Flashback bygger pepparkakshus!
2018-07-13, 18:01
Bannlyst
Rent allmänt är det konstigt att man kan ta sig från bergstrakterna i Peru, till Skandinavien för att tigga och spela panflöjt. Bara resan hit måste ha kostat minst 10 papp.

Dessutom är det inte ens glada melodier dom spelar, man blir bara ledsen och går där ifrån.

I ärlighetens namn borde dom finna sig i sin situation. Kommer man från ett skitland, kan man bara sikta emot toppen i sitt eget land. Det går inte att emigrera och tro att ens lycka beror på andra människors givmildhet .. När man inte ens kan läsa och skriva...

Jag skriver det eftersom jag vet att många romer i Rumänien och Bulgarien faktisk med framgång försörjer sig på jordbruk och egenhushåll.
Citera
2018-07-13, 23:07
Medlem
Sardinbruss avatar
Ser dem ibland utanför stora Åhléns i Stockholm, så alldeles borta är de inte. Var gång jag ser dem tänker jag på den här tråden.
Citera
2018-07-14, 01:21
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappaskappsack
Kan det inte vara så enkelt att det inte längre lönar sig att sälja CD-skivor pga. mp3/streaming, indianerna lyckades inte förnya sin affärsidé och de fick därför söka andra sätt att försörja sig?

Jo, det är nog tyvärr så. Ifall deras verksamhet huvudsakligen byggde på att sälja skivor så fann de väl inte det lönsamt längre. Det är tråkigt när utvecklingen fasar ut gamla klassiska inslag i gatumiljön. De var ju ofta grupper på flera stycken så då räcker väl inte slantar som läggs i ett gitarrfodral.

Det kan såklart spela in också att samhället kanske blir stressigare. Att folk inte längre stannar till & lyssnar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Rent allmänt är det konstigt att man kan ta sig från bergstrakterna i Peru, till Skandinavien för att tigga och spela panflöjt. Bara resan hit måste ha kostat minst 10 papp.

Dessutom är det inte ens glada melodier dom spelar, man blir bara ledsen och går där ifrån.

I ärlighetens namn borde dom finna sig i sin situation. Kommer man från ett skitland, kan man bara sikta emot toppen i sitt eget land. Det går inte att emigrera och tro att ens lycka beror på andra människors givmildhet .. När man inte ens kan läsa och skriva...

Jag skriver det eftersom jag vet att många romer i Rumänien och Bulgarien faktisk med framgång försörjer sig på jordbruk och egenhushåll.

De tiggde inte. De turnerade runt som gatumusiker.

Vad är det för konstigt med att de hade råd att resa hit? Man kan tjäna pengar i Peru också.
Citera
2022-01-20, 11:12
Medlem
Vad hände med panflöjtsindianerna?

Minns du som jag den glada tid när panflöjtsindianerna strövade fritt och förgyllde gator, torg och marknader med panflöjtsmusik? Dom brukade även sälja schyssta hemmabrända cd-skivor med sina alster och ibland en och annan mäktig vargtröja eller liknande. Jag vill minnas att dom ofta hade sånna där fräsiga fransiga indianjackor.

Nu var det väldigt längesen jag stötte på någon och jag har länge undrat vart dom tog vägen. Jag har frågat några nära och kära men ingen verkar ha sett dom. Så vilka var panflöjtsindianerna? Vad hände med dom? Har dom slutat spela panflöjt?

Vore spännande att få höra livsberättelsen från en äkta panflöjtsindian, men alla spaningar är välkomna!
Citera
2022-01-20, 11:21
Medlem
Mr.Berits avatar
Försörjer de sig på annat sätt numer kanske?

https://youtu.be/8kQZHYbZkLs
Citera
2022-01-20, 11:22
Medlem
The_Aces avatar
Musikerna som gav etnokitsch ett ansikte
Citera
2022-01-20, 11:23
Medlem
Kajahs avatar
Dom minns jag med, och nu när jag tä ker på det så börjar jag oäned undra var din tog vägen. Det var riktigt fin musik man blev serverad.
Citera
2022-01-20, 11:24
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foil
Minns du som jag den glada tid när panflöjtsindianerna strövade fritt och förgyllde gator, torg och marknader med panflöjtsmusik? Dom brukade även sälja schyssta hemmabrända cd-skivor med sina alster och ibland en och annan mäktig vargtröja eller liknande. Jag vill minnas att dom ofta hade sånna där fräsiga fransiga indianjackor.

Nu var det väldigt längesen jag stötte på någon och jag har länge undrat vart dom tog vägen. Jag har frågat några nära och kära men ingen verkar ha sett dom. Så vilka var panflöjtsindianerna? Vad hände med dom? Har dom slutat spela panflöjt?

Vore spännande att få höra livsberättelsen från en äkta panflöjtsindian, men alla spaningar är välkomna!

Det var någon som råkade hosta på dom, sedan dog dom som flugor..

Nej men dom kanske vart utkonkurrerade av rumänska tiggare.
Citera
2022-01-20, 11:26
Medlem
boqpods avatar
Kanske mordhotade av våra köra stackars bulgariska tiggare?

Såg ett gäng indianflöjtare på en marknad i Östersund för några år sedan när jag tänker efter.
Citera
2022-01-20, 11:27
Medlem
mvpys avatar
Citat:

Kul observation! Stadsbilden har ju förändrats ordentligt med åren. De flesta gatumusikanter är numer tjocka balter som spelar Bella Ciao eller huvudmusiken till Gudfadern. Borta är trubadurerna med akustisk gitarr eller Jesus-freaks som sjöng typ karaoke. Men även de gamla klassiska a-lagarna har ju fått se sig utkonkurrerade. Numer har ju tiggare från öst helt tagit över.
Citera
2022-01-20, 11:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Sista gången jag såg några var nog på en marknad i Tyskland för 4-5 år sedan. Nu under pandemin har nog spelmöjligheterna varit rätt kass.

En polare till mig bodde granne med deras "högkvarter" i Landskrona. Var nog minst 15 år sedan. Dom var lugna & skötsamma, bodde typ 15 pers i en 4-rummare. Gick upp tidigt på mornarna & försvann iväg med bil & tåg till olika destinationer i Sydsverige, för att sitta & tuta på järnvägsstationer & liknande.

Gissar att dom åkt hem till Peru igen.
Citera
2022-01-20, 11:32
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Kul observation! Stadsbilden har ju förändrats ordentligt med åren. De flesta gatumusikanter är numer tjocka balter som spelar Bella Ciao eller huvudmusiken till Gudfadern. Borta är trubadurerna med akustisk gitarr eller Jesus-freaks som sjöng typ karaoke. Men även de gamla klassiska a-lagarna har ju fått se sig utkonkurrerade. Numer har ju tiggare från öst helt tagit över.

Tiggarna är huvudsakligen Zigenare från Rumänien. Rumänien är ett EU-land om tillhör västblocket.

Så borde du inte skriva "tiggare från väst" i stället ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in