Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-05, 10:38
  #1
Medlem
spknoises avatar
Visste inte om jag skulle skulle placera tråden här eller i biologi. Mod får annars flytta tråden.

Jag har alltid varit fascinerad av bäckar. Jag vet inte varför, men att sitta och titta på en bäck har en sådan lugnande effekt på mig. Det ger en sån känsla att ångest och stress försvinner. Jag kämpar väldigt mycket med social fobi, OCD och har precis börjat med Cipralex. Men att sitta och lyssna på rinnande vatten och fågelsång har en mycket bättre effekt än KBT. Fågelsång (speciellt koltrast) ger en sådan harmoni inom mig.

Känner mig som en knäppskalle när jag skriver detta men finns det någon mer som upplever samma?
Citera
2018-04-05, 10:57
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Visste inte om jag skulle skulle placera tråden här eller i biologi. Mod får annars flytta tråden.

Jag har alltid varit fascinerad av bäckar. Jag vet inte varför, men att sitta och titta på en bäck har en sådan lugnande effekt på mig. Det ger en sån känsla att ångest och stress försvinner. Jag kämpar väldigt mycket med social fobi, OCD och har precis börjat med Cipralex. Men att sitta och lyssna på rinnande vatten och fågelsång har en mycket bättre effekt än KBT. Fågelsång (speciellt koltrast) ger en sådan harmoni inom mig.

Känner mig som en knäppskalle när jag skriver detta men finns det någon mer som upplever samma?

Samma här. Terapi för själen.
Citera
2018-04-05, 11:02
  #3
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Visste inte om jag skulle skulle placera tråden här eller i biologi. Mod får annars flytta tråden.

Jag har alltid varit fascinerad av bäckar. Jag vet inte varför, men att sitta och titta på en bäck har en sådan lugnande effekt på mig. Det ger en sån känsla att ångest och stress försvinner. Jag kämpar väldigt mycket med social fobi, OCD och har precis börjat med Cipralex. Men att sitta och lyssna på rinnande vatten och fågelsång har en mycket bättre effekt än KBT. Fågelsång (speciellt koltrast) ger en sådan harmoni inom mig.

Känner mig som en knäppskalle när jag skriver detta men finns det någon mer som upplever samma?

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Samma här. Terapi för själen.
Här har ni en till. Oerhört fascinerande att sitta i skogen och kolla på en bäck. Balsam för själen.
Ev kan man bygga en liten barkbåt. Eller spela fiol.
Citera
2018-04-05, 11:27
  #4
Avstängd
KneeTops avatar
Bäckar är fascinerande och ger man sig ut när snön smälter så brukar det vara bra fart i dom.
Kan rekommendera en bäck för er bäckfantaster.

Här har ni den och den porlar året runt, jag brukar åka dit någon gång per år iaf.
Passa på att ta med er ett fiskespö.

https://www.google.se/maps/place/58%C2%B018'29.0%22N+14%C2%B037'40.8%22E/@58.3082947,14.6254282,410m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d58.308053!4d 14.628007?hl=sv
Citera
2018-04-05, 11:37
  #5
Avstängd
creepingdeaths avatar
det borde finnas en bäck-video istället för bras-video så man kan köra på tvn.

har n i testat att ha ljudet av en porlande bäck i hörlurar? folk må skrika och gapa på stan men det når inte fram till mig, för jag befinner mig mentalt vid den lilla porlande bäcken.
Citera
2018-04-05, 11:40
  #6
Avstängd
KneeTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
det borde finnas en bäck-video istället för bras-video så man kan köra på tvn.

har n i testat att ha ljudet av en porlande bäck i hörlurar? folk må skrika och gapa på stan men det når inte fram till mig, för jag befinner mig mentalt vid den lilla porlande bäcken.

Går säkert att hitta, första träffen blev med porlande vatten och piano...
https://www.youtube.com/watch?v=9mZI_L9VH-Y

Här har ni skogsljud... fåglar osv..
https://www.youtube.com/watch?v=_kHOXggLaHI

Vatten utan musik.
https://www.youtube.com/watch?v=EDir9-UoPjo

Hittade tom en livesändning.
https://www.youtube.com/watch?v=oUzEopPJBLg
__________________
Senast redigerad av KneeTop 2018-04-05 kl. 11:42.
Citera
2018-04-05, 12:54
  #7
Medlem
E.Erikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Visste inte om jag skulle skulle placera tråden här eller i biologi. Mod får annars flytta tråden.

Jag har alltid varit fascinerad av bäckar. Jag vet inte varför, men att sitta och titta på en bäck har en sådan lugnande effekt på mig. Det ger en sån känsla att ångest och stress försvinner. Jag kämpar väldigt mycket med social fobi, OCD och har precis börjat med Cipralex. Men att sitta och lyssna på rinnande vatten och fågelsång har en mycket bättre effekt än KBT. Fågelsång (speciellt koltrast) ger en sådan harmoni inom mig.

Känner mig som en knäppskalle när jag skriver detta men finns det någon mer som upplever samma?
Bäckar i all ära men inget är lika avslappnande som att sitta och titta på när en tvättmaskin jobbar. I vår tvättstuga har vi tre maskiner av typen Electrolux Wascator. Det är balsam för själen att iaktta dem när de jobbar...
Citera
2018-04-05, 13:41
  #8
Medlem
Strangeflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Visste inte om jag skulle skulle placera tråden här eller i biologi. Mod får annars flytta tråden.

Jag har alltid varit fascinerad av bäckar. Jag vet inte varför, men att sitta och titta på en bäck har en sådan lugnande effekt på mig. Det ger en sån känsla att ångest och stress försvinner. Jag kämpar väldigt mycket med social fobi, OCD och har precis börjat med Cipralex. Men att sitta och lyssna på rinnande vatten och fågelsång har en mycket bättre effekt än KBT. Fågelsång (speciellt koltrast) ger en sådan harmoni inom mig.

Känner mig som en knäppskalle när jag skriver detta men finns det någon mer som upplever samma?

Absolut! Har återkommande depressioner och mycket ångest. För mig funkar det, men även hårt fysiskt arbete. Hugga ved, städa förråd, ta intensiva promenader, ut i skogen och göra upp en brasa, dricka varmt te, fotografera och släppa ALLT utom stunden jag är i. Att då även göra sig onåbar, stänga av mobilen och inte titta på klockan, är balsam för själen.

Om sådant blev en form av behandling, typ skogs-boot camp där du får kämpa slita och får kroppsligt utlopp, samt njuta av porlande bäckar och skogens tystnad, istället för att okontrollerat stoppa i folk kemikalier, tror jag väldigt många skulle tillfriskna eller kunna ta kontroll över sitt mående. Bra för både folkhälsa och även samhällsekonomi.
__________________
Senast redigerad av Strangeflower 2018-04-05 kl. 13:46.
Citera
2018-04-05, 14:04
  #9
Medlem
Mogna-Meloners avatar
När jag som en vilsen tonåring med orolig själ åkte på semester med min familj långt in i storskogarna, brukade jag sitta på en sten vid en bäck/fors och sjunga eller bara lyssna. Bli lugn. Fokuserad.

Så vattenretreat funkade i alla fall på mig. Kan nog vara samma sak att sitta på en stubbe mitt i skogen med en termos och fågelsång. Eller stå på ett berg och spana ut över vidderna.
Citera
2018-04-05, 14:07
  #10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
det borde finnas en bäck-video istället för bras-video så man kan köra på tvn.

har n i testat att ha ljudet av en porlande bäck i hörlurar? folk må skrika och gapa på stan men det når inte fram till mig, för jag befinner mig mentalt vid den lilla porlande bäcken.

Vilken fantastisk idé. Den köper jag rakt av. Ska absolut ladda ned ljudet av porlande vatten.


Citat:
Ursprungligen postat av E.Eriksson
Bäckar i all ära men inget är lika avslappnande som att sitta och titta på när en tvättmaskin jobbar. I vår tvättstuga har vi tre maskiner av typen Electrolux Wascator. Det är balsam för själen att iaktta dem när de jobbar...

Är också en tvättmaskinsentusiast. Älskar att se tvätten snurra runt, runt. Känner lugnet.
Citera
2018-04-05, 15:27
  #11
Medlem
maxatdunders avatar
Nej det är ett fint ljud, ska unna mig mer av sånt nu när du säger det! Stannade faktiskt senast vid en bäck och lyssnade några minuter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback