• 1
  • 2
2018-05-09, 23:00
Medlem
fasligts avatar
DN:s Hanne Kjöller har läst muf-ordförande Dousas bok Snöflingorna faller över Husby och tydligen fått sig en rejäl aha-upplevelse. Svenskarna kanske inte är så konstitutivt rasistiska ändå, och de rasifierades upplevda kränkthet inte så ovedersägligen verklighetsbefäst. Där ser man.
Citat:
Benjamin Dousas uppgörelse med sina generationskamrater i den kommande boken ”Snöflingorna faller över Husby” (Timbro) blir en ögonöppnare. Pusselbit läggs till pusselbit. Och fram växer bilden av ett samhälle där den egna upplevelsen är överordnad allt.

Han beskriver lärarnas fallande status och auktoritet, kombinerat med en syn på kunskap där elevernas subjektiva antaganden föräras samma status som fakta.

I dessa tider, med Donald Trump och hans alternativa sanningar, är det plågsamt att ta del av de blivande lärarnas kurslitteratur. Studenterna får lära sig att ”alla skolämnen är historiska och sociala konstruktioner” och att man som lärare inte ska vara alltför säker på att det finns sanningar eftersom ”risken är att eleverna kommer att uppfatta att läraren är den enda som sitter inne med ’sanningen’”.

Personer födda efter 1980 har, menar Dousa, fostrats till att betrakta sig själva som ömtåliga, speciella och unika snöflingor. En samling solipsister som tror att det enda man kan ha kunskap om är sig själv och det man själv har upplevt. Och som fastnar i den ekokammare som de skapat åt sig själva. Det är förstås en utmärkt drivbänk för den växande kränkthetskulturen och ”rätten” att slippa konfronteras med sådant man inte gillar.
[...]
Som snöflinga, menar Dousa, ska man inte lyckas bara om man anstränger sig. Man förtjänar också att lyckas bara för att man finns. Han citerar den brittiska liberala debattören Claire Fox: ”Offerstatus har blivit en sorts valuta, och det är en otroligt farlig sådan. En hel generation unga människor uppmanas nästan att sträva efter offerstatus, att tänka på sin sårbarhet som ett sätt att vinna socialt erkännande.”

Plötsligt faller bitarna på plats. Det är därför det i Sverige, som i mätningar visar sig vara ett av världens minst rasistiska länder, haglar anklagelser om strukturell rasism. Det är därför Centrum mot rasism tar strid mot en lakritsglass. I den egna ekokammaren bestämmer man själv vad som är rasistiskt.
[...]
Vissa lyckas bättre än andra i den svenska kränkthetstävlingen. Offerroller nöts in så flitigt, och så ivrigt påhejat av välvilliga och hjälpnödiga kommuntjänstemän, att man inte längre ser uppenbara logikluckor i orsak-verkan-resonemang. Som i Almedalen 2017. Brandkåren i Attunda anordnade tillsammans med Upplands-Bro kommun ett seminarium under rubriken: ”Är bilbränder ett resultat av social utsatthet och utanförskap?”. Efter diverse utläggningar, fördjupningar och kartbilder över bilbränder var svaret givetvis ja. Trångboddhet lyftes fram som en avgörande faktor.

Men, var jag tvungen att fråga efteråt, är inte flickor i dessa områden lika trångbodda som sina bröder? Och har de verkligen större tillgång till det offentliga rummet i områden där en självutnämnd moralpolis trakasserar kvinnor som rör sig i det?

Längst bak i lokalen stod killar i Orten-uniformering och flinade. Fryshuset hade givetvis engagerats i kampen mot bilbränder. Och likt en skattefinansierad maffia kunde kepskillarna se till om det brann eller inte. Flickorna, som inte bränner bilar trots att de både är trångbodda och offer för en patriarkal struktur, får klara sig bäst de vill. Medan de unga männen, som i jämförelse med sina systrar har större frihet och fler möjligheter, erbjuds en kommunalt finansierad offerkarriär.
https://www.dn.se/ledare/kolumner/ha...ltandekarriar/

Va fan får vi för pengarna? Offentligt finansierade offerkarriärer tydligen. Företrädesvis för unga män. Progressivt.
Citera
2018-05-09, 23:15
Moderator
Tinuviels avatar
Tråd utbruten ur (FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

// mod
Citera
2018-05-09, 23:18
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Det ligger en del i det han säger. Utbildningsväsendet i Sverige har antagit en väldigt antiintellektuell hållning till kunskap och lärande i traditionell mening.
Citera
Medlem
Luzurs avatar
Jag är född precis 1980 och min generation verkar inte så speciellt "snöflingig" vad jag sett, så jag gissar mer på att det kom senare, mera mot slutet av 80-talet.
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Vuxna nuförtiden är alltså ett gäng pajasar. Det gör att andra planerar då vissa är dekadenta. Min fråga är vilka planera och kommer vinna?

Intressant text givetvis.
Senast redigerad av Hegamon 2018-05-09 kl. 23:21.
Citera
2018-05-10, 00:20
Medlem
Vet inte alls om jag håller med om det här. Tycker mer att det är den äldre generationen som sabbat Sverige, den yngre har ju hittills bara fått skörda resultatet. Snart kommer dock den yngre generationen att börja ta över mera och då kan man skylla på den...
Citera
2018-05-10, 00:38
Medlem
Det borde inte vara en nyhet att postmodernismens ifrågasättande av vad som är sant i kombination med vänsterns tro på maktstrukturer och välfärdssamhälle (de som "behöver" mest hjälp ska mest hjälp) har gett upphov till denna kultur där alla känner sig kränkta.

Dousa är rätt duktig. Kanske ännu ett exempel på en utlandsfödd person som kommer för att rädda Sverige från sig självt ?? Det han säger är ganska självklart och har sagts av andra tidigare... men nu nådde det alltså in till DN.
Citera
2018-05-10, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det borde inte vara en nyhet att postmodernismens ifrågasättande av vad som är sant i kombination med vänsterns tro på maktstrukturer och välfärdssamhälle (de som "behöver" mest hjälp ska mest hjälp) har gett upphov till denna kultur där alla känner sig kränkta.

Dousa är rätt duktig. Kanske ännu ett exempel på en utlandsfödd person som kommer för att rädda Sverige från sig självt ?? Det han säger är ganska självklart och har sagts av andra tidigare... men nu nådde det alltså in till DN.

Dousa är ytterligare en i raden aspirerande yrkespolitiker som nu vänder på kappan. Hyfsad debattör dock.
Citera
2018-05-10, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Dousa är ytterligare en i raden aspirerande yrkespolitiker som nu vänder på kappan. Hyfsad debattör dock.

Han har väl alltid haft samma åsikter? Vad jag vet.
Citera
2018-05-10, 08:44
Medlem
Callebiltes avatar
Jag är kluven.

Å ena sidan tycker jag det är bra på t.ex. dagis att lärarna ingriper vid bråk och mobbing istället för som när jag var liten komma med råd som "slå tillbaka" eller "försök att inte bry dig"...

Jag ser på mina släktingars barn när de har kompisar hemma hur snällt de behandlar varandra. Inte som när jag själv var liten och det var ganska bufflig stämning i grabbgänget.

MEN

Barnen kommer oftare springande med småsaker till sina föräldrar "Pelle råkade knuffa mig när vi skulle ta på oss jackorna", "Rune rapade och sa inte förlåt"...

De har blivit så indoktrinerade i vad man inte ska göra så de faller naturligtvis in i offer rollen när någon annan gör något som de fått lära sig att man inte ska göra. Runes rap om den kommer vid morgonsamlingen har plötsligt skapat 30 offer av små lättkränkta ungar som alla kommer springa hem till sina föräldrar och rapportera.

Detta kanske hade fungerat om hela världen hade haft samma uppfostringssystem, då kanske vi hade fått se en bättre värld i framtiden där alla tar hänsyn till varandra men om bara ett land uppfostrar sina medborgare på detta vis medan de andra länderna kör på den starkes rätt så kommer det inte bli lätt för de lättkränkta i framtiden.

Kan bara tänka mig om sverige hamnar i krig om 20 år...

"Buähhh, kungen kungen dom skjuter på oss. Så får dom väl inte göra?" "Buähhh mamma, Ryssen är elak." osv osv

Många av de mest framstående personerna har varit lite mobbade eller haft det lite tufft under sin uppväxt. De som inte knäcks kommer ofta ur det hela som starkare personer. Man får ett inre driv att bevisa för världen att man duger. Med offermentaliteten tror jag det skulle bli tvärt om, de har lärt sig att vara offer så skulle de bli mobbade går de djupare in i offer rollen och ska gärna bli så mycket offer som möjligt. Gärna med flera diagnoser, ju fler desto bättre PTSD, Depression, ADHD, DAMP, och gärna kryddat med lite psykosomatiska åkommor.

Ni som har barn, prova själva. Nästa gång ungen slår sig så utbrist "Herreguuuuuud, stackars dig. Det ser hemskt ut. Hur mår du? Ska vi åka till sjukhuset.. osv osv" eller säg "Äh det gick bra, ingen fara".

När tror ni ungen bölar minst?
Citera
2018-05-10, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Vet inte alls om jag håller med om det här. Tycker mer att det är den äldre generationen som sabbat Sverige, den yngre har ju hittills bara fått skörda resultatet. Snart kommer dock den yngre generationen att börja ta över mera och då kan man skylla på den...
Jo, men jag håller nog med om att en yngre generation börjat spela ut "tycka synd om sig själv" som ett trumfkort, och det har sedan anammats av blattarna.

Men du är inne på något ändå. Jag upplever att svenskarna, även äldre, har och har haft en "tycka synd om andra"-kultur. Antagligen något lutherskt och självutplånande nordiskt som ligger bakom, vad vet jag.

När dessa två "tycka synd om"-poler nu mötts (sändare-mottagare av omtanken) så har vi hamnat i det predikament vi har idag. Vi har blivit världens "crazy cat lady" som ska ta hand om allt och alla och tycka synd om dom. Vilket givetvis omsorgsobjekten försöker utnyttja till sin fördel. Därav curling och offerkoftor en masse.
Citera
2018-05-10, 09:09
Medlem
Gillar Benjamin Dousa. Tycker han är mycket kompetent. Kan mycket väl bli statsminister om cirka 10 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in