Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-12, 19:03
  #1
Medlem
Jag skulle sätta mig ner vid skrivbordet men råkade stöta i tån i skrivbordsbenet, en ganska kraftig smäll. I samma ögonblick slocknade skärmen (som när man stänger av datorn) och fläktarna varvade upp ordentligt (vet ej om det var processorfläkten eller grafikkortet). Jag stängde av datorn genom att trycka på strömknappen, tryckte bara till så att den stängde ner sig själv (höll inte in).

Startade upp igen och allt såg ut som vanligt när den bootade men i Windows var allting svartvitt och mycket låg upplösning. Stängde av igen och drog ur och satte tillbaka bildskärmskabeln ur både skärmen och datorn.

Startade upp igen och nu verkar allt vara som vanligt.

Jag kan ingenting om datorer. Bör jag be någon kolla igenom om något sitter löst? Vad tror ni kan ha hänt?

Tacksam för svar, hoppas ni står ut med att en okunnig frågar.
Citera
2018-04-12, 19:08
  #2
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Jag skulle sätta mig ner vid skrivbordet men råkade stöta i tån i skrivbordsbenet, en ganska kraftig smäll. I samma ögonblick slocknade skärmen (som när man stänger av datorn) och fläktarna varvade upp ordentligt (vet ej om det var processorfläkten eller grafikkortet). Jag stängde av datorn genom att trycka på strömknappen, tryckte bara till så att den stängde ner sig själv (höll inte in).

Startade upp igen och allt såg ut som vanligt när den bootade men i Windows var allting svartvitt och mycket låg upplösning. Stängde av igen och drog ur och satte tillbaka bildskärmskabeln ur både skärmen och datorn.

Startade upp igen och nu verkar allt vara som vanligt.

Jag kan ingenting om datorer. Bör jag be någon kolla igenom om något sitter löst? Vad tror ni kan ha hänt?

Tacksam för svar, hoppas ni står ut med att en okunnig frågar.

Nej, du behöver ingen mer hjälp. Du har själv löst problemet genom att åtgärda det tillfälliga glapp som uppstod i bildskärmkabeln och som fick grafikkortet att fnatta litegrann med urspårad fläktverksamhet som följd.
Citera
2018-04-13, 19:13
  #3
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2018-04-14, 21:35
  #4
Medlem
NotBads avatar
Det kan bli så ibland för mig med pga min HDMI sladd glappar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback