• 1
  • 2
2018-04-23, 16:21
Medlem
Norrens avatar
Jag har en gammal katt och hon har en stor tandsten p ena sidan i munnen.

Jag har varit inne hos vet innan dr de plockat bort med hnderna utan att sva ner.

Jag har frskt flera gnger att ta bort den men det gr inte..

r det ngon som har ngot tips..

Tuggpinnar osv fungerar ej, hon vill ej ta med den sidan.

Jag har medecin mot smrta och inflammation som hon fr nu s hon inte ska ha ont
men problemet mste ju bort.

Att sva ner en s gammal katt r riskfullt och hon hatar att ka ivg..

Finns det ngot man kan gra fr att f bort tandstenen??

Jag kommer naturligtvis ka till vet om jag mrker att hon har ont eller ntt.

Hon r snart 20 r min kra katt...
Citera
2018-04-23, 17:29
Avstngd
D gller veterinr. Obehandlad och svr tandsten leder till inflammation i tandkttet och till slut lossnar tanden.

Att din katt inte vill ta p den sidan tyder ju p att den fr ont. Plga inte din katt.
Citera
2018-04-23, 17:37
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
D gller veterinr. Obehandlad och svr tandsten leder till inflammation i tandkttet och till slut lossnar tanden.

Att din katt inte vill ta p den sidan tyder ju p att den fr ont. Plga inte din katt.

Jag vet detta och hon fr medecin mot inflammation och jag tnker ka till veterinren,
frgan jag hade var bara om nn hade ntt tips p om man kunde f bort tandstenen sjlv..
Sjlva veterinrbesket roerhrt jobbigt fr min katt, och att sva en s gammal katt
r vldigt riskfyllt..

Sist jag var hos vet s tog veterinren bort tandstenen med fingrarna.

Skulle aldrig plga min katt.... det lutar ju t ett veterinrbesk igen..
Citera
2018-04-24, 21:10
Medlem
Ja du fr nog tyvrr slpa dit katten igen, svrt f bort snt sjlv.
Citera
2018-05-16, 04:24
Medlem
Jag har haft liknande problem. Tog bort tandsten med ultraljud frut men nu r min katt fr gammal. Hon skulle d av att svas ner pga hjrtat. Det finns Plaqueoff - stavas inte s nm men nt snt. Vitt pulver man blandar i maten. Har inte testat det sjlv fr jag blir utgick frn att det r skit som inte hjlper, och om det r inflammerat lr det ju vara vrdelst. Finns godis som ska vara rengrande fr tnderna nr ocks, men frmodligen samma princip. Tror du har manuell rengring hos veterinr att vlja p, kanske specialmat? Jobbig situation verkligen, du vill ju inte stressa katten. Typiskt fr ldre katter att till slut uppstr problem som r svrlsta. Rdgr med veterinren? Veterinr som gr hembesk? Lycka till!!
Citera
2018-05-16, 13:57
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggare85
Jag har haft liknande problem. Tog bort tandsten med ultraljud frut men nu r min katt fr gammal. Hon skulle d av att svas ner pga hjrtat. Det finns Plaqueoff - stavas inte s nm men nt snt. Vitt pulver man blandar i maten. Har inte testat det sjlv fr jag blir utgick frn att det r skit som inte hjlper, och om det r inflammerat lr det ju vara vrdelst. Finns godis som ska vara rengrande fr tnderna nr ocks, men frmodligen samma princip. Tror du har manuell rengring hos veterinr att vlja p, kanske specialmat? Jobbig situation verkligen, du vill ju inte stressa katten. Typiskt fr ldre katter att till slut uppstr problem som r svrlsta. Rdgr med veterinren? Veterinr som gr hembesk? Lycka till!!

Hej!!

Jag var inne med min katt och det var meningen hon skulle svas ner om hennes prover godknde det. Tyvrr var hennes njurvrden p 300 nu s d skulle det bli jobbigt med nedsvningen, och veterinren trodde eftersom det kanske rrde sig om FOL - den sjukdom katter kan f i munnen hade de ftt ta bort flera tnder helt fr att bli av med allt och det kunde bli nnu jobbigare.

Men eftersom r pigg fr vrigt, inte pverkade av sina njurvrden eller lter bli att ta alls nu nr hon ftt en medecin hon fr ta var dag som r smrtstillande och inflammationhmmande i munnen s verkar hon glad o pigg. Samt ter som vanligt

Jag frgade veterinren hur ont hon kunde ha i munnen, men det kunde hon ej sga.
Det var s induvidiuellt hur de svarade p medecinen.
Men med tur s har hon inte ont om hon ter sina ml utan bekymmer och visar p aptit.

Skulle inte vilja att hon hade det ont o jobbigt, men skulle inte kunna ta beslutet att lta henne f
somna in s glad o pigg hon r nr jag ej ser att hon verkar m dligt heller.

Hon r innekatt o jag brukar se om det r ngn som ej stmmer efter 20 r.

Har din katt ftt ngt mot sin smrta?
Citera
2018-05-16, 14:02
Medlem
Mintafs avatar
du fr brja anvnda tandtrd p kvllarna.
Citera
2018-05-16, 14:49
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf

Jag bde det o munvatten ihop med tandborstningen
Citera
2018-05-16, 15:23
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf

Tandtrd p en katt med mt tandktt, som man fr av tandsten??
Citera
2018-05-16, 15:26
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar

Det var ett skmt, samt som munskljen var
Citera
2018-05-16, 18:12
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar

Ja, eftersom inte djursjukhuset/veterinren ville sva ner och ta bort det som r hennes
problem i munnes s har hon i stllet ftt en smrt och inflammations hmmande medecin
att ta fr att ta ner smrta.

Jag kommer kolla med ngon annan klinik hr framver vad de sger, men vet de vill man ska
komma in och ta prover och f underska min kisse och det har jag ej lust med nu s nra inp.
Citera
2018-05-16, 18:52
Medlem
Milldues avatar
Frga veterinren om det rcker med att ge katten lugnande medel s att katten blir sl och apatisk. Veterinrer fredrar att ha djuren svda men kan ex ta bort tandsten om katten ligger lugnt och r "halvvaken".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in