Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-14, 15:54
  #1
Medlem
Sjograss avatar
Man ser titt som tätt folk som fäster tunga vikter runt midjan och gör ett par kämipga repetitioner pull-ups med en blick som längtansfullt söker stången där någon decimeter ovanför huvudet. Givetvis meningslöst i min mening.

Men, när är en repetition egentligen misslyckad? Ska man nå med hakan över stången, eller bröstet till stången? Jag tänker att, under de första repetitionerna når man med lätthet stången till bröstet, och det är där ryggmusklerna, främst latissimus dorsi då, är kontraherade i sitt innersta läge. Mot slutet av setet kanske man når precis till hakan, och fortsätter man ännu längre blir repetitionerna sämre och sämre. Detta innebär ju att latissimus dorsi inte kontraherar i sitt innersta läge, och det lär i min tolkning innebära att man mot slutet tränar mest biceps.

Så, när är setet slut enligt er?
Citera
2018-04-14, 16:17
  #2
Medlem
Som-Gjutens avatar
När du inte klarar få hakan över stången så är det enligt mig inte en hel repetition !
Citera
2018-04-14, 16:20
  #3
Medlem
Du använder mer biceps i den övre delen av rörelsemomentet. Det viktigaste är att man låter armarna hänga rakt i bottenläget. Sen initierar man rörelsen med latsen. Chin ups (handflatorna mot sig) är ett längre rörelsemoment än pull ups (handflatorna från sig). För pull ups bör man dra sig upp så att i alla fall ögonen är i höjd med stången.
Citera
2018-04-14, 17:28
  #4
Medlem
Peyzs avatar
Yes, hakan är väl en bra gräns. inte så jävla petnoga även om man siktar på fulla rörelser. så länge du gör så många ordentliga som du bara kan.
Citera
2018-04-14, 19:13
  #5
Medlem
Killer-queens avatar
Hakan ska vara över stången, annars är det en nose-up.
Citera
2018-04-14, 19:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Man ser titt som tätt folk som fäster tunga vikter runt midjan och gör ett par kämipga repetitioner pull-ups med en blick som längtansfullt söker stången där någon decimeter ovanför huvudet. Givetvis meningslöst i min mening.

Men, när är en repetition egentligen misslyckad? Ska man nå med hakan över stången, eller bröstet till stången? Jag tänker att, under de första repetitionerna når man med lätthet stången till bröstet, och det är där ryggmusklerna, främst latissimus dorsi då, är kontraherade i sitt innersta läge. Mot slutet av setet kanske man når precis till hakan, och fortsätter man ännu längre blir repetitionerna sämre och sämre. Detta innebär ju att latissimus dorsi inte kontraherar i sitt innersta läge, och det lär i min tolkning innebära att man mot slutet tränar mest biceps.

Så, när är setet slut enligt er?
När hakan inte kommer över stången i ett neutralt läge, dvs rakt fram inte att man tittar uppåt.
Vill man verkligen köra slut på ryggen så är det bättre att ha någon pall eller dylikt så att man kan hoppa till stången med bröstet för att sedan köra excentriska ner.
Det är förövrigt ett bättre alternativ istället för att använda gummiband som en del idioter använder för att ”lära sig” pull ups.

En riktig pull up är ju som sagt till bröstet, så det är jobbigt när man ser folk som kör lastdrag enbart till hakan istället för till bröstet och sedan ge upp när den går ovanför hakan.
Citera
2018-04-14, 19:45
  #7
Medlem
Challenger-74s avatar
När hakan inte når över stången. Det räknades som en misslyckad rep när jag gjorde lumpen i början av 90-talet och sedan dess är det enligt mig 0 reps. En bra rep är bröstet till stången, men jag är själv för dålig för det vad gäller chin- och pull ups. :-/
__________________
Senast redigerad av Challenger-74 2018-04-14 kl. 19:47. Anledning: Tillägg
Citera
2018-04-14, 19:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Man ser titt som tätt folk som fäster tunga vikter runt midjan och gör ett par kämipga repetitioner pull-ups med en blick som längtansfullt söker stången där någon decimeter ovanför huvudet. Givetvis meningslöst i min mening.

Men, när är en repetition egentligen misslyckad? Ska man nå med hakan över stången, eller bröstet till stången? Jag tänker att, under de första repetitionerna når man med lätthet stången till bröstet, och det är där ryggmusklerna, främst latissimus dorsi då, är kontraherade i sitt innersta läge. Mot slutet av setet kanske man når precis till hakan, och fortsätter man ännu längre blir repetitionerna sämre och sämre. Detta innebär ju att latissimus dorsi inte kontraherar i sitt innersta läge, och det lär i min tolkning innebära att man mot slutet tränar mest biceps.

Så, när är setet slut enligt er?
Vad spelar det för roll? Biceps behöver väl också träning?
Citera
2018-04-14, 20:23
  #9
Medlem
De som aldrig blir av är sjukt misslyckade.
De flesta gör fel både i uppeläget och i nereläget
Iaf om man tänker att man ska tävla.

Jag har dömt i en pulluptävling och en sjukt biffig kille gjorde 56 st men fick bara två godkända.
Han hade glömt att läsa reglerna!
Strikta pullups han körde cfpullups där bara hakan ska vara över och han kippade alla utom två.
Citera
2018-04-15, 19:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Man ser titt som tätt folk som fäster tunga vikter runt midjan och gör ett par kämipga repetitioner pull-ups med en blick som längtansfullt söker stången där någon decimeter ovanför huvudet. Givetvis meningslöst i min mening.

Men, när är en repetition egentligen misslyckad? Ska man nå med hakan över stången, eller bröstet till stången? Jag tänker att, under de första repetitionerna når man med lätthet stången till bröstet, och det är där ryggmusklerna, främst latissimus dorsi då, är kontraherade i sitt innersta läge. Mot slutet av setet kanske man når precis till hakan, och fortsätter man ännu längre blir repetitionerna sämre och sämre. Detta innebär ju att latissimus dorsi inte kontraherar i sitt innersta läge, och det lär i min tolkning innebära att man mot slutet tränar mest biceps.

Så, när är setet slut enligt er?
Det finns ju flera olika varianter på övningen så vilken av dem tänker du på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback