• 1
  • 2
2018-05-07, 19:19
Medlem
mjukmjukares avatar
Det är Vitsparris-tider.
Det med en god Hollandaisesås och en bit god fisk är vår/sommar-underbart.
Är jag ensam?
Eller gör någon något annat?
Berätta om ni vet...

´
Citera
2018-05-07, 19:28
Medlem
Germanofils avatar
Ja vi köpte färsk vit sparris förra veckan som vi åt med färskpotatis, kokt skinka och hollandaisesås. Det är gott men 2-3 gånger per år räcker bra för min del vad det gäller vit sparris. Fanatiker skulle jag inte kalla mig.
Citera
2018-05-07, 19:34
Medlem
Andersdamaans avatar
Är vit sparrisfanatiker! Har ätit ett knippe om dagen sedan de på riktigt började komma i butik för ett par veckor sedan. Läckerheterna njuter jag helst ihop med skirat smör eller med nyslagen hollandaisesås!

Fan nu blev jag sugen igen! Dags att sjuda en ny laddning!
Citera
2018-05-07, 19:46
Medlem
Inte vit, men jag odlar grön sparris och går och sneglar varje dag nu på att de ska börja att kika upp.
Det skulle aldrig falla mig in att köpa importerad sparris när nyskördad är så mycket godare. Men förstår om man gör det om man bor i lägenhet.
Citera
2018-05-07, 20:32
Medlem
Sparris sägs ha den högsta halten av folsyra av alla grönsaker, vilket är speciellt fördelaktigt för gravida. De som är ljust gröna är bäst för gravida, de äter även jag.
Vita är givetvis också goda
Citera
2018-05-07, 20:50
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Ruskigt gott.

Brukar alltid slänga på några när jag gör pizza hemma.

Visste dock inte att vit sparris växer under jorden och grön ovanför.

Minus att pisset luktar fan efter man käkat sparris.
Citera
2018-05-07, 22:46
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Inte vit, men jag odlar grön sparris och går och sneglar varje dag nu på att de ska börja att kika upp.
Det skulle aldrig falla mig in att köpa importerad sparris när nyskördad är så mycket godare. Men förstår om man gör det om man bor i lägenhet.
Skördade första knippen idag och tillagade direkt! Massa skott som är uppe så det blir och skörda fler ggr denna vecka!
Måste nog bo en bit söder över från dig.

Gillar dock grön framför vit sparris. Troligen för grön tar man i trädgården, vit köper man i affären.
Citera
2018-05-08, 04:16
Avstängd
Den som köper gammal sparris i butiken blir ju alltid lurad, oavsett om det är vit eller grön. Den måste ju ätas inom 1 h efter att den skördats
Citera
2018-05-08, 15:59
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ja vi köpte färsk vit sparris förra veckan som vi åt med färskpotatis, kokt skinka och hollandaisesås. Det är gott men 2-3 gånger per år räcker bra för min del vad det gäller vit sparris. Fanatiker skulle jag inte kalla mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Är vit sparrisfanatiker! Har ätit ett knippe om dagen sedan de på riktigt började komma i butik för ett par veckor sedan. Läckerheterna njuter jag helst ihop med skirat smör eller med nyslagen hollandaisesås!

Fan nu blev jag sugen igen! Dags att sjuda en ny laddning!

Jag hur gott är inte detta?
Men jag håller med om att inte föräta sig.
Njuta fram till midsommar, så mycket man nu har råd, sen är det bra.... (AAA 169:-/kg här nu)

Citera
2018-05-08, 18:16
Medlem
ChefPauls avatar
varsamt pocherad Vit sparris med flingsalt och nymalen svartpeppar tillsammans med hemvevad hollandaise och strimlad kallrökt lax....thats the shit
Citera
2018-05-09, 10:48
Medlem
Såg ett recept häromdagen av Erik som vann senaste säsongen av Sveriges Mästerkock, där han hade lagat vit sparris (ev. inkokt?) och serverade m. hollandaise, rom samt krispigt kavringssmul och örter. Verkar smarrigt
Citera
2018-05-10, 08:04
Medlem
SatansLackeys avatar
Blancherad med krispigt pocherat ägg och musketörsås blir smaskens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in