2018-04-19, 01:42
Medlem
BAB7s avatar
På pappret lovar många elbilar en räckvidd på både 30 och 40 mil, men verkligheten ser minst sagt annorlunda ut.
Den teoretiska räckvidden är en enda stor bluff, i verklig körning kommar man inte speciellt många mil på ett fulladdat batteri.

Den usla räckvidden, de höga priserna och den dåligt utbyggda infrastrukturen när det kommer till laddstolpar gör att elbilen idag inte är ett intressant alternativ för den stora massan, utan snarare en nischprodukt för en liten skara fanatiker.

På Renault.se kan man räkna ut räckvidden på elbilen Renault Zoe, Renault gör reklam för att nya Zoe ska ha en räckvidd på 30 mil, men enligt kalkylatorn kommer man max 18 mil om man håller 120 km/h vid fint väder och 20 grader varmt!
Vid sämre väder sjunker räckvidden naturligtvis ännu mer, då kommer man definitivt inga 18 mil!
Regn, kyla, värmesitsar, AC, vindrutetorkare, vinterdäck - ja allt som drar ström eller tar energi drar ner räckvidden.

För att inte riskera att bli stående utmed vägen, måste man alltså leta upp en laddplats efter max 13 mil!
Ett stort skämt med andra ord.

Och andra elbilar är inte bättre, Nissan Leaf som är den mest sålda elbilen ska ha en räckvidd på 38 mil, men när mestmotor.se testade Leaf i vintras så kom man max 19 mil..
Även här måste man då leta upp en laddplats i god tid efter typ 14 körda mil!

När man drar upp elbilarnas usla räckvidd brukar fanatikerna skrika "tesla model s", som har en teoretisk räckvidd på upp till 63 mil, - problemet är bara det att den kostar mellan 1,2 till 1,7 miljoner kronor och att räckvidden i verkligheten ligger på runt 40 mil (enligt teknikens värld).
Dessutom gäller nybilsgarantin i max 8000 mil!! - vilket är ett riktigt stort skämt, inte minst med tanke på att bilarna kostar över miljonen!

Diskutera gärna och vädra era åsikter i frågan!
Citera
2018-04-19, 01:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Borde vara sunt förnuft att räckvidden som anges är under optimala förhållanden, borde vara sunt förnuft att det kostar att ha förbrukare igång.
Citera
2018-04-19, 02:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Borde vara sunt förnuft att räckvidden som anges är under optimala förhållanden, borde vara sunt förnuft att det kostar att ha förbrukare igång.

Sunt förnuft finns det inte mycket av i Sverige. En annan sak med dessa elbilar är slitaget som batteriet utsätts för för varje laddning. Man vill inte ladda ur den helt heller.
Citera
2018-04-19, 02:34
Medlem
Det är inget sensationellt egentligen. Bilar som uppges dra 0.65 liter/mil drar i själva verket 1,4 osv.
Citera
2018-04-19, 02:36
Medlem
Har aldrig trott på elbilen förutom i speciella miljöer som inomhus, citykörning och med på förhand vetskap kortare turer. Egentligen mest marknadsföring för elbolag och vissa politiska partier. Väldigt höga priser, kort körlängd och likväl ändå stor miljöpåverkan fastän man hävdar motsatsen.

Det som däremot fungerar utmärkt är hybrider där el är en driftsform. Men de har dock ännu kortare körlängd på elen. Tror det är bättre att jobba på bränslet och avgasreningen.
Citera
2018-04-19, 04:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaderKent
En annan sak med dessa elbilar är slitaget som batteriet utsätts för för varje laddning. Man vill inte ladda ur den helt heller.
eN SERIÖs tillverkare har det inbyggt så det inte syns utåt mot konsumenten, att batteriet aldrig töms och aldrig laddas upp helt så att livslängden blir längre.
Citera
2018-04-19, 06:22
Medlem
Bluebeast72s avatar
Det är som med mobilbatterierna, står det ska räcka typ 3 dagar men verkligheten med alla appar o skit gör att en dag är mer sant.

Så ja, elbilen är byggd för besvikelse, tandagnisslan o svordomar, det ingår i paktetet.
Citera
2018-04-19, 06:26
Medlem
Du tar inte upp Tesla model 3.

Är den början på det nya tros?

Sen vill jag nog påstå att elbil är perfekt som andrabil för de som har ett par mil till jobbet.
Citera
2018-04-19, 06:44
Moderator
Citat:
Sunt förnuft finns det inte mycket av i Sverige. En annan sak med dessa elbilar är slitaget som batteriet utsätts för för varje laddning. Man vill inte ladda ur den helt heller.
Är väl nu knappast ett direkt Svenskt fenomen det här med elbilar, de säljs på andra ställen med ...
Citat:
Men en massa strandade elbilar lite varstans.
Hur tänker du då? Ser vi en massa strandade fossilbränslebilar idag? Exakt vad är det som kommer att göra att elbilar inte "tankas" när det behövs, de flesta klarar ju tydligen av att åka till en bensinstation, du menar att de inte skulle klara av att sätta i sladden när de kommer hem?

Ont. Jag håller med om att räckvidden är en irritationskälla, ivf. med dagens infrastruktur och laddtider. Men med tanke på att de flesta bilar rullar mindre än 5 mil om dagen så lär det inte vara ett problem för en majoritet av bilägarna i vårt land. Redan idag är det ju en stor spridning på hur långt man kan köra innan man måste tanka med fossilbilar, från kanske 30mil till ivf. 175 mil. Trots det är det inte ett försäljningsargument som hörs så ofta. Jag har inte hört nån som sagt att jag inte vill köpa den ena eller andra bilen för att den har så liten tank, det är en ickefråga för de flesta. Och i takt med att elbilarna blir bättre och att laddinfrastrukturen byggs ut så löser det sig. Bekvämligheten i att inte behöva stanna på specifika stationer för att tanka 99% av körningen är ju inte så dum den heller.
Citera
2018-04-19, 06:56
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

BMW har datorstyrd laddning. Går ej ladda ur batteriet, eller ladda maximalt. 4% är alltid kvar i batteriet likväl som att laddningen avbryts vid 96% laddning. 10000 laddningar skall det klara.
Sedan är batteriet uppbyggt av flera celler, så blir en cell dålig kan den bytas ut.
Citera
2018-04-19, 07:06
Medlem
Elbilar har sina för och nackdelar, och hur mycket jag än gillar de bilar och motorer vi haft i dryga 100 år nu, så inser jag att framtiden kommer att ta död på förbränningsmotorerna sakta men säkert och nån ersättare lär ju komma och det som är mest troligt är väl då elbilen.

Men som trådstartaren skriver så är det inte där än på långa vägar även om vissa elbilar är riktigt trevliga, för de kan inte på långa vägar konkurrera med dagens bensinbilar om vi ser till helheten och för den stora massan.

Visst ska det vara sunt förnuft att det drar mer ström med fler förbrukare etc igång, och att körsträckan det görs reklam för är den maximala under optimala förhållanden etc. Jodå, det är väl ungefär så även för våra vanliga bilar att de där fina förbrukningssiffrorna i reklamen kan vara svåra att själv få till i vardagen. Men, jag anser det ändå är mycket värre för elbilarna.

Detta för att även om en småbil sägs dra 0,4 l/m på landsväg, så lär det inte vara särskilt svårt att landa på ca 0,45-0,50 själv. Eller om det skryts om säg 0,65 blandat att själv klara runt 0,75. Det betyder att även om bilen enlig reklamen skulle klara sig säg 80 mil på en tank så bör vardagsföraren klara 50-60 mil utan större chansningar. Och när det är dags att tanka så formligen kryllar det av påfyllningsställen jämfört med elbilen, samt att det tar bara några minuter att få full tank och klara sina 50-60 mil igen. Det är nåt helt annat det än att det förespeglas att elbilen ska klara säg 40-60 mil men i realiteten behöver laddas redan efter ca 13-20mil, och det dessutom är förbannat glest med laddmöjligheter och tar betydligt längre tid att ladda fullt. Och detta vid tämligen normal vardsgskörning. Ska man få till så eländiga siffror för en bil med förbränningsmotor måste jag ju köra som en galning och mer eller mindre ligga på nästan max hela tiden.

Kan ju göra en liten jämförelse med en av mina sommarbilar, en idag strax antik BMW 740iL som gått 33000 mil, väger runt 2,1 ton med automat och bensin-V8. Den ligger på ett totalsnitt på all körning på ca 1,07l/m. Brukar väl ligga på runt 0,95 blandat i den lite stillsamma trakt jag bor och oftast färdas i.
Minns inte exakt vad reklamen sa att den skulle klara på landsväg men jag är rätt säker på att jag ofta kan matcha eller slå de siffrorna om jag kör stillsamt och följer hastighetsgränserna, typ håller 90 när det är 90. Har t ex kört Malmö Askersund på 0,76 en gång men oftast blir det 0,78-0,82 på lugna långkörningar. Då det går att tanka 98 liter så kommer man jäkligt långt med den utan att behöva oroa sig.

Nu är ju elbilars högsta prioritering miljön (även om det ännu kan se lite si och så ut med hur miljövänliga de egentligen är, beroende på vad man tar med i studien och kalkylen...) och där klår den säkerligen min gamla bumse, även om den nog är renare än man tror trots sin stora motor etc. Men ser man till totalkostnaden för t ex en Tesla model S eller vad den heter, och bränslekostnaderna samt inköpspris etc, så vete fan om inte min gamla bil ändå ligger ganska bra till då den ju kostar bara en bråkdel i inköp. Även om jämförelsen inte är så relevant men lite kul.

Hur som helst så är det bra att det görs tester och artiklar som lyfter fram vardagsfakta som upplyser folk så att inte bara reklamen får göra sig hörd.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-04-19 kl. 07:35.
Citera
2018-04-19, 07:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flach1337
Det kommer vänta bara... Vi skämtar idag men imorgon kommer vi inte ha bensin drivna bilar.

du har så rätt så , vi kommer strax åka åsna och trävagn , bättre räckvidd och åsnan laddas med grönt gräs efter vägkanten , hur den funkar med räckvidd i kyla kommer dock vara sämre . .

tillbaka till stenåldern strax
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in