Indien, 1920-talet: Gandhi har stor framgång med sin icke-våldskampanj. Motståndarnas brutalitet gör att han får mycket sympati från omvärlden.
USA, 1964: Den svarta medborgarrättskämpen Martin Luther King får Nobels fredspris för sin fredliga strävan att med passivt motstånd föra sin sak framåt. Likt Gandhi får han stor sympati av omvärlden när han och hans rörelse drabbas av motståndarnas brutalitet.
Och nu, i Sverige 2018:
Citat:
Ursprungligen postat av
Blalotus
Går det ens att döma någon som bränt ner en sån stuga?
Jag menar, uppsåtet verkar ju ha varit att den skulle bli nerbränd.
"Går det ens att döma någon för att ha spöat en sitt-strejkande neger? Jag menar, uppsåtet verkar ju ha varit att han skulle få spö."
Citat:
Ursprungligen postat av
scrafty
"En skandalfabrik utan dess like."
"Gandhi, en skandalfabrik utan dess like."
Citat:
Ursprungligen postat av
hex27
Frågan är ifall det går att urskilja vilka av SD:s valstugor som ställs ut för att brännas ner eller ifall det är lika bra att elda upp allihop för säkerhets skull?
"Frågan är ifall det går att urskilja vilka indier som gör passivt motstånd av politiska skäl eller ifall det är lika bra att spöa upp allihop för säkerhets skull?"
Citat:
Ursprungligen postat av
pyro860
Man vill väl få snyfta lite bara. Det vore ju inte direkt första gången.
"Negrerna vill väl få snyfta lite bara. Det vore ju inte direkt första gången."
Citat:
Ursprungligen postat av
Inanis
SD har insett att offerkoftan börjar bli för liten och behöver hitta sätt att komma i den igen känns det som.
"MLK har insett att offerkoftan börjar bli för liten och behöver hitta sätt att komma i den igen känns det som."
Citat:
Ursprungligen postat av
Kattenx
Finns det en risk att denna syn på sig själv som ständiga martyrer i SD kan hämna deras politiska framgångar?
"Finns det en risk att denna syn på sig själv som ständiga martyrer i Gandhis rörelse kan hämna deras politiska framgångar?"
Citat:
Ursprungligen postat av
Drinkycrow
Men jo visst jag hoppas du har rätt i att SD förstått att offerrollen är överspelad vid det här laget, men jag är rätt långt ifrån övertygad. Stackars missförstådda SD:are
"Men jo visst jag hoppas du har rätt i att MLK förstått att offerrollen är överspelad vid det här laget, men jag är rätt långt ifrån övertygad. Stackars missförstådda negrer."
Grabbar, har ni funderat över vilken sida av historien ni hämtat ert tankesätt ifrån?