• 1
  • 2
2018-04-26, 06:26
Medlem
Lydans avatar
I Storbritannien har ett vldigt intressant brottml nyligen avgjorts.

Redogrelse fr den tyranniska kontexten som fr frgestllningen r tmligen oviktig:

Om vi glmmer huruvida det rkar vara sant eller falskt i just det hr fallet, och antar att Storbritannien just nu anser sig ha rtt att lagfra medborgare fr tankebrott, och gr det lite ad hoc baserat p hudfrg och tillflle, och samtidigt antar att ven Sverige beter sig s (d vi har liknande lagar, om n inte ngot liknande domslut n)... Vad, om ngot, frndrar det fr eventuella moraliska principer?

De moraliska teorier/principer/dilemman jag knner till tycks mest berra vad som r rtt inom en jmlik situation, det vill sga dr det inte rder ngot direkt maktfrhllande mellan parterna inom situationen. Men jag har nog aldrig sttt p ens en frgestllning om huruvida det frhller sig annorlunda nr man samtidigt r under hot av en hgre makt.

Rent generellt tycks samhllet anse det moraliskt att st upp mot en frtryckare. Dock r det sllan, och inte utan pverkan, som samhllet accepterar en frtryckare, och godknner ett moraliskt uppror mot den.

I renare form handlar det kanske inte om ett eget dilemma, utan hur man ska bemta en annans brist p moral. I det tyranniska fallet brister ju tyrannen i all moral, och sledes blir det ett moraliskt dilemma fr mig huruvida jag mste stoppa tyrannen, eller lta tyrannen frtrycka andra.

r det d t.ex. rtt att bryta mot moraliska principer man annars hller hgt, som t.ex. att inte dda? r det kanske till och med rtt att bryta mot alla sina principer fr att stoppa tyrannen? Vilket s klart leder till frgestllningen huruvida man sjlv d blir en tyrann.

Har moral ens en roll att spela gllande ett uppror mot en tyrann?

Jag har frskt ska efter innehll som stller sig den frgan, men utan resultat. Jag funderar vl frmst p om det finns ngot begrepp fr det som jag helt missat, eller om jag r ute och cyklar p ngot annat stt? Det knns som ngot som br vara vldiskuterat.
Citera
2018-04-26, 09:22
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
I Storbritannien har ett vldigt intressant brottml nyligen avgjorts.

Redogrelse fr den tyranniska kontexten som fr frgestllningen r tmligen oviktig:

Om vi glmmer huruvida det rkar vara sant eller falskt i just det hr fallet, och antar att Storbritannien just nu anser sig ha rtt att lagfra medborgare fr tankebrott, och gr det lite ad hoc baserat p hudfrg och tillflle, och samtidigt antar att ven Sverige beter sig s (d vi har liknande lagar, om n inte ngot liknande domslut n)... Vad, om ngot, frndrar det fr eventuella moraliska principer?

De moraliska teorier/principer/dilemman jag knner till tycks mest berra vad som r rtt inom en jmlik situation, det vill sga dr det inte rder ngot direkt maktfrhllande mellan parterna inom situationen. Men jag har nog aldrig sttt p ens en frgestllning om huruvida det frhller sig annorlunda nr man samtidigt r under hot av en hgre makt.

Rent generellt tycks samhllet anse det moraliskt att st upp mot en frtryckare. Dock r det sllan, och inte utan pverkan, som samhllet accepterar en frtryckare, och godknner ett moraliskt uppror mot den.

I renare form handlar det kanske inte om ett eget dilemma, utan hur man ska bemta en annans brist p moral. I det tyranniska fallet brister ju tyrannen i all moral, och sledes blir det ett moraliskt dilemma fr mig huruvida jag mste stoppa tyrannen, eller lta tyrannen frtrycka andra.

r det d t.ex. rtt att bryta mot moraliska principer man annars hller hgt, som t.ex. att inte dda? r det kanske till och med rtt att bryta mot alla sina principer fr att stoppa tyrannen? Vilket s klart leder till frgestllningen huruvida man sjlv d blir en tyrann.

Jag har frskt ska efter innehll som stller sig den frgan, men utan resultat. Jag funderar vl frmst p om det finns ngot begrepp fr det som jag helt missat, eller om jag r ute och cyklar p ngot annat stt? Det knns som ngot som br vara vldiskuterat.
Jag uppfattar det som att agerandet visavi vrderingarna beskriver moralen.
Tycker diktaturen det r rtt att dda mnniskor som tnker fel s har man hg moral om man utfr ddandet. Sett ur tnkarens perspektiv r det omoraliskt.
Vrderingen r kanske: min familjs och andras fria framtid r viktigare n diktaturens framtid.
Hg moral r d att utfra handlingen som tar bort diktaturen med minsta skada.
Lg moral r att lta det bero.Beroende p rdsla? D instller sig nsta frga: r det vrt att ta risken att gra uppror i syfte att n fri framtid? Om svaret r "ja" men man ndock inte agerar r moralen lg.
Det kanske bde blev fr enkelt och fel?
Citera
2018-04-26, 09:39
Medlem
jipeesss avatar
moral och vrdegrund stiftas, formas, frkastas, frndras etc av dagslget..
Citera
2018-04-26, 10:54
Medlem
holmiums avatar
Det handlar inte om moral, det handlar om en intressekonflikt mellan olika folkgrupper i samhllet.

Den som du kallar "tyrann" r fienden till den grupp som du anser dig tillhra. "Tyrannen" sin sida stmplar frmodligen sina fiender som "onda" eller som "terrorister".

Det handlar ytterst om verlevnad fr den egna gruppen. Om man tillhr gruppen som anser att tyrannen r en fiende, r det omoraliskt ur den egna gruppens perspektiv att inte dda tyrannen och hans folk.
Citera
2018-04-26, 13:49
Medlem
Citat:

S en kvinna (jag utgr ifrn att det var en "vit" kvinna) postade en sngtext som var skriven av en "svart" man och texten innehll ett ord som ifall det anvnds av "vita" s r det sttande men om "svarta" anvnder ordet s r det ingen fara.

Vlkommen till mngkulturell antirasist-rasism.

Moral brukar handla om den svages rtt gentemot den starke. Allts en antites till den starkes rtt. Den starke tar fr sig och den svage fr resterna, s den svage hittar p moral fr att tvinga den starke att dela med sig.

Den starke mste visa hnsyn och frstelse fr den svage och inte utnyttja den svage fr egna syften. Den starke mste respektera den svage - vi mste kunna leva civiliserat och inte som djur eller som barbarer. S makten gr med p detta och anser det vara ett hedersamt uppdrag.

Och detta system fungerar ven bra s lnge som det sker i ett rasligt homogent samhlle. Men i ett samhlle med mnga olika rasgrupper d kommer ursprungsbefolkningen att lida under frtrycket frn s kallade "svagare" eller "utsatta" grupperingar.

Frhllandet mellan vem som r stark och vem som r svag vnds d pltsligt mot ursprungsbefolkningen nr en ny grupp som anses srskilt utsatt ocks ska leva i samhllet.

Makten som tagit p sig rollen av att beskydda den svagare parten tar drmed den nya gruppen under sina vingar och beskyddar dem gentemot ursprungsbefolkningen. S det som ursprungligen var den utsatta gruppen (ursprungsbefolkningen) hamnar nu i ett rttslst tillstnd.

Enda vgen ut fr ursprungsbefolkningen blir drmed att frska skapa en ny rasligt homogen stat.
Senast redigerad av Heliarchos 2018-04-26 kl. 13:51.
Citera
2018-04-26, 15:01
Medlem
Nr moralen vilar p styrkefrhllanden s finns det alltid dem som utnyttjar situationen och spelar svaga fastn de r i verlge fr att kunna frstta andra i rttslshet och fullstndigt kunna frslava dem. S om det inte gr att skapa en ny rasligt homogen stat s r det ndvndigt att byta moral fr att skydda sig mot att bli frsatt i slaveri.
Citera
2018-04-26, 15:46
Medlem
Citat:
Wer mit Ungeheuern kmpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein.
(Nietzsche, Jenseits von Gut und Bse, Aphorismus 146)
Citera
2018-04-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
S en kvinna (jag utgr ifrn att det var en "vit" kvinna) postade en sngtext som var skriven av en "svart" man och texten innehll ett ord som ifall det anvnds av "vita" s r det sttande men om "svarta" anvnder ordet s r det ingen fara.

Vlkommen till mngkulturell antirasist-rasism.

Moral brukar handla om den svages rtt gentemot den starke. Allts en antites till den starkes rtt. Den starke tar fr sig och den svage fr resterna, s den svage hittar p moral fr att tvinga den starke att dela med sig.

Den starke mste visa hnsyn och frstelse fr den svage och inte utnyttja den svage fr egna syften. Den starke mste respektera den svage - vi mste kunna leva civiliserat och inte som djur eller som barbarer. S makten gr med p detta och anser det vara ett hedersamt uppdrag.

Och detta system fungerar ven bra s lnge som det sker i ett rasligt homogent samhlle. Men i ett samhlle med mnga olika rasgrupper d kommer ursprungsbefolkningen att lida under frtrycket frn s kallade "svagare" eller "utsatta" grupperingar.

Frhllandet mellan vem som r stark och vem som r svag vnds d pltsligt mot ursprungsbefolkningen nr en ny grupp som anses srskilt utsatt ocks ska leva i samhllet.

Makten som tagit p sig rollen av att beskydda den svagare parten tar drmed den nya gruppen under sina vingar och beskyddar dem gentemot ursprungsbefolkningen. S det som ursprungligen var den utsatta gruppen (ursprungsbefolkningen) hamnar nu i ett rttslst tillstnd.

Enda vgen ut fr ursprungsbefolkningen blir drmed att frska skapa en ny rasligt homogen stat.

mycket bra analys mste jag sga.
Citera
2018-04-27, 21:43
Medlem
Lydans avatar
Citat:

...

Jag hller i allmnhet med om analysen. Just det r vl anledningen till att frgestllningen blir relevant. Konsensus bland eliten tycks vara att det r moraliskt rtt att frtrycka vissa p vad de anser vara "de svagas" vgnar.

Varfr vi befinner oss i en sdan situation r ju delvis fr att det inte finns ett moraliskt motargument mot det. Det finns tidigare hgt respekterade argument som klargr att ingen ska sttas ver ngon annan, men som vi sett anses de mindre vrda n att stta den upplevt "svaga" framfr alla andra.

Det har allts inte gtt att bilda tillrcklig opinion mot det fr att stoppa det. Och nr det inte gr att bilda opinion s mste problemet tas i egna hnder, och det r vl dr man mste kunna redogra fr sig sjlv huruvida man agerar rtt eller inte. Det r en vldigt mrk utredning som krvs, men det r stndigt aktuellt d det tycks vara vad som ven motiverar ddliga dd, bde nr det kommer till Islam, ETA, IRA och vnsterextremism/hgerextremism.

Din analys och slutsats m vara korrekt, men jag ser inte helt hur du moraliskt rttfrdigar det. Det vill sga varfr inte ursprungsbefolkningen ocks har en skyldighet att beskydda den svagare gruppen, alternativt hur ursprungsbefolkningen rttfrdigar att lmna den nya "svaga" gruppen med medvetandet om att den gruppen snart kommer befinna sig i samma situation nr avsaknaden av ursprungsbefolkningen kommer att innebra att en ny grupp kommer att klassificeras som "inte svaga" fr att kunna motivera att skydda "de svaga".
Citera
2018-04-27, 22:49
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
(Nietzsche, Jenseits von Gut und Bse, Aphorismus 146)

Ja, det r nog en stor anledning till att frgestllningen br vikt hos mig. Att bli ett monster r lika enkelt som att rttfrdiga sina egna handlingar fr sig sjlv.

Det som r svrt att r rttfrdiga sig sjlv ur ens fiendes perspektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det handlar inte om moral, det handlar om en intressekonflikt mellan olika folkgrupper i samhllet.

Den som du kallar "tyrann" r fienden till den grupp som du anser dig tillhra. "Tyrannen" sin sida stmplar frmodligen sina fiender som "onda" eller som "terrorister".

Det handlar ytterst om verlevnad fr den egna gruppen. Om man tillhr gruppen som anser att tyrannen r en fiende, r det omoraliskt ur den egna gruppens perspektiv att inte dda tyrannen och hans folk.

Den frsta meningen fr vl ses som ett slags svar p min frga om huruvida moral ens spelar ngon roll i en sdan konflikt.

Jag vet inte om det r s sjlvklart att du alltid har moralen p din sida om du agerar utifrn din grupps bsta. Det finns gott om handlingar som av majoriteten tycks anses klart omoraliska trots att de utfrts med ens egna grupps bsta som intresse. Det rttfrdigar i stort sett alla terrorister.

Problemet som uppstr i det resonemanget blir vl ungefr vad som ger dig rtt att agera utifrn din grupps intresse framfr deras. ven om jag anser det vettigt, blir det lite fr subjektivt fr att kunna argumentera.

Det har dock stt ett fr. Ett frtydligande, eller kanske specificerande av frgestllningen. Att det r rtt att dda den som annars kommer dda dig tror jag de flesta hller med r rtt. Och att man inte har rtt att dda ngon som enbart har srat dig tror jag ocks mnga anser r rtt. ga fr ga, tand fr tand.

Frgan r vl egentligen om det r rtt att att dda ngon som srat dig, om maktbalansen frhindrar alternativet att sra den andre tillbaka. Och hur drar man i sdana fall grnsen?

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Jag uppfattar det som att agerandet visavi vrderingarna beskriver moralen.
Tycker diktaturen det r rtt att dda mnniskor som tnker fel s har man hg moral om man utfr ddandet. Sett ur tnkarens perspektiv r det omoraliskt.
Vrderingen r kanske: min familjs och andras fria framtid r viktigare n diktaturens framtid.
Hg moral r d att utfra handlingen som tar bort diktaturen med minsta skada.
Lg moral r att lta det bero.Beroende p rdsla? D instller sig nsta frga: r det vrt att ta risken att gra uppror i syfte att n fri framtid? Om svaret r "ja" men man ndock inte agerar r moralen lg.
Det kanske bde blev fr enkelt och fel?

r det vrt att ta risken att gra uppror i syfte att n fri framtid?
Ja, det r vl ngonstans vad allt bottnar i. Om man med "vrt" menar att man inte agerar vrre n ens fiende. Det r vl den distinktionen som r intressant. Skrev ner ngot liknande i svaret ovan, och lite bekymmer som fljer det.

Man mste ju ngonstans beakta huruvida tyrannen r ens egen, eller allas. Det r ju inte sjlvklart att man sjlv inte r tyrannen. Jag ser moral som ett slags neutralt handlande. Det vill sga, kan ven ens fiende rttfrdiga sina handlingar av hur du rttfrdigar dina egna s r det inte rtt att utfra dem. D det innebr att du r din egen fiende.

Det komplicerade tycks vara att lyckas hitta ngot som rttfrdigar ens egna handlade fr frihet, som inte ocks kan appliceras av den du anser bervar dig den friheten. (D din handling bervar en annan av frihet). Det r vl teoretiskt samma argument som anvnds mot ddsstraff. Om vi ddar ngon som ddat, r vi sjlva mycket bttre? andra sidan finns dr argumentet att de ddat frst, och att uppstet till ddandet r vad som gr det rtt.

I det hr fallet har ju tyrannen inte ndvndigt ddat, utan enbart begrnsat din frihet. Och de har rttfrdigat det med argumentet att du annars skulle begrnsa andras. Det r inte ltt att moraliskt motivera ddande frn det. Om det ens gr. Men du br nd ha strre rtt att handla d du r i maktunderlge.

Minns jag rtt har jag sett att du ofta argumenterar frn vnsterperspektiv, s ta det hr exemplet som en grov generalisering som inte r tnkt att involvera dig: Det jag nyss skrev r lite av vad jag ser hnda i samhllet idag. En ganska stor del av nya vnstern/dagens vnster motiverar att andra mste acceptera begrnsad frihet med argumentet att de annars frtrycker andra. Det r vl i stort sett vad intersektionalitet bygger p. Min hudfrg och mitt kn r per definition frtryckande, och drfr mste jag frtryckas.

Det r nu det blir knepigt Som du skert mrkte gr ven jag en maktanalys i mitt resonemang. Fr d regeringen kallar sig intersektionell, innebr det att de anser sig ha rtt att frtrycka mig d jag r en tyrann (som frtrycker alla med annan hudfrg), och eftersom jag och andra motstndare inte anser oss vara tyranner d vi inte anser att kn och hudfrg ska komma med medfdda straff, s anser vi att de r tyranner.

Men de mrdar inte. Och de ptvingar inte ens direkt lidande. De tvingar enbart andra att lmna ver en del av sin egendom till omfrdelning till andra, och frbjuder oss att tala fritt, under hot om frihetsbervande.

Hotet fr vl ses som det vrsta brottet, och sledes hamnar vi i en situationen dr ena tyrannen frihetsbervar de som inte infinner sig under sitt styre, och andra tyrannen inte frdelar ngra straff, eller ens har mjlighet till det.

Trots den skeva frdelningen knns det nd vldigt lngt frn att kunna rttfrdiga ddande. I Sverige finns mig veterligen inget fall dr regeringens handling medvetet har lett till eller frsvarat ngon annans dd. (Det har dock skett i England, vilket r varfr jag hellre stter den kontexten.)

Ah, jag tror jag just fick en liten insikt. Jag satte kontexten till England i trdstarten just fr att det fallet r klart tydligare, och jag frgar mig huruvida det r rttfrdigat utifrn det. Men sedan argumenterar jag utifrn Sverige, vilket inte r samma kontext.

Om tyrannen frst rttfrdigar ddande fr sig sjlv, mste det moraliskt rtta vara att frhindra vidare ddande genom att dda tyrannen sjlv.

Helvete, det borde inte krvts en sn mngd av tankar fr att n den slutsatsen.

Det r dock fortfarande inte enkelt. Vad med sdana som str i tyrannens tjnst? Nr det kommer till terrorister, och d kanske frmst sdana som kmpat mot en stat (tnk amerikanska inbrdeskriger, IRA, ETA, franska revolutionen, osv). Hade de verkligen rtt i att dda andra som enbart var i tjnst hos de som drev deras upplevda frtryck? Rcker "ndvndigt ont" som argument fr att acceptera det?
Senast redigerad av Lydan 2018-04-27 kl. 23:04.
Citera
2018-04-28, 01:19
Medlem
Citat:
Din analys och slutsats m vara korrekt, men jag ser inte helt hur du moraliskt rttfrdigar det. Det vill sga varfr inte ursprungsbefolkningen ocks har en skyldighet att beskydda den svagare gruppen, alternativt hur ursprungsbefolkningen rttfrdigar att lmna den nya "svaga" gruppen med medvetandet om att den gruppen snart kommer befinna sig i samma situation nr avsaknaden av ursprungsbefolkningen kommer att innebra att en ny grupp kommer att klassificeras som "inte svaga" fr att kunna motivera att skydda "de svaga".
Du vet inte hur du kan moraliskt rttfrdiga att gra din plikt fr ditt eget folk?
Citera
2018-04-28, 04:40
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Du vet inte hur du kan moraliskt rttfrdiga att gra din plikt fr ditt eget folk?

Det enkla svaret r: Nej.

Jag frstr dock vad du menar, men det har inte mycket med moral att gra. Moral r ett verktyg fr att kunna handla din grupps vgnar utan motstnd. Hur tror du det kommer g annars?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in