Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-22, 10:08
  #1
Medlem
Stupido86s avatar
http://mobil.helagotland.se/samhalle...-14996506.aspx

Läraren har tagit grepp runt den ene elevens arm och vridit den samt klämt ihop elevens fingrar. Han ska dessutom ha tagit ett grepp runt elevens haka och tryckt ned dennes huvud i en bänk. Efter denna incident polisanmälde elevens mamma händelsen.

Anledningen till att misshandeln ägde rum var att läraren ska ha använt en vattenspruta mot elever när det blev för rörigt i klassrummet.

Eleven som har en diagnos tycker väldigt illa om att få vatten på sig. I de omfattande polisförhör som hållits med personal och elever framkommer det att läraren återkommande använt en vattenspruta på elever för att få visst lugn när det blivit för stimmigt.

Eleven berättar att han under lektionen tog vattensprutan och förstörde den och att läraren krävde att få den tillbaka. Eleven svarade att den var borta och då ska misshandeln ha inträffat.

Den åtalade läraren säger i polisförhören att både han och eleven var uppretade efter bråket om vattensprutan och att han höll för munnen på eleven för att denne skrek så mycket. Käkgrepp eller vridna armar förnekar läraren.

Läraren åtalas också för en till misshandel som ska ha riktats mot en annan elev.
Även där ska elevens fingrar ha klämts ihop.
Läraren nekar helt till denna misshandel. "Jag har ingen som helst minnesbild av att detta ska ha hänt och jag skulle aldrig skada en elev medvetet".

Läraren blev dömd till 50 dagsböter och arvode för advokat.

Nu cirkulerar en insamling på sociala medier som lärare på skolan och många från samhället bidragit till och startat.
Folk uppmanas att hjälpa läraren, men det nämns givetvis inte något om misshandelsdomen utan bara att läraren har en tuff tid just nu och behöver hjälp.

Insamlingen blev anmäld av flera upprörda människor som uppmärksammat detta och den verkar vara borta, men sker privat via swish istället.

Åsikter kring domen och insamlingen?

Insamlingen
https://minfil.org/0333i8e9bb/20180422_100139.png

Domen:
https://minfil.org/j1G6h2eab3/Gotlan...2018-04-12.pdf
__________________
Senast redigerad av Stupido86 2018-04-22 kl. 11:02.
Citera
2018-04-22, 10:35
  #2
Medlem
Hehe så hade mm varit barn idag så kunde man kanske fått skadestånd, själv fick man ännu mer skit hemma om man berättade att läraren tagit tag i en och blåmärken efter lärarnas grepp va man duktig på att gömma.även att man blev utslängd mitt i skogen från skolbussen för man inte kunde sköta sej va rätt. Företaget som skötte skolskjutsen va på orten och föräldrarna kände denna familj så även då va man tyst om detta. En gång då jag va 9/10 år fick jag gå hem 4 km genom skogen och dessutom gå en omväg förbi farsans jobb för att undvika ännu en utskällning för att man inte kunde sköta sej, pratat med chaufförerna om detta senare i vuxen ålder och frågade hur fan dom ändå kunde skjutsa oss billigt när vi va tonåringar på olika fylleresor som många gånger inte va rumsrena. Svaret blev att alla händelser va överspelade efter straff och så kände iaf jag också, dagen efter en utkastning så kunde man sitta och surra och skämta med chauffören som inget hänt.
Kan direkt säga att jag då tyckte de va fel av lärarna/chufförerna men idag anser jag att dom gjorde rätt, samma sak då föräldrarna slet en i nackhåret eller la en över låren och man fick lite stryk.
Citera
2018-04-22, 10:40
  #3
Avstängd
finanshajen-s avatar
Killen låter ju mer cp-skadad än eleven med faktiska diagnoser.
Citera
2018-04-22, 10:46
  #4
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stupido86
http://mobil.helagotland.se/samhalle...-14996506.aspx

Läraren har tagit grepp runt den ene elevens arm och vridit den samt klämt ihop elevens fingrar. Han ska dessutom ha tagit ett grepp runt elevens haka och tryckt ned dennes huvud i en bänk. Efter denna incident polisanmälde elevens mamma händelsen.

Anledningen till att misshandeln ägde rum var att läraren ska ha använt en vattenspruta mot elever när det blev för rörigt i klassrummet.

Eleven som har en diagnos tycker väldigt illa om att få vatten på sig. I de omfattande polisförhör som hållits med personal och elever framkommer det att läraren återkommande använt en vattenspruta på elever för att få visst lugn när det blivit för stimmigt.

Eleven berättar att han under lektionen tog vattensprutan och förstörde den och att läraren krävde att få den tillbaka. Eleven svarade att den var borta och då ska misshandeln ha inträffat.

Den åtalade läraren säger i polisförhören att både han och eleven var uppretade efter bråket om vattensprutan och att han höll för munnen på eleven för att denne skrek så mycket. Käkgrepp eller vridna armar förnekar läraren.

Läraren åtalas också för en till misshandel som ska ha riktats mot en annan elev.
Även där ska elevens fingrar ha klämts ihop.
Läraren nekar helt till denna misshandel. "Jag har ingen som helst minnesbild av att detta ska ha hänt och jag skulle aldrig skada en elev medvetet".

Läraren blev dömd till 50 dagsböter och arvode för advokat.

Nu cirkulerar en insamling på sociala medier som lärare på skolan och många från samhället bidragit till och startat.
Folk uppmanas att hjälpa läraren, men det nämns givetvis inte något om misshandelsdomen utan bara att läraren har en tuff tid just nu och behöver hjälp.

Insamlingen blev anmäld av flera upprörda människor som uppmärksammat detta och den verkar vara borta, men sker privat via swish istället.

Insamlingen
https://minfil.org/0333i8e9bb/20180422_100139.png

Domen:
https://minfil.org/j1G6h2eab3/Gotlan...2018-04-12.pdf

Vad är frågeställningen?
Riktigt dålig trådstart så troligen kommer den att raderas.

Ska lärare få ta tag i elever som inte kan uppföra sig? Svar JA!
Ska lärare få utsätta elever för vattenspruta om de inte håller käften? Varför inte?
Ska elever lära sig hur man respekterar människor från sina föräldrar? Svar JA!
Om nu barnet ska få skylla på en diagnos så kanske barnet bör utbildas i särskola.
Är detta inlägg skrivet av någon som är känslomässigt investerat i situationen? Troligen säkerligen.
Är det fel av andra vuxna som anser att lärare ska få möjlighet att tillrättavisa elever att bidra till lärarens böter? varför inte, lagen sak följas men inget säger att böter måste vara endast personliga?
__________________
Senast redigerad av Gubbtjyven73 2018-04-22 kl. 10:49.
Citera
2018-04-22, 10:50
  #5
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Det har varit problem för E.J i skolan under åren. Periodvis har E.J. fått det stöd han behöver i skolan, men periodvis har stödet tagits bort. Han har fått resurser till och från. Han hade stöd på vårterminen i åttan. I nian,
under hösten 2016, ville han prova helklassundervisning, men det fanns ingen plan för om det inte skulle fungera.

Det största problemet här tror jag att det handlar om en skitunge som inte skulle ha vistats i en vanlig klass.
Citera
2018-04-22, 10:57
  #6
Medlem
Eoppoyzs avatar
Läraren verkar ha överreagerat vid något tillfälle. Men jag ser ingen anledning att det ska bli en dom på det. Med efterblivna kommentarer som denna så förstår jag kaoset i skolan:

Citat:
Vi tar alltid barnens parti. Det är de vuxnas plikt att sköta sig.

Citera
2018-04-22, 11:03
  #7
Avstängd
53280s avatar
Härlig att det finns lärare som vill uppfostra andras barn fortfarande. Den där Damp ungen skall inte ens gå i en vanlig klass utan sitta inlåst ibland dom andra vanartade dampbarnen i OBS klassen, där dom fria aktiviteter som att spela TV spel eller andra saker som klara av.

Utdrag ur domen :
Em*l Juteskog har i förhör uppgett i huvudsak följande. Han har vissa diagnoser och
pratar mycket på lektionerna. Han har haft enskild undervisning i perioder. Han
började nian med undervisning i helklass och tyckte själv att det fungerade, men
han är pratig och brukar inte lyssna när han blir tillsagd. Ibland blev han utslängd av
Johan Kristoffersson. Johan Kristoffersson hade en vattenflaska som han sprutade
vatten på eleverna med för att få dem att vara tysta och han sprutade vatten på
honom flera gånger. Han gillar inte när vattenstrålar träffar honom


En riktig liten Emil i Lönneberga :

På vägen ut från klassrummet rev han
ner alla saker på Johan Kristofferssons skrivbord. Johan Kristoffersson sprang han
efter, tog tag i hans ena arm och vred om bakom ryggen som ett polisgrepp.
__________________
Senast redigerad av 53280 2018-04-22 kl. 11:10.
Citera
2018-04-22, 11:09
  #8
Medlem
Det verkar efterblivet att en vuxen person inte kan hantera en skitunge.
Hålla på o spruta vatten på dem är ju skadat.
Ska er chef också börja spruta vatten på er när han anser att ni arbetar för dåligt?

Nej, dra in lärarlegitimationen för denna lärare. Misshandlar man elever som denne har gjort så ska man inte vara lärare.
Att ta tag i en elev är en sak men detta är över gränsen.
Är det så att eleven stör. Ring föräldrarna och be dem komma o hämta ungen.
Skicka ut ungen i korridoren istället för att ha denne inne i lektionssalen.

Hålla på och dra i hakan, trycka ner någons huvud mot en bänk, hålla för munnen och att spruta vatten är inte okej.
Citera
2018-04-22, 11:10
  #9
Medlem
Jävla daltande i dessa skolor, med skitungar som har noll respekt! Dessa skitungar förstör för alla skötsamma som vill ta sina studier på alllvar.
Kräv att föräldern antingen kommer o hämtar sin avkomma eller sitter med i skolan och har ordning. Detta krav ska verkställas varje enskild dag som ungen missköter sig.
Citera
2018-04-22, 11:13
  #10
Avstängd
53280s avatar
Skitunge är väl att ta i, Emil är faktisk 16 år. Sluta slösa skolresurser på Emil, hans framtid hör ändå hemma på Hall, Tidaholm eller Kumla bunkern. Har vi skattebetalare tur, så får kör han ihjäl sej eller få en poliskula i sej innan 25 års dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det verkar efterblivet att en vuxen person inte kan hantera en skitunge.
Hålla på o spruta vatten på dem är ju skadat.
Ska er chef också börja spruta vatten på er när han anser att ni arbetar för dåligt?

Nej, dra in lärarlegitimationen för denna lärare. Misshandlar man elever som denne har gjort så ska man inte vara lärare.
Att ta tag i en elev är en sak men detta är över gränsen.
Är det så att eleven stör. Ring föräldrarna och be dem komma o hämta ungen.
Skicka ut ungen i korridoren istället för att ha denne inne i lektionssalen.

Hålla på och dra i hakan, trycka ner någons huvud mot en bänk, hålla för munnen och att spruta vatten är inte okej.
Citera
2018-04-22, 11:14
  #11
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Det största problemet här tror jag att det handlar om en skitunge som inte skulle ha vistats i en vanlig klass.

Stigmatiseringen av att gå i särklass är det minst onda jämfört med att jävlungen skall få tillfälle att förstöra för så många andra människor.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2018-04-22 kl. 11:17.
Citera
2018-04-22, 11:15
  #12
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Jävla daltande i dessa skolor, med skitungar som har noll respekt! Dessa skitungar förstör för alla skötsamma som vill ta sina studier på alllvar.
Kräv att föräldern antingen kommer o hämtar sin avkomma eller sitter med i skolan och har ordning. Detta krav ska verkställas varje enskild dag som ungen missköter sig.

Svenska lärares oförmåga att fostra eleverna gör att det bli såna här situationer. Har själv erfarenhet av den Fridolinska flumskolan, där först lumpen på KA1 gjorde att jag kunde passa tider och så. Det några Fänrikar lyckades åstadkomma på 2-3 månader, klarade inte den Fridolinska flummet av att göra på 9 år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback