2023-02-01, 19:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Kolla gärna upp lägenheten om 4 år och se om den dubblats i värde igen...
Dubblats i värde kanske den inte har men jag är övertygad om att värdeökningen har varit större än avgift+räntor har varit, så man i praktiken bott gratis. Så har det alltid varit när man bott i bostadsrätt...
Citera
2023-02-01, 19:35
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det sa man på 90 talet också...
Det finns fortfarande människor som betalar sina lån från 90-talet, för de villor och bostadsrätter banken tog tillbaka när de nte kunde betala den tidens ränta på kanske 16%.

Citat:
Dubblats i värde kanske den inte har men jag är övertygad om att värdeökningen har varit större än avgift+räntor har varit, så man i praktiken bott gratis. Så har det alltid varit när man bott i bostadsrätt...
Det beror på när man bott i bostadsrätten.

Här är några som inte bott gratis:
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/overbelanad-brf-i-konkurs-i-norrtalje/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kinesiska-muren-saljs-pa-exekutiv-auktion-av-kronofogden
Citera
2023-02-01, 19:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det finns fortfarande människor som betalar sina lån från 90-talet, för de villor och bostadsrätter banken tog tillbaka när de nte kunde betala den tidens ränta på kanske 16%.

Det beror på när man bott i bostadsrätten.

Här är några som inte bott gratis:
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/overbelanad-brf-i-konkurs-i-norrtalje/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kinesiska-muren-saljs-pa-exekutiv-auktion-av-kronofogden
Tja du får väl undersöka föreningens ekonomi lite innan du flyttar in. Exemplet från Malmö är ju ett miljonprogram som omvandlats till bostadsrätt och där man sedan struntat helt i underhåll och förskingrat pengarna.

Jag har bott i bostadsrätt sedan 80-talet och i villa sedan 00-talet och räknar jag ihop vad det kostat mig så kommer jag fram till att jag bott helt gratis under hela tiden och nu har en villa värd +10.000.000 hade ja bott i hyresrätt under den tiden hade jag lagt ut +3.000.000 i hyra och fått 0 när jag flyttat därifrån... Valet är ganska lätt tycker jag.
Citera
2023-02-01, 19:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Tja du får väl undersöka föreningens ekonomi lite innan du flyttar in. Exemplet från Malmö är ju ett miljonprogram som omvandlats till bostadsrätt och där man sedan struntat helt i underhåll och förskingrat pengarna.

Jag har bott i bostadsrätt sedan 80-talet och i villa sedan 00-talet och räknar jag ihop vad det kostat mig så kommer jag fram till att jag bott helt gratis under hela tiden och nu har en villa värd +10.000.000 hade ja bott i hyresrätt under den tiden hade jag lagt ut +3.000.000 i hyra och fått 0 när jag flyttat därifrån... Valet är ganska lätt tycker jag.
Såklart, om man valt rätt, och haft lite tur.
Det betyder inte att alla som köper villa eller bostadsrätt kommer att bo gratis, särskilt inte idag.
Om du var med redan på 80-talet borde du ändå minnas fastighetskraschen med Nyckeln, och Securum som sopade ihop resterna.
Ingen picknick, ens idag, för de som var med. Trettio år sen betalar folk fortfarande av sina lån på hus de inte äger.
Men du bor gratis, grattis.
Citera
2023-02-01, 21:00
Medlem
Citat:

Det är tydligt att du inte förstår vare sig matte eller investeringar. Du jämför en investering med att inte göra en investering vilket naturligtvis är korkat.

Jag ska hjälpa dig med en rättvis jämförelse. En person som bor i hyresrätt köper aktier i H&M för 10 0000 1980, vad tror du dom är värda idag?

10 000 kronor 1980 är idag värda över 42 miljoner kronor.

Dessutom kan man lätt sälja dom aktierna för att få tillgång till pengarna, inte lika lätt att sälja huset man bor i.

Så ett litet tips är att tänka lite innan man skriver självsäkra inlägg.
Citera
2023-02-01, 22:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Det är tydligt att du inte förstår vare sig matte eller investeringar. Du jämför en investering med att inte göra en investering vilket naturligtvis är korkat.

Jag ska hjälpa dig med en rättvis jämförelse. En person som bor i hyresrätt köper aktier i H&M för 10 0000 1980, vad tror du dom är värda idag?

10 000 kronor 1980 är idag värda över 42 miljoner kronor.

Dessutom kan man lätt sälja dom aktierna för att få tillgång till pengarna, inte lika lätt att sälja huset man bor i.

Så ett litet tips är att tänka lite innan man skriver självsäkra inlägg.
Nu är det ju inte så enkelt att du kan välja på att betala hyra eller köpa aktier för pengarna...
Citera
2023-02-01, 22:36
Medlem
Citat:
Nu är det ju inte så enkelt att du kan välja på att betala hyra eller köpa aktier för pengarna...

Just det man kan?
Den som bor i hyresrätt kan ju spara undan pengar i aktier än vad lånet för en bostad hade kostat istället.

Och nej jag bor i bostadsrätt så jag försvarar inget men tycker ej det är så svart eller vitt att det enbart finns en "bra" strategi.

Jag kan ju säga att mina aktiefonder har över tid överpresterat min bostadsrätts värde me råge senaste åren.

Nu bor jag dock ej i min bostadsrätt för att tjäna pengar utan för att ha en trygg plats att kalla mitt hem med närhet till jobb etc så jag är nöjd med min lägenhet men ser den mer som en konsumtion jämfört med mina aktier som över tid faktiskt "arbetar" för mig alltså en produktiv tillgång vilket en bostad man bor i ej är om man ej väljer att börja hyra ut den
Citera
2023-02-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Just det man kan?
Den som bor i hyresrätt kan ju spara undan pengar i aktier än vad lånet för en bostad hade kostat istället.

Och nej jag bor i bostadsrätt så jag försvarar inget men tycker ej det är så svart eller vitt att det enbart finns en "bra" strategi.

Jag kan ju säga att mina aktiefonder har över tid överpresterat min bostadsrätts värde me råge senaste åren.

Nu bor jag dock ej i min bostadsrätt för att tjäna pengar utan för att ha en trygg plats att kalla mitt hem med närhet till jobb etc så jag är nöjd med min lägenhet men ser den mer som en konsumtion jämfört med mina aktier som över tid faktiskt "arbetar" för mig alltså en produktiv tillgång vilket en bostad man bor i ej är om man ej väljer att börja hyra ut den

Precis jag får utdelningar som betalar min hyra och en hel del till. Skulle jag köpa bostadsrätt tappar ja stor del av min inkomst eftersom ja lever på avkastningen på mitt kapital.
Citera
2023-02-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Precis jag får utdelningar som betalar min hyra och en hel del till. Skulle jag köpa bostadsrätt tappar ja stor del av min inkomst eftersom ja lever på avkastningen på mitt kapital.

Exakt
Sen är det klart att min boendekostnad är lägre än de flesta som bor i Stockholm då jag köpte min bostad utan lån (tänk en avgift på 3k cirka) och dessa lägenheter hyrs ut i andrahand för ca 10k per månad men jag hade ju kunnat hyra bostaden i andrahand och haft pengarna I aktier och tagit ut 4 procent cirka varje år o nästan kunnat betala mellanskillnaden på hyran med mina utdelingar.

Jaja som sagt finns flera vägar att gå när man läser på flashback så verkar de flesta snöa in sig på den vägen man sjölv tar och försvarar den med näbbar o klor istället för att tänka mer brett
Citera
2023-02-01, 22:54
Medlem
Citat:
Exakt
Sen är det klart att min boendekostnad är lägre än de flesta som bor i Stockholm då jag köpte min bostad utan lån (tänk en avgift på 3k cirka) och dessa lägenheter hyrs ut i andrahand för ca 10k per månad men jag hade ju kunnat hyra bostaden i andrahand och haft pengarna I aktier och tagit ut 4 procent cirka varje år o betalat mellanskillnaden på hyran med mina utdelingar.

Jaja som sagt finns flera vägar att gå när man läser på flashback så verkar de flesta snöa in sig på den vägen man sjölv tar och försvarar den med näbbar o klor istället för att tänka mer brett

Jo sen är de ju en helt annan sak om man har en lön tex men för mig är det inte värt det i nuläget. Äger dock en fastighet också men bor inte i den. Man får se till att ha en bra hyra bara. Finns ju helt sjuka hyror nu och då kan ja inte motivera att betala det istället för ränta och amortering på en bostadsrätt med låg avgift.
Citera
2023-02-02, 08:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Just det man kan?
Låt oss ta ett litet räkneexempel...

Olle o Lisa har 150.000 var.

Olle köper aktier för sina pengar och får börsens förväntade avkastning på i snitt 10%, under 20år blir det med ränta på ränta effekten ~1.000.000kr

Lisa köper en bostadsrätt för 1.000.000 och lägger en handpeng på 150.000kr Bostadsrätter har i snitt stigit 7% per år och under 20år blir det med ränta på ränta effekten ~4.000.000kr
Citera
2023-02-02, 17:11
Medlem
Citat:
Du verkar inte så smart, varför ska man inte kunna betala hyra och köpa aktier? På samma sätt som man behöver en kontantinsats kan man köpa aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in