2006-01-08, 20:36
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azze
Egentligen ganska konstigt att USA inte presterar bättre. Man tycker ju att, eftersom NHL till stor del håller till där, så borde man kunna ställa upp med bättre spelare. De är ju ta mig tusan 250 miljoner eller nått sånt - och alla kan väl inte spela basket och am-fotboll??

Det är för att USA i stort sett aldrig släpper till för proffsen utan oftast skickar juniorspelare iaf till VM turneringar
Citera
2006-01-09, 01:08
Medlem
Azzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Det är för att USA i stort sett aldrig släpper till för proffsen utan oftast skickar juniorspelare iaf till VM turneringar

Men vadå!? USA skickar väl sin bästa tillgängliga trupp till VM. Det är väl inte så att de NHL-spelare som inte längre spelar i NHL-slutspelet inte får delta i VM p.g.a. att juniorer tar deras platser?
Citera
2006-01-09, 09:49
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Tråkigt att många har sån övertro på Sverige när Bengt-Åke har missat att ta ut våra bästa spelare. Både Nyllet och Holmström skulle ju ha varit med. Och man vinner inga titlar med systrarna Sedin som bara snurrar i sarghörnen hela tiden i stället för att gå rakt på mål.

Dick Tärnström borde ha varit med som en av backarna dessutom. Jag menar Niklas Kronwall... Vad har han presterat den här säsongen? Han har ju inte ens varit ordinarie i Detroit. Ju färre spelare från DIF-packet som är med. Desto bättre. På Hardys tid innebar det ju att man var given i landslaget bara man spelade för DIF-packet. Tyvärr verkar Bengt-Åke ha hakat på trenden. Mer AIK-prägel på laget och ni ska se att det går vägen! Det vill säga. In med Nyllet och Tärnström och ut med Kronwall och någon av Sedinarna.

Det enda positiva är dock att Bengt-Åke inte plockade ut den puckrädde svikaren från Salt Lake, Tommy Salo.

Kronvall har varit skadad hela säsongen och får väl ses som en chansning.
Tärnström ska abolut inte vara med, denna säsongen har han inte varit bra.
Dåliga stats och är strängt taget endast bra som skytt i powerplay.

Sedins har börjat bra och är grymma i boxplay dom har förtjänat en plats
speciellt som det verkar som att BÅG bygger ett lag med olika
rollspelare vilket inte är en dag för tidigt.

Defensiven bör prioriteras i första hand, offensivt ser det helt ok ut
Foppa och Affe är grymma, om Henke spikar igen kan det bli final.
Jag hoppas att Bäckman blir frisk i tid.
Citera
2006-01-09, 15:08
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azze
Men vadå!? USA skickar väl sin bästa tillgängliga trupp till VM. Det är väl inte så att de NHL-spelare som inte längre spelar i NHL-slutspelet inte får delta i VM p.g.a. att juniorer tar deras platser?
Har då inte hört talas om att USA har haft med NHL Proffs i något av dom senaste VM:en
Citera
2006-01-09, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Har då inte hört talas om att USA har haft med NHL Proffs i något av dom senaste VM:en

Du verkar inte ha koll på mycket du inte. För din info kan jag upplysa om att USA i senaste VM hade följande lag:
Målvakter:
Ty Conklin, Edmonton Oilers, Rick di Pietro, NY Islanders, Tim Tomas Jokerit (tid. AIK)

Backar:
Brett Hauer, Zug (tid. AIK), Aaron Miller, Los Angeles Kings, Jordan Leopold, Calgary Flames, Andy Roach, St Louis Blues, J-M Liles, Colorado Avalanche, Paul Martin, New Jersey Devils, Ryan Suter, Nashville Predators, Hal Gill, Boston Bruins.

Forwards:
Mike Modano, Dallas Stars, Jeff Halpern, Washington Capitals, Brian Gionta, New Jersey Devils, Mike York, NY Islanders, Richard Park, Vancouver Canucks, David Legwand, Nashville Predators, Erik Cole, Carolina Hurricanes, Yan Stastny, Nürnberg Ice Tigers, Zach Parise, New Jersey Devils, Mike Knuble, Philadelphia Flyers, Adam Hall, Nashville Predators, Kevyn Adams, Carolina Hurricanes, Mark Parrish, NY Islanders, Doug Weight, St Louis.

Inga NHL-proffs? jojo...
Citera
2006-01-09, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Kronvall har varit skadad hela säsongen och får väl ses som en chansning.
Tärnström ska abolut inte vara med, denna säsongen har han inte varit bra.
Dåliga stats och är strängt taget endast bra som skytt i powerplay.

Sedins har börjat bra och är grymma i boxplay dom har förtjänat en plats
speciellt som det verkar som att BÅG bygger ett lag med olika
rollspelare vilket inte är en dag för tidigt.

Defensiven bör prioriteras i första hand, offensivt ser det helt ok ut
Foppa och Affe är grymma, om Henke spikar igen kan det bli final.
Jag hoppas att Bäckman blir frisk i tid.

Du verkar inte ha koll på mycket du inte. Dick Tärnström var Pittsburghs bäste spelare innan lockoutsäsongen, så nog kan han prestera alltid, oavsett om det är powerplay eller inte. Till och med Mario Lemieux stod ju i skuggan av Tärnström ett tag där. Och då BÅG inte verkar gå på dagsform (visar ju att han ställde över Nyllet och Hollmström) så borde Tärnström ha varit med på gamla meriter.

Sedinarna vet vi ju vad de kan prestera. Tror knappast de blivit bättre på en höst... de bara dribblar i sarghörnen och dräller med pucken hela tiden i stället för att spela konstruktivt och gå på mål. Får de en smäll så grinar de ju direkt (se på Daniel Sedin i ett VM för ett par år sedan).

Om jag hade förbundskapten hade jag ställt följande lag på benen i Salt Lake:
(Notera att jag har inkluderat spelare som BÅG inte har tagit ut)

Henrik Lundqvist (Mikael Tellqvist)
Förstafemman: Nicklas Lidström, Kim Johnsson - Mats Sundin, Peter Forsberg, Markus Näslund.
Andrafemman: Dick Tärnström, Mattias Norström - Daniel Alfredsson, Michael Nylander, Henrik Zetterberg.
Tredjefemman: Mattias Öhlund, Niclas Hävelid - Fredrik Modin, Tomas Holmström, Mikael Samuelsson

Powerplayfemma: Nicklas Lidström, Daniel Alfredsson - Mats Sundin, Peter Forsberg, Markus Näslund.
Citera
2006-01-09, 18:49
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Du verkar inte ha koll på mycket du inte.
Stämmer precis

men USA har för vanna att skicka college lag annars , men ändå har de inte gått bra för USA , var de inte förra året eller året för det som dom var i neflyttningsserien och klarade sig kvar med nöd och näpe?
Citera
2006-01-09, 18:56
Moderator
vfs avatar
Citat:
Du verkar inte ha koll på mycket du inte. Dick Tärnström var Pittsburghs bäste spelare innan lockoutsäsongen, så nog kan han prestera alltid, oavsett om det är powerplay eller inte. Till och med Mario Lemieux stod ju i skuggan av Tärnström ett tag där. Och då BÅG inte verkar gå på dagsform (visar ju att han ställde över Nyllet och Hollmström) så borde Tärnström ha varit med på gamla meriter.

Sedinarna vet vi ju vad de kan prestera. Tror knappast de blivit bättre på en höst... de bara dribblar i sarghörnen och dräller med pucken hela tiden i stället för att spela konstruktivt och gå på mål. Får de en smäll så grinar de ju direkt (se på Daniel Sedin i ett VM för ett par år sedan).

Dick var jättebra den säsongen som skytt i powerplay.
Han hade minus 37 i + - statistiken det är så jävla dåligt
så det finns inte. Ska BÅG ha med en en back vars främsta styrka
är ett bra skott i PP när han får lite extra tid? Tror inte det va?

Han har gjort hela 4 mål denna säsong

Sedinarna är Vancouvers bästa boxplayenhet, använder BÅG
dom på rätt sätt blir det nog bra.
Citera
2006-01-10, 09:04
Medlem
No_fears avatar
Citat:

Om jag hade förbundskapten hade jag ställt följande lag på benen i Salt Lake:
(Notera att jag har inkluderat spelare som BÅG inte har tagit ut)

Henrik Lundqvist (Mikael Tellqvist)
Förstafemman: Nicklas Lidström, Kim Johnsson - Mats Sundin, Peter Forsberg, Markus Näslund.
Andrafemman: Dick Tärnström, Mattias Norström - Daniel Alfredsson, Michael Nylander, Henrik Zetterberg.
Tredjefemman: Mattias Öhlund, Niclas Hävelid - Fredrik Modin, Tomas Holmström, Mikael Samuelsson

Powerplayfemma: Nicklas Lidström, Daniel Alfredsson - Mats Sundin, Peter Forsberg, Markus Näslund.

Enda jag vill tillägga är vem tusan står framför mål i powerplayfemman, med andra ord du glömde Holmström han måste vara med i powerplay och backa upp sitt arsel i ansiktet på målvakten . Men annars riktigt intressant uppställning skulle vara roligt att se andra femman hur den skulle fungera, kanske skulle det kunna bytas Alfredsson mot Näslund för att få en renodlad målskytt i andra femman så får Nylander och Zetterberg bråka om vem som ska hålla i pucken .
Citera
2006-01-10, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Enda jag vill tillägga är vem tusan står framför mål i powerplayfemman, med andra ord du glömde Holmström han måste vara med i powerplay och backa upp sitt arsel i ansiktet på målvakten . Men annars riktigt intressant uppställning skulle vara roligt att se andra femman hur den skulle fungera, kanske skulle det kunna bytas Alfredsson mot Näslund för att få en renodlad målskytt i andra femman så får Nylander och Zetterberg bråka om vem som ska hålla i pucken .

Åja betänk att Kenta Nilsson och Håkan Loob spelade i samma kedja i Canada Cup 1985. Tredjelänk var Thomas Steen och det var den mest produktiva kedja som någonsin spelat i ett Tre Kronor-lag i en turnering. Oftast var det så här: Kenta tog pucken, dribblade av tre spelare, passade till Loob som gjorde bort två till och sköt mot målvakten och sedan var Steen där och rakade in returerna. Skulle kunna vara liknande i andrakedjan då i så fall med Nyllet som dribblar bort tre spelare, lämnar över pucken till Zetterberg som drar bort de två övriga och skjuter och sedan står Alfie där och rakar in returerna. Enkelt!
Citera
2006-01-12, 09:01
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Åja betänk att Kenta Nilsson och Håkan Loob spelade i samma kedja i Canada Cup 1985. Tredjelänk var Thomas Steen och det var den mest produktiva kedja som någonsin spelat i ett Tre Kronor-lag i en turnering. Oftast var det så här: Kenta tog pucken, dribblade av tre spelare, passade till Loob som gjorde bort två till och sköt mot målvakten och sedan var Steen där och rakade in returerna. Skulle kunna vara liknande i andrakedjan då i så fall med Nyllet som dribblar bort tre spelare, lämnar över pucken till Zetterberg som drar bort de två övriga och skjuter och sedan står Alfie där och rakar in returerna. Enkelt!

Ja det skulle vara skoj att se, helst nu när det är nya regler och och stor rink, kan nog bli utrymme för såna spelare.

Annars om man ser dom spelarna som tagits ut vilka tror ni kommer att spela och tillsamman med vem?

Mina femmor: (bara forwards för dåligt insatt i alla backars form och kvalite, Lidström och Norström i första sen vet jag inte mer )

1:femman:
Modin
Sundin
Näslund

2:femman:
Alfredsson
Forsberg
Zetterberg

Detta vart lite fundersamt, man kan byta Näslund mot Alfredsson, men både Alfredsson och Sundin presterar alltid i landslaget, så dom ska vara lite dragplåster för deras respektive femmor, Jag tror att det mesta är psykiskt för tex Näslund att han inte gör mål i landslaget, och då fungerar det bra att spela med Sundin och Modin som alltid petar in några puckar och inte är i en femma där man förväntas vara den som gör mål, visst förväntingarna finns i första men inte på samma sätt som i en femma med 2 framspelare a' Z och Foppa där det blir Näslund som ska trycka in dom. Men vidare med:

3:femman:
Sedin
Sedin
Samuelsson

Fungerade i tidigare mästerskap och fungerar nog bra nu oxå.

4:femman:
Axelsson
Jönsson
Påhlsson

Döda tid kedjan

Så det var mina femmor släng ut era oxå och gärna med en motivering om varför ni har satt ihop dom.
Citera
2006-01-13, 09:41
Bannlyst
OS i Turin

Det här OS:et kommer inte bli de andra likt
Inte nog med att SVT har skrotat backhoppningen på nyårsdagen.
Nu är det också klart att Bosse Hansson inte får åka med till OS och göra skridsko.
I stället ska mundiarré messerschmidten Chris Härenstam göra skridskotävlingarna...

Världen är inte vad den har varit och tydligen lär den inte bli aldrig bli densamma heller

Det är tillåtet att diskutera OS i allmänhet och svenskarnas OS-insatser/chanser i synnerhet i den här tråden också för den som känner det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in