Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-14, 21:01
  #25
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Hur i hela friden kan du missa Strenius, Roos och Åkerlund?

Antagligen av samma skäl som hela svenska mediekåren kunde missa dessa fantastiska tjejers insatser i EM under påskveckan. Till exempel var det inte ens en notis på SVT Text när Patricia Strenius tog Sveriges första EM-guld i tyngdlyftning på hur länge som helst - men däremot tre(!) sidor om en damhockeymatch. Längre än så sträcker sig inte SVT:s "feministiska" engagemang. Man tycks ha bestämt sig för att fotboll och hockey ska man skriva hur mycket som helst om, men när kvinnliga tyngdlyftare - vilka verkligen kan sägas bryta ny mark och utmana traditionella könsroller - lyckas så bra i ett internationellt mästerskap, ja, då tiger man. Hycklare .

Själv satt jag som klistrad framför teven hela veckan, fantastiska idrottare och prestationer av högsta klass. Sedan i fjol har jag en personlig favorit också, 19-åriga lettiskan Rebeka Koha i 58-kilosklassen. Hon är något alldeles extra. Och det säger jag trots att vår egen Angelica Roos tävlar i samma klass, och gjorde det väldigt bra i EM men var ändå lååångt efter fina Rebeka.
Citera
2018-04-14, 21:03
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Antagligen av samma skäl som hela svenska mediekåren kunde missa dessa fantastiska tjejers insatser i EM under påskveckan. Till exempel var det inte ens en notis på SVT Text när Patricia Strenius tog Sveriges första EM-guld i tyngdlyftning på hur länge som helst - men däremot tre(!) sidor om en damhockeymatch. Längre än så sträcker sig inte SVT:s "feministiska" engagemang. Man tycks ha bestämt sig för att fotboll och hockey ska man skriva hur mycket som helst om, men när kvinnliga tyngdlyftare - vilka verkligen kan sägas bryta ny mark och utmana traditionella könsroller - lyckas så bra i ett internationellt mästerskap, ja, då tiger man. Hycklare .

Själv satt jag som klistrad framför teven hela veckan, fantastiska idrottare och prestationer av högsta klass. Sedan i fjol har jag en personlig favorit också, 19-åriga lettiskan Rebeka Koha i 58-kilosklassen. Hon är något alldeles extra. Och det säger jag trots att vår egen Angelica Roos tävlar i samma klass, och gjorde det väldigt bra i EM men var ändå lååångt efter fina Rebeka.
Jag satt och skrek på dem i soffan att resa sig upp. Det var ohyggligt spännande!

Och ja, det är en skam och ett hyckleri av SVT.
Citera
2018-04-14, 23:21
  #27
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Det kommer bli fler svenska framgångar i framtiden (kanske inte så mycket guld men betydligt bättre placeringar) då IWFs nya kvalificeringsregler gör det svårare för länder att systematiskt dopa sina atleter...åtminstone på papper.

Problemet har varit att man kvalificerar sig som lag (dvs Ryssland får X antal OS-platser) och får sända vilka lyftare de vill som deltagit i två större tävlingar under den 18 månaders kvalificeringsperiod som gäller. De nya reglerna säger att man kvalificerar sig på individuell bas och måste tävla sex(!) gånger under 18 månader. Detta förhindrar att lyftare deltar på en mindre tävling 2018 eller 2019 och sedan på ett vm och tokdopar 6-12 månader fram till os (läs: Ilya Ilyin).
Citera
2018-04-16, 04:13
  #28
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Båda sporterna växer explosionsartat men det finns inga pengar i någon av sporterna. Det du lever på är att driva gym eller box. En ung atlet har ingen framtid om den satsar på tyngdlyftning eller styrkelyft, i jämförelse med exempelvis hockey, basket eller fotboll.
Tycker det annonseras och pratas väldigt dåligt om tävlingar som har med styrka att göra, tänker på alla grenar, fitness, strong man och alla liknande.

Det är väl inte konstigt om inte företag vill sponsra när tävlingarna nästan är hemliga. Jag är medlem på ett antal facebooksidor och några andra siter med olika inrikning i området och har intresset men ser sällan att folk vill dela med sig när det är tävlingar på gång. Om inte jag som är intresserad vet när det är tävlingar hur ska då utomstående veta?

Jag hoppas att oavsett inriktning så måste vi hjälpas åt för att lyfta fram sporten/de olika grenarna och ta bort ev fulstämpel som den ibland har.

Vi har ju haft en världsmästare i strongman och nu har vi J Årsjö som kvalat in till WSM, vi har givetvis många andra duktiga inom de olika grenarna. Jag nämner strong man för det är jag intresserad av själv.
Citera
2018-04-16, 11:10
  #29
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Tycker det annonseras och pratas väldigt dåligt om tävlingar som har med styrka att göra, tänker på alla grenar, fitness, strong man och alla liknande.

Det är väl inte konstigt om inte företag vill sponsra när tävlingarna nästan är hemliga. Jag är medlem på ett antal facebooksidor och några andra siter med olika inrikning i området och har intresset men ser sällan att folk vill dela med sig när det är tävlingar på gång. Om inte jag som är intresserad vet när det är tävlingar hur ska då utomstående veta?

Jag hoppas att oavsett inriktning så måste vi hjälpas åt för att lyfta fram sporten/de olika grenarna och ta bort ev fulstämpel som den ibland har.

Vi har ju haft en världsmästare i strongman och nu har vi J Årsjö som kvalat in till WSM, vi har givetvis många andra duktiga inom de olika grenarna. Jag nämner strong man för det är jag intresserad av själv.
Och jag skriver om tyngdlyftning för jag det är vad jag sysslar med själv

Men det jag menar är att även om du blir elittyngdlyftare eller elitstyrkelyftare så finns det inga pengar i det om man jämför med exempelvis fotboll. Och det är väl för att sporterna är olika populära.

Tyngdlyftning och styrkelyft (och även strongman) börjar få lite momentum iom crossfit men det är fortfarande lite segt och inte så många som vet vad sporterna handlar om. Det finns större event för lyftare i tyskland som bundesliga och statlig sanktionering i ryssland/kina/östeuropa, men Sverige satsar verkligen inget på att ta fram duktiga atleter. De som gör det är eldsjälar på klubbarna som offrar sin egna fritid för att göra det och driva juniorträningar, och jag tror inte de för något betalt för att göra det.
Citera
2018-04-17, 12:53
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Antagligen av samma skäl som hela svenska mediekåren kunde missa dessa fantastiska tjejers insatser i EM under påskveckan. Till exempel var det inte ens en notis på SVT Text när Patricia Strenius tog Sveriges första EM-guld i tyngdlyftning på hur länge som helst - men däremot tre(!) sidor om en damhockeymatch. Längre än så sträcker sig inte SVT:s "feministiska" engagemang. Man tycks ha bestämt sig för att fotboll och hockey ska man skriva hur mycket som helst om, men när kvinnliga tyngdlyftare - vilka verkligen kan sägas bryta ny mark och utmana traditionella könsroller - lyckas så bra i ett internationellt mästerskap, ja, då tiger man. Hycklare .

Själv satt jag som klistrad framför teven hela veckan, fantastiska idrottare och prestationer av högsta klass. Sedan i fjol har jag en personlig favorit också, 19-åriga lettiskan Rebeka Koha i 58-kilosklassen. Hon är något alldeles extra. Och det säger jag trots att vår egen Angelica Roos tävlar i samma klass, och gjorde det väldigt bra i EM men var ändå lååångt efter fina Rebeka.

Jag noterade det också. Helt sjukt är det. Vi lever i ett fantastisk land där vi tvingas betala för denna fantastiska "service".
Citera
2018-04-19, 18:59
  #31
Medlem
Vi har fem tjejer i Seniorlandslaget.
Citera
2018-05-08, 21:48
  #32
Medlem
gemenemannens avatar
Sverige har för många moralkärringar. På gott och ont.

Ryssarna satsar tidigt på sina ungar. https://www.youtube.com/watch?v=mB12B3TY7cA

Kolla knäna på 1:39 Stackars ungar, lär vara många som får pensionera sig vid 14 års ålder om dom fortsätter med den tekniken.

Tycker det är rätt att barn ska syssla med tyndlyftning, men det ska handla om att ha 100% rätt teknik, inte om vikt på stången. I videon ser man ju hur många blir pushade i 6 års ålder att maxa med skitteknik som med all säkerhet kommer sätta sina spår. Vet att dom i USA har liknande program men då handlar knatte-tävlingarna om att ha bra teknik. Alla barn lyfter en tom barnstång och du bedöms efter teknik. Denna metod är mänskligare.

Sen ska ungarna ha gått igenom puberteten innan de börjar träna tungt och lägga på sig massa, för ja, annars kan man fucka upp tillväxthormoner och liknande. Så det är perfekt om de träna massa cardio och teknik tills de är 14-15 och sen exploderar i massa genom hög intensitet.
__________________
Senast redigerad av gemenemannen 2018-05-08 kl. 22:00.
Citera
2018-05-08, 22:23
  #33
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Ryssarna satsar tidigt på sina ungar.

Mycket möjligt, men man ska inte underskatta hur stor roll doping har. Ryssarna dopar sina ungar väldigt tidigt. Att en 16-årig rysk unge lyfter mer än en fullvuxen svensk styrkekarl har knappast att göra med att den ryske ungen började i tidig ålder.
__________________
Senast redigerad av Arne.Negerfors 2018-05-08 kl. 22:25.
Citera
2018-05-08, 22:42
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Sverige har för många moralkärringar. På gott och ont.

Ryssarna satsar tidigt på sina ungar. https://www.youtube.com/watch?v=mB12B3TY7cA

Kolla knäna på 1:39 Stackars ungar, lär vara många som får pensionera sig vid 14 års ålder om dom fortsätter med den tekniken.

Tycker det är rätt att barn ska syssla med tyndlyftning, men det ska handla om att ha 100% rätt teknik, inte om vikt på stången. I videon ser man ju hur många blir pushade i 6 års ålder att maxa med skitteknik som med all säkerhet kommer sätta sina spår. Vet att dom i USA har liknande program men då handlar knatte-tävlingarna om att ha bra teknik. Alla barn lyfter en tom barnstång och du bedöms efter teknik. Denna metod är mänskligare.

Sen ska ungarna ha gått igenom puberteten innan de börjar träna tungt och lägga på sig massa, för ja, annars kan man fucka upp tillväxthormoner och liknande. Så det är perfekt om de träna massa cardio och teknik tills de är 14-15 och sen exploderar i massa genom hög intensitet.
Har du någon källa på att man ”fuckar upp” tillväxthormonerna om man tränar tungt som ung?
Tungt som tunga lyft eller tung hård träning?
Obs tungt är inte att likställa med överträning.
”Så det är perfekt om de träna massa cardio och teknik tills de är 14-15 och sen exploderar i massa gen”
Eller så är det bara något du har hittat på.

Vill du säg bli en gymnast så krävs det tuff träning redan från låg ålder då man måste pressa kroppen tidigt för att kunna stärka upp leder, muskler och även utveckla rörlighet när kroppen är som mest adapterbar.
Ytterst få som blir proffesionella inom någon väldigt fysiskt krävande sport om de inte börjat träna kroppen hårt innan de kommit in i tonåren.
Citera
2018-05-08, 22:54
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Negerfors
Mycket möjligt, men man ska inte underskatta hur stor roll doping har. Ryssarna dopar sina ungar väldigt tidigt. Att en 16-årig rysk unge lyfter mer än en fullvuxen svensk styrkekarl har knappast att göra med att den ryske ungen började i tidig ålder.
Handlar väldig mycket om kroppsmotrik.
https://www.google.se/amp/s/anpassad...inlarning/amp/
Man brukar säga fram till 12-13 år.
Samma grej med språk om man vill uppnå perfektion.
Tänk dig då ungar som matar in lyft från säg 6 års ålder, vid 16 så har de 10 års träning.
Kroppen blir fruktansvärt effektiv om man lär in rörelser i så tidigt ålder.
Därav de med mycket mindre muskelmassa än andra som ändå lyfter mycket mer.
Hjärnan och nerverna utvecklas ju så att du kan få ut maximalt av musklerna.
De flesta bodey builders är ju väldigt klena sätt till hur mycket de lyfter med den massa de har.
Citera
2018-05-08, 23:09
  #36
Medlem
gemenemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Negerfors
Mycket möjligt, men man ska inte underskatta hur stor roll doping har. Ryssarna dopar sina ungar väldigt tidigt. Att en 16-årig rysk unge lyfter mer än en fullvuxen svensk styrkekarl har knappast att göra med att den ryske ungen började i tidig ålder.

Mhmm, dels doping, men även för att de hittar ungarna i tidig ålder och vet vilka de ska satsa på. Det finns förmodligen lika många (procentuellt) svenska som ryska pojkar med supergener som kan bli stora inom tyngdlyftning, men vad som skiljer nationerna åt är att vi i Sverige inte på samma sett aktivt letar efter dessa och pressar dom.

Det är faktiskt inte så orimligt att en 16-åring med supergener är lika stark som en fullvuxen man med sämre gener.


Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Har du någon källa på att man ”fuckar upp” tillväxthormonerna om man tränar tungt som ung?
Tungt som tunga lyft eller tung hård träning?
Obs tungt är inte att likställa med överträning.
”Så det är perfekt om de träna massa cardio och teknik tills de är 14-15 och sen exploderar i massa gen”
Eller så är det bara något du har hittat på.

Vill du säg bli en gymnast så krävs det tuff träning redan från låg ålder då man måste pressa kroppen tidigt för att kunna stärka upp leder, muskler och även utveckla rörlighet när kroppen är som mest adapterbar.
Ytterst få som blir proffesionella inom någon väldigt fysiskt krävande sport om de inte börjat träna kroppen hårt innan de kommit in i tonåren.

Forskningen är inte jättetydlig hurvida tung styrketräning hämmar tillväxten, men att styrketräning bidrar till att ändra hormonbalansen i en kritiskt ålder då barn växer som snabbast är vedertaget och det finns för- och nackdelar. Så kanske en liten floskel från min sida.

"Kids need to be at about Tanner Stage IV before they can productively engage in the strength training process. Prior to this, they can't recover well enough to facilitate the process."

https://startingstrength.com/article...aining-program


Min poäng var att 8-åriga barn inte ska maxa sina knäböj som i videon, men det finns verkligen en poäng i att de lär sig korrekt teknik som de har med sig när de gått igenom puberteten tillräckligt och DÅ kan börja träna med tunga vikter och lägga på sig muskelmassa och bli superstarka. Det betyder inte att de ska sitta på arslet och vänta tills de är tillräckligt gamla.

Så ja, det är perfekt att de i mycket ung ålder har ett mycket bra kardiovaskulärt system i grunden och att de lär sig rätt rörelsemönster och teknik som de kan bygga vidare på. När de gått igenom de kritiska delarna av puberteten kan de börja träna för att lägga på sig muskelmassa, dvs bli starkare.

Gymnaster tränar just så, de tränar teknik (rörelsemönster) och de tränar jävligt hårt. Men de tränar inte genom att överbelasta i knäböj. Träna hårt och träna tungt är inte samma sak.
__________________
Senast redigerad av gemenemannen 2018-05-08 kl. 23:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback