2024-01-26, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illusory
Vad är det som gör att vissa får autism 2 och vissa autism 1?
Vad krävs för att få 2?
http://dok.slso.sll.se/Autismforum/Om%20autism/Tabell_sv%C3%A5righetsgradering_autism.pdf
https://www.autismforum.se/om-autism/diagnoskriterier-0/diagnoskriterier-for-autism/
  • Nivå 1 "Kräver stöd"
  • Nivå 2 "Kräver omfattande stöd"
  • Nivå 3 "Kräver mycket omfattande stöd"
Inom "Social kommunikation" och "Begränsade, repetitiva beteenden", respektive. Se länkarna för vidare information.
Det är typ som betygskraven i skolan, det är en relativ skala med beskrivande ord.
Citera
2024-01-26, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Diagnoser existerar, däremot kan man ha blivit fel diagnostiserad. Du verkar lida av någon diagnos, du verkar inte förstå dig på skillnaden mellan E och Ä. Kanske dags för ett läkarbesök?

Det är inget fel på mig. Min poäng är att diagnoser i sig inte existerar.
Allt är efterkonsttuerat av människor.
Man kan ex inte födas med adhd som med ex downs syndrom och cancer.
Citera
2024-01-26, 11:38
Medlem
Citat:

Varför existerar grovt autistiska barn då? Och vem gjorde dig expert på ämnet?

Det är nog en förolämpning mot folk med diagnoser att påstå att det är ett påhitt.
Citera
2024-01-26, 11:58
Medlem
Citat:
Varför existerar grovt autistiska barn då? Och vem gjorde dig expert på ämnet?

Det är nog en förolämpning mot folk med diagnoser att påstå att det är ett påhitt.

Att vissa människor föds med dysfunktioner hör till det normala. Det normala är inte att hitta på massa ord för det som tex du har downs du har asberger och så.
Lägg ner ditt sjuka jag mot mig!
Citera
2024-01-26, 12:04
Medlem
3Godisars avatar
Jag hade en kollega för flera år sedan som hade detta.
Det märktes genom att han var oerhört omständlig i allt han gjorde, och fastnade i varenda detalj. Detta gjorde att han jobbade extremt långsamt tyvärr. Han kunde aldrig ta hänsyn till att saker behövde bli klara, utan kunde bekymmerslöst hålla på med samma lilla grej hela dagen.
Citera
2024-01-26, 12:17
Medlem
Citat:
Att vissa människor föds med dysfunktioner hör till det normala. Det normala är inte att hitta på massa ord för det som tex du har downs du har asberger och så.
Lägg ner ditt sjuka jag mot mig!

Det är väl fullt rimligt att man har samlingsnamn för symtom. Allt blir ju så mycket lättare, speciellt i vården.

T.om du använder ju downs och asperger här och jag förstår på direkten vas du menar.

Du har helt enkelt fel.
Citera
2024-01-26, 13:41
Medlem
Citat:
Det är väl fullt rimligt att man har samlingsnamn för symtom. Allt blir ju så mycket lättare, speciellt i vården.

T.om du använder ju downs och asperger här och jag förstår på direkten vas du menar.

Du har helt enkelt fel.

Det är samlingsnamn inte diagnoser.
Man kan inte födas med schisofreni eller autism utan det utvecklars i personen under livet och är ingen fast vetenskap.
Citera
2024-01-26, 13:53
Medlem
Citat:
Det är samlingsnamn inte diagnoser.
Man kan inte födas med schisofreni eller autism utan det utvecklars i personen under livet och är ingen fast vetenskap.

Jag orkar inte argumentera längre. Diagnoser finns ut av en anledning.

Citera
2024-01-26, 14:08
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:

Är så att symptom finns, men vi bestämmer vilka symptom som får vara med i diagnosen och vilka som inte får det. Det är därför vi kallar dem syndrom, som betyder en uppsättning symptom vi tror har med varandra att göra. Vi skapar boxar för existerande symptom.
Citera
2024-01-27, 22:36
Medlem
Smekarn87s avatar
De tycks kunna göra något avancerat med god precision och kvalité utan att ge sken av att de förstår att de följer en princip eller mönster
Citera
2024-01-28, 06:07
Medlem
Muppetys avatar
Jag har svårt att ändra rutiner. Håller på att få hjälp med matrutiner av habiliteringen. Gillar inte heller oplanerade händelser.

Är s.k. "nörd", snöar in mig på sånt som andra kan tycka är skittråkigt. Ägnar stora delar av dagarna till att läsa artiklar om astrofysik o partikelfysik. Önskar kunna först relativitetsteorin helt.

Är mupp när det gäller kvinnor. Visst, har haft ett par förhållanden, men inget som varat över ett år. När en dejt ska ligga över så visar jag henne min säng, men själv så går jag automatiskt o lägger mig i soffan. Tycker inte om sex längre. Det var nått man bara "skulle" ha, eftersom alla andra typ "tävlar i det".

Gillar inte beröring överhuvudtaget. Klipper t.ex. mig själv för jag tycker inte om att folk tar mig i håret.

Föredrar att vara för mig själv, även om det är viktigt att jag kommer ut lite varje dag o träffar folk. Att vara helt isolerad mår jag inte bra av, men i.a.f. större delen av dagen vill jag vara för mig själv.

Förr hade jag god man, eftersom jag p.g.a. depression skuldsatte mig en massa. Klarade inte av att hantera ekonomin. Men nu funkar det utmärkt, gillar inte att ha skulder överhuvudtaget.
Citera
2024-01-30, 17:42
Medlem
Smekarn87s avatar
De har svaga åsikter om saker som inte kam bevisas väldigt klart och tydligt. De brukar inte heller komma på egna teorier. Många duktiga aspbergersingengörer är riktigt bra när allt fungerar som det ska men kam vara ganska passiva och obeslutsamma när något inte fungerar men borde fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in