Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-20, 22:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foil
Minns du som jag den glada tid när panflöjtsindianerna strövade fritt och förgyllde gator, torg och marknader med panflöjtsmusik? Dom brukade även sälja schyssta hemmabrända cd-skivor med sina alster och ibland en och annan mäktig vargtröja eller liknande. Jag vill minnas att dom ofta hade sånna där fräsiga fransiga indianjackor.

Nu var det väldigt längesen jag stötte på någon och jag har länge undrat vart dom tog vägen. Jag har frågat några nära och kära men ingen verkar ha sett dom. Så vilka var panflöjtsindianerna? Vad hände med dom? Har dom slutat spela panflöjt?

Vore spännande att få höra livsberättelsen från en äkta panflöjtsindian, men alla spaningar är välkomna!

Åhlénshörnan på Drottninggaran i Stockholm hängde de på i decennier! Va fan! Är de borta nu?
Citera
2022-01-20, 22:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Rumänien ligger faktisk i västeuropa och gjort så i 1000 år.(även om gränserna fladdrat fram och tillbaka) Västeuropa = västrom, Och Östeuropa = östrom efter att romariket delade på sig. Rumänien har varit västeuropeisk gräns mot öst, något de betalat bittert för genom historien (de har tillsammans med krotaien, ungern fått vakta vår gräns kan man säga). Rumänien är ett katolskt land med ett latinskt språk.
Men sedan hamnade man i östblocket efter kriget.

Det gjorde även västlandet Polen. Men polackerna glömde aldrig vilka de var. Rumänien har mer gemensam historia med ottomanerna och ryssland. Känns inte som de visat var de hör hemma på samma sätt som tex. Polen.

1945-90 ansågs både Polen och Rumänien höra till östeuropa, många anser fortfarande att så är fallet, det finns som sagt ett gäng olika definitioner att välja emella.
Citera
2022-01-20, 22:42
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
https://www.southparkstudios.nu/video-clips/e3nz9u/south-park-pan-flute-epidemic

Den eminenta serien South Park har förstås gått igenom fenomenet.

Det var min första tanke. Dock kom det inga guinea bees nu.
Citera
2022-01-20, 22:48
Medlem
CrackerPowers avatar
-
En polare hade en teori om att de uppstår ur en kemisk reaktion när tillräckligt många människor befinner sig på samma plats. Vi så dem på flera torg runt i Europa den sommaren.

I Sverige var det väl Chilenare som klädde ut sig?
Kommer ihåg att jag hatade oväsendet utanför Åhléns i Sthlm.
Citera
2022-01-20, 22:51
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
https://www.southparkstudios.nu/video-clips/e3nz9u/south-park-pan-flute-epidemic

Den eminenta serien South Park har förstås gått igenom fenomenet.

Det där lilla klippet säger inte sanningen.
Man måste se hela avsnitten.
https://www.southparkstudios.nu/episodes/hg0bib/south-park-pandemic-season-12-ep-10
https://www.southparkstudios.nu/episodes/akix98/south-park-pandemic-2-the-startling-season-12-ep-11

Det här kommer inte att sluta bra!
Hur ska vi få tillbaka panflöjtsindianerna?
Citera
2022-01-20, 22:59
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Fast El cóndor pasa var väl snarare Daniel Alomía Robles än Simon och Garfunkel.

Jo, men melodin är världsberömd tack vare Simon&Garfunkels version.
Citera
2022-01-20, 23:01
Medlem
Taokers avatar
De åkte från stad till stad och sålde OPIUM och sitter nu på kåken.

Behöver inte spekulera mer, det var det som skedde.
Citera
2022-01-21, 00:12
Medlem
Liberty75s avatar
Jag kände några av dom. Anledningen att de försvann var att de blev genomskådade. De kom från en stor familj i Tyskland och brukade försöka snacka in sig hos unga eller gamla damer som gav dom husrum och mat, ibland i ett par månader. Gratis.

Jag frågade vilken stam de kom från men det kunde de inte svara på. De hade inte snackat ihop sig tillräckligt.

Det fanns många skumma affärer som gjordes och de försökte köra en blandning av nord och sydamerikansk ursprungslultur vilket gjorde de äkta ursprungsfolken förbannade. De flesta var inte indianer alls.

Finns många historier att berätta men de var ökönda och inte speciellt kul att ha att göra med.
Citera
2022-01-21, 00:14
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Jag kände några av dom. Anledningen att de försvann var att de blev genomskådade. De kom från en stor familj i Tyskland och brukade försöka snacka in sig hos unga eller gamla damer som gav dom husrum och mat, ibland i ett par månader. Gratis.

Jag frågade vilken stam de kom från men det kunde de inte svara på. De hade inte snackat ihop sig tillräckligt.

Det fanns många skumma affärer som gjordes och de försökte köra en blandning av nord och sydamerikansk ursprungslultur vilket gjorde de äkta ursprungsfolken förbannade. De flesta var inte indianer alls.

Finns många historier att berätta men de var ökönda och inte speciellt kul att ha att göra med.

Det här vill jag höra mer om!
Citera
2022-01-21, 01:46
Medlem
Dom är hemma i Sydamerika igen.
Såg ett helt band i baños, Ecuador igår
Citera
2022-01-21, 01:50
Medlem
Jag saknar dessa. Och jag saknar munspelsmannen också. Han stod och jammade med dom. Även fast indianerna verkade måttligt roade. Men munspelsmannen ville väl. Jag bjuder på en klassiker ifrån Stockholm 2008.

Munspelsmannen V.S Indianen
https://www.youtube.com/watch?v=ph91Jb8PrIg
Senast redigerad av Autobahn76 2022-01-21 kl. 01:55.
Citera
2022-01-21, 02:29
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Rumänien ligger faktisk i västeuropa och gjort så i 1000 år.(även om gränserna fladdrat fram och tillbaka) Västeuropa = västrom, Och Östeuropa = östrom efter att romariket delade på sig. Rumänien har varit västeuropeisk gräns mot öst, något de betalat bittert för genom historien (de har tillsammans med krotaien, ungern fått vakta vår gräns kan man säga). Rumänien är ett katolskt land med ett latinskt språk.
Men sedan hamnade man i östblocket efter kriget.

Det gjorde även västlandet Polen. Men polackerna glömde aldrig vilka de var. Rumänien har mer gemensam historia med ottomanerna och ryssland. Känns inte som de visat var de hör hemma på samma sätt som tex. Polen.

De flesta rumäner är faktiskt ortodoxa kristna.

På tal om Rumänien och panflöjten, världens mest kända panflöjtspelaren måste väl vara rumänen Gheorghe Zamfir?
https://www.youtube.com/watch?v=orL-w2QBiN8
Senast redigerad av stone_sleeper 2022-01-21 kl. 02:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in