2019-09-11, 14:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Förvisso lite äldre undersökning men per kvadratmeter så slår villa alla bostadsformer i kostnad.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/huskostnader-skiljer-sig-stort-i-landet

Ingenting* slår BR med NOLL i avgift - 3 på östermalm till salu nu - mellan 190 - 290 kvm

*tog kanske till lite - det här slår allt - här (2 etage med jättealtan på finaste gatan) är barnen lindsten uppväxta med pappa byggmästare o det var ANDRA som BETALADE ALLT

http://lindstens.se/vara-fastigheter/
Citera
2019-09-11, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Klart att den försvann kvickt som faan - det var feel i annonsen - såna bostäder finns bara i Ankeborg,
hufvudstaden i Ankdammen - skulle SC430 ha fel - kom igen med exempel från t ex gbg o malmö
Nja upplägget var 5 hyreslägenheter i föreningen skulle finansiera 0 avgift för bostadsrätterna.
Citera
2019-09-11, 23:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Varför vänta tills du blir pensionär? Köp hus nu och njut av livet nu.

Njuter bra här hemma! Men det lär bli exil inom några år!
Citera
2019-09-12, 09:05
Medlem
Citat:
Ingenting* slår BR med NOLL i avgift - 3 på östermalm till salu nu - mellan 190 - 290 kvm

*tog kanske till lite - det här slår allt - här (2 etage med jättealtan på finaste gatan) är barnen lindsten uppväxta med pappa byggmästare o det var ANDRA som BETALADE ALLT

Pris?
Det finns hus på vischan du kan casha och då lever du billigt men det förutsätter att du driver eget, eller jobbar hemifrån eller jobbar periodvis eller lever på avkastning eller utdelningar
Citera
2019-09-12, 12:39
Medlem
RostigHinks avatar
HR är bra om man ändå inte tänker bo där mer än några år.

Står valet mellan HR och BR på längre sikt väljer jag BR. I en BR bor man till självkostnadspris, det är ingen som vill ha avkastning på insatt kapital som är fallet med HR där någon vill tjäna pengar på uthyrningen. Givetvis ska man ställa krav på en förening såsom ekonomi och hur väl underhållen fastigheten är. I en BR ansvarar man själv för inkråmet i lägenheten så vill man byta spisen är det fritt fram och den gamla kan man kränga på blocket. Avgiften i en BRF tenderar att inte öka i samma takt som HR, ibland sjunker den till och med.

Villa är lite vanskligare. De hus som byggdes på 60-talet är de som är vanliga på marknaden idag då innevånarna är för gamla eller har dött. Dessa hus är sällan lika väl underhållna som de flesta BRF och det är svårt att köpa dessa till rätt pris. Jag var och tittade på en till synes fin villa i veckan bara för att finna ett vrak med blöta källarväggar och originalkök samt "renoverat" badrum utan certifikat. Gamla VVS-stammar. Ny elpanna. Vem fan installerar en elpanna i område där luft/vattenvärmepump funkar året runt? Yttertaket var det enda som var bytt förutom pannan. Dessutom säljs villor från dödsbon med friskrivning mot dolda fel.
Citera
2019-09-12, 14:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nu är du ute på ytterligheter. Det är dessa som bekräftar regeln.

Citat:
I*tog kanske till lite - det här slår allt - här (2 etage med jättealtan på finaste gatan) är barnen lindsten uppväxta med pappa byggmästare o det var ANDRA som BETALADE ALLT

Jag bor också gratis i mitt jättehus. Det är mitt jobb som betalar huset. Genom min lön. Då är det också andra som betalade allt.
Citera
2019-09-12, 17:54
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Förvisso lite äldre undersökning men per kvadratmeter så slår villa alla bostadsformer i kostnad.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/huskostnader-skiljer-sig-stort-i-landet
Det gör det säkert, min jättevilla var också billigare per kvadrat än min lilla lägenhet jag hade efter.

Men att enbart gå på kvadratmeter är lite lustigt. Jag gissar tex att genomsnittsvillan har sämre läge, mätt från centrum.

Annars är det väl billigast att bo så långt från civilisationen som möjligt.
Citera
2019-09-13, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
HR är bra om man ändå inte tänker bo där mer än några år.

Står valet mellan HR och BR på längre sikt väljer jag BR. I en BR bor man till självkostnadspris, det är ingen som vill ha avkastning på insatt kapital som är fallet med HR där någon vill tjäna pengar på uthyrningen. Givetvis ska man ställa krav på en förening såsom ekonomi och hur väl underhållen fastigheten är. I en BR ansvarar man själv för inkråmet i lägenheten så vill man byta spisen är det fritt fram och den gamla kan man kränga på blocket. Avgiften i en BRF tenderar att inte öka i samma takt som HR, ibland sjunker den till och med.

Villa är lite vanskligare. De hus som byggdes på 60-talet är de som är vanliga på marknaden idag då innevånarna är för gamla eller har dött. Dessa hus är sällan lika väl underhållna som de flesta BRF och det är svårt att köpa dessa till rätt pris. Jag var och tittade på en till synes fin villa i veckan bara för att finna ett vrak med blöta källarväggar och originalkök samt "renoverat" badrum utan certifikat. Gamla VVS-stammar. Ny elpanna. Vem fan installerar en elpanna i område där luft/vattenvärmepump funkar året runt? Yttertaket var det enda som var bytt förutom pannan. Dessutom säljs villor från dödsbon med friskrivning mot dolda fel.
Fast lär ja va billigare för hyresfastighetsägare att renovera eftersom de har fördelar med att de är stora och kan få ned priserna, du som BR-”ägare” lär ju få betala fullt pris.
Citera
2019-09-13, 14:19
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast lär ja va billigare för hyresfastighetsägare att renovera eftersom de har fördelar med att de är stora och kan få ned priserna, du som BR-”ägare” lär ju få betala fullt pris.
Givetvis men då får jag finna mig i vad hyresvärden tycker det ska vara, inte som jag vill ha det. Fast värdarna verkar vara glada över att höja hyrorna efter renoveringar så totalkostnaden blir högre för hyresgästen ju längre man bor där.
Citera
2019-09-13, 19:38
Medlem
Hyresrätt innebär att man tecknar en försäkring mot oförutsedda utgifter. Som hyresgäst behöver man inte oroa sig för att vitvaror ska gå sönder eller att en olycka leder till stora renoveringskostnader. Man behöver inte bry sig och det är bara att ringa hyresvärden vid problem. För denna "försäkring" vill så klart hyresvärden ha betalt genom högre avgift.

De som bor i bostadsrätt är troligen mer försiktiga med saker och ting då man ser en direkt koppling mellan slitage och privata utgifter. Man bestämmer själv om man vill ha en toppenfin lägenhet genom att renovera den ofta eller om man vill bo billigare och genomföra minimalt underhåll. Bor man i bostadsrätt så kan det helt plötsligt komma väldigt stora oförutsedda kostnader som man måste kunna hantera. Man behöver ibland lägga tid på underhåll alternativt köpa in dyra hantverkare. Bor man i hyresrätt är det bara att ringa hyresvärden.

Ser det som rätt svårt att jämföra kostnader för hyresrätt och bostadsrätt. Det är helt enkelt olika produkter som man själv kan anpassa efter sina önskemål. Renovera själv eller nyttja hantverkare skiljer mycket i kostnad. Väljer man köpa billiga eller dyra vitvaror.
Citera
2020-03-18, 16:27
Medlem
Bo i hyresrätt vs köpa?

Hej!

Har bott i hyresrätt i hela mitt liv och tycker det är ganska bekvämt. Betalar 5600 för en 2a(60kvm) inkl varmgarage plus el så ca 6000 totalt för allt.

Problemet är att jag är ganska duktig på att spara, har idag 890 tkr som jag inte vet vad jag ska göra med. Har en gammal bil jag gillar och livet rullar på med 5-8000 i sparande varje månad.

+28 år

Är det lönt att investera i ett radhus/bostadsrätt om tillfället ges?

Hur skulle ni resonera?
Citera
2020-03-18, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123lasse
Hej!

Har bott i hyresrätt i hela mitt liv och tycker det är ganska bekvämt. Betalar 5600 för en 2a(60kvm) inkl varmgarage plus el så ca 6000 totalt för allt.

Problemet är att jag är ganska duktig på att spara, har idag 890 tkr som jag inte vet vad jag ska göra med. Har en gammal bil jag gillar och livet rullar på med 5-8000 i sparande varje månad.

+28 år

Är det lönt att investera i ett radhus/bostadsrätt om tillfället ges?

Hur skulle ni resonera?

Solklart för mig, hade köpt någonting direkt.
Köp ett objekt du inte behöver renovera om du är bekväm. Med din förmåga att spara pengar kommer du snabbt komma ner i boendekostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in