Citat:
Ursprungligen postat av
mr.nyman
Ja, det blir åt ett dåligt beteende att skylla på diagnosen. Tyvärr så blir det så för vissa.
Om Kalle bara gick hem helt plötsligt för att han blev sur. Hade det varit mer okej, än att Kalle gick hem för att han har asperger?
I det första fallet så finns det ju också en förklaring.
För att Kalle blev sur.
Men ändå så känns det som att folk stör sig på / "godkänner" det andra fallet mer.
Förstår du lite hur jag menar?
Om Kalle blev sur av någon anledning så finns det en konflikt någonstans, som med största sannolikhet måste redas ut. Men om Kalle inte är sur, men ändå bara går, så kanske Kalles vänner ändå reagerar som om det fanns en konflikt, och försöker komma på vad den beror på. Vilket gör att de i sin tur kanske tar illa upp och så blir det istället en konflikt. Något som kanske hade kunnat undvikas med kunskap.
Som tidigare nämnt -Diagnosen skall vara en förklaring. Inte en ursäkt. Att säga att Kalle bara gick hem för att han har Asperger, är att förenkla det hela oerhört mycket. Något jag till viss del kan förstå att man gör i stressade situationer. Men det ger också upphov till fördomar. Vilket i sig nog gör att en del personer stör sig på personer med diagnos. För de får bara höra att det där är en aspergare. Men vilken del av diagnosen är det de har bevittnat? Är det svårigheterna för det sociala samspelet? är det rutinbundenheten? Är det perceptionsproblemen? Kalle behöver lära sig att det hör till god ton att man säger till om och varför man lämnar en sammankomst tidigare än väntat. Kalles vänner kan behöva förstå att inte dra förhastade slutsatser med en gång (allt behöver inte vara som det ser ut), utan kolla med Kalle om varför han bara lämnade sammankomsten.
Men jag skall vara ärlig också. Att störa sig på en diagnos är något jag är väldigt ovan vid. Det är ingenting jag har stött på utanför internet. Och när det gäller internet så finns det också mycket troll. Så det kan vara svårt att veta vilka som de facto stör sig på folk med diagnos och de som bara trollar.
Känns som om jag krånglar in mig i något och försöker mig på en djupare förklaring än nödvändigt.

Jag tror att jag är med på hur du menar. Men jag är inte helt säker. jag hoppas att det hela blev läsligt.