Citat:
Ursprungligen postat av
WGAS
Fel. Om 25% av världens befolkning pratar kinesiska är du subdominant hur lite du är tycker om det. Fatta läget.
Vill alldeles bestämt hävda motsatsen. Inte ens 400 miljoner har engelska som modersmål. 2 miljarder kan engelska (mkt svår mätt). Om du tror att vi kommer prata kinesiska, när vi pratar med finnar, iranier eller spanjorer, inom överskådlig tid - vill jag hävda att det är ytterst osannolikt.
Om alla akademiker pratar engelska så är det klart att det är ett mer globalt språk än madarin, som en miljard är bönder pratar.
Subdominant är en okänd term för mej.
Därtill är kinesiska en hel familj av språk. Så egentligen mer att jämföra med latinska språk. Det är dessutom helt hopplöst för de flesta, jag har läst lite japanska; de delar kanji med kinesiskan, fast med olika uttal.
Jag har ingen önska om något, jag bara konstaterar att om två personer från olika språk ska prata med varandra är engelska i topp på likelihood och kinesiska i botten (nåja av de topp 100 mest pratade iaf).
Det finns en anledning till att kineser läser engelska å inte arabiska, hindui/bengal eller spanska.