Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-02, 20:41
  #13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
men om man kör på budget

1 avokado eller 2 ägg? Tror de är mer än halva priset för de sista valet.

Vad är fördelarna med avokado om man skiter i smak?
Det är bra fett i avokado, men även ägg är näringsrikt och innehåller dessutom protein. I det fallet skulle jag utan tvekan välja ägg.
Citera
2018-05-05, 15:13
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är bra fett i avokado, men även ägg är näringsrikt och innehåller dessutom protein. I det fallet skulle jag utan tvekan välja ägg.

Samma här.
Avokado verkade det snackas jämt om förr. Gissar på att det hade med myten om ägg och kosterol. Därav avkado efterom även fett var farligt i flytande form. Nu chansar jag vilt bara. Jag tränade inte på denna tiden. Men känns som avokado var något att lyfta fram pga av okunskapen som rådde på den tiden.

Avokado känns förlegat. Idag vet vi bättre.
Citera
2018-05-05, 16:39
  #15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Samma här.
Avokado verkade det snackas jämt om förr. Gissar på att det hade med myten om ägg och kosterol. Därav avkado efterom även fett var farligt i flytande form. Nu chansar jag vilt bara. Jag tränade inte på denna tiden. Men känns som avokado var något att lyfta fram pga av okunskapen som rådde på den tiden.

Avokado känns förlegat. Idag vet vi bättre.
Jag har inte varit insatt i träning och kost särskilt länge, men det där med ägg och kolesterol kommer man ihåg. Jag tycker att istället för att fokusera på om ett livsmedel i kosten är "nyttigt" eller inte, så bör man fokusera på hur kosten i helhet ser ut. Detsamma gäller livsmedel som klassas "onyttigt", det kan ju ingå i en överlag näringsrik kost utan att det är någon fara för hälsan.
Citera
2018-05-05, 17:52
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Jag har inte varit insatt i träning och kost särskilt länge, men det där med ägg och kolesterol kommer man ihåg. Jag tycker att istället för att fokusera på om ett livsmedel i kosten är "nyttigt" eller inte, så bör man fokusera på hur kosten i helhet ser ut. Detsamma gäller livsmedel som klassas "onyttigt", det kan ju ingå i en överlag näringsrik kost utan att det är någon fara för hälsan.

Tycker också man bör tänka så. Då tänker iaf jag om kosten.
Citera
2018-05-06, 17:29
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GGAASS
Undrar är avokado verkligen så nyttigt och värt? En avokado kostar runt 10 kr st. Skulle man äta en om dagen blir det 300 kr per månad. Är det värt att lägga så mycket pengar på avokado? Märker man någon skillnad när man äter så mycket avokado? Mår man bättre?
Ja om du jämför med vad du får för samma pengar.
Många gnäller över nyttig mat som är dyr som lax, räkor etc sedan äter de ute ett par gånger i veckan
Samt dricker x antal energi drickor i veckan med ”bcaa” eller rent av smaksatt vatten.
Jämför säg en nocco burk med en burk makril i tomatsås.
Behövs ingen förklaring vilken skillnad det är vad du får för pengarna rent näringsmässigt.

Något jag personligen har lärt mig är att inte spara igen på nyttig mat då det påverkar allt!
Med bra mat så håller du dig friskare, bygger bättre, mår bättre psykiskt, din hjärna funkar bättre, du åldras långsammare osv.

Har man kass ekonomi som säg student spara in på annat istället som prylar, märkeskläder, sprit osv.
Har man svårt att få pengarna att räcka till för bra mat så bör man verkligen tänka om hur man prioriterar i livet även om man inte ens tränar då man verkligen är det man äter.
Vill du ha den bästa versionen av dig själv så måste du tanka den med det bästa.

Sen sjävklart tänka till när man är ute och handlar.
Handla på större köpcentrum då det i regel är billigare.
Anpassa köpen efter vad som är billigt som säg kampanj på en laxsida som kostar 120 kr/kg istället för 200+kr/kg
Titta alltid på kg priset inget annat när du handlar och låt dig inte luras av låga styckpris.
Allt för ofta man ser de som säg köper 4 st 500 gram blandad köttfärs istället för 1 packe med 2 kg som är billigare per kg
Citera
2018-05-07, 16:04
  #18
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GGAASS
Undrar är avokado verkligen så nyttigt och värt? En avokado kostar runt 10 kr st. Skulle man äta en om dagen blir det 300 kr per månad. Är det värt att lägga så mycket pengar på avokado? Märker man någon skillnad när man äter så mycket avokado? Mår man bättre?
Avokado är både gott och nyttigt, men någon superfood är det inte. Fettet i avokado är okej, eftersom det består av enkelomättat omega-9 fett till största delen, vilket inte är dåligt fett, men det är inte essentiellt fett heller, så det är en ganska okej fettkälla. Proteinet i avokado är fullvärdigt, så det är egentligen en utmärkt proteinkälla, men problemet är att avokado knappt innehåller något protein (typ 2 g protein / 100 g avokado). I övrigt så är väl det bästa med avokado, att det är en hyfsat rik frukt för att få i sig kalium och fytosteroler (väldigt bra beta-sitosterol källa), och detta mer än något annat är vad som är bra med avokado.

Annars när det kommer till både fett och protein så krossar skalade hampafrön, avokado, alla dagar i veckan. Men mainstreamtänkare har inte fattat än det här med att satsa på överlägsenhet, alltså att köpa hampa.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-05-07 kl. 16:54.
Citera
2018-05-09, 20:22
  #19
Medlem
smoerreboms avatar
Om man inte orkar sätta sig in i en massa skit om vilken mat som är nyttig och vad den gör mer exakt är min rekommendation att äta en jävla massa olika grönsaker, varierad kost av naturprodukter. Det är en bra chansning skulle jag säga.
Citera
2018-05-17, 00:56
  #20
Medlem
Onödigt dyrt (här är det typ 2 för 40) men smakar mycket gott (med citron på), är mättande och nyttigt med hälsosamma fetter. Så ja, jag skulle säga att den är nyttig.
Citera
2018-06-13, 01:40
  #21
Medlem
avokado är gott, det är en bra anledning att välja den som bra fettkälla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback