Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lellemuren
Jag har en av dem här hemma, bredvid mig . Gifta i massor med år, spelar fortfarande gör de, men inte på gatan utan på privata fester. Alla är inte kvar här i Sverige, men de flesta av dem har nu högskoleutbildningar och jobbar.

Var din flöjtare ute och turnerade runt i hela Sverige? Vart var det bäst/värst att spela? Hade vart riktigt mäktigt att få höra några rövarhistorier från de forna glansdagarna! Och vågar man hoppas på en återföreningsturné när Sverige öppnar upp? Kanske finns det en ny generation som kan damma av panflöjten och visa tiktok-kidsen att vissa saker var bättre förr!
Citera
2022-01-21, 15:05
Medlem
ThomasStarbergers avatar
[quote=Foil|78776705]Minns du som jag den glada tid när panflöjtsindianerna strövade fritt och förgyllde gator, torg och marknader med panflöjtsmusik? Dom brukade även sälja schyssta hemmabrända cd-skivor med sina alster och ibland en och annan mäktig vargtröja eller liknande. Jag vill minnas att dom ofta hade sånna där fräsiga fransiga indianjackor.

Nu var det väldigt längesen jag stötte på någon och jag har länge undrat vart dom tog vägen. Jag har frågat några nära och kära men ingen verkar ha sett dom. Så vilka var panflöjtsindianerna? Vad hände med dom? Har dom slutat spela panflöjt?

Vore spännande att få höra livsberättelsen från en äkta panflöjtsindian, men alla spaningar är välkomna![/QUOTE

Jag vet inte men jag tror att Stefan Löfven var en s k panflöjtsindian som tidigare hängde på Drottninggatan utanför Åhléns. Jävligt likt iallafall...
Citera
2022-01-21, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sista gången jag såg några var nog på en marknad i Tyskland för 4-5 år sedan. Nu under pandemin har nog spelmöjligheterna varit rätt kass.

En polare till mig bodde granne med deras "högkvarter" i Landskrona. Var nog minst 15 år sedan. Dom var lugna & skötsamma, bodde typ 15 pers i en 4-rummare. Gick upp tidigt på mornarna & försvann iväg med bil & tåg till olika destinationer i Sydsverige, för att sitta & tuta på järnvägsstationer & liknande.

Gissar att dom åkt hem till Peru igen.

Nej, det där kan omöjligen vara sant. Jag föreställer mig deras högkvarter som något helt annat. Chef-indianen snortar feta linor av högkvalitativt, egentillverkat kokain - någon spelar Clint Eastwood musik på sin panflöjt och typ ett harem av panflöjtsprinsessor är där.
Citera
2022-01-21, 16:17
Medlem
Folketstempels avatar
De var klädda som nordamerikanska indianer i fjäderdräkter och var långhåriga.
Inga indianer ser ut så i Sydamerika.
Citera
2022-01-21, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foil
Var din flöjtare ute och turnerade runt i hela Sverige? Vart var det bäst/värst att spela? Hade vart riktigt mäktigt att få höra några rövarhistorier från de forna glansdagarna! Och vågar man hoppas på en återföreningsturné när Sverige öppnar upp? Kanske finns det en ny generation som kan damma av panflöjten och visa tiktok-kidsen att vissa saker var bättre förr!

Yes, de var många i bandet, varierande antal deltagare beroende på var alla befann sig i livet. De spelade runt om i landet på alla olika festivaler som fanns, mest under Vattenfestivalen i Stockholm, sen Malmö, Göteborg osv. De lär inte återförenas på någon gata, men har du tur kan du stöta på dem på nån privatfest som sagt. De som klär ut sig till nordamerikanska indianer är från Peru men har hakat på en fusion-variant som spelas av kända band där nere.

När det begav sig på 80-90-talet så bestod bandet av personer från Peru, Bolivia och Ecuador. De sålde inget knark, har inte blivit bortmanövrerade av tiggare eller alla era andra teorier.
Citera
2022-01-21, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Berätta mer, vill veta allt! Hur träffades ni? Var hen då på toppen av sin panflöjtskarriär?

Vi träffades där på gatan, jag raggade upp honom helt enkelt. Gifte oss och fick barn. Han var aldrig i nån karriär som panflöjtare, det är och har varit hans hobby i alla år.
Citera
2022-01-21, 23:01
Medlem
bongiovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Jag kände några av dom. Anledningen att de försvann var att de blev genomskådade. De kom från en stor familj i Tyskland och brukade försöka snacka in sig hos unga eller gamla damer som gav dom husrum och mat, ibland i ett par månader. Gratis.

Jag frågade vilken stam de kom från men det kunde de inte svara på. De hade inte snackat ihop sig tillräckligt.

Det fanns många skumma affärer som gjordes och de försökte köra en blandning av nord och sydamerikansk ursprungslultur vilket gjorde de äkta ursprungsfolken förbannade. De flesta var inte indianer alls.

Finns många historier att berätta men de var ökönda och inte speciellt kul att ha att göra med.

Var det gänget som stod på drottninggatan/åhlens i sthlm? Det låter väldigt spännande det du skriver. Skumma affärer, ökända osv, berätta gärna mer!

Allt gott
Citera
2022-01-24, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lellemuren
Yes, de var många i bandet, varierande antal deltagare beroende på var alla befann sig i livet. De spelade runt om i landet på alla olika festivaler som fanns, mest under Vattenfestivalen i Stockholm, sen Malmö, Göteborg osv. De lär inte återförenas på någon gata, men har du tur kan du stöta på dem på nån privatfest som sagt. De som klär ut sig till nordamerikanska indianer är från Peru men har hakat på en fusion-variant som spelas av kända band där nere.

När det begav sig på 80-90-talet så bestod bandet av personer från Peru, Bolivia och Ecuador. De sålde inget knark, har inte blivit bortmanövrerade av tiggare eller alla era andra teorier.

Attans! Tror min bubbla svävar långt från dom festerna. Den enkla lösningen är väl helt enkelt att damma på Antara i lurarna när en strosar i vårsolen! Tusen tack, äntligen fick vi lite rätsida på vad som egentligen hände
Citera
2022-01-24, 10:34
Medlem
Farbror Fazers avatar
Det hade jag inte tänkt på faktiskt, men visst stämmer det Man kunde se dem då och då i staden men är nu borta sedan många år. Lite synd, det är ju trevligt med lite musik när man går förbi på stan.
Citera
2022-02-28, 16:52
Medlem
whitetommywrights avatar
Dom gifte sig med frånskilda socionomer i 40-årsåldern och håller nu i abf-kurser inom musik, dans och konsthantverk.
Citera
2022-03-03, 22:08
Medlem
Det var väl helt enkelt inte tillräckligt lönsamt att åka hit och spela.
Citera
2022-03-04, 05:44
Medlem
Folketstempels avatar
En kvinna runt 20 träffade en man runt 40 när hon gick Inkaleden. Han var guide och hade fru och barn i Cusco. En man som ser ut som en indian från Peru, mer indian är medelsnittet som i Lima. En äkta indian som spelar panflöjt och är väldigt mörkhyad, bred och kort. Ingen mestis, äkta fucking Inka!!!
Kvinnan var läkare och rätt ful och töntig, säkert problem under barndomen som jag snappat upp då jag
analyserade henne samt indianen efter mitt möte med dem.

Hur som helst så befann sig det omaka paret sig runt mitt middagsbord. Den gemensamma nämnaren
som fick oss att mötas visade sig att den kvinnliga läkaren som raggat upp den dubbelt så gamla gifta indianen på inkaleden, inte var ens 1% . Hon hatade allt och alla aktivt och indianmannen
skämdes i sin tysthet men höll tyst som den toffel som han blivit som en hora importerad från ett U-land,
tex en kvinna från Kambodja, eller liknande. Jag bara gissar då jag inte har varit i Asien, men kan Latinamerika och USA.

Indianen som var kanske 45 år och lämnat ett par tre barn och fru i Anderna då han blev en manshora till en anorektisk ful nördig kvinna med glasögon och jobbade som gynekolog (ett ämne som hon genast dödade när jag visade ett intresse).

Han bor med kvinnan i ett hus som tillhör ett stort gods med skog och lantbruk i Norra Skåne.
Kvinnans familj är "skitrika" och indianen är kvinnans tonårsrevolt mot sina rika föräldrar och
indianen är antagligen mycket mer olycklig är vad som resten av idianerna är i sitt hemland Peru, fast han gift sig rikt med en gringa som är miljonär och doktor etc...., bla bla bla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in