Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-02, 02:16
  #1
Medlem
Undrar är avokado verkligen så nyttigt och värt? En avokado kostar runt 10 kr st. Skulle man äta en om dagen blir det 300 kr per månad. Är det värt att lägga så mycket pengar på avokado? Märker man någon skillnad när man äter så mycket avokado? Mår man bättre?
Citera
2018-05-02, 02:29
  #2
Medlem
Icetea101s avatar
Lägg till några ägg och andra tillbehör så har du en frukost varje dag i en månad för 500kr. Skulle inte direkt kalla det dyrt.

Ja, avokado är nyttigt. Men det är även ägg och sill. Sill är oerhört underskattat, gott, oerhört nyttigt och billigt för vad det är.
Citera
2018-05-02, 02:44
  #3
Medlem
DaChiefs avatar
Jag äter en avocado om dagen, mest för att det är gott. Men det är också bra fetter. Man blir vad man äter, om man äter t ex mycket friterat får man i sig väldigt ohälsosamma fetter, som antagligen skapar grus i maskineriet (metabolismen).
Cellmembranen är t ex uppbyggda av fetter, enkelomättat fett och fleromättat fett gör dem följsamma. En teori är att mättat fett/härdat fett gör cellmembranen styva samt att receptorerna på dem får sämre funktion, vilket försämrar receptorer för hormoner som insulin.

Sen mängden fett bör ju vara lagom, man kan räkna på 0,8-1,2 g fett om dagen per Kg kroppsvikt.
Citera
2018-05-02, 03:25
  #4
Medlem
kalkryggars avatar
Jag äter 2 st i veckan. Eftersom jag äter en halv per gång så blir det 4 dagar i veckan. Just för fetterna och lite annat nyttigt. Det smakar skit men det är bara att svälja snabbt så är det helt okej.

Om du verkligen inte kan trycka det så ta i alla fall en matsked olivolja varje dag. Olivolja kan du även röra ned i vad fan som helst nästan.
Citera
2018-05-02, 04:43
  #5
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag äter 2 st i veckan. Eftersom jag äter en halv per gång så blir det 4 dagar i veckan. Just för fetterna och lite annat nyttigt. Det smakar skit men det är bara att svälja snabbt så är det helt okej.

Om du verkligen inte kan trycka det så ta i alla fall en matsked olivolja varje dag. Olivolja kan du även röra ned i vad fan som helst nästan.

Jag hade svårt för avocado i början, men har lärt mig uppskatta det, då min vegetarian till sambo har det ibland till maten. Det kan faktiskt vara rätt gott (inte minst som röra) till diverse rätter. T.ex. kan avocadoröran göra att maten smakar mindre torr, och bidrar med en smak av fett/oljighet. Jag har dock svårt att komma på rätter på rak arm där jag brukar uppskatta det, men det är väl t.ex. till rätter som vegetariska biffar med bröd, där avocadoröra (eller bitar av avocado) ingår med andra ingredienser. Du borde kolla upp recept, för det är trist om du tvingar i dig något som du tycker smakar skit. Avocado är inte riktigt något som jag tycker är gott i sig, utan jag behöver äta det tillsammans med annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Icetea101
Lägg till några ägg och andra tillbehör så har du en frukost varje dag i en månad för 500kr. Skulle inte direkt kalla det dyrt.

Ja, avokado är nyttigt. Men det är även ägg och sill. Sill är oerhört underskattat, gott, oerhört nyttigt och billigt för vad det är.

Återigen brukar min sambo vara hetare för inte bara avocado, utan även för att ha ägg på mackan till frukost. Ibland har hon gjort till mig mackor med ägg och avocado, tillsammans med salt och peppar, som faktiskt kan vara rätt goda.

Jag hade faktiskt ännu svårare för inlagd sill en gång i tiden. Jag började inte klara av att äta det förrän i 25-års åldern och även efter det tog det många år före jag verkligen började uppskatta det och kan emellanåt bli sugen på det. Jag borde faktiskt testa äta sill på bröd, en klassisk fattigmanskost en gång i tiden. Kanske går det att förena sill och avocado? Jag ska kolla upp det.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-05-02 kl. 04:45.
Citera
2018-05-02, 12:16
  #6
Medlem
Avokado är bara värt om du vet vad den gör för nytta. Tar inte lång tid att lära sig så mycket om kosten. Några veckor kanske.

Om du inte kan så mycket om kost. Ja, varför inte äta allt som påstås vara bra och hoppas det gör nytta. Puckat, visst. Men så gör minst 95% på gym tror jag.
Citera
2018-05-02, 12:43
  #7
Medlem
WalterSullivans avatar
Jag älskar Avocado på frukost gröten och vad jag läst så ska det vara riktigt bra för hjärtat att äta en om dagen.
Citera
2018-05-02, 13:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Avokado är bara värt om du vet vad den gör för nytta. Tar inte lång tid att lära sig så mycket om kosten. Några veckor kanske.

Om du inte kan så mycket om kost. Ja, varför inte äta allt som påstås vara bra och hoppas det gör nytta. Puckat, visst. Men så gör minst 95% på gym tror jag.

Låter invecklat, gäller det fler livsmedel? Eller bara avokado?
Citera
2018-05-02, 14:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hicku
Låter invecklat, gäller det fler livsmedel? Eller bara avokado?

Gäller kost i allmänhet. Kunskap är makt när det kommer till hälsa och utveckling inom idrott.
Citera
2018-05-02, 15:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Gäller kost i allmänhet. Kunskap är makt när det kommer till hälsa och utveckling inom idrott.

Jag tror fan det kan räcka med att inmundiga skiten utan vidare för att det ska kännas värt för dom flesta (och för nån sorts effekt). Pang, bom bara! Tugga och svälj. Inga konstigheter.
Citera
2018-05-02, 18:47
  #11
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icetea101
Men det är även ägg och sill. Sill är oerhört underskattat, gott, oerhört nyttigt och billigt för vad det är.

Se upp för sockerinnehållet i många producenters sillburkar! Sockerhalten hos vissa producenter har under årens lopp smygit sig upp på smått groteska nivåer. Kolla innehållsdeklarationen innan köp!

Avokado är sannolikt nyttigare
Citera
2018-05-02, 20:37
  #12
Medlem
storm72s avatar
men om man kör på budget

1 avokado eller 2 ägg? Tror de är mer än halva priset för de sista valet.

Vad är fördelarna med avokado om man skiter i smak?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback