Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-10, 11:56
  #1
Medlem
Jag har varit helt kass under nästan två månader och idag när jag vägde mig sa vågen +5kg och jag vägde min högsta vikt någonsin. Uscha!
I vilket fall, jag bestämde mig för att komma igång på riktigt och denna gång hålla det - men vet inte vad som är ett rimligt träningsmål - vill att det ska vara möjligt men samtidigt något jag kommer behöva jobba för att hålla.

Jag är 168/169cm, tjej och vägde imorse 67kg på pricken - inga nedlåtande kommentarer, tack!

Jag vill ner till 60kg åtminstone, helst ca 56 - 58kg någonstans beroende på hur min kropp ser ut. Tänker träna (minst) 30min löpning 3ggr i veckan och styrka 3ggr i veckan. Jag äter ca 1600 - 1800kcal/dag.

Är det rimligt att väga 60kg till den första juni? Det är 52 dagar from idag och skulle isåfall vara en viktnedgång på 7kg under denna tid. Eller bör jag ha ett datum längre fram?
Citera
2018-04-10, 12:07
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Visst är det möjligt att uppnå det målet. Beroende på hur stort kaloriunderskottet är för just dig. Ligg på den mängden kalorier tills vikten stannar av, då får du justera ytterligare. Eftersom det som är ett kaloriunderskott i början inte kommer vara det när du tappat ett par kilo, då får du justera nedåt med kanske 100-150 kcal/dag. Ät både proteinrikt och näringsrikt.
Citera
2018-04-10, 12:30
  #3
Medlem
vi räknar lite:

1kg fett innehåller 9000 kCal.
du vill ner 7 kg.
9000*7=63 000 kCal att gå ner.

per dag blir det:
63 000/52=1211 kCal

En människa förbrukar ungefär 1500 kCal i snitt, mer om du tränar hårt.

löpning 30 min förbränner typ 300 kCal, något mindre för styrketräning 1h.

Räknar att du springer eller gymmar varje dag ger:
1500+300-1211=589 KCal att ät per dag.



Dvs du skulle behöva minska ditt energi intag till en 3:e-del för att nåt ditt mål.

Så det är fullt möjligt men inte så realistiskt om du vill få i dig alla näringsämnen och tillräckligt protein.

Om du siktar på 1 Juli så får du äta ~1000 kCal, vilket är ett en mer realistisk siffra.

edit: Vi styrketräning brukar man säga att ett underskott på 500 kCal, är bra för att inte tappa massa muskelmassa. Ett underskott på 500 kCal om dagen ger en viktnergång på 1.7 kg per månad, där har du en siffra som är rimlig och relativt lätt att hålla.
__________________
Senast redigerad av mattoys 2018-04-10 kl. 12:37.
Citera
2018-04-10, 12:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
vi räknar lite:
1kg fett innehåller 9000 kCal.
du vill ner 7 kg.
9000*7=63 000 kCal att gå ner.

per dag blir det:
63 000/52=1211 kCal

En människa förbrukar ungefär 1500 kCal i snitt, mer om du tränar hårt.

löpning 30 min förbränner typ 300 kCal, något mindre för styrketräning en 1h.

Räknar att du springer eller gymmar varje dag ger:
1500+300-1211=589 KCal att ät per dag.



Dvs du skulle behöva minska ditt energi intag till en 3:e-del för att nåt ditt mål.

Så det är fullt möjligt men inte så realistiskt om du vill få i dig alla näringsämnen och tillräckligt protein.

Håller med dig. Gillar också att ställa upp det såhär så man ser det svart på vitt. Slipper man hoppas utan får facit direkt!

Tror väl iof man räknar med 7000 kcal per kroppsfett. Rent fett (tex rapsolja) är 9000kcal per kg.
Du räknade in löpningen varje dag vilket aldrig går med tanke på skaderisken. TS skrev 2-3 ggr i veckan på löpningen.

Slutsatsen blir iaf att det inte är möjligt. Iaf inte för en frisk person utan man får ha depression och sluta äta eller liknande för köra träning och så få kalorier. Men säg att man sätter ett mål med -2 kg i månaden. Då tar det bara 3.5 månad!
Citera
2018-04-10, 12:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Håller med dig. Gillar också att ställa upp det såhär så man ser det svart på vitt. Slipper man hoppas utan får facit direkt!

Tror väl iof man räknar med 7000 kcal per kroppsfett. Rent fett (tex rapsolja) är 9000kcal per kg.
Du räknade in löpningen varje dag vilket aldrig går med tanke på skaderisken. TS skrev 2-3 ggr i veckan på löpningen.

Slutsatsen blir iaf att det inte är möjligt. Iaf inte för en frisk person utan man får ha depression och sluta äta eller liknande för köra träning och så få kalorier. Men säg att man sätter ett mål med -2 kg i månaden. Då tar det bara 3.5 månad!

Jag hittade inte vad mänskligt fett är så tog en siffra jag hittade på fett.

TS sa även gym så då räknade jag 1h gym som ekvalent med 30 min löpning.
Citera
2018-04-10, 12:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Jag hittade inte vad mänskligt fett är så tog en siffra jag hittade på fett.

TS sa även gym så då räknade jag 1h gym som ekvalent med 30 min löpning.

Jag är inte helt säker på om det är 7000 eller 9000 längre. Förr sade vi alltid 7000 kcal per kilo kroppsfett.

Låter lite mycket gym och träning för någon som knappt varit aktiv senaste tiden.
Citera
2018-04-10, 13:52
  #7
Medlem
Även om det är 7000 per kilo fett så tappar man ju lite fettfri massa samtidigt och den krävs det ju klart mindre än 7000 kalorier per/kg att tappa. Om hon lägger in lite extra 30 min promenader också så behöver hon ju inte svälta ihjäl sig för att tappa den vikten.
Citera
2018-04-10, 14:11
  #8
Medlem
ElvisFans avatar
För att tappa 1 kg/vecka bör du enligt mig kunna äta 800 kcal/dag. Någon aktivitet varje dag som promenad (1h), styrketräning (30 min intensivt, inte stå och titta på vikterna) eller löpning 30 min.

Sedan lever du på 500 g kyckling/fisk/fläskfile, 500g broccoli/blomkål, 1 ägg och 2 matskedar olivolja och sallad/gurka om så önskas per dag. Det kommer inte vara kul men du bör vara under 60 kg den 1/6. Tips, krydda mycket. Vill du ha sås så minska olivoljan till 1 msk och gör sås av 1 dl turkisk youghurt som du kryddar med till exempel tacokrydda.

Problemet med detta upplägg är att även om det fungerar men att dom flesta ger upp efter någon vecka. Fokusera på hur du skall se ut om 1½ månad, gör en mood board eller något som stimulerar dig.

Sedan är det väldigt lågt med 800 kcal. Bättre att lägga sig på 1200-1500 kcal, träna regelbundet och satsa på bra form om ett år istället.
Citera
2018-04-10, 14:58
  #9
Medlem
Utopiantoss avatar
Det är fullt möjligt. Antingen så räknar du kalorier in och kalorier ut. Det kan vara svårt och omständigt att hålla koll på alla kalorier man äter. Och ännu svårare är nog att veta hur många kalorier man gör sig av med.

Eller så väger du dig varje morgon efter toabesök och anpassar din matmängd efter vågen. Det brukar vara lättare att minska på maten än att öka träningen, men en kombination är klart inte fel.
Citera
2018-04-10, 16:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Jag hittade inte vad mänskligt fett är så tog en siffra jag hittade på fett.

TS sa även gym så då räknade jag 1h gym som ekvalent med 30 min löpning.

En molekyl glycerol med tre fettsyramolekyler kallas för triglycerid och består av 55 kolatomer, 98 väteatomer och 6 syreatomer, eller C55H98O6.
Citera
2018-04-10, 16:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Det är fullt möjligt. Antingen så räknar du kalorier in och kalorier ut. Det kan vara svårt och omständigt att hålla koll på alla kalorier man äter. Och ännu svårare är nog att veta hur många kalorier man gör sig av med.

Eller så väger du dig varje morgon efter toabesök och anpassar din matmängd efter vågen. Det brukar vara lättare att minska på maten än att öka träningen, men en kombination är klart inte fel.


Hur lämnar fett kroppen?
Citera
2018-04-10, 17:13
  #12
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ap0
Hur lämnar fett kroppen?
Ett gram protein eller glykemiska kolhydrater ger 4 kalorier, medan ett gram fett get 9 kalorier. Ett gram alkohol ger 7 kalorier.

Fett bryts ner och lämnar kroppen genom andning, urin, svett och värme. 84% blir till koldioxid och 16% blir till vatten. Värme tillkommer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback