2026-06-21, 21:14
  #985
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stelex
Jag har kanske missat det, men vilken/vilka Skoda skröt om räckvidden som inte levererades?

Enyaq i NAFs vintertest, de låg på under 70%. Du kan läsa mer här:

https://www.motor.no/aktuelt/rekkeviddetesten-slik-gikk-med-skodaen-pa-ny-test/217555

Man fick till och med testa om modellen, kanske var det produktfel men...
Citera
2026-06-21, 22:40
  #986
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tycker 10% är OK, men kör man mitt i sommaren med bra väder så Kanske man hamnar där, men andra delar på året eller om man bara kör motorväg så stämmer det inte alls, kan vara 30% fel.
Mmm, precis. Jag är ju anhängare av att man ska köra med FLERA siffror! Ett test i motorvägsfart, ett i minusgrader, ett i kraftig motvind. T ex. Men det kanske blir för komplicerat för gemene man.
Citera
2026-06-24, 06:16
  #987
Medlem
PeterNosters avatar
Om man misstänker att tillverkaren uppgett falskt WLTP-värde får man väl göra en oberoende test enligt protokollet. Behöver ju inte köra en enda meter i verkligheten. Bara göra testen enligt protokollet.
Citera
2026-06-24, 16:25
  #988
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Mmm, precis. Jag är ju anhängare av att man ska köra med FLERA siffror! Ett test i motorvägsfart, ett i minusgrader, ett i kraftig motvind. T ex. Men det kanske blir för komplicerat för gemene man.

Eller så kollar man på lite tester - som NAF-testet till exempel. Det ger ju en ganska god bild.

WLTP är en standard som inte bara gäller elbilar men øversätts som førbrukning pr 100 km av valfritt drivmedel (eller øversatt till Co2-utsläpp). Avvikelserna på hur mycket man reellt sett førbrukar beror på allt møjligt, men mest på kørstil.
Citera
2026-06-25, 01:37
  #989
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Eller så kollar man på lite tester - som NAF-testet till exempel. Det ger ju en ganska god bild.
Det kan man naturligtvis göra. Men det är ändå ett "eftermarknadstest" (i brist på bättre ord) som man måste leta upp själv på nätet. Jag pratar om att TILLVERKARNA redan i specifikationerna för bilen ska vara mer utförliga om vad bilen drar under olika förhållanden. Tänk som i när man på ICE-bilar snackar förbrukning vid stadskörning, blandad körning och landsvägskörning. Och framför allt att de siffrorna oftast skiljer sig åt. Det ger liksom konsumenten en viss insikt i att förbrukningen beror på omständigheterna och hur man kör.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
WLTP är en standard som inte bara gäller elbilar men øversätts som førbrukning pr 100 km av valfritt drivmedel (eller øversatt till Co2-utsläpp). Avvikelserna på hur mycket man reellt sett førbrukar beror på allt møjligt, men mest på kørstil.
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om man misstänker att tillverkaren uppgett falskt WLTP-värde får man väl göra en oberoende test enligt protokollet. Behöver ju inte köra en enda meter i verkligheten. Bara göra testen enligt protokollet.
Vi slår ihop svaren här... Det stora problemet med WLTP är att det är en i högsta grad konstgjord körcykel under laboratoriemässiga förhållanden. Om vi fortsätter liknelsen med ICE-bilar så är det som att BARA få förbrukningen på "blandad körning". Det är ju relativt värdelöst och KOMMER INTE att stämma om man enbart kör i sta'n... Eller bara landsväg...
Ännu värre blir det för just elbilar under lite mer extrema väder. Motorvägsfart i svensk
vargavinter så kommer WLTP att vara så missvisande att det blir smått löjligt...

Nu ska man väl inte glömma bort att biltillverkarna på elbilar i viss mån faktiskt FÖRSÖKER genom att uppge räckvidden som "FRÅN xxx antal km TILL xxx antal km"... Men det blir lite förvirrande och det kanske vore mer logiskt att ange just olika siffror på var förbrukningen ligger under olika förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in