Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-12, 01:00
  #1
Medlem
Jag började för ett år sedan med att
göra ett spel med unreal Engine.

Det finns massvis med tutorials på hur man gör spel
via Youtube.

Det finns någonting som de kallar för BluePrint.
Som går ut på att man inte behöver kunna koda.


Tänkte fler kunde delta i att utveckla tråden.
__________________
Senast redigerad av Luciferis 2018-04-12 kl. 01:01. Anledning: updatering
Citera
2018-04-12, 05:14
  #2
Medlem
114060s avatar
UE är inget vidare att skapa spel utan att programmera. Men det går.
Citera
2018-04-12, 13:21
  #3
Medlem
guderis avatar
Frågan är väl vilka begränsningar man ger sig själv genom att inte koda. UE använder väl C++ som språk om jag inte minns fel? Är väl kanske inte helt enkelt för någon som aldrig programmerat tidigare att lära sig men det går.
Skulle inte tråden passa bättre under Systemutveckling istället?
Citera
2018-05-24, 17:06
  #4
Medlem
Hur går det eventuellt till för någon som inte programmerar att skapa ett spel?

Är det ett färdigt koncept som du får en viss möjlighet att justera och editera?

Helt klart nyfiken
Citera
2018-05-24, 22:25
  #5
Medlem
searchfunctions avatar
Ska du göra ett spel I UE "utan att programmera" så är det ändå lika mycket jobb som om man "programmerar".

Även om man inte skriver kod så måste utförandet av lösningen av ett problem ha samma logik som om man skrev kod. Mer eller mindre.

Att påstå att använda blueprints är som att koda är inte rätt men inte heller fel.

Sitter själv och pillar med UE med endast fundamentala programmeringskunskaper (en grundkurs i php som i stort sett bara lärde mig on IF statements) och det är ju rätt roligt att få till en prototyp som nästan fungerar.

Addendum: spelet Snake Pass ska tydligen ha gjorts mestadels med blueprint så det är just ändå imponerande vad man kan göra utan att programmera..
__________________
Senast redigerad av searchfunction 2018-05-24 kl. 22:29.
Citera
2019-08-12, 00:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
Ska du göra ett spel I UE "utan att programmera" så är det ändå lika mycket jobb som om man "programmerar".

Även om man inte skriver kod så måste utförandet av lösningen av ett problem ha samma logik som om man skrev kod. Mer eller mindre.

Att påstå att använda blueprints är som att koda är inte rätt men inte heller fel.

Sitter själv och pillar med UE med endast fundamentala programmeringskunskaper (en grundkurs i php som i stort sett bara lärde mig on IF statements) och det är ju rätt roligt att få till en prototyp som nästan fungerar.

Addendum: spelet Snake Pass ska tydligen ha gjorts mestadels med blueprint så det är just ändå imponerande vad man kan göra utan att programmera..

Mycket jobb visst, men skulle du säga att det är lättare att skapa ett spel utan programmering, eller är det lika bra att lära sig C++ liksom?
Citera
2019-08-12, 12:24
  #7
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Mycket jobb visst, men skulle du säga att det är lättare att skapa ett spel utan programmering, eller är det lika bra att lära sig C++ liksom?
Har du möjlighet så är det nog lika bra att lära dig C++. Det kan dessutom vara en bra kunskap att ha i andra situationer, så som programmering i andra spelmotorer eller något icke-spelrelaterat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback