2026-06-11, 18:12
  #973
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Førutom att det är førutsättningen før trådens frågeställning då, att bilarnas egentliga kørlängd 2018 avvek från WLTP.

Det var inga nya bilar från VAG før de har redan varit med i tidigare tester, gäller till exempel Tesla också i år. Nu vågade Toyota vara med i allafall.
Toyota vågar bara vara med när solen lyser och det är vindstilla. Man undrar om de kommer ställa upp på vintertestet eller fega ur igen för att undvika dålig PR.
Citera
2026-06-11, 21:06
  #974
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
OK. Ja, det är väl rimligt ur det perspektivet. Men vi snackar alltså helförsäkring på en bil med vagnskadegaranti kvar, bara för att kolla förutsättningarna?
Nej, det handlar om helförsäkring efter vagnskada tagit slut. Halv ligger på ca hälften, runt 4500:-/år.
Citera
2026-06-11, 21:58
  #975
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, det handlar om helförsäkring efter vagnskada tagit slut. Halv ligger på ca hälften, runt 4500:-/år.
Ok. Tja, då är det ju lite märkligt att elbilshatarna gapar om att försäkringskostnaderna blir så gräsliga... Varken första eller sista gången de slirat på sanningen iofs...
Citera
2026-06-11, 22:52
  #976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ok. Tja, då är det ju lite märkligt att elbilshatarna gapar om att försäkringskostnaderna blir så gräsliga... Varken första eller sista gången de slirat på sanningen iofs...

Nu har jag aldrig haft en elbil efter att vagnskadegarantin gått ut, men jag vet ju att de som äger Tesla blir bestörta över vilken brutalt dyr försäkring det blir.

Det är inte särskilt lockande att äga en 3+ år gammal Tesla. Kanske mer lockande dock att äga en 10 år gammal Tesla som man fått billigt och inte vill helförsäkra, kanske t.o.m. bara kör trafikförsäkring på.

Men en halvny Tesla utan vagnskadegaranti går bort i alla lägen för mig.
Citera
Gromguttens avatar

Moderatormeddelande

Postat av Gromgutten 2026-06-12, 05:48
Moderator

Igen, tillbaka till Topic:

WLTP kontra verklighet

/Mod
2026-06-19, 21:36
  #978
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Førutom att det är førutsättningen før trådens frågeställning då, att bilarnas egentliga kørlängd 2018 avvek från WLTP.

Det var inga nya bilar från VAG før de har redan varit med i tidigare tester, gäller till exempel Tesla också i år. Nu vågade Toyota vara med i allafall.

Har WLTP verkligen någon betydelse? Bilarna har kraftfulla datorer och online kommunikation.
Med t.ex betalversionen av A Better Routeplanner (ABRP) räknar den ut när det är dags för laddning. Det tar hänsyn till aktuellt väder och väglag.
Genom att samla in data från bilarna kan man ju få fram hur mycket en bil drar vid ett visst väder på en viss vägsträcka.

WLTP kan vara bra att veta för jämförelse mellan bilmärken. Ingen vettig människa sköter sina laddningar med ledning av WLTP.
Citera
2026-06-19, 21:50
  #979
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har WLTP verkligen någon betydelse? Bilarna har kraftfulla datorer och online kommunikation.
Med t.ex betalversionen av A Better Routeplanner (ABRP) räknar den ut när det är dags för laddning. Det tar hänsyn till aktuellt väder och väglag.
Genom att samla in data från bilarna kan man ju få fram hur mycket en bil drar vid ett visst väder på en viss vägsträcka.

WLTP kan vara bra att veta för jämförelse mellan bilmärken. Ingen vettig människa sköter sina laddningar med ledning av WLTP.

Jag kan lägga in och har gjort det också, ABRP i min Volvo som har Google system, men jag använder hellre bilens egna system alltså Google maps navigering.

Om jag ställer in att jag ska köra till en viss punkt som är 65 mil bort så lägger den själv in laddning som behövs längs vägen. kan inte bli enklare.
Citera
2026-06-19, 22:12
  #980
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag kan lägga in och har gjort det också, ABRP i min Volvo som har Google system, men jag använder hellre bilens egna system alltså Google maps navigering.

Om jag ställer in att jag ska köra till en viss punkt som är 65 mil bort så lägger den själv in laddning som behövs längs vägen. kan inte bli enklare.

Jo, men det lär bli mer exakt om navigatorn hela tiden rapporterar hur mycket bilen drar och vilket väglag det är på just den punkten.
Sen beror det ju på skillnad i förbrukning vid motvind/medvind, våt/torr vägbana för just din bil.
Det beror ju även på hur tätt det är mellan laddstationerna.
Citera
2026-06-19, 22:44
  #981
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
WLTP kan vara bra att veta för jämförelse mellan bilmärken.
Ja, det är ju det det egentligen är. Tyvärr fungerar människor lite så att när siffran inte "stämmer" så blir det gnöl... Egentligen har du samma problem på ICE-bilar. Du får en förbrukningssiffra en ljum sommarkväll med lätt bris i ryggen och en annan i snöstorm...

Så det är något man får leva med. Folk är som de är.

PS
Sedan kan man ju gå tillbaks till trådens ursprungliga frågeställning. Hur mycket får det SKILJA då innan det är helt åt helvete...
__________________
Senast redigerad av Gissa vem 2026-06-19 kl. 22:47.
Citera
2026-06-20, 18:36
  #982
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har WLTP verkligen någon betydelse? Bilarna har kraftfulla datorer och online kommunikation.
Med t.ex betalversionen av A Better Routeplanner (ABRP) räknar den ut när det är dags för laddning. Det tar hänsyn till aktuellt väder och väglag.
Genom att samla in data från bilarna kan man ju få fram hur mycket en bil drar vid ett visst väder på en viss vägsträcka.

WLTP kan vara bra att veta för jämförelse mellan bilmärken. Ingen vettig människa sköter sina laddningar med ledning av WLTP.

Kanske inte, det är mer info om realism. Toyota och Skoda skrøt på sig en räckvidd (energieffektivitet) de absolut inte levererade.

Det är lika relevant som bensinførbrukning, det handlar mer om trovärdighet.
Citera
2026-06-21, 17:07
  #983
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Kanske inte, det är mer info om realism. Toyota och Skoda skrøt på sig en räckvidd (energieffektivitet) de absolut inte levererade.

Det är lika relevant som bensinførbrukning, det handlar mer om trovärdighet.
Jag har kanske missat det, men vilken/vilka Skoda skröt om räckvidden som inte levererades?
Citera
2026-06-21, 18:12
  #984
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja, det är ju det det egentligen är. Tyvärr fungerar människor lite så att när siffran inte "stämmer" så blir det gnöl... Egentligen har du samma problem på ICE-bilar. Du får en förbrukningssiffra en ljum sommarkväll med lätt bris i ryggen och en annan i snöstorm...

Så det är något man får leva med. Folk är som de är.

PS
Sedan kan man ju gå tillbaks till trådens ursprungliga frågeställning. Hur mycket får det SKILJA då innan det är helt åt helvete...

Tycker 10% är OK, men kör man mitt i sommaren med bra väder så Kanske man hamnar där, men andra delar på året eller om man bara kör motorväg så stämmer det inte alls, kan vara 30% fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in