Citat:
Ursprungligen postat av
Gromgutten
Eller så kollar man på lite tester - som NAF-testet till exempel. Det ger ju en ganska god bild.
Det kan man naturligtvis göra. Men det är ändå ett "eftermarknadstest" (i brist på bättre ord) som man måste leta upp själv på nätet. Jag pratar om att TILLVERKARNA redan i specifikationerna för bilen ska vara mer utförliga om vad bilen drar under olika förhållanden. Tänk som i när man på ICE-bilar snackar förbrukning vid stadskörning, blandad körning och landsvägskörning. Och framför allt att de siffrorna oftast skiljer sig åt. Det ger liksom konsumenten en viss insikt i att förbrukningen beror på omständigheterna och hur man kör.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromgutten
WLTP är en standard som inte bara gäller elbilar men øversätts som førbrukning pr 100 km av valfritt drivmedel (eller øversatt till Co2-utsläpp). Avvikelserna på hur mycket man reellt sett førbrukar beror på allt møjligt, men mest på kørstil.
Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Om man misstänker att tillverkaren uppgett falskt WLTP-värde får man väl göra en oberoende test enligt protokollet. Behöver ju inte köra en enda meter i verkligheten. Bara göra testen enligt protokollet.
Vi slår ihop svaren här... Det stora problemet med WLTP är att det är en i högsta grad konstgjord körcykel under laboratoriemässiga förhållanden. Om vi fortsätter liknelsen med ICE-bilar så är det som att BARA få förbrukningen på "blandad körning". Det är ju relativt värdelöst och KOMMER INTE att stämma om man enbart kör i sta'n... Eller bara landsväg...
Ännu värre blir det för just elbilar under lite mer extrema väder. Motorvägsfart i svensk
vargavinter så kommer WLTP att vara så missvisande att det blir smått löjligt...
Nu ska man väl inte glömma bort att biltillverkarna på elbilar i viss mån faktiskt FÖRSÖKER genom att uppge räckvidden som "FRÅN xxx antal km TILL xxx antal km"... Men det blir lite förvirrande och det kanske vore mer logiskt att ange just olika siffror på var förbrukningen ligger under olika förutsättningar.