Citat:
Herrejävlar vad Sony inte kan sluta skjuta sig själva i foten. Ännu ett bevis på hur out of touch man är med sin spelarbas. Tippar att det floppar hårt likt PS3. Mardrömmar från gamla PS3 presentation. 699 US Dollars och alla bara satt på den E3 presentation och gapade och undrade vad dom håller på med.
Svenskt pris alltså nära 10000. Detta för en konsol med Disc Drive och stand. Ja exakt nu måste man betala för den sistnämnda. Något som ingick i Vanilla varianten. Vansinnigt. Lägg därtill ytterligare 1000 lappen för att spela online. Vem fan är konsolen till för ens? Skillnaden till PS5 är så liten så ingen märker av det. Pris på nivå där man lika gärna kan bygga en hygglig data med större spelbibliotek. Inte heller så Sony visat några spännande exklusivs titlar på ingång. Godnatt. Får se om Nintendos nya kan få en och återfå hoppet till spelindustrin. För mitt är nästan slut med magra utbudet av bra spel. Nästan bara gamla spel som rullar på min.
Svenskt pris alltså nära 10000. Detta för en konsol med Disc Drive och stand. Ja exakt nu måste man betala för den sistnämnda. Något som ingick i Vanilla varianten. Vansinnigt. Lägg därtill ytterligare 1000 lappen för att spela online. Vem fan är konsolen till för ens? Skillnaden till PS5 är så liten så ingen märker av det. Pris på nivå där man lika gärna kan bygga en hygglig data med större spelbibliotek. Inte heller så Sony visat några spännande exklusivs titlar på ingång. Godnatt. Får se om Nintendos nya kan få en och återfå hoppet till spelindustrin. För mitt är nästan slut med magra utbudet av bra spel. Nästan bara gamla spel som rullar på min.
Till skillnad från PS3 så försöker inte Sony sälja in den här konsolen till alla. Det är en utpräglad entusiastvariant, och precis som bland annat bilar, mobiler eller grafikkort, är det sällan såna produkter är mer prisvärda än grundprodukten. Du betalar alltid mer för de sista hästkrafterna i bilen, eller de sista fps från ditt grafikkort, men för de som är entusiaster är det värt det.
Finns det då tillräckligt med entusiaster för att motivera att ta fram en PS5 Pro? Sony verkar tro det, och jag är beredd att hålla med. Visst, det är inga gigantiska antal, men de finns nog där. Under de första åren när det var väldigt svårt att få tag på en PS5 till ordinarie pris så betalade folk 2-3 gånger ordinarie pris på svarta marknaden bara för att få en. Att samma typ av entusiaster skulle stå emot köplusten nu skulle vara udda.
Jag tror att den lärdom Sony drog från PS4 Pro är att en stor del av populationen inte är intresserade av en dyrare variant, när den inte har någon riktig "killer app" som annars saknas. Med PS4 hade de en väldigt aggressivt prissatt produkt, där skillnaden mot grundvarianten bara var 100€ med mer än dubbelt så kraftfull GPU. Jag tror Sony hade hoppats på att kanske 20-30% skulle uppgradera sin konsol, istället för det mer blygsamma 10%. Så istället satsar de på dessa 10% och passar på att ta bättre betalt från dem när de ändå är i farten.