Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-05, 16:23
  #13
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salabog
Har fått ett stort intresse som inom elektromagnetisk strålning och hur vi ovetandes omringar oss själva med strålning från allt ifrån Wifi till telefoner datorer och allt annat sladdlöst som ger oss strålning som är farligt i längden utan någon som talar om det för allmänheten.

Akta dig för solen du. Där snackar vi inte några sketna mikrowatt. Solen strålar ner med 1,3 kilowatt per m2. Så för all del, håll dig inomhus. För alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av Salabog
Här är några klipp som jag tycker är intressanta att se på och om om man kollar mättaren så är det långt över gränsen för vad som klassas som säkert ifrån en mobil till en trådlös mus och wifi:

https://www.youtube.com/watch?v=_4XKNeOtzl4

https://www.youtube.com/watch?v=ICA19oKPi5I

https://www.youtube.com/watch?v=yqZ5VjEK4KY&t=220s

Jovvisst. Intressant. Men snubben vet inte riktigt vad som händer verkar det som. Han stänger av och på alla apparater vilket gör att de generar maxeffekt. Kallas att enheterna "skriker". De försöker koppla upp sig till andra enheter och då han inte har något igång så skriker och skriker apparaterna. När apparaterna väl kopplat upp sig så sjunker effekten enormt men det visar han inte. Och vad är det hans mackapär mäter egentligen? Magnetfält, som är del av debatten om trådlösa enheter, mäts i Gauss. Inte mikrowatt/m2. Det säger ingenting. Vad man vill veta är hur många watt per kubikmeter vävnad som absorberas. SAR. En liten lapp på dosan säger vad som är farligt. Enligt vem? 1,6 watt per kilo (kubikdecimeter) är måttet vi vill komma under. Så vad betyder 2,4µW/m2? Inget. Du vet att din mikrovågsugn har en effekt på ca 1000 watt dvs någon miljard gånger mer än vad dosan säger är farligt. Visst, man mår säkert inte så bra om man stoppar huvudet i mikron på maxeffekt. Men en sekund klarar man garanterat. Du skulle behöva ha din mobil i munnen en miljard sekunder för att komma upp i samma effekt. Det är 32 år. Hur länge hade du tänkt leva? Och hur långt tror du ditt liv kortas ner av den mängden mikrovågor? 32 år mot 1 sekund i mikrovågs ugn på maxeffekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Salabog
Så varför hör man aldrig någon som talar om detta eller iallafall ger en liten varning om att i längden är detta farligt för människor att vistas i såna här miljöer och liknande? Samma med 5G som är på gång också inte ett ord om dess farliga verkan den kommer ha på människor och djur.

Kanske för att effekten är okänd medan mikrovågor är väldigt välkända. Den elektromagnetiska strålning som kan skada oss är den joniserande strålningen. Ultraviolett, röntgen och gammastrålning. Mobiler skickar inte ur sig någon sådan strålning. Solen däremot har bombarderat jorden med all sorts strålning i miljarder år. UVn från solen skadar oss. Finns inget kanske ens. Solen spyr även ur sig röntgen och gamma men den strålningen har svårt att komma genom atmosfären. Men solen har även alltid strålat oss med radio och mikrovågor. Livet har funnits i 3,85 miljarder år. Men du har huvudvärk nu. Så för all del. Det måååste innebära att det är radio och mikrovågor som är orsaken. Kan inte ha med alkohol eller tobak eller annat i din närmiljö att göra. Inte alls. Det är omöjligt.

Sen har vi magnetfält som är den riktiga frågan. Men den frågan ställer du inte. Jordens magnetfält har alltid funnits. Vore lite lustigt om vi tog skada av magnetfält trots att vi alltid utsatts för det.

Annars är svaret en Faradaybur.
Citera
2018-05-05, 16:43
  #14
Medlem
Detta är troligtvis självklart men om du brukar åka utomlands genom att flyga så får du dra ner på (flyg)resorna.
Citera
2018-05-05, 16:46
  #15
Medlem
tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Akta dig för solen du. Där snackar vi inte några sketna mikrowatt. Solen strålar ner med 1,3 kilowatt per m2. Så för all del, håll dig inomhus. För alltid.



Jovvisst. Intressant. Men snubben vet inte riktigt vad som händer verkar det som. Han stänger av och på alla apparater vilket gör att de generar maxeffekt. Kallas att enheterna "skriker". De försöker koppla upp sig till andra enheter och då han inte har något igång så skriker och skriker apparaterna. När apparaterna väl kopplat upp sig så sjunker effekten enormt men det visar han inte. Och vad är det hans mackapär mäter egentligen? Magnetfält, som är del av debatten om trådlösa enheter, mäts i Gauss. Inte mikrowatt/m2. Det säger ingenting. Vad man vill veta är hur många watt per kubikmeter vävnad som absorberas. SAR. En liten lapp på dosan säger vad som är farligt. Enligt vem? 1,6 watt per kilo (kubikdecimeter) är måttet vi vill komma under. Så vad betyder 2,4µW/m2? Inget. Du vet att din mikrovågsugn har en effekt på ca 1000 watt dvs någon miljard gånger mer än vad dosan säger är farligt. Visst, man mår säkert inte så bra om man stoppar huvudet i mikron på maxeffekt. Men en sekund klarar man garanterat. Du skulle behöva ha din mobil i munnen en miljard sekunder för att komma upp i samma effekt. Det är 32 år. Hur länge hade du tänkt leva? Och hur långt tror du ditt liv kortas ner av den mängden mikrovågor? 32 år mot 1 sekund i mikrovågs ugn på maxeffekt.



Kanske för att effekten är okänd medan mikrovågor är väldigt välkända. Den elektromagnetiska strålning som kan skada oss är den joniserande strålningen. Ultraviolett, röntgen och gammastrålning. Mobiler skickar inte ur sig någon sådan strålning. Solen däremot har bombarderat jorden med all sorts strålning i miljarder år. UVn från solen skadar oss. Finns inget kanske ens. Solen spyr även ur sig röntgen och gamma men den strålningen har svårt att komma genom atmosfären. Men solen har även alltid strålat oss med radio och mikrovågor. Livet har funnits i 3,85 miljarder år. Men du har huvudvärk nu. Så för all del. Det måååste innebära att det är radio och mikrovågor som är orsaken. Kan inte ha med alkohol eller tobak eller annat i din närmiljö att göra. Inte alls. Det är omöjligt.

Sen har vi magnetfält som är den riktiga frågan. Men den frågan ställer du inte. Jordens magnetfält har alltid funnits. Vore lite lustigt om vi tog skada av magnetfält trots att vi alltid utsatts för det.

Annars är svaret en Faradaybur.


Eller så är det för att inte skrämma iväg allmänheten ifrån deras produkter dom inte skyltar med hur mycket strålning deras produkter avger och är skadligt i längden. Och att få huvudvärk av mobiler och liknande är ganska vanligt jag pratar alltid med högtalaren på får huvudvärk direkt annars. Vissa är känsligare än andra. Och huvudvärk kan man få av annat jag är med dig på den punkten ja. Men jag bytte ut min smart telefon till en gammal knapptelefon och slängde mitt Wifi och kopplade datorn med sladd istället och sen dess har jag känt mig bättre och fått mindre ont i huvudet och känt mig mindre illamående.

Och det fanns en raport han hänvisade till: http://www.bioinitiative.org/table-of-contents/

Där kan man ju läsa fakta och det står ju klart och tydligt att (Elektromagnetisk Strålning) skadar biologiskt liv och ger upphov till leukemi cancer, störningar med concentrationen stress illamående etc etc. Självklart tar man väl ingen skada direkt av dessa vardagliga sakerna men vi pratar om i längden och vi är ju omringade av det 24/7 och folk är ständigt uppkopplade som aldrig förr i människans historia så det här är ju nya saker och skadliga hälsoeffekter som dyker upp med våran teknologi.
__________________
Senast redigerad av Salabog 2018-05-05 kl. 16:48.
Citera
2018-05-05, 17:52
  #16
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salabog
Eller så är det för att inte skrämma iväg allmänheten ifrån deras produkter dom inte skyltar med hur mycket strålning deras produkter avger och är skadligt i längden. Och att få huvudvärk av mobiler och liknande är ganska vanligt jag pratar alltid med högtalaren på får huvudvärk direkt annars. Vissa är känsligare än andra. Och huvudvärk kan man få av annat jag är med dig på den punkten ja. Men jag bytte ut min smart telefon till en gammal knapptelefon och slängde mitt Wifi och kopplade datorn med sladd istället och sen dess har jag känt mig bättre och fått mindre ont i huvudet och känt mig mindre illamående.

Du kommer få ont i örat av din gamla knapptelefon också eftersom du trycker den mot örat.

Citat:
Ursprungligen postat av Salabog
Och det fanns en raport han hänvisade till: http://www.bioinitiative.org/table-of-contents/

Där kan man ju läsa fakta och det står ju klart och tydligt att (Elektromagnetisk Strålning) skadar biologiskt liv och ger upphov till leukemi cancer, störningar med concentrationen stress illamående etc etc. Självklart tar man väl ingen skada direkt av dessa vardagliga sakerna men vi pratar om i längden och vi är ju omringade av det 24/7 och folk är ständigt uppkopplade som aldrig förr i människans historia så det här är ju nya saker och skadliga hälsoeffekter som dyker upp med våran teknologi.

Du vet att vitt ljus är elektromagnetisk strålning också va? Får du leukemi av den? Ska du leva i totalt mörker i en metallbur i resten av ditt liv? Spelar ingen roll om du gjorde det. Din kropp strålar ur sig elektromagnetisk strålning också i form av infraröd strålning.

Väldigt mycket studier i den där tabellen. Men ingenstans fanns några mekanismer för de påstådda effekterna beskrivna. Vilka är de? Med joniserande strålning vet vi att de kan slita sönder molekyler genom att interagera med elektroner. Men det kan inte mikrovågor göra. Vävnad kan ta upp mikrovågor vilket ger en termisk effekt. Lokal uppvärmning i örat om du har luren mot örat. Men ger det hälsoeffekter? Det kan inte vara någon av de hundratals kemikalier som modern konsumentelektronik behöver för att fungera som ger effekterna? Inget beskrivs i tabellen, bara effekter. Och vilka effekters sen. "Sänkt koncentrationsförmåga hos barn som använder smartphones". Verkligen?! Ungar som hela tiden chattar på WhatsApp har svårt att göra annat samtidigt? No shit!
Citera
2018-05-05, 19:59
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Akta dig för solen du. Där snackar vi inte några sketna mikrowatt. Solen strålar ner med 1,3 kilowatt per m2. Så för all del, håll dig inomhus. För alltid.



Jovvisst. Intressant. Men snubben vet inte riktigt vad som händer verkar det som. Han stänger av och på alla apparater vilket gör att de generar maxeffekt. Kallas att enheterna "skriker". De försöker koppla upp sig till andra enheter och då han inte har något igång så skriker och skriker apparaterna. När apparaterna väl kopplat upp sig så sjunker effekten enormt men det visar han inte. Och vad är det hans mackapär mäter egentligen? Magnetfält, som är del av debatten om trådlösa enheter, mäts i Gauss. Inte mikrowatt/m2. Det säger ingenting. Vad man vill veta är hur många watt per kubikmeter vävnad som absorberas. SAR. En liten lapp på dosan säger vad som är farligt. Enligt vem? 1,6 watt per kilo (kubikdecimeter) är måttet vi vill komma under. Så vad betyder 2,4µW/m2? Inget. Du vet att din mikrovågsugn har en effekt på ca 1000 watt dvs någon miljard gånger mer än vad dosan säger är farligt. Visst, man mår säkert inte så bra om man stoppar huvudet i mikron på maxeffekt. Men en sekund klarar man garanterat. Du skulle behöva ha din mobil i munnen en miljard sekunder för att komma upp i samma effekt. Det är 32 år. Hur länge hade du tänkt leva? Och hur långt tror du ditt liv kortas ner av den mängden mikrovågor? 32 år mot 1 sekund i mikrovågs ugn på maxeffekt.



Kanske för att effekten är okänd medan mikrovågor är väldigt välkända. Den elektromagnetiska strålning som kan skada oss är den joniserande strålningen. Ultraviolett, röntgen och gammastrålning. Mobiler skickar inte ur sig någon sådan strålning. Solen däremot har bombarderat jorden med all sorts strålning i miljarder år. UVn från solen skadar oss. Finns inget kanske ens. Solen spyr även ur sig röntgen och gamma men den strålningen har svårt att komma genom atmosfären. Men solen har även alltid strålat oss med radio och mikrovågor. Livet har funnits i 3,85 miljarder år. Men du har huvudvärk nu. Så för all del. Det måååste innebära att det är radio och mikrovågor som är orsaken. Kan inte ha med alkohol eller tobak eller annat i din närmiljö att göra. Inte alls. Det är omöjligt.

Sen har vi magnetfält som är den riktiga frågan. Men den frågan ställer du inte. Jordens magnetfält har alltid funnits. Vore lite lustigt om vi tog skada av magnetfält trots att vi alltid utsatts för det.

Annars är svaret en Faradaybur.


Läste någonstans att en mobiltelefon som sänder på maxeffekt värmer upp hjärnan en grad en centimeter in.
Så man kanske inte ska förlöjliga folk som är fundersamma över strålningens effekter.
Citera
2018-05-05, 20:10
  #18
Medlem
Troligen inte något av de stora hoten mot mänskligheten.Pandemirisken är säkert större.Så det är nog vettigare att investera i en ansiktsmask en en Faradaybur.Ett mer närliggande problem är luftföroreningar spec i städer. Partikelfilter i ventilationssystemet tar alltid något ( större partiklar ) Största faran är nog känslan av otrygghet som kan leda till dålig sömn o högt blodtryck osv. Vill du kan du ju också oroa dig för antibiotikaresistens , kadmiumintag när du äter exvis kött.
Citera
2018-05-05, 22:28
  #19
Medlem
tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av 53fisken
Troligen inte något av de stora hoten mot mänskligheten.Pandemirisken är säkert större.Så det är nog vettigare att investera i en ansiktsmask en en Faradaybur.Ett mer närliggande problem är luftföroreningar spec i städer. Partikelfilter i ventilationssystemet tar alltid något ( större partiklar ) Största faran är nog känslan av otrygghet som kan leda till dålig sömn o högt blodtryck osv. Vill du kan du ju också oroa dig för antibiotikaresistens , kadmiumintag när du äter exvis kött.

Men dom problemen listade av dig är såklart en fara också men nu talade vi ju om Strålning så jag vet inte varför folk tar upp saker om helt annat. Och efter ha läst igenom en massa forskning inom radiofrekvent strålning och liknande så är det ju utan tvivel ett mycket stort hälsoproblem som inte tas på allvar eftersom majoriteten av folk är för beroende och älskar sina trådlösa accessoarer såpass mycket att dom inte bryr sig eftersom dom hällre tar risken än att klara eller göra någonting åt det.

http://www.bioinitiative.org/report/...lor-Charts.pdf

Där har du fakta och kan se tydligt i tabellen vilka biologiska skador Telefon Master - Wi-Fi - Mobiler och Trådlösa Datorer gör mot hälsan.
Citera
2018-05-06, 12:28
  #20
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Akta dig för solen du. Där snackar vi inte några sketna mikrowatt. Solen strålar ner med 1,3 kilowatt per m2. Så för all del, håll dig inomhus. För alltid.



Jovvisst. Intressant. Men snubben vet inte riktigt vad som händer verkar det som. Han stänger av och på alla apparater vilket gör att de generar maxeffekt. Kallas att enheterna "skriker". De försöker koppla upp sig till andra enheter och då han inte har något igång så skriker och skriker apparaterna. När apparaterna väl kopplat upp sig så sjunker effekten enormt men det visar han inte. Och vad är det hans mackapär mäter egentligen? Magnetfält, som är del av debatten om trådlösa enheter, mäts i Gauss. Inte mikrowatt/m2. Det säger ingenting. Vad man vill veta är hur många watt per kubikmeter vävnad som absorberas. SAR. En liten lapp på dosan säger vad som är farligt. Enligt vem? 1,6 watt per kilo (kubikdecimeter) är måttet vi vill komma under. Så vad betyder 2,4µW/m2? Inget. Du vet att din mikrovågsugn har en effekt på ca 1000 watt dvs någon miljard gånger mer än vad dosan säger är farligt. Visst, man mår säkert inte så bra om man stoppar huvudet i mikron på maxeffekt. Men en sekund klarar man garanterat. Du skulle behöva ha din mobil i munnen en miljard sekunder för att komma upp i samma effekt. Det är 32 år. Hur länge hade du tänkt leva? Och hur långt tror du ditt liv kortas ner av den mängden mikrovågor? 32 år mot 1 sekund i mikrovågs ugn på maxeffekt.



Kanske för att effekten är okänd medan mikrovågor är väldigt välkända. Den elektromagnetiska strålning som kan skada oss är den joniserande strålningen. Ultraviolett, röntgen och gammastrålning. Mobiler skickar inte ur sig någon sådan strålning. Solen däremot har bombarderat jorden med all sorts strålning i miljarder år. UVn från solen skadar oss. Finns inget kanske ens. Solen spyr även ur sig röntgen och gamma men den strålningen har svårt att komma genom atmosfären. Men solen har även alltid strålat oss med radio och mikrovågor. Livet har funnits i 3,85 miljarder år. Men du har huvudvärk nu. Så för all del. Det måååste innebära att det är radio och mikrovågor som är orsaken. Kan inte ha med alkohol eller tobak eller annat i din närmiljö att göra. Inte alls. Det är omöjligt.

Sen har vi magnetfält som är den riktiga frågan. Men den frågan ställer du inte. Jordens magnetfält har alltid funnits. Vore lite lustigt om vi tog skada av magnetfält trots att vi alltid utsatts för det.

Annars är svaret en Faradaybur.

Instämmer i det du skriver, jag har svarat TS mycket, mycket ytligt, betr skärmning mot elektromagnetiska fält inget annat.

Personligen är jag av uppfattningen att stressfaktorer ligger bakom sk. "elallergier" och liknade troligen i huvudsak psykosomatiska åkommor. Jag har tidvis i yngre år arbetat i miljöer där det funnit extremt starka elektromagnetiska fält, utan att jag upplevt att detta påverkat min hälsa negativt. Men jobbet var intressant och ekonomiskt givande så dessa positiva faktorer var nog större än ev. negativ inverkan av exponering för elektromagnetisk strålning.

I en "elsanerad" eller på ett eller annat sätt "avskärmad" miljö minskar antagligen antalet stressfaktorer vilket leder till att människor som lider av dessa åkommor mår bättre. Det moderna slavsamhället utgör givetvis en stressande livsmiljö för flertalet, vilket tar ut sin rätt på olika sätt.

Personligen tror jag att the "middle mans" räntor, hyror, arrenden, utdelningar, avgifter och skatter skördar fler offer i stressrelaterade sjukdomar än förekomsten av elektromagnetiska fält.

Livet på jorden har som du skriver alltid utsatts för hela våglängdsspektrat av elektromagnetisk strålning, vi är därför anpassade till en miljö där elektromagnetiska fält är en naturlig del.
Citera
2018-05-07, 12:26
  #21
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Fysik, matematik och teknologi --> Konspirationer och alternativa teorier

/Moderator
Citera
2018-05-07, 14:42
  #22
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Läste någonstans att en mobiltelefon som sänder på maxeffekt värmer upp hjärnan en grad en centimeter in.
Så man kanske inte ska förlöjliga folk som är fundersamma över strålningens effekter.

Oj. Det låter farligt. Om man är en mus. För en centimeter från människans öra hittar vi mellanörat. Sen kommer innerörat. Sen kommer örkanalen. Och sen kommer skallbenet som bara det är ca 7mm. Och sen börjar vi komma till hjärnan. Så en grad en centimeter från mobilen tryckt mot örat innebär ingen effekt alls i den faktiska hjärnan på en människa. Du kanske bör ta och kolla upp var du läst det du nu läst. Länka här.
Citera
2018-05-07, 20:21
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Oj. Det låter farligt. Om man är en mus. För en centimeter från människans öra hittar vi mellanörat. Sen kommer innerörat. Sen kommer örkanalen. Och sen kommer skallbenet som bara det är ca 7mm. Och sen börjar vi komma till hjärnan. Så en grad en centimeter från mobilen tryckt mot örat innebär ingen effekt alls i den faktiska hjärnan på en människa. Du kanske bör ta och kolla upp var du läst det du nu läst. Länka här.

Jag har för mig att det var en cm in i hjärnan.
Kommer inte ihåg vad det var för en studie. Googlade lite men hittade bara det här.
Du får hålla till godo för mer tid av mig än så får du inte. Du har alldeles för tråkig attityd.

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?...und=41&art=859

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?...und=41&art=689
Citera
2018-05-07, 21:29
  #24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag har för mig att det var en cm in i hjärnan.
Kommer inte ihåg vad det var för en studie. Googlade lite men hittade bara det här.
Du får hålla till godo för mer tid av mig än så får du inte. Du har alldeles för tråkig attityd.

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?...und=41&art=859

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?...und=41&art=689

Och som en balans till foliehattssidan du länkar till så kan vi kolla upp vad t.ex arbetsmiljöverket säger:
På de allra flesta arbetsplatser finns det elektromagnetiska fält. Men de är så låga att direkta effekter inte kan inträffa och hälsoeffekter kan uteslutas.
https://www.av.se/halsa-och-sakerhet...gnetiska-falt/

Och så kan vi titta på vad t.ex strålsäkerhetsmyndigheten skriver:
Strålsäkerhetsmyndigheten har mätt exponeringen för radiovågor i skolmiljö där trådlösa datornätverk används. Mätningarna visar att exponeringen är mycket låg. Den är lägre än en hundratusendel av vad som krävs för att kunna orsaka en säkerställd hälsopåverkan.
https://www.stralsakerhetsmyndighete...verk-och-wifi/

Men visst, är du orolig så är det bara att stänga av mobilen. Och är du riktigt orolig får du väl flytta ut på landet eller försöka skärma av din nuvarande bostad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback