Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-01, 17:08
  #1
Avstängd
Hej! Jag är en kille som är ca 178 cm lång och väger 51 kg. Jag mår väldigt dåligt psykiskt på grund av min vikt då jag tänker på det hela tiden och folk påminner mig om det varje dag. Jag känner att jag har ätit så mycket jag kan varje dag i samband med träning men jag har inte gått upp ett enda kilo. Jag har varit underviktig hela mitt liv och har svårt att gå upp i vikt. Kan jag snälla få hjälp med detta, jag orkar inte att vara underviktig längre snälla hjälp mig.
Citera
2018-05-01, 17:13
  #2
Medlem
Du kan gå till vårdcentralen och kolla upp så det inte är något fel på dig. Till exempel om du är allergisk mot något utan att veta om det så kan inte kroppen ta upp näringen.
Hur många gånger om dagen äter du?
Citera
2018-05-01, 17:17
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av herrekorre
Du kan gå till vårdcentralen och kolla upp så det inte är något fel på dig. Till exempel om du är allergisk mot något utan att veta om det så kan inte kroppen ta upp näringen.
Hur många gånger om dagen äter du?

Jag kollade upp mig själv i vårdcentralen för ett par år sedan då de misstänkte att jag var glutenallergiker men så var det inte. Jag äter en vanlig dag frukost, lunch i skolan, middag hemma sen något mer innan jag lägger mig.
Citera
2018-05-01, 17:18
  #4
Medlem
okok1s avatar
Skriv ner vad du äter.
Citera
2018-05-01, 17:24
  #5
Medlem
Dum fråga kanske men har du testat att äta mer kalorier? Exempelvis byt ut din nuvarande frukost till en smoothie som består av 50 % olivolja eller motsvarande så har du redan där mer än fördubblat ditt dagliga intag av kalorier.
Citera
2018-05-01, 17:31
  #6
Medlem
Extraordinars avatar
Du kan ju inte äta som en anorektisk brud och vara förvånad över att du väger 51kg. Det vägde jag när jag var 10 år.

Feta såser, hamburgare, pizza, kebab, chips, nötter, godis, bars osv. Går du inte upp då har du rätt att klaga.
__________________
Senast redigerad av Extraordinar 2018-05-01 kl. 17:34.
Citera
2018-05-01, 17:36
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Rekommenderar att du tar kontakt med en dietist eller liknande. Du kan ju även kolla upp om du är frisk, kan vara annat som påverkar din vikt. Men om du vet med dig att du är frisk så försök äta mer kaloririka livsmedel, t.ex nötter/torkad frukt kan vara ett enkelt sätt att få i sig kalorier, drick mjölk till maten m.m. Har du koll på mängden du äter i dagsläget?
Citera
2018-05-01, 17:52
  #8
Medlem
Har du varit i kontakt med en dietist? Tycket du ska vända dig till din vårdcentral så kan de hjälpa dig vidare. Ett tips är att du skriver ner allt du äter så får du bra koll på hur dina matvanor verkligen ser ut. Det kanske helt enkelt är så att du äter för lite?
Citera
2018-05-01, 17:52
  #9
Medlem
vadsadusadus avatar
Du äter frukost, lunch i skolan, middag hemma sen något mer innan du lägger dig, men skriver inget om VAD du äter. VAD du äter är i det här fallet viktigare än hur mycket.
Man kan äta som en häst utan att gå upp i vikt om man äter kalorifattigt, samtidgt som en person som äter väldigt kalori-rikt däremot måste vakta på mängden den äter.

Så för att få bättre hjälp, skriv vad du äter.
Citera
2018-05-01, 17:55
  #10
Medlem
Kristaallens avatar
Jag äter helt ärligt som en häst varje dag och får ''ändå'' i mig bara 1700kcal, så mängden du äter har inte så jättestor betydelse, det är mer VAD du äter.

Släng upp en lista på ungefär vad du äter och så kan man ta det därifrån.
Citera
2018-05-01, 19:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esketitbich
Hej! Jag är en kille som är ca 178 cm lång och väger 51 kg. Jag mår väldigt dåligt psykiskt på grund av min vikt då jag tänker på det hela tiden och folk påminner mig om det varje dag. Jag känner att jag har ätit så mycket jag kan varje dag i samband med träning men jag har inte gått upp ett enda kilo. Jag har varit underviktig hela mitt liv och har svårt att gå upp i vikt. Kan jag snälla få hjälp med detta, jag orkar inte att vara underviktig längre snälla hjälp mig.

Jag vägde 68 kg bara för 2 år sen. Började träna och äta gainers. Och nu väger jag 81-83 kg. Är lite längre än dig. Så börja använd kosttillskott tillsammans med att äta 5-6 gånger om dagen. Då kommer du garanterat att gå upp i vikt. Försök att ligga på kaloriöverskott. Försök att få i dig minst 4500 kalorier om dagen så ska du se på grejer.
Citera
2018-05-01, 21:18
  #12
Medlem
Kände en som vägde som dig. Han åt som vanligt, men körde 2st chokladkakor på 100g från ICA varje dag under några månader. Eftersom de kostade runt en 5a styck så hade han råd med dem.
Efter några månader lärde han sig äta bättre, men chokladen hjälpte bra första månaderna. Tror han gick upp 3 kilo första två månaderna Han insåg att han ofta slarvade och åt dåligt. Iof åt han mycket skräp som arracsbollar och sådant på ICA. Tror han körde 6 dammsugare om dagen ett tag. Men några år senare är han kroppsbyggare och väger väl runt 80 kg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback