Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-10, 03:05
  #1
Medlem
Rufoss avatar
Jag har gått och grunnat lite på en sak.

Ungefär hur stor är den totala skatteförlusten från alla svenskar som förlorat sina arbeten p.g.a ringa innehav, eller eget bruk av cannabis? Går detta ö.h.t att räkna ut? Vissa som förlorat sina arbeten blir ju dessutom beroende av socialbidrag.

Jag föreställer mig att totalkostnaden för Sveriges patetiska narkotikapolitik är riktigt hög. Samtidigt tycker jag det är så jävla galet att folk blir avstängda från sina arbeten och / eller förlorar körkortet, trots att de aldrig varit pårökta under arbetstid eller körning.. Det är ungefär som att dra in någons dykarcertifikat eftersom de har hoppat bungyjump utan tillstånd.

Vad tycker ni?
__________________
Senast redigerad av Rufos 2018-04-10 kl. 03:12.
Citera
2018-04-10, 03:33
  #2
Medlem
Deadmantalkings avatar
Jag tycker det borde vara individuella bedömningar och inte nolltolerans.

Kan man bevisa att du rökte igår kväll för att komma i säng i tid för att orka kliva upp och jobba och du sköter ditt jobb och inte är påtänd på arbetstid tex.

Då kan jag tycka att det är okej.

Men det finns såpass många som inte flummar och eftersom det är olagligt så har det ju konsekvenser.
Citera
2018-04-10, 04:17
  #3
Medlem
cacas avatar
Resultatet blir +-0
Den som blir av med jobbet ersätts av någon annan vilket gör att ett gap bildas vilket i slutet av en anställningskedja leder till att en arbetslös får ett arbete. Så även om personen hamnar på socialbidrag så har man bytt en bidragstagare mot en ny.

Beträffande körkort, tycker ni att det är ok köra med alkohol i blodet om man bara druckit ringa eller för eget bruk? Vilken promille ska vara ok dagen efter. Är lika patetiskt bli av med körkortet dagen efter då man aldrig druckit på arbetet eller vid körning.
Nej regler angående körkort är nog rätt så relevanta antar jag, både gällande alkohol eller andra droger.
Citera
2018-04-10, 05:45
  #4
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Resultatet blir +-0
Den som blir av med jobbet ersätts av någon annan vilket gör att ett gap bildas vilket i slutet av en anställningskedja leder till att en arbetslös får ett arbete. Så även om personen hamnar på socialbidrag så har man bytt en bidragstagare mot en ny.

Beträffande körkort, tycker ni att det är ok köra med alkohol i blodet om man bara druckit ringa eller för eget bruk? Vilken promille ska vara ok dagen efter. Är lika patetiskt bli av med körkortet dagen efter då man aldrig druckit på arbetet eller vid körning.
Nej regler angående körkort är nog rätt så relevanta antar jag, både gällande alkohol eller andra droger.

Beträffande körkort så är måttstockarna olika, man kan bli av med körkortet baserat på metaboliter, alltså restprodukter. Det är samma sak som att man skulle bli av med körkortet för taskiga levervärden, inte faktiska promille.
Citera
2018-04-10, 05:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Jag har gått och grunnat lite på en sak.

Ungefär hur stor är den totala skatteförlusten från alla svenskar som förlorat sina arbeten p.g.a ringa innehav, eller eget bruk av cannabis? Går detta ö.h.t att räkna ut? Vissa som förlorat sina arbeten blir ju dessutom beroende av socialbidrag.

Jag föreställer mig att totalkostnaden för Sveriges patetiska narkotikapolitik är riktigt hög. Samtidigt tycker jag det är så jävla galet att folk blir avstängda från sina arbeten och / eller förlorar körkortet, trots att de aldrig varit pårökta under arbetstid eller körning.. Det är ungefär som att dra in någons dykarcertifikat eftersom de har hoppat bungyjump utan tillstånd.

Vad tycker ni?

Frågan är väl snarare hur mycket högre våran BNP skulle vara om inte en del medborgare rökte bort sin mest produktiva del av livet?

Sen finns det någon slags vanföreställning om att våra politiker och samhället strävar efter noll procent arbetslöshet, speciellt är högern väldigt flitiga med att föra den här myten vidare i den inbillade jakten på påstådda bidragsfuskare, inget kan dock vara mer fel. Målet är att ha en (jämnvikts-) arbetslöshet på en bra bit över 5%.

Det är alltså ingen av dom styrande som vill att alla hasch-tomtar ska jobba och definitivt inte högern. Hur skulle det se ut om stor-kapitalet måste ta av sina feta vinster för att kunna erbjuda folket dom löner dom i sådana fall kommer kunna börja kräva?

Lär ni er ingen ting i skolan nu för tiden eller har det gått upp ett ljus för dig och du har börjat haja att vanligt folk ska hålla sig till vänster och att det är sossarna som gynnar dom?


Fast det är bara en tidsfråga innan cannabis blir lagligt, det är bara att följa svt/sr så förstår man ut i från antalet cannabis-inslag och vinklingen på dessa att det är dags om ca fem år.

Kom ihåg att det var Kommunist-Conny som berättade det för dig först.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-04-10 kl. 06:24.
Citera
2018-04-10, 07:42
  #6
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
...galet att folk blir avstängda från sina arbeten och / eller förlorar körkortet, trots att de aldrig varit pårökta under arbetstid eller körning...
Jag kan tycka att det är fascinerande att såpass många använder illegala droger, trots dessa enorma risker.
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Det är ungefär som att dra in någons dykarcertifikat eftersom de har hoppat bungyjump utan tillstånd.
Nja. Det finns inte ens krav för dykarcertifikat för att dyka.
Citera
2018-04-10, 08:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Resultatet blir +-0
Den som blir av med jobbet ersätts av någon annan vilket gör att ett gap bildas vilket i slutet av en anställningskedja leder till att en arbetslös får ett arbete. Så även om personen hamnar på socialbidrag så har man bytt en bidragstagare mot en ny.

Beträffande körkort, tycker ni att det är ok köra med alkohol i blodet om man bara druckit ringa eller för eget bruk? Vilken promille ska vara ok dagen efter. Är lika patetiskt bli av med körkortet dagen efter då man aldrig druckit på arbetet eller vid körning.
Nej regler angående körkort är nog rätt så relevanta antar jag, både gällande alkohol eller andra droger.

du fattar inte att om jag röker en gås innan jag går och lägger mig påverkar den mig inte ett skit dagen efter.. men häller du i dig en flaska vodka på kvällen så är du ordentligt påverkad morgonen efter..
de är skillnaden .. alcoholen är kvar i blodet några timmar tills du är nykter. röker du en gås av bra röka så sitter de i 3-4 veckor. förstår du skillnaden ... att efter 20 dagar jag inte rökt ett jävla skit på så är de lika straffbart.. och de är i mina öron helt sjukt. att dom också kan ta mitt körtkort fast jag inte ens vart nära bilen.. vore rimligare att ta körkort från folk som dricker och svinar på stan och sitter i fyllesäller
Citera
2018-04-10, 08:53
  #8
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flippmode
...vore rimligare att ta körkort från folk som dricker och svinar på stan och sitter i fyllesäller
Det gör man också.
Citera
2018-04-10, 09:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det gör man också.
nej de gör man inte .. har själv suttit i fylle säll och behållt mitt körtkort.. har ett gäng vännner som mer eller mindre är stammisar i fyllesällen dessa vänner lyckas alltid få problem med polisen eller ordningsvakter.. de värsta som hänt är små böter och lite samhälls tjänst men ingen har blivit av med körkortet och de här handlar om upp mot 50 olika händelser...

har du fakta eller dom på någon som bara använt de lagliga knarket och endå blivit av med körkortet utan att faktis köra bilen packad??
Citera
2018-04-10, 09:17
  #10
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flippmode
nej de gör man inte .. har själv suttit i fylle säll och behållt mitt körtkort.. har ett gäng vännner som mer eller mindre är stammisar i fyllesällen dessa vänner lyckas alltid få problem med polisen eller ordningsvakter.. de värsta som hänt är små böter och lite samhälls tjänst men ingen har blivit av med körkortet och de här handlar om upp mot 50 olika händelser...

har du fakta eller dom på någon som bara använt de lagliga knarket och endå blivit av med körkortet utan att faktis köra bilen packad??


Får hoppas hans fakta ej består av vänner liksom din "fakta".
Citera
2018-04-10, 09:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Får hoppas hans fakta ej består av vänner liksom din "fakta".

pajas .. vill du kan jag fixa domar där vänner dömts för bland annat misshandel och våldmottjänster man och suttit fylle säll och fick behålla ditt kort.

kan även lösa en dom från när en av dessa vänner gick lös inne på kebabkungen. misshandel , kastat fulla flaskor öl mot ordninsvakter och vart allmänt skit packad och urspårad slutade också med lite böter och fick behålla körkortet
Citera
2018-04-10, 11:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag kan tycka att det är fascinerande att såpass många använder illegala droger, trots dessa enorma risker..
Kan du berätta vilka riskerna är med illegal droger som du säger? Eftersom du klumpar ihop alla illegala droger som att skadlighet skulle ligga bakom förbudet.

Själv har jag svårt att förstå Hur människor kan hinka i sig litervis med gift varje vecka, någon som faktiskt ger bestående hjärnskador men alla är väl olika antar jag.

https://www.zmescience.com/science/m...amage-0432423/

"Because of the powerful psychoactive effect of marijuana, many have always assumed that prolonged use can hurt the brain in a similar way to alcohol but while the effects of alcohol on the human brain have been thoroughly documented, the same can’t be said about marijuana. Luckily, we’re seeing a marijuana research revival in the past decade, prompted by the legalization of the recreational and medicinal use of cannabis in more than 10 states in the US."
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback