Intressant att följa nyhetsförmedlingen.
Drösvis med journalister av alla sorter verkar ha tagit sig till Douma enligt Fisk som var där och fann inga bevis på gasattack. Tror att länken postats tidigare men lägger den här igen.
https://www.independent.co.uk/voices/syria-chemical-attack-gas-douma-robert-fisk-ghouta-damascus-a8307726.html
En annan som varit där är Pearson Sharp från One America News.
Sharp claims that of all of the people he interviewed on the ground in Douma — which he asserted were not scripted or staged, but with actual local residents — not one person told him that a chemical attack had taken place. Sharp said he was told the attack was staged by terrorists who were in control of the area. He also reported that the residents revealed that they were glad to see the rebels, whom they referred to as terrorists, be defeated and praised Assad and his government.
http://truthinmedia.com/american-journalist-in-douma-residents-say-chemical-attack-staged-by-terrorist-rebels/
Och TV4s Stefan Borg berättar följande.
Att prata med folk i Douma är inte särskilt enkelt just nu. Borg förklarar att invånarna inte nödvändigtvis berättar vad de vet eller vad de tror.
Den syriska regimen har pekats ut som skyldig till den misstänkta kemvapenattacken, men de som bor i Douma säger att det är den islamistiska rebellgruppen Jaish al-Islam som ligger bakom.
Men invånarnas uttalanden kan bero på att de inte har samma yttrandefrihet som vi har i Norden.
- Om man säger fel sak så kan man råka väldigt illa ut, därför var det inte att förvänta att de skulle peka ut någon annan än rebellsidan. Det behöver inte betyda att det faktiskt är på det sättet.
En väg kantad med bombskadade byggnader i Douma i Syrien.
Bild: All Over Press/STR
Borg understryker att han inte kan säga vem som är skyldig till attacken eftersom han besökte staden endast en kort tid och han kunde endast prata med några människor om händelserna.
- De beskrev det som att det var ungefär som när man skruvar upp en gastub, och det här pysande ljudet som när gas kommer ut, vilket skrämde alla och fick dem att springa ut. Men exakt hur gasen har kommit dit, det kan jag inte svara på, vi var inte där tillräckligt länge, jag pratade inte med tillräckligt många personer.
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/18/stamningar-fran-douma-om-man-sager-fel-sak-kan-man-raka-valdigt-illa-ut
Har inte sett att Expressens Kassem Hamadé har rapporterat något. Han twittrade att han var på väg till Douma 16 april med selfie från en bil.
Vad jag ser så är "fakta" så här. Dödssiffran ligger mellan 0-70. Även 500 påverkade har jag sett. Inte imponerad. De öppna källor som Frankrike påstår sig bygga sin bombsäkerhet på verkar mest bygga på uppgifter från "hjälporganisationen" White Helmets, som egentligen är en ambulerande kamerateam. Innan man börjar bomba något på grund av öppna källor ska man alltid fråga vem står bakom kameran. Om produktionen är för bra då kan man fråga sig hur kommer det sig att det råkade finnas en kamerateam på plats precis då.
Att Trump inte hade tålamod att vänta på OPCW-undersökning innan han bombade får mig att tänka på invasionen av Irak. Skillnaden var att det fanns kritiska röster då. Nu är alla på Trumps vagn. Trump har åstadkommit det som Obama inte fixade: Erövra hela världen och göra alla andra länder till USAs vasallstater. Putin och Iran verkar vara isolerade. Och kanske snart bombade om de inte ändrar sig.