• 1
  • 2
2018-05-06, 21:05
Medlem
john-henry-edens avatar
Jag gifte mig i Kina fr ett tag sen. Och nu har jag tnkt bjuda min fru fr att komma och beska mig i Sverige. Frsrjning och dylikt r inga problem.

1. Hur lng giltighetstid har en ifylld inbjudningsblankett? Vi hade tnkt trffas runt slutet av Juni eller brjan av Juni. Kan jag redan nu fylla i blanketten och skicka det till henne? Eller ska jag fylla i det nr det nrmar sig att hon ska beska mig?

2. Hur fyller man i inbjudansblanketten? Jag laddade ner PDF-filen frn migrationsverkets sida, men det gr inte att fylla i p datorn. Skrev ni ut det och fyllde i fr hand?

3. Jag hade tnkt frnya mitt pass. P vr kinesiska ktenskapscertifikat r det mitt nuvarande passnummer som str. Om jag frnyar mitt pass, kommer det p nt stt att pverka vr ktenskapstatus i Kina?

Skulle vara tacksam fr svar
Citera
2018-05-06, 21:42
Bannlyst
Varfr skaffar hon inte uppehllstillstnd via anknytning? Eller har hon det bttre i kina
Citera
2018-05-07, 19:49
Medlem
john-henry-edens avatar
Tja, hon har redan jobb i Kina. Hon vill frst beska Sverige fr att bestmma sig
Citera
2018-05-08, 11:23
Medlem
hungodd94s avatar
du kan ndra filtypen av PDF-dokumentet du har laddat ner, det finns ett onlineverktyg fr att gra det fr dig, det kallas pdf-omvandlare. Eller ett snabbare stt r att skriva ut pdf-filen och fylla i formulren
best halong bay cruise
vietnam travel tips
Citera
2018-05-09, 10:32
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Jag gifte mig i Kina fr ett tag sen. Och nu har jag tnkt bjuda min fru fr att komma och beska mig i Sverige. Frsrjning och dylikt r inga problem.

1. Hur lng giltighetstid har en ifylld inbjudningsblankett? Vi hade tnkt trffas runt slutet av Juni eller brjan av Juni. Kan jag redan nu fylla i blanketten och skicka det till henne? Eller ska jag fylla i det nr det nrmar sig att hon ska beska mig?

2. Hur fyller man i inbjudansblanketten? Jag laddade ner PDF-filen frn migrationsverkets sida, men det gr inte att fylla i p datorn. Skrev ni ut det och fyllde i fr hand?

3. Jag hade tnkt frnya mitt pass. P vr kinesiska ktenskapscertifikat r det mitt nuvarande passnummer som str. Om jag frnyar mitt pass, kommer det p nt stt att pverka vr ktenskapstatus i Kina?

Skulle vara tacksam fr svar

Om hon inte ska stanna mer n 3 mnader kan hon vl anska om ett turistvisum? Tror det r enklare. Med inbjudan mste du nog ocks bifoga typ lnspec o.s.v. d.v.s. att du kan st fr uppehlle om jag inte minns fel. Eller vad specifikt r det man ska bifoga? Lnespec. och ngot bevis p bostad va?

Du mste dock skynda dig, det tar runt 3 veckor fr att f ut visum om man sker i Kina.
Senast redigerad av takeitchill 2018-05-09 kl. 10:34.
Citera
2018-05-09, 10:33
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
Varfr skaffar hon inte uppehllstillstnd via anknytning? Eller har hon det bttre i kina

De ska trffas i Juni. Det r vl 1 r+ vntetid hos migrationsverket fr sdan typ av anknytningsvisa.
Citera
2018-05-20, 20:30
Medlem
john-henry-edens avatar
Nu r det s att jag r bosatt och jobbar i Danmark. Om jag vill bjuda min fru, ska jag gra det genom dom danska myndigheterna eller dom svenska? Numera rknas jag som utlandsboende
Citera
2018-05-20, 20:48
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Nu r det s att jag r bosatt och jobbar i Danmark. Om jag vill bjuda min fru, ska jag gra det genom dom danska myndigheterna eller dom svenska? Numera rknas jag som utlandsboende

D vet du redan svaret. Du bor ju i Danmark, inte Sverige.
Citera
2018-05-20, 21:09
Medlem
john-henry-edens avatar
Men jag ar fortfarande svensk medborgare
Citera
2018-05-21, 05:04
Medlem
takeitchills avatar
Citat:

D kan det bli betydligt krngligare. Fr du mste ven bifoga personbevis fr inbjudan frn skatteverket o.s.v. Beroende p hur danska regler fungerar s kanske du inte kan bjuda in vn/flickvn/fru till Danmark d du inte r medborgare dr. Jag vet inte. Du mste frga det danska migrationsverket. Frmodligen kan du inte som svensk medborgare bjuda in till Danmark. Du kan frmodligen bara bjuda in till Sverige.

Men jag vill frga dig. Varfr fixar hon inte bara ett turistvisum p 90 dagar???
Citera
2018-05-21, 15:44
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Men jag ar fortfarande svensk medborgare

Och? Du bor i Danmark.
Citera
2018-05-21, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Och? Du bor i Danmark.

Har han medborgarskap i Sverige. Och funderar p att ta hit (till Sverige) sin "fru".

S r det givetvis i Sverige han ska anska om.

Han har kvar alla rttigheter och krav nr han r svensk medborgare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in