2018-05-27, 14:54
Medlem
gojens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Jag vill också att man ska kunna beväpna sig, skillnaden är att du vill tvinga alla män att genomgå militärtjänstgöring vilket är vidrigt slaveri medan jag vill ha yrkesmilitärer som får en bra lön. Du säger dig vara för frihet samtidigt som du vill tvinga män att arbeta gratis & hyllar Hitler, det går verkligen inte ihop (dina märkliga rationaliseringar inte).

Jag har förklarat för dig flera gånger att den verkliga kostnaden för samhället blir mindre om man har yrkesmilitärer, annars kan det bli att någon som är på gång att starta värdefullt företag tvingas ut i lumpen (kostnaden för samhället blir då enorm men detta syns inte).
Det är ganska förståeligt att du är besatt av pengar. Det kan inte vara lätt när man är arbetslös och bor i sin morsas källare.

Citat:
Slutsatser
-värnplikt behövs
-värnplikt är frihet
-värnplikt är i själva verket mer lönsamt för samhället i form av produktivitet.
Du har helt rätt i detta, adolf512!

Citat:
Konceptet med en stat som uppfostrar folket är vidrigt. Jag föredrar ingen stat öht alternativt ett liberalt styre där folk tillåts leva sina egna liv och inte ex tvingas genomföra militärtjänstgöring utan värdig ersättning.
Så vi ska alltså ha det som det är nu där klena typer som dig viftar med prideflaggor och dildosar?

Citat:
Hur ser du på att 84% av svenskarna är förståndshandinappade? (iq under 115).
Ja, det är ytterst beklagligt att det finns förståndshandikappade individer som dig själv.

Citat:
Det är upp till var och än att avgöra vilka människor man vill befatta sig med. Jag vill inte bli tvingad att umgås med kreti & pleti eller behöva lyda ett befäl under militärtjänstgöring.
Nej, du har ju redan mamma som fixar allt åt dig.

Citat:
Sedan måste man titta på hur en enskild individ värderar sin tid, jag hade inte varit beredd att genomföra lumpen ens för 100K/månad men det finns många som accepterar 6K/månad mot att genomföra GMU.
Du hade inte ens blivit intagen i första hand. Inte ens med de låga kraven som finns idag.

Citat:
Nej det handlar om att jag motsätter mig totalt slaveri. Skatt är också en form av slaveri men det är mindre dåligt, genom att man betalar skatt till militärer, poliser, osv så slipper man ha värnplikt ifall landet inte styrs av idioter likt dig.
Allt verkar vara slaveri för dig. Hur tror du din mamma känner som måste slava för dig varje dag?

Citat:
Island hade inget försvar öht men de slapp bli sönderbombade och fö över en miljon kvinnor våldtagna.
Island blev istället ockuperat av britterna. Lär dig historia och sluta skriv som ett cp.
Citera
2018-05-27, 15:56
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gojen
Så vi ska alltså ha det som det är nu där klena typer som dig viftar med prideflaggor och dildosar?
Vad konkret är dåligt med dildosar och prideflaggor?

Citat:
Du hade inte ens blivit intagen i första hand. Inte ens med de låga kraven som finns idag.
Jag hade givetvis gjort allt för att inte bli antagen(medvetet misslyckats på fystest om det gått så långt) men det handlar inte om mig.

Varför ska man förslava fysiskt kapabla män medan folk som är för lata för att träna ordentligt (ex jag) slipper?
Citat:
Island blev istället ockuperat av britterna.
Korrekt men det slutade ändå mycket bättre för dem än typ alla europeiska länder.

Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Så du menar att samhället inte har någon nytta av en stridspilot i det civila? Eller någon som lärt sig navigering i det marina? Eller de som får lära sig hantera sprängmedel? Eller de som utbildas på olika fordon? För att inte nämna sånt som disciplin, fysisk träning, lagarbete och ledarskap.
Det blir samma samhällsnytta om inte större om utbildningen inte är obligatorisk så det är irrelevant. Vidare kostar allt detta pengar så då har vi två kostnader (de värnpliktigas tid & utgifter för utbildningen). Om det inte är obligatoriskt så måste staten se till att ge folk en bra utbildning alternativt kompensera med ersättning.

Det är bättre att folk kan gå den militärutbildningen när det passar dem i livet.
Citera
2018-05-27, 16:37
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:

Jag hade givetvis gjort allt för att inte bli antagen(medvetet misslyckats på fystest om det gått så långt) men det handlar inte om mig.

Varför ska man förslava fysiskt kapabla män medan folk som är för lata för att träna ordentligt (ex jag) slipper?

Korrekt men det slutade ändå mycket bättre för dem än typ alla europeiska länder.

Det blir samma samhällsnytta om inte större om utbildningen inte är obligatorisk så det är irrelevant. Vidare kostar allt detta pengar så då har vi två kostnader (de värnpliktigas tid & utgifter för utbildningen). Om det inte är obligatoriskt så måste staten se till att ge folk en bra utbildning alternativt kompensera med ersättning.

Det är bättre att folk kan gå den militärutbildningen när det passar dem i livet.

Men du hade ju inga problem med en yrkesarmé som kostar hiskeligt mycket pengar. 400-500 miljarder per år ifall man inte räknar som en kratta.

De flesta kan nog förstå samhällsfördelarna med unga män som lär sig disciplin, fysisk träning, lagarbete och ledarskap. Utom ett liberalt snuskmongo som du. Jag antar att du ser även skolplikt som onödigt tvång?
Citera
2018-05-27, 16:49
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Men du hade ju inga problem med en yrkesarmé som kostar hiskeligt mycket pengar. 400-500 miljarder per år ifall man inte räknar som en kratta.
Det är dina siffror, beror på vilken försvarsförmåga som önskas.

Citat:
De flesta kan nog förstå samhällsfördelarna med unga män som lär sig disciplin, fysisk träning, lagarbete och ledarskap.

https://www.youtube.com/watch?v=ifOcLm49dfo
Citat:
Table 8 splits the sample by criminal history, and finds that the significant impact of military service on post-service crime, overall and across crime categories, is almost completely
driven by individuals with at least one pre-service conviction.

Serving in the military appears to further criminalize those with a crim
inal history – it does not lead to a break in the path of crime on
which they were already on, and if anything, it reinforces earlier criminal tendencies.
https://economics.handels.gu.se/digitalAssets/1562/1562393_military-conscription-and-crime-2016_02_01_for_submission.pdf

Citat:
Jag antar att du ser även skolplikt som onödigt tvång?
Behöver jag ens svara?

https://www.youtube.com/watch?v=dzelUP2f4jw
Citera
2018-05-27, 17:03
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Det är dina siffror, beror på vilken försvarsförmåga som önskas.

https://www.youtube.com/watch?v=ifOcLm49dfo

https://economics.handels.gu.se/digitalAssets/1562/1562393_military-conscription-and-crime-2016_02_01_for_submission.pdf

Behöver jag ens svara?

https://www.youtube.com/watch?v=dzelUP2f4jw

168 miljarder bara i lön blev det enligt dina egna beräkningar. Man behöver inte vara raketforskare för att fatta att totalkostnaden för en yrkesarmé blir mer än dubbelt när materialkostnader och investeringar inkluderas.

Amerikanska förhållanden med en så stor andel negrer och latinos i det militära är inte en relevant jämförelse.

Du får argumentera med egna ord istället för att bara länka till youtubeklipp.
Citera
2018-05-27, 17:24
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
168 miljarder bara i lön blev det enligt dina egna beräkningar.
Ja för 200K aktiva yrkessoldater men det är onödigt mycket om man är med i NATO.

Men visst ska man inte vara med i NATO så lär nog åtminstone 500 miljarder/år behöva läggas på försvar för att man ska vara säker vilket är lite mycket för bara ett land att lägga ut.
Citat:
Man behöver inte vara raketforskare för att fatta att totalkostnaden för en yrkesarmé blir mer än dubbelt när materialkostnader och investeringar inkluderas.
i USA är lönekostnader 25% av militärbudgeten så statens utgifter minskar inte så mycket av att ha värnpliktsarmé.

Det är lönekostnader som är det relevanta eftersom det är dessa utgifter som staten slipper genom att inte ge lön till militärerna (vilket är totalt orimligt & idiotiskt).

Citat:
Du får argumentera med egna ord istället för att bara länka till youtubeklipp.
Det har jag gjort i flera dagar men min tid kan användas bättre. Det är mer ekonomiskt att länka till andra som framför bra argument (har inte jättemycket tålamod med förståndshandikappade).

Jag länkade en studie som visade att värnplikt leder till att redan kriminella till större sannolikhet fortsätter begå brott.
Citera
2018-05-27, 18:05
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ja för 200K aktiva yrkessoldater men det är onödigt mycket om man är med i NATO.

Men visst ska man inte vara med i NATO så lär nog åtminstone 500 miljarder/år behöva läggas på försvar för att man ska vara säker vilket är lite mycket för bara ett land att lägga ut.

i USA är lönekostnader 25% av militärbudgeten så statens utgifter minskar inte så mycket av att ha värnpliktsarmé.

Det är lönekostnader som är det relevanta eftersom det är dessa utgifter som staten slipper genom att inte ge lön till militärerna (vilket är totalt orimligt & idiotiskt).

Det har jag gjort i flera dagar men min tid kan användas bättre. Det är mer ekonomiskt att länka till andra som framför bra argument (har inte jättemycket tålamod med förståndshandikappade).

Jag länkade en studie som visade att värnplikt leder till att redan kriminella till större sannolikhet fortsätter begå brott.

Är man med i NATO så har man inte ett eget försvar. Du invände ju mot kostnaderna så det blir bara komiskt när du tar upp olika yrkesarméer. Dessutom är det fortfarande så att alla länder du tagit upp tvingar ut män i krig. Men det var ju precis det du ville slippa?

Att kriminella negrer och latinos förblir kriminella oavsett är fullständigt irrelevant.

Du har inte argumenterat med egna ord för hur du ser på skolplikt. Ett enkelt ja eller nej kan du ju börja med, mongoboy.
Citera
2018-05-27, 18:27
Medlem
adolf512s avatar
För en given försvarsförmåga så är yrkesförsvar det minst kostsamma om man räknar verkliga kostnader.
Citat:
Är man med i NATO så har man inte ett eget försvar.
Jo man har eget försvar & ingår i allians vilket är enda realistiska lösningen.
Citat:
Du har inte argumenterat med egna ord för hur du ser på skolplikt. Ett enkelt ja eller nej kan du ju börja med, mongoboy.
Du är inte värd min tid så det blir länk https://www.mises.se/2014/09/03/029-skoltvang-och-fordumning/
Citera
2018-05-27, 18:54
Medlem
gojens avatar
Citat:
Problemet är att man får såna soyboys som dig.
Citat:
Även om du hade försökt så hade du misslyckats. Och då är kraven ändå ganska låga idag.
Citat:
Menar du att du är lat? Det tror jag dom flesta redan vet vid det här laget.
Citat:
Uppenbarligen då Island var under brittisk ockupation och man installerade ett sionistvänligt system, ditt mähä.
Citat:
Just nu passar det inte många och resultatet av detta är att Sverige inte kan försvaras längre än en vecka. Jävla idiot.
Citera
2018-05-27, 19:15
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gojen
Problemet är att man får såna soyboys som dig.
Jag har tillräckligt högt T för att förespråka det jag själv tror på istället för smörjan smr står för. Du är cuckad av smr.
Citat:
Även om du hade försökt så hade du misslyckats.
Du vet ganska lite om min fysiska kapacitet osv. Jag vet inte vilka krav de har så jag vet inte om jag hade mött dem idag (styrketränade innan men fokuserar på annat nu).

Men det finns mer lämpade personer än mig helt klart, det är därför det är bra med yrkesförsvar.
Citat:
Uppenbarligen då Island var under brittisk ockupation och man installerade ett sionistvänligt system
På vilket sätt drabbades den isländska befolkningen? (huruvida araber förlorade på det eller är är irrelevant).

Citat:
Just nu passar det inte många och resultatet av detta är att Sverige inte kan försvaras längre än en vecka.
Problemet är inte avsaknaden av statligt tvång https://www.dagenssamhalle.se/debatt/foersvarets-behov-kan-uppfyllas-utan-tvang-31974

https://tolgforsarkiv.wordpress.com/2011/09/15/5570-sokande-till-860-platser/

Vill man ha fler sökande så får man göra utbildningen mer attraktiv.
Citera
2018-05-27, 20:46
Medlem
Dorniers avatar
UK hade ju värnplikt under hela 50-talet, men gick över till yrkesarmé 1960. Det blir ju bättre kvalitet med mer professionalism inom ett försvar.

Sen har ju UK under senare år fått svårare att rekrytera folk. Dels pga. krigen i mellanöstern som är en farlig tjänstgöring, och dels för att som överallt annars så har nyare generationer ofta blivit mer bekväma och sitter hellre framför en dator än har ett fysiskt yrke som soldatyrket.

Det var schysstare att vara soldat på 80-talet i "Brit Army" då man tjänstgjorde i BAOR i Tyskland (British Army of the Rhine) eller i Berlin, samt i Ulster (Nordirland). Det finns de som sagt att pga. krigen i mellanöstern så är det så att "Serving in the British Army nowadays is like being a mercenary with a crap pay".

Brittiska armén på 80-talet var större, man har dragit ner personalstyrkan i omgångar sedan dess. Det hade varit ännu svårare att upprätthålla samma storlek på armén som man hade då. Många regementen har blivit ihopslagna i Brit Army, "amalgamated" som man säger.

Man är mer stolta över sitt försvar och sina soldater i UK också, även om färre kanske vill vara soldater idag. I Sverige var det mer töntigt med lumpen och repmånad.

Hur som helst, att fantisera om ett så kallat folkförsvar som bedriver gerillakrig likt vietnameser eller afghaner är nog inte riktigt gångbart för svenska förhållanden, det är inte vad man ska satsa på i första hand iallafall. Vi bör nog också ha ett mer professionellt försvar, men som kan förstärkas med värnpliktiga om det behövs. Ett invasionsförsvar likt det man hade under kalla kriget kanske inte heller är vad som behövs i första hand idag. Sen kan man kanske ha nån kortare obligatorisk militär utbildning för alla ungdomar som kan vara karaktärsdanande, men det behöver inte vara att "göra lumpen" i flera månader, som ändå innebär mycket dödtid.

Man behöver nog göra det mer fint och attraktivt att tjänstgöra som soldat, inte bara betala en hög lön. Det behövs en annan anda i samhället.
Citera
2018-05-27, 21:01
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
För en given försvarsförmåga så är yrkesförsvar det minst kostsamma om man räknar verkliga kostnader.

Jo man har eget försvar & ingår i allians vilket är enda realistiska lösningen.

Du är inte värd min tid så det blir länk https://www.mises.se/2014/09/03/029-skoltvang-och-fordumning/

Dina beräkningar är mongoloida. Dessutom har du fortfarande inte lyckats förklara hur du ska slippa undan risken att tvingas vara soldat i händelse av krig. Din huvudpoäng. Du är en idiot.

Von Moses...igen. Men så saknar du ju också helt förmåga att tänka själv. Apråpå fördumning så är du ett levande bevis för hur uselt det svenska skolsystemet är.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2018-05-27 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in