2023-02-02, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Låt oss ta ett litet räkneexempel...

Olle o Lisa har 150.000 var.

Olle köper aktier för sina pengar och får börsens förväntade avkastning på i snitt 10%, under 20år blir det med ränta på ränta effekten ~1.000.000kr

Lisa köper en bostadsrätt för 1.000.000 och lägger en handpeng på 150.000kr Bostadsrätter har i snitt stigit 7% per år och under 20år blir det med ränta på ränta effekten ~4.000.000kr

I det första fallet räknar du utan hävstång men sedan när det gäller bostaden har du plötsligt 85% hävstång.

Ser du själv problemet när du försöker räkna?
Citera
2023-02-02, 17:18
Medlem
Få lyckas få samma ökning på sin portfölj som sin bostad. Iallafall om man som jag bor i attraktiv del av innerstan Stockholm.
Citera
2023-02-02, 17:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Du verkar inte så smart, varför ska man inte kunna betala hyra och köpa aktier? På samma sätt som man behöver en kontantinsats kan man köpa aktier.
Jag tror du missförstod mitt inlägg det är klart du kan köpa aktier när du betalar hyra.
Citera
2023-02-02, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Få lyckas få samma ökning på sin portfölj som sin bostad. Iallafall om man som jag bor i attraktiv del av innerstan Stockholm.

Du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar. Tror du inte att det finns aktier som har ökat mer än din lägenhet? För om du ska välja ut den delen av bostadsmarknaden som ökat mest lär jag också göra det eller hur?
Dessutom gör du samma misstag som dom flesta, du jämför köpet på bostaden där du har en hävstång på 85% med ett aktieköp helt utan hävstång.

Det finns fördelar med bostadsrätter men att hävda att det är den bästa investeringen är korkat.
Citera
2023-02-02, 17:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
I det första fallet räknar du utan hävstång men sedan när det gäller bostaden har du plötsligt 85% hävstång.

Ser du själv problemet när du försöker räkna?
Ja det är så det är "default" utan att öka risknivån, hävstången i bostadsköpet ingår naturligt. Skall du få samma hävstång med aktier får du ta risker utöver det normala...
Citera
2023-02-02, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja det är så det är "default" utan att öka risknivån, hävstången i bostadsköpet ingår naturligt. Skall du få samma hävstång med aktier får du ta risker utöver det normala...

Det bästa är väl att både köpa en bostad och att investera i aktier.
Citera
2023-02-02, 18:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Det bästa är väl att både köpa en bostad och att investera i aktier.
Ja och köper du din bostad kan du ju månadsspara mellanskillnaden i aktier mot vad du betalar i hyra... Win-win.
Citera
2023-02-02, 19:16
Medlem
Citat:
Du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar. Tror du inte att det finns aktier som har ökat mer än din lägenhet? För om du ska välja ut den delen av bostadsmarknaden som ökat mest lär jag också göra det eller hur?
Dessutom gör du samma misstag som dom flesta, du jämför köpet på bostaden där du har en hävstång på 85% med ett aktieköp helt utan hävstång.

Det finns fördelar med bostadsrätter men att hävda att det är den bästa investeringen är korkat.

De flesta klarar inte hålla index. Så för gemena man är det helt klart bättre. Sedan finns det andra fördelar med bostadsrätt. De är inte sunkiga och du får renovera mer eller mindre fritt.

Jag gör både och, äger mitt boende och investerar
Citera
2023-02-02, 21:28
Medlem
Citat:
Det är tydligt att du inte förstår vare sig matte eller investeringar. Du jämför en investering med att inte göra en investering vilket naturligtvis är korkat.

Jag ska hjälpa dig med en rättvis jämförelse. En person som bor i hyresrätt köper aktier i H&M för 10 0000 1980, vad tror du dom är värda idag?

10 000 kronor 1980 är idag värda över 42 miljoner kronor.

Dessutom kan man lätt sälja dom aktierna för att få tillgång till pengarna, inte lika lätt att sälja huset man bor i.

Så ett litet tips är att tänka lite innan man skriver självsäkra inlägg.
Hade du dessutom belånat dig som en vanlig bolånekund på sin "riskfria lägenhet" hade du haft ca 280 mille istället! Få bostadsrätter som slår den resan!
Citera
2023-02-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Hade du dessutom belånat dig som en vanlig bolånekund på sin "riskfria lägenhet" hade du haft ca 280 mille istället! Få bostadsrätter som slår den resan!

Jag har absolut inget mot att köpa bostad, det finns massor med anledningar till att det är bra. Det jag vänder mig mot är hur man räknar.
Senast redigerad av Funfor2023 2023-02-02 kl. 21:42.
Citera
2023-02-02, 23:05
Medlem
Citat:
Jag har absolut inget mot att köpa bostad, det finns massor med anledningar till att det är bra. Det jag vänder mig mot är hur man räknar.
Håller helt med. Ens permanentbostad är i regel ingen investering. Visar det sig när man väl byter boende att man "bott gratis" är väl det helt okej, men då är samtidigt det man byter till lika mycket dyrare.

Enda sättet att casha ut är mer eller mindre att flytta till hyresrätt/ålderdomshem/kyrkogården.

Intressant fakta (orkar dock inte leta upp källan på det just nu, så tro vad ni vill): Räknar man fastighetsprisernas utveckling under 2000-talet gentemot tex usd är utvecklingen fortfarande bra, men inte lika lysande, och räknar man istället under samma tid för guldet är fastighetspriserna negativa. Tror det var senaste 20 åren jag såg en graf på, så 2003-2023.
Citera
2023-02-03, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honungmannen
Diskussionen i denna tråd är kring vad som är lönsammast ur ett ekonomiskt perspektiv. Finns många som hävdar en hyresrätt (ej nyproducerad) är mer lönsamt än en bostadsrätt på samma kvm och antal rum, samt vice versa. Vissa hävdar argumentet att bostadsrätterna blir dyrare med tiden, men det håller inte heller då vi har haft en ofantlig uppgång senaste 15 åren bara.

Kontentan är vad anser ni är lönsammast? Exempelvis en tvårummare i en medelstor stad för 4500-5000 kr i månaden, eller en bostadsrätt för 1,3-2 miljoner ( priserna cirka i en medelstor stad) med en avgift på säg 2800-3700kr

Detta är exempel på en medelstor stad, inga upptriggade stockholmspriser för 6-15 miljoner. Utan en hederlig vanlig 2rum med kök för 5000 i månaden kontra en 2rum bostadsrätt för 1,3-2 miljoner för 2800-3700 i avgift i en svensk medelstad med 100 000-180 000 invånare!

Min åsikt: personligen tror jag på hyresrätt är det lönsammaste alternativet kommande 0-5 åren, om man bor i lägenhet med bra hyra såsäga. oroligheter på marknaden, övervärderade bostäder där folk lever på lånade pengar, samt en högkonjuktur som varat väldigt länge nu. Finns det mer krut i kistan innan skutan vänder nedåt?

Vad tror Flashback?

Har vi några år framför oss med sjunkande, eller stillastående, bostadspriser så är hyresrätt absolut att föredra. Om det går att få tag på en vettig hyresrätt vill säga....

Eftersom du lånar till större delen av en bostadsrätt så får du en hövstång på din investering och det är ju välkänt att hävstång är riktigt trevligt när allt stiger men förödande i nedgångstider. Det är en stor risk att investera med hävstång. Särskilt just nu. Skulle du belåna dina aktier och investera med hävstång där just nu? Om inte varför är det ett attraktivt alternativ på bostadsmarknaden?

Håller du kontantinsatsen på börsen och månadssparar motsvarande belopp som du skulle amorterat och betalat i ränta så kommer du också få fin värdeutveckling.

Bäst är nog att sluta tänka på boendet som en investering utan fundera på var man skulle kunna trivas först och sedan om man har råd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in