Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-05-09, 10:09
  #37
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
skulle aldrig tipsa om att satsa på något sånt. tynglyftning och styrklyftning är två döda sporter enligt mig. Det kan vara kul att utöva det lite på sidan. just för att det är kul och bredda sina kunskaper. men inte till något annat. ska de vara styrkesport så är det strongman som gäller.
Hur många som börjar med fotboll och hockey tror du gör det för att man kan bli rik på det? om man pushar unga till de sporterna av den anledningen är man ju helt pantad. Man ska syssla med det som är roligt ohc 99% av alla fotbollsspelare kommer aldrig göra något annat än att "ha det som hobby vid sidan" så varför man inte skulle kunna tipsa om sporter som OL eller SL fattar jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Du underskattar hur lätt det är att fuska. Jag har ingen aning om dom dopar sig.
Ett pisseprov vet jag dock är simpelt att fuska.
Generellt är det inte enbart enkla pissprov du gör när du dopingtestas på hög nivå och det handlar dessutom om oannonserade tester i Sverige dvs plötsligt en måndag kväll i mörkaste december eller ljusaste Juli står de i dörren till gymmet och kräver ett test, då är det inte så lätt att börja fuska eller trixa.
Citera
2018-05-09, 17:07
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Mhmm, dels doping, men även för att de hittar ungarna i tidig ålder och vet vilka de ska satsa på. Det finns förmodligen lika många (procentuellt) svenska som ryska pojkar med supergener som kan bli stora inom tyngdlyftning, men vad som skiljer nationerna åt är att vi i Sverige inte på samma sett aktivt letar efter dessa och pressar dom.

Det är faktiskt inte så orimligt att en 16-åring med supergener är lika stark som en fullvuxen man med sämre gener.




Forskningen är inte jättetydlig hurvida tung styrketräning hämmar tillväxten, men att styrketräning bidrar till att ändra hormonbalansen i en kritiskt ålder då barn växer som snabbast är vedertaget och det finns för- och nackdelar. Så kanske en liten floskel från min sida.

"Kids need to be at about Tanner Stage IV before they can productively engage in the strength training process. Prior to this, they can't recover well enough to facilitate the process."

https://startingstrength.com/article...aining-program


Min poäng var att 8-åriga barn inte ska maxa sina knäböj som i videon, men det finns verkligen en poäng i att de lär sig korrekt teknik som de har med sig när de gått igenom puberteten tillräckligt och DÅ kan börja träna med tunga vikter och lägga på sig muskelmassa och bli superstarka. Det betyder inte att de ska sitta på arslet och vänta tills de är tillräckligt gamla.

Så ja, det är perfekt att de i mycket ung ålder har ett mycket bra kardiovaskulärt system i grunden och att de lär sig rätt rörelsemönster och teknik som de kan bygga vidare på. När de gått igenom de kritiska delarna av puberteten kan de börja träna för att lägga på sig muskelmassa, dvs bli starkare.

Gymnaster tränar just så, de tränar teknik (rörelsemönster) och de tränar jävligt hårt. Men de tränar inte genom att överbelasta i knäböj. Träna hårt och träna tungt är inte samma sak.
Sjävklart är det dumt att maxa övningar som marklyft och knäböj i ung ålder.
Men gör du övningarna som du säger med lite vikt med bra teknik så kommer du bli starkare i vilket som.
Styrka innebär inte bara ökning av muskelmassa utan optimering av kroppen som jag skrivit.

https://m.youtube.com/watch?v=TlRiNoElnvg

Sjukt stark pojke men inte speciellt stora muskler.

Sen är ju tung träning relativt.
Ökar du långsamt belastningen med mer avancerade övningar så lär ju sig kroppen att hantera stressen så länge man inte pressar för hårt.
Att ett en pojke inte klarar av lika hård maxande träning som en vuxen man är ju självklart.
Däremot så kan träningen räknas som väldigt hård när man jämför den med andra barn som ”tränar”.
Ett barn ska ju övervakas av en vuxen som det står i artikeln.
Självklart någon som vet vad den gör.
__________________
Senast redigerad av Regnpojken 2018-05-09 kl. 17:10.
Citera
2018-05-09, 17:41
  #39
Medlem
Jag ser en massa svar i tråden, personligen tror jag helt enkelt att sporten lockar för få talanger.
De som har talang för tyngdlyftning dvs. Styrka explosivitet koordination och smidighet har tyvärr även talang för andra sporter som är större i Sverige. I den stad jag nu bör i finns inte ens en seriös klubb.
SÅ det är nog tyvärr den enkla sanningen gällande herrar.
Sen doping, Sverige var ett föregångsland jag blev själv testad när jag höll på och då på i unga år fick sluta innan jag fyllde 18 på grund av ett skadat knä. Och då i samband med samtliga tävlingar och även i samband med träning, och nu pratar vi första hälften av 1980talet.
Citera
2018-05-17, 12:14
  #40
Medlem
För att staten sätter käppar i hjulet med sin svenska sportsmannaanda. Tacka vet jag i stort sett alla andra länder.
Citera
2018-05-17, 22:30
  #41
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Handlar väldig mycket om kroppsmotrik.
https://www.google.se/amp/s/anpassad...inlarning/amp/
Man brukar säga fram till 12-13 år.
Samma grej med språk om man vill uppnå perfektion.
Tänk dig då ungar som matar in lyft från säg 6 års ålder, vid 16 så har de 10 års träning.
Kroppen blir fruktansvärt effektiv om man lär in rörelser i så tidigt ålder.
Därav de med mycket mindre muskelmassa än andra som ändå lyfter mycket mer.
Hjärnan och nerverna utvecklas ju så att du kan få ut maximalt av musklerna.
De flesta bodey builders är ju väldigt klena sätt till hur mycket de lyfter med den massa de har.

Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Mhmm, dels doping, men även för att de hittar ungarna i tidig ålder och vet vilka de ska satsa på. Det finns förmodligen lika många (procentuellt) svenska som ryska pojkar med supergener som kan bli stora inom tyngdlyftning, men vad som skiljer nationerna åt är att vi i Sverige inte på samma sett aktivt letar efter dessa och pressar dom.

Det är faktiskt inte så orimligt att en 16-åring med supergener är lika stark som en fullvuxen man med sämre gener.

Ja talang och tidig adaption spelar stor roll men...en 16-åring stöter inte 200 kg ren. Att ryssarna dessutom systematiskt dopar sina lyftare vilket gjorde att hela nationen blev avstängd säger en del. I ryssarnas fall är det sunda att förutsätta att samtliga eliten är dopade, tills motsatsen bevisats.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback