Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-23, 16:21
  #1
Medlem
Norrens avatar
Jag har en gammal katt och hon har en stor tandsten på ena sidan i munnen.

Jag har varit inne hos vet innan där de plockat bort med händerna utan att söva ner.

Jag har försökt flera gånger att ta bort den men det går inte..

Är det någon som har något tips..

Tuggpinnar osv fungerar ej, hon vill ej äta med den sidan.

Jag har medecin mot smärta och inflammation som hon får nu så hon inte ska ha ont
men problemet måste ju bort.

Att söva ner en så gammal katt är riskfullt och hon hatar att åka iväg..

Finns det något man kan göra för att få bort tandstenen??

Jag kommer naturligtvis åka till vet om jag märker att hon har ont eller nått.

Hon är snart 20 år min kära katt...
Citera
2018-04-23, 17:29
  #2
Medlem
Då gäller veterinär. Obehandlad och svår tandsten leder till inflammation i tandköttet och till slut lossnar tanden.

Att din katt inte vill äta på den sidan tyder ju på att den får ont. Plåga inte din katt.
Citera
2018-04-23, 17:37
  #3
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då gäller veterinär. Obehandlad och svår tandsten leder till inflammation i tandköttet och till slut lossnar tanden.

Att din katt inte vill äta på den sidan tyder ju på att den får ont. Plåga inte din katt.

Jag vet detta och hon får medecin mot inflammation och jag tänker åka till veterinären,
frågan jag hade var bara om nån hade nått tips på om man kunde få bort tandstenen själv..
Själva veterinärbesöket äroerhört jobbigt för min katt, och att söva en så gammal katt
är väldigt riskfyllt..

Sist jag var hos vet så tog veterinären bort tandstenen med fingrarna.

Skulle aldrig plåga min katt.... det lutar ju åt ett veterinärbesök igen..
Citera
2018-04-24, 21:10
  #4
Medlem
Ja du får nog tyvärr släpa dit katten igen, svårt få bort sånt själv.
Citera
2018-05-16, 04:24
  #5
Medlem
Jag har haft liknande problem. Tog bort tandsten med ultraljud förut men nu är min katt för gammal. Hon skulle dö av att sövas ner pga hjärtat. Det finns Plaqueoff - stavas inte så nm men nåt sånt. Vitt pulver man blandar i maten. Har inte testat det själv för jag blir utgick från att det är skit som inte hjälper, och om det är inflammerat lär det ju vara värdelöst. Finns godis som ska vara rengörande för tänderna när också, men förmodligen samma princip. Tror du har manuell rengöring hos veterinär att välja på, kanske specialmat? Jobbig situation verkligen, du vill ju inte stressa katten. Typiskt för äldre katter att till slut uppstår problem som är svårlösta. Rådgör med veterinären? Veterinär som gör hembesök? Lycka till!!
Citera
2018-05-16, 13:57
  #6
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggare85
Jag har haft liknande problem. Tog bort tandsten med ultraljud förut men nu är min katt för gammal. Hon skulle dö av att sövas ner pga hjärtat. Det finns Plaqueoff - stavas inte så nm men nåt sånt. Vitt pulver man blandar i maten. Har inte testat det själv för jag blir utgick från att det är skit som inte hjälper, och om det är inflammerat lär det ju vara värdelöst. Finns godis som ska vara rengörande för tänderna när också, men förmodligen samma princip. Tror du har manuell rengöring hos veterinär att välja på, kanske specialmat? Jobbig situation verkligen, du vill ju inte stressa katten. Typiskt för äldre katter att till slut uppstår problem som är svårlösta. Rådgör med veterinären? Veterinär som gör hembesök? Lycka till!!

Hej!!

Jag var inne med min katt och det var meningen hon skulle sövas ner om hennes prover godkände det. Tyvärr var hennes njurvärden på 300 nu så då skulle det bli jobbigt med nedsövningen, och veterinären trodde eftersom det kanske rörde sig om FOL - den sjukdom katter kan få i munnen hade de fått ta bort flera tänder helt för att bli av med allt och det kunde bli ännu jobbigare.

Men eftersom är pigg för övrigt, inte påverkade av sina njurvärden eller låter bli att äta alls nu när hon fått en medecin hon får ta var dag som är smärtstillande och inflammationhämmande i munnen så verkar hon glad o pigg. Samt äter som vanligt

Jag frågade veterinären hur ont hon kunde ha i munnen, men det kunde hon ej säga.
Det var så induvidiuellt hur de svarade på medecinen.
Men med tur så har hon inte ont om hon äter sina mål utan bekymmer och visar på aptit.

Skulle inte vilja att hon hade det ont o jobbigt, men skulle inte kunna ta beslutet att låta henne få
somna in så glad o pigg hon är när jag ej ser att hon verkar må dåligt heller.

Hon är innekatt o jag brukar se om det är ngn som ej stämmer efter 20 år.

Har din katt fått ngt mot sin smärta?
Citera
2018-05-16, 14:02
  #7
Medlem
Mintafs avatar
du för börja använda tandtråd på kvällarna.
Citera
2018-05-16, 14:49
  #8
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
du för börja använda tandtråd på kvällarna.

Jag både det o munvatten ihop med tandborstningen
Citera
2018-05-16, 15:23
  #9
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
du för börja använda tandtråd på kvällarna.

Tandtråd på en katt med ömt tandkött, som man får av tandsten??
Citera
2018-05-16, 15:26
  #10
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Tandtråd på en katt med ömt tandkött, som man får av tandsten??

Det var ett skämt, samt som munsköljen var
Citera
2018-05-16, 18:12
  #11
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Tandtråd på en katt med ömt tandkött, som man får av tandsten??


Ja, eftersom inte djursjukhuset/veterinären ville söva ner och ta bort det som är hennes
problem i munnes så har hon i stället fått en smärt och inflammations hämmande medecin
att äta för att ta ner smärta.

Jag kommer kolla med någon annan klinik här framöver vad de säger, men vet de vill man ska
komma in och ta prover och få undersöka min kisse och det har jag ej lust med nu så nära inpå.
Citera
2018-05-16, 18:52
  #12
Medlem
Milldues avatar
Fråga veterinären om det räcker med att ge katten lugnande medel så att katten blir slö och apatisk. Veterinärer föredrar att ha djuren sövda men kan ex ta bort tandsten om katten ligger lugnt och är "halvvaken".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback