2018-04-12, 08:50
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vancha97
Jag har inte skrivit detta inlägg för att jag söker uppmärksamhet, och mina självmordstankar är allvarliga. Jag har orkat att leva ett ovärdigt liv alldeles för länge.

Min depression grundar sig i 9 års mobbning(hela grundskolan) och hade inga vänner i gymnasiet heller men blev inte mobbad i alla fall, blev våldtagen av 2 killar när jag var 17, min biologiska pappa har alkoholproblem vilket var ett problem tills dess att föräldrarna skiljde sig, har och har alltid haft en dålig relation med syskon. Det är många saker som har bidragit till att jag mår dåligt.
Gällande relationer så har jag dejtat killar och killar har visat intresse men aldrig för någonting seriöst, och varför vet jag inte. Killar ser mig som ett sexobjekt mer än en individ och begriper inte varför.

När jag började universitetet så trodde jag att jag skulle få vänner. Detta hände dock inte och jag förstår inte riktigt varför. Jag har pratat med anhöriga om detta och deras teori är att jag är en svår person att lära känna och att andra lätt kan få intrycket av att jag inte vill lära känna dem. Det kan stämma att jag är en svår person, men jag försöker att vara lite mer framåt och social när jag är där. Jag är dock väldigt introvert och lider av social ångest.

Jag lider av panikångest, och förut kunde jag kontrollera den till att enbart få ångest när jag befann mig hemma. Men just nu är den helt omöjlig att kontrollera och kan bryta ihop i stort sett när som helst och var som helst.

Jag vill begå självmord men jag vet inte om jag vågar. Jag får lite dåligt samvete gentemot dem anhöriga som faktiskt bryr sig. Men jag skulle behöva vänner och en kärleksrelation också. Jag tror att skulle jag få vänner och en kille så skulle större delen av min depression försvinna.

Du skulle ju kunna få det du behöver och vill ha, det kräver bara endel jobb och tid.
De flesta människor är osäkra och rädda av och till, även de som på ytan ser så lyckade ut.
Gå med i föreningar, prova sporter, spela ett nytt instrument, engagera dig i något ändamål du tycker känns bra, gå på möten, sök kontakt.
Om någon inte känns sjysst gå vidare, det finns alltid någon annan med hjärtat på rätta stället.
Jag är också en sådan som är rädd att bli sårad, har ett hårt skal. Men jag försöker att öppna mig mer och mer. Man måste våga för att vinna något. Försök förlåta och gå vidare.
Du har så mycket att ge till världen och att få.
Citera
2018-04-12, 08:50
Medlem
santos_devilles avatar
Du måste förstå att du inte är ensam om denna känsla. Och du måste även förstå att folk har kommit över denna dåliga känsla. Det finns hjälp, även för människor som du.

Har en vän som har gått igenom ett självmordsförsök och har idag inga ben kvar att gå på (försökte hoppa framför ett tåg)

Han har tagit sig igenom det där mörka och har idag barn och fru och mår bra/bättre.

Jag känner inte dig och vet inte vad du har gått igenom men jag hoppas för allas vår skull att du inte genomför detta och söker hjälp
Citera
2018-04-12, 08:53
Medlem
Pyrokemis avatar
Själv började jag få GROV ångest i sociala sammanhang vid 15 års ålder. Jag löste det hela genom att börja knarka. Haft mycket kul pga knarket, men en jävla massa skit också. På det hela taget går det på ett ut, nu har jag ingen form av socialfobi längre, men en jävla massa andra problem istället jaja, något ska man ju ha för sig på dagarna..

Skicka PM om du vill.
Citera
2018-04-12, 09:11
Medlem
Du har aldrig druclit alkohol, festat eller knarkat så det är väl inte så märkligt att du är deprimerad. Börja lev förhelvete, livet tar ändå slut för dig en dag tills dess kan du ju skärpa till dig lite, sluta bry dig om din fasad, testa lite olika knark och softa. Du kommer trots din depression upptäcka att vissa korta perioder av livet är bättre än inget.

Träna, det borde du också göra.
Citera
2018-04-12, 09:13
Medlem
tihelos avatar
Snälla alla som kommer med negativ energi- håll er borta!

TS. Försent? Du har inte ens startat ditt liv! Det råd jag fick när jag var i din situation:

1) Bekanta dig med folk som är nära döden. Äldre, sjuka, eller anhöriga till en nyligen bortgången.. Endast då blir det mer verkligt och tydligt vad det innebär att gå över till sidan från vilken ingen har återvänt från.

2) Skapa nya rutiner!!! Nya människor ny utbildning nytt allt!!!

3) D-vitamin. Snäll testa D-vitamin innan du påbörjat antidepressiva. 100 mikrogram per dag. Snälla.

Jag ska hålla dig i mina böner.
Kram
Citera
2018-04-12, 09:19
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vancha97
Jag har saknat livslust i stort sett sedan jag föddes och har varit deprimerad sedan jag var 9 år gammal. Jag är 20 år nu och har helt enkelt fått nog av livet. Jag mår dåligt varje dag och det är tydligt att det kommer inte bli bättre med tiden.

Jag har bestämt mig för att jag ska begå självmord, men har inte bestämt mig för hur.
Jag är för feg för att fysiskt skada mig själv så att skära handleder eller liknande går bort. Jag har funderat mest på att ta en överdos av tabletter men vilka tabletter fungerar bäst och hur många behövs för att dö?
Jag har bara vanliga panodil hemma just nu, går det dö av såna?
Vilka andra sätt kan rekommenderas?

Improviserade självmord blir sällan bra. Du vill inte leva ett långt liv ärrad av din mörkaste stund. Ta ABSOLUT INTE PANODIL! Du kommer att hinna ångra dig i vad lär kännas som evigheter, alltmedan du håller på att dö en plågsam död och innan du faktiskt oundvikligen dör. Självmord är aldrig något man ska göra utan noggrann planering, för att förhindra onödigt lidande och att oskyldiga kan komma till skada. Hursomhelst bör du inte ta beslutet om att avsluta ditt liv unilateralt. Du bör tala med en eller flera läkare och dina anförtrodda. Om ni tillsammans kommer fram till att din livskvalitet är så dålig att du bör få aktiv dödshjälp, då och endast då kan det bli aktuellt. Oavsett hur illa du mår, får du ju inte ta till våld mot en människa. Du ska ju inte förgifta ihjäl en människa, speciellt om den människan är du själv.
Citera
2018-04-12, 09:40
Medlem
20 år är ingen ålder, du har alla möjligheter i världen att få ett lyckligt liv. Jag trodde också jag var gammal när jag var 20, men jag hade många av mina bästa och intressantaste upplevelser långt efter det. Ut och res!

Om du inte har råda att flyga till andra sidan jorden så skaffa ett interrailpass och tågluffa runt i europa. De flesta länder i central och östeuropa är spännande och billiga att vara i.

Börja studera, skaffa en hobby, gå ut och festa, finns hur mycket som helst du kan göra. Vuxenlivet börjar nu!
Citera
2018-04-12, 10:27
Medlem
happilappis avatar
Ta inte en överdos av tabletter, kan vara riktigt vidrigt sätt att dö på. Efter åratal av studerande och med självmordstankar så är det kolmonoxidförgiftning, köpa hem en exit bag (bökigt?) eller dricka och gå och lägga sig utomhus. Sjöarna har perfekt temp nu på våren. Att lägga sig i iskallt vatten är bara jobbigt när du hoppar i men sedan börjar du tycka det är skönt och sen blir du medvetslös.

Skjuta sig själv med pistol är också mycket intressant, men då måste du få tag på en pistol, och dessutom så blir det en jävla röra efteråt.
Citera
2018-04-12, 10:36
Medlem
Lofns avatar
Snälla Vancha97, ta inte ditt liv. Det är ju ett annat liv du vill ha. Du skriver själv att du tror du skulle må bättre om du hade vänner och kanske pojkvän. Du tänker att självmord är en väg ut ur den tillvaron du har nu för det känns hopplöst att ändra den, skulle jag tro. Och jag vet att det kan kännas helt omöjligt att ta sig ur sin situation, jag har själv varit där. Jag fick min första vän när jag var över 20 år.

Du ställer höga krav på dig själv. Jag tog mig friheten att söka på dina andra inlägg då jag så gärna vill kunna komma med några tankar som kanske kan hjälpa dig. Du skriver att du vill bli jurist så du har ju planer för framtiden. Jag förstår hur det kan kännas skrämmande med juristprogrammet då man tänker på alla snobbar. Och dom finns såklart. Men det finna allt möjligt folk där, i alla fall i Gbg. Då tycker jag civilekonomerna är värre :-) Fast man kan vara "underklass" där också. Det är ingen brådska att bestämma sig för vad man ska bli. Och man kan ändra sig, byta program eller stad flera gånger. Precis som dig hade jag jättebra betyg i gymnasiet. På universitet bröt jag mer eller mindre ihop, orkade inte mer. Blev underkänd på tentor osv. Jag ska inte bli långrandig med min historia men kan lova att jag strulade till det ordentligt med det mesta. Men det fina med livet är att man alltid kan börja om. Men bagaget har man såklart med sig någonstans. Och det kan vara smärtsamt, MEN, som poeten Rumi uttryckte det: "The wound is the place where the light enters you". Provocerande strofer när man lever mitt i smärtan, men när man kommit vidare kan det vara en källa till djup i livet.

Varför har du inga vänner? Är du blyg? Eller är du kanske så missnöjd med den du "är" att det liksom bara blir fel när du försöker skaffa vänner? Du har ju erfarenheter av många som behandlat dig illa och man kan tappa tron på mänskligheten för mindre. Men hur osannolikt det än låter finns det mängder men fina människor därute.

Snälla, snälla, snälla, ta inte ditt enda liv. Jag hade tur som hade en syster som försökte hjälpa mig, liksom coacha mig. Hennes hjälp var väl inte den allra bästa alla gånger men det gjorde att något hände i alla fall och att jag därmed sakta, sakta, med många misslyckanden på vägen, började komma tillrätta med livet. Har du någon du kan sträcka ut en hand till och be om hjälp? KBT som du går i tror jag kan vara bra. Jag har gått i sådant själv men vet inte hur mycket det hjälpte just mig egentligen. Jag har nog haft mest hjälp av vänner jag träffat. Det var därför jag frågade lite om varför det är svårt att träffa vänner för dig? För mig var det en kombination av blyghet och självförakt. Tyvärr kan sådant göra att man i början träffar på fel sorts människor, så missar man de där snälla, varma typerna...

Jag är övertygad om att du hittar en väg ur detta, men jag tror att det går lättare om du får hjälp på vägen. Jag tycker det var jättebra att du skrev här på flashback. Det finns ju några idioter här men du ser ju att de allra, allra flesta vill hjälpa dig. Jag tror att du behöver be om hjälp även på andra håll.
Citera
2018-04-12, 11:07
Medlem
biffolos avatar
En 'exit bag' är ett bra alternativ. Man köper en tank med 99.99% helium, en mask(eller en halvtät påse som kan släppa ut gasen utan att ta in syre) som gör att man bara andas helium. Din kropp kommer inte veta att den kvävs så du bara somnar in och dör i sömnen efter några andetag. Helt smärtfritt och humant. Se till att du köper ren helium utan tillsatt syre. Det finns återförsäljare på AGA's hemsida.

En hjälpande bild som visar hur man gör https://pics.me.me/the-exit-bag-and-...ng-3914249.png. Där dödshjälp är "tillåtet" är detta en väldigt vanlig metod när man gör det på hemmaplan. Lycka till!
Citera
2018-04-12, 11:37
Medlem
warp10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biffolo
En 'exit bag' är ett bra alternativ. Man köper en tank med 99.99% helium, en mask(eller en halvtät påse som kan släppa ut gasen utan att ta in syre) som gör att man bara andas helium. Din kropp kommer inte veta att den kvävs så du bara somnar in och dör i sömnen efter några andetag. Helt smärtfritt och humant. Se till att du köper ren helium utan tillsatt syre. Det finns återförsäljare på AGA's hemsida.

En hjälpande bild som visar hur man gör https://pics.me.me/the-exit-bag-and-...ng-3914249.png. Där dödshjälp är "tillåtet" är detta en väldigt vanlig metod när man gör det på hemmaplan. Lycka till!

Ser smidigt ut.
Hur ska gasen man använder komma ut ur påsen?
Citera
2018-04-12, 11:45
Medlem
Dawlishs avatar
20 år är så otroligt ungt, och det blir verkligen bara bättre med tiden. Den svåraste tiden är just tonåren och "ung vuxen". Ge dig själv fram till 25 i alla fall.

Livet vänder så många gånger på bara ett par år. Ta chansen och åk utomlands. Livet är vackert när man väljer att se det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in