Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-01-29, 01:05
  #1
Medlem
jockelos avatar
Hej!
Ska nog åka till Peking (Beijing) till sommaren i 2 veckor eller något. Har ni tips på någon bra resa som inte är för dyr?

Vill bo på ett fint hotell helst inne i gröten någonstan, och jag flyger gärna med Malaysia Airlines.
Har ni tips på bra paketresor (om det finns ) eller annars nåt shyst hotel där ?

Berätta gärna om era resor dit, och vad man ska se och inte se osv.

EDIT: Kan även tänka mig Shanghai istället för Beijing, beroende på vad ni tycker!

Tack!
Citera
2006-01-29, 17:36
  #2
Medlem
Caecigenuss avatar
Jag var i Beijing i julas, blev rätt besviken om jag ska vara ärlig. Dock har jag bott i Shanghai i 5 månader nu så...
Man kan ju sammanfatta Beijing som en gammal kommunistisk stad, med en massa historia. Shanghai är å andra sidan en modern stad med få historiska monument av den grad som finns i Beijing.

I/utanför Beijing:
* Kineiska muren.
* Förbjudna staden.
* Den stora parken rel. långt söder om den förbjudna staden... har glömt namnet
* Himmelska fridens torg - i mitt tycke världens största parkeringsplats utan bilar.
* Sommarpalatset.

Det är relativt enkelt, om du köper en Lonely Planet Beijing, att ta sig runt och komma med på rundresor i Beijing - även om du inte kan någon engelska. Det blir också billigast om du är lite snål, som jag.
Citera
2006-01-29, 19:55
  #3
Medlem
voLcoms avatar
Priser

Jag ska nog försöka dra en rutt dit runt juni-juli-augusti, vet inte nån av er vad man får pröjsa för en biljett dit? spelar ingen roll på komfort, bara det är så billigt som möjligt, gratis alkohol på planet är ett plus med
Citera
2006-01-30, 12:51
  #4
Medlem
Caecigenuss avatar
Natt-tåget från Shanghai kostar 478 RMB, enkel resa, och det är extra fint. Rekommenderas varmt om ni är sugna på att ta er en titt i båda städerna.

Fina sängar på tågen, man får lite flygplanskäk och man åker vid 7 på kvällen och är framme runt 7 på morgonen. Ett hett tips till er som vill se mer än en av dessa småbyar.

TIPS: Elektronik är billigare i Beijing, och efter hörsägen kommer fejkmarknaden i Shanghai, Shang Nian Market (med reservation för, i svenska öron, ohörbara felstavningar), stängas snart, om den inte redan gjort det.

EDIT: Gratis sprit? På flyget? Bah, när du landar väntar x antal dagars 3,50 bira. Dock inte på uteställena, så ett annat hett tips är om du vill bli full så går du till närmaste Kedi, Alldays eller vad de nu kan tänkas heta, och investerar i ett väl utvalt antal Tsingtao öl - den stora gröna flaskan, inte de lille brune - den lille brune är både dyrare och smakar värre. Om du är kräsen finns ju alltid IKEA som erbjuder en liter Absolut för runt 80 RMB. Direktimporterad.
Citera
2006-01-30, 17:55
  #5
Medlem
Jag har bott i Peking i ett år och jag gillade det.

De flesta stora hotell i centrum (nära Förbjudna staden) håller hög standard. Det finns vandrarhem och universitetscampus som är mer än okay också, fast billigare.

Silk market, Pearl market och bargatan på Sanlitun är "turistfällor" och är inte speciellt roliga enligt mig. Wudaokou i Haidian i norra Beijing är trevligare, både när det gäller shopping (Xinjiekou är också mindre turistigt och bra för shopping) och uteliv. Vid Workers' Stadium vid Sanlitun finns dock de populäraste uteställena, som kan vara värda en titt - Vic's och Mix. Min absoluta favoritbar finns dock vid Qianhai (gångavstånd från Xinjiekou/Jishuitan), världens softaste ställe med helt sjuk inredning, en massa djur överallt och grymt fint läge med utsikt över sjön.

När det gäller öl så rekommenderar jag Yanjing istället för Tsingtao - mitt favoritöl, och dessutom billigare (fast prisskillnaden är inget att bråka om). Dock vet jag inte om Yanjing finns i Shanghai. Sedan så tycker jag att du ska köra på kinesisk baijiu och inte Absolut (det smakar skit, men det hör till Kinavistelsen liksom). Sedan kostar det 15 kronor för ett par liter, inte så att det gör ont i plånboken direkt.
Citera
2006-01-31, 07:40
  #6
Medlem
Caecigenuss avatar
@Yin: Yanjing har jag inte sett skymten av i Shanghai... så här är inte valet sååå svårt, och ja, baijiu smakar väldigt illa...
Citera
2006-01-31, 18:14
  #7
Medlem
jockelos avatar
Tack för svaren, det uppskattas!

Ska förmodligen vara borta i 2 veckor. Tänkte att man kanske kunde ha en vecka med guider så man får sett de grymma grejerna och sedan den andra veckan kanske ströva omkring på egen hand. Är det något som ni rekommenderar?
Citera
2006-02-01, 16:14
  #8
Medlem
Caecigenuss avatar
Om du kan tala lite kinesiska så är det inget problem, eller om du investerar i en Lonely Planet och tar risken att ha tråkigt sista veckan. Men det är ju utmaningar som är kul i livet, inte sant?!

Kineser pratar inte engelska.
Citera
2006-02-01, 21:32
  #9
Medlem
jockelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caecigenus
Om du kan tala lite kinesiska så är det inget problem, eller om du investerar i en Lonely Planet och tar risken att ha tråkigt sista veckan. Men det är ju utmaningar som är kul i livet, inte sant?!

Kineser pratar inte engelska.


Snackar inte kinesiska, bara japanska. Och jag kan nog lova att kineser snackar bättre engelska än japanerna
Citera
2006-02-02, 09:00
  #10
Medlem
Caecigenuss avatar
Kineser snackar _INTE_ engelska, alls! Överhuvudtaget, inte alls, nix, inget inte ett endaste ord. Jag kan sätta en flaska Tsingtao på att du inte kommer träffa en enda kines som inte jobbar på något Resebolag, eller pluggar på universitet som kan engelska. [PUNKT]

Jag pluggar en del med koreaner och japaner, men deras engelska är VERKLIGEN bättre än snitt kinesens, visserligen pluggar de ju, så jag skulle tippa på att de är lika duktiga i denna delen av Asien...
Citera
2006-02-02, 18:33
  #11
Medlem
jockelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caecigenus
Kineser snackar _INTE_ engelska, alls! Överhuvudtaget, inte alls, nix, inget inte ett endaste ord. Jag kan sätta en flaska Tsingtao på att du inte kommer träffa en enda kines som inte jobbar på något Resebolag, eller pluggar på universitet som kan engelska. [PUNKT]

Jag pluggar en del med koreaner och japaner, men deras engelska är VERKLIGEN bättre än snitt kinesens, visserligen pluggar de ju, så jag skulle tippa på att de är lika duktiga i denna delen av Asien...


Okay! Intressant, onekligen! Men på hotellen och så måste det ju finnas engelsktalig personal? Eller tar jag för mycket för givet nu?
Får la dra till Hong Kong annars, där lär väl folk ändå snacka engelska!
Citera
2006-02-02, 22:23
  #12
Medlem
Caecigenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Okay! Intressant, onekligen! Men på hotellen och så måste det ju finnas engelsktalig personal? Eller tar jag för mycket för givet nu?
Får la dra till Hong Kong annars, där lär väl folk ändå snacka engelska!
Hehe... den eviga myten Hong Kong, de är också kineser där och snackar således ingenvidare bra engelska heller. Dock beror det på var du är, vissa delar snackar alla engelska, i andra inga - detta är vad folk som bott där sagt till mig. Ska själv uppleva den fina staden HK framåt sommaren, så man får lite egna erfarenheter att berätta om.

Hoppas du får en trevlig resa!
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f293660

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback