• 1
  • 2
2018-06-04, 15:46
Medlem
Det är veterinär som gäller. Och katten kommer vara mycket piggare när tandstenen är borta!
Citera
2018-07-10, 14:17
Medlem
Jag gav min katt, istället för vanligt kattgodis så liksom ''dentas'' kattgodis typ?
Sedan köpte jag en väldigt mjuk barntandborste och borstade hans tänder med hjälp av vatten, gick hur bra som helst.
Citera
2018-07-10, 14:26
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Du skulle kunna testa en fingertandborste. https://www.apotea.se/fingertandbors...-och-katt-2-st

Det finns även nåt ännu mjukare, ett slags fingertutt i tyg för djurtänder. Hittade inte på google tyvärr...

Nåt som är skönt för ömmande tandkött är kokosolja. Oljan gör också att tandstenen mjukas upp och blir lättare att få bort. Finns på vanliga mataffärer. Den är i fast form vid rumstemperatur. Har inte en susning vad en katt tycker om det men det kan knappast skada att testa.

Fint att läsa om hur du tar hand om din gammelkisse. <3
Citera
2018-07-11, 18:32
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Du skulle kunna testa en fingertandborste. https://www.apotea.se/fingertandbors...-och-katt-2-st

Det finns även nåt ännu mjukare, ett slags fingertutt i tyg för djurtänder. Hittade inte på google tyvärr...

Nåt som är skönt för ömmande tandkött är kokosolja. Oljan gör också att tandstenen mjukas upp och blir lättare att få bort. Finns på vanliga mataffärer. Den är i fast form vid rumstemperatur. Har inte en susning vad en katt tycker om det men det kan knappast skada att testa.

Fint att läsa om hur du tar hand om din gammelkisse. <3

Tack Självklart tar man hand om sin gamla misse
Hon kanske gillar kokosolja vem vet???
Man kan alltid pröva..

Jag är oerhört glad att få ha spenderat över 20 år nu med henne , gumman min..
Citera
2018-07-12, 14:29
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norren
Tack Självklart tar man hand om sin gamla misse
Hon kanske gillar kokosolja vem vet???
Man kan alltid pröva..

Jag är oerhört glad att få ha spenderat över 20 år nu med henne , gumman min..

Ja jag förstår det är så, man får en sån otrolig connection med en klok gammal katt som jag unnar alla kattvänner. Därför borde hon fatta att du menar väl när du grejar med tänderna, eller hur? Låter hon dig hålla på?

Tveksamt om det går att få henne äta/lapa kokosolja...? Nu har jag inget hemma och kan testa på mina tyvärr men jag ska köpa. Har haft till stekning men även till egna tänder och man kan smörja hälarna mm haha.

Smeta på framben? Då lär hon få i sig. Du skulle kunna ha det på tandborste eller fingertutt? Alterativt bara ta lite på ett mjukt tyg och försiktigt gnida på tandstenen. Om du håller på några dagar borde beläggningen mjukna.

Skriv gärna igen om du testar, hur det gick.
Citera
2018-07-12, 19:22
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja jag förstår det är så, man får en sån otrolig connection med en klok gammal katt som jag unnar alla kattvänner. Därför borde hon fatta att du menar väl när du grejar med tänderna, eller hur? Låter hon dig hålla på?

Tveksamt om det går att få henne äta/lapa kokosolja...? Nu har jag inget hemma och kan testa på mina tyvärr men jag ska köpa. Har haft till stekning men även till egna tänder och man kan smörja hälarna mm haha.

Smeta på framben? Då lär hon få i sig. Du skulle kunna ha det på tandborste eller fingertutt? Alterativt bara ta lite på ett mjukt tyg och försiktigt gnida på tandstenen. Om du håller på några dagar borde beläggningen mjukna.

Skriv gärna igen om du testar, hur det gick.

Nej jag får inte hålla på ,och jag låter henne vara.. Hinner bara börja sen vet hon o då vägrar hon...
Men att smeta på framben är ju klokt med deras medeciner som är flytande osv det brukar de ju tvätta i sig och de inte börjar skaka på ben o tass så det skvätter åt alla håll.. :P

Ska se om jag kan försöka med kokosoljan framöver, kan det hjälpa henne så
Jag bara hoppas hennes medecin gör att hon inte har ont som hon döljer, men jag tror inte det.
Det skulle inte mitt hjärta klara av..

Olja är ju bra på både hälar mm ja, haha
Man lär sig många knep när man blir gammal o vis , ja passerat de 25 iaf ju :P

Tack för råden

Mjau
Citera
2018-08-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soplica
Det är veterinär som gäller. Och katten kommer vara mycket piggare när tandstenen är borta!

Jepp, kostar runt 1000-1500 kr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in