2018-04-13, 16:37
Medlem
Varför kan man inte ha samma språk i hela världen? Då skulle man få mycket mer tid över till att göra annat än att vara "tvingad" att läsa engelska och oftast ett till språk i skolan. Har aldrig förstått varför man har olika språk. Alla kan väl bara lära sig svenska?
Citera
2018-04-13, 16:42
Medlem
Som-Gjutens avatar
Eller engelska!
De har ett lite större ordförråd.
Ju mera ord desto lättare att göra sig förstådd enligt mig
Citera
2018-04-13, 16:43
Medlem
jipeesss avatar
vad hjälper det,
finns ju tom svenskar som har problem med svenska...
Citera
2018-04-13, 16:50
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
Har aldrig förstått varför man har olika språk. Alla kan väl bara lära sig svenska?

Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Eller engelska!

Jag misstänker att om "världen" skulle få för sig att börja använda ett språk så skulle matchen stå mellan spanskan och arabiskan. Många språkforskare säger ju att arabiskan är världens mest perfekta språk. Vissa säger att logiken i arabiskan är vacker.

Förmodligen skulle arabiskan vinna i en världslig omröstning. Svenskan skulle komma bland dom sista alternativen. Låter det fortfarande som en god idé tycker ni?
Citera
2018-04-13, 16:59
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Eller engelska!

Tja, det finns antagligen betydligt bättre språk än engelska på många plan. Finska är exempelvis ett mycket effektivare språk där man kan uttrycka sig helt relevant med betydligt färre ord. Finskans uppbyggnad och logik gör detta möjligt.

Tyskan är ett betydligt mycket rikare språk än engelskan bla. genom att det går att klä mycket avancerade tankegångar i en exakt språkdräkt.

Jag använder tyvärr dagligen engelska i mitt arbete trots att jag bor och arbetar i Europa, där det finns betydligt mycket rikare och bättre språk.

Men visst är det praktiskt med ett språk (även om det i sig är andefattigt, som engelska eller dekadent som bräkig US-engelska) som många människor kan göra sig förstådda på.

Det hade givetvis varit bättre för freden, framåtskridandet och för kulturen om tyska hade blivit det universella världsspråket.
Citera
2018-04-13, 17:04
Medlem
Bomboclat.el.bombos avatar
Det luktar Esperanto
Citera
2018-04-13, 17:09
Medlem
4yoonlys avatar
Just nu tror jag det hade varit svårt men om 100 år kanske?
Vi har ju ett språk i Sverige trots detta har jag svårt att förstå (ibland) ex. skånska... och nej jag är inte från Stockholm/Norrland...

Så jag tror att hade vi haft samma språk (tal/skrift) i c:a 50 år sedan så hade detta ändå utvecklats till olika dialekter och de två som skiljer mest kommer ha svårt att förstå varandra "idag".

Men visst skriftmässigt hade det varit en klar fördel även om vi uttalade annorlunda så hade vi kunna kommunicera.

Någon pratade om en omröstning, denna hade tror jag hade lett till hindi alt "kinesiska" tyvärr... Men hade det varit någon form av kampanj hade det gått till engelska tror jag då det är ett av de bästa nationella språk som existerar (enligt min mening)... och den kampanjen hade lett många av oss att förstå det och helt enkelt svälja nationell stolthet för att slippa hindi, kinesiska typ...
Citera
2018-04-13, 17:09
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomboclat.el.bombo
Det luktar Esperanto

Minns detta, hur är det statusen för detta nu förtiden?

----edit

Har en känsla av att det påhittade språket klingon har mer talare än Esperanto :-)
Citera
2018-04-13, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag misstänker att om "världen" skulle få för sig att börja använda ett språk så skulle matchen stå mellan spanskan och arabiskan. Många språkforskare säger ju att arabiskan är världens mest perfekta språk. Vissa säger att logiken i arabiskan är vacker.

Förmodligen skulle arabiskan vinna i en världslig omröstning. Svenskan skulle komma bland dom sista alternativen. Låter det fortfarande som en god idé tycker ni?

Ha ha ha - Kalkrygg - Du snodde min ide - arabiska blir perfekt, med Koranen som lärobok. Nu laddar forumets hat-bataljoner upp...
Citera
2018-04-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Ha ha ha - Kalkrygg - Du snodde min ide - arabiska blir perfekt, med Koranen som lärobok. Nu laddar forumets hat-bataljoner upp...

Alla araber är inte muslimer. Om arabiska blev världsspråk skulle jag ta kurser i arabiska och sedan börja skriva ateistiska böcker på arabiska.
Citera
2018-04-13, 17:24
Medlem
Bomboclat.el.bombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Minns detta, hur är det statusen för detta nu förtiden?

----edit

Har en känsla av att det påhittade språket klingon har mer talare än Esperanto :-)

Haha, du har säkert rätt. Kom att tänka på Esperanto iom trådstarten bara. Det var ju, efter allt, utformat som ett universiellt språk.

Jag röstar dock för att alla ska börja prata Klingon istället
Citera
2018-04-13, 17:27
Medlem
Det har jag funderat på länge. Inte nog att alla pratar annorlunda, bokstäver är inte detsamma heller. Tänk om alla fick lära sig kinesiska och deras täcken! Vilket helvete. Det har arabiska och hebreiska åxå. Vi kan tacka Gud för vårt språk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in