land eller ansluta sig till Malaysia, kan ha fel men jag tror att något i den stilen är det. Inte förvånande att muslimjävlar ska vara inblandade när det kommer till denna typ av problem eller hur...
Citera
2018-05-15, 02:52
  #6
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
De flesta oroligheterna är väl i de södra delarna där det finns en muslimsk minoritet som vill skapa ett nytt land eller ansluta sig till Malaysia, kan ha fel men jag tror att något i den stilen är det. Inte förvånande att muslimjävlar ska vara inblandade när det kommer till denna typ av problem eller hur...
Samma sak i södra Filipinerna, där är det också muslimer som ställer till problem.
Citera
2018-05-15, 14:58
  #7
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Muslimer i södra Thailand kämpar för att sultanatet Pattani skå återuppstå. Kampen har förts i många år och har varit rätt våldsam och ibland riktat in sig på buddistiska munkar. Att Pattani som självständig nation ska återuppstå är naturligtvis en total utopi.
Citera
2018-05-15, 16:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
De flesta oroligheterna är väl i de södra delarna där det finns en muslimsk minoritet som vill skapa ett nytt land eller ansluta sig till Malaysia, kan ha fel men jag tror att något i den stilen är det. Inte förvånande att muslimjävlar ska vara inblandade när det kommer till denna typ av problem eller hur...


jo det stämmer att det är mer kaos där, men det har lugnat ner sig som fan, 2-4 år sen var det dagliga attacker på civila,polis,militärer,regerings personal. nu är det väl 1-2 händelser varje månad.

men mord och skit händer ju inte bara där det är överallt i varenda stad, thailand har ungefär 3000-4000+ mord om året ungefär 300-500 är från södra thailand. så klart skulle nån nämna muslimerna, dem är väl inte sämre än en buddhist som mördar och skit eller?
Citera
2018-05-15, 17:19
  #9
Medlem
Såg IRL, 25 meter från där jag satt, två jetskiuthyrare med konststycket att skjuta ihjäl varandra på stranden, inför barnfamiljer som hamnat i skottgluggen. Detta var februari/mars på Samui.
Bråk om territorium, och naturligtvis hade båda handelvapen med sej i sin dagspackning.
Iom att båda dog, så blev det nog inget fortsatt bråk. Båda gängen var borta från stranden i april.
Jävla spån säger jag! Gick ju så där att lösa den konflikten...
BTW väldigt obehagligt och inget jag vill uppleva på min semester.
Citera
2018-05-18, 15:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hapoel
Såg IRL, 25 meter från där jag satt, två jetskiuthyrare med konststycket att skjuta ihjäl varandra på stranden, inför barnfamiljer som hamnat i skottgluggen. Detta var februari/mars på Samui.
Bråk om territorium, och naturligtvis hade båda handelvapen med sej i sin dagspackning.
Iom att båda dog, så blev det nog inget fortsatt bråk. Båda gängen var borta från stranden i april.
Jävla spån säger jag! Gick ju så där att lösa den konflikten...
BTW väldigt obehagligt och inget jag vill uppleva på min semester.


man måste va på sin vakt och inte leka allanballan, dem man tror inte är gangsters eller är beväpnade kan mycket väll vara det, man ska inte bråka med en thai som är antigen full eller verkar vara på droger stor chans att han använder kniv eller pistol om det är en stor grej fast händer även med små grejer
sånt här hände flertal gånger om dan dagligen 2-4 år sen, nu förtiden har det lugnat sig.

https://www.thephuketnews.com/barkin...firm-66717.php
Citera
2018-05-18, 22:53
  #11
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonburi11
jo det stämmer att det är mer kaos där, men det har lugnat ner sig som fan, 2-4 år sen var det dagliga attacker på civila,polis,militärer,regerings personal. nu är det väl 1-2 händelser varje månad.

men mord och skit händer ju inte bara där det är överallt i varenda stad, thailand har ungefär 3000-4000+ mord om året ungefär 300-500 är från södra thailand. så klart skulle nån nämna muslimerna, dem är väl inte sämre än en buddhist som mördar och skit eller?
Om det är muslimer som håller på i södra Thailand så kan man inte göra som i Sverige att ljuga om det i pressen och säga att det är okända medborgare. Är det muslimer så är det de.

Sen så kanske du skall studera lite om vad troende Buddister har för lagar och påbud de följer, den enda fredliga religionen i välden jämför du med mordiska muslimer.

Skillnaden du bör fundera över är att muslimer tror att mörda ger pluspoäng och att deras död sänder dem till paradiset, medans Buddister tror på reinkarnation och karma, de undviker att döda och sånt då det belastar dem i nästa liv...
Citera
2018-05-19, 20:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Om det är muslimer som håller på i södra Thailand så kan man inte göra som i Sverige att ljuga om det i pressen och säga att det är okända medborgare. Är det muslimer så är det de.

Sen så kanske du skall studera lite om vad troende Buddister har för lagar och påbud de följer, den enda fredliga religionen i välden jämför du med mordiska muslimer.

Skillnaden du bör fundera över är att muslimer tror att mörda ger pluspoäng och att deras död sänder dem till paradiset, medans Buddister tror på reinkarnation och karma, de undviker att döda och sånt då det belastar dem i nästa liv...


1. muslimerna i södra thailand är inte som isis och alqaida och dem, terroristerna i thailand vill ha ett eget land som dem hade innan thailand tog över.
2. en del attacker har buddister gjort mot muslimer i södra thailand.

både är dumma i huvudena och bör avrättas.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2941829

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback